Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1488
Hei, har for ikke så veldig lenge siden kjøpt ny laptop som jeg bruker til jobb etc.. Det eneste haken med denne laptopen er at den ikke har SSD, bare den gode gamle mekaniske harddisken, som forsåvidt er grei nok. Men ganske så treg...
Det jeg har tenkt til er å oppgradere eller rettere sagt tenkt til å sette inn en NVM M.2 ssd i den.
Det jeg kom til å tenke på da er jo at OS er jo fra før av installert på den harddisk som kom i pcn, lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det når jeg setter i en M.2 SSD. Denne tenker jeg primært å bruke til OS samt noe software, men ikke noe mer enn det egentlig.

Har dere noe forslag til hvilken jeg bør gå for, type størrelse etc.. også det med OS...

Laptopen er forøvrig en Lenovo Y520.

Takker som alltids for alle svar som kan hjelpe meg
Hvis dette er en jobb pc - tildelt av jobben din, så burde du ikke tukkle med den i det hele tatt. Du installerer OS på nytt etter installasjon, f.eks med en USB pinne. Det finnes måter å klone disken, men jeg har ihvertfall bare dårlig erfaring med det.

Størrelse på disk kommer ann på bruken din. Til profesjonelle ting (utenom grafisk design, videoredigering osv) holder 128GB fint for meg. Litt knapt i Windows kanskje.
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Neinei, er ikke en pc jeg har fått av jobben, men som jeg bruker når eg jeg er på jobb. Skjønner forvirringe.

Så bedre å for eks bare kjøpe en OEM key ifra en eller aen luguber nettsiden og så laste ned windows ifra Microsoft?

Kom på å tenke på en ting, si jeg popper opp pcn og setter i en M.2, og når jeg starter pcn så går jeg formatering, men istendenfor for å velge 1tb disken så velger keg ssd'en, hadde dette gått?
Eller er det bare jeg som tenker foe høyt og lett?
Formatering sletter alle pekerne på disken og gjør dem tilgjengelige for bruk, så det hjelper deg ikke med å få OSet over og dermed blir mye av nytten med en SSD borte.

Om du har Windows 10 så skal lisensen ligge i hovedkortet så vidt jeg har forstått, men det er viktig at du da installerer eksakt riktig versjon.

Jeg har aldri selv kjøpt 'lugubre' windows lisenser, men har hørt fra andre at det har fungert ihvertfall.
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Noen som har erfaring ved å for eks å kjøpe ifra Ali Express? Vet at det er ett long shot, men verdt å spørre.
Sitter nå og ser der og mja ikke så verst priser kanskje?
Ser på en som heter : KingSpec 500gb SSD M.2 til tja 118 $
Noe som ikke er altfor galen pris ?
Aliexpress er helt ok, men anbefaler deg å kjøpe en ssd av kjent merke. Om du velger kjøp fra utlandet kan du si farvell til alle rettigheter du har som kunde i Norge og ikke glem mva + fortollingsgebyr.

Jeg vil påstå at for eksempeldenne fra komplett er et mye bedre alternativ.
Sist endret av random42099; 31. mai 2018 kl. 14:14.