Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2215
Heisann,

har seg sånn at jeg nå har kjøpt meg en leilighet både på godt og ondt. Men nå som jeg sitter her å tenker på det er det mange spørsmål som jeg ikke finner svar på.

Kan vel starte med å forklare situasjonen. Kjøpte en leilighet som er delt i to deler. En utleie enhet med to soverom, en hovedenhet med ét soverom. Bør vel også nevnes at inngangene er per enhet. Hovedenheten skal jeg og madammen dele. Den andre skal jeg leie ut for å dekke felleskostnader, har også jobb for å dekke renter og avdrag.

Spørsmålene jeg har er;
Hvor lang tid tar det å finne leieboere? Er det noen typer folk jeg bør unngå? Tenker da på annet enn det åpenbare; narkovrak, 16-18åringer som kranglet med mor og far to timer tidligere, etc. Tenker mer på; hvor stor rolle spiller personlighet? Studenter > lærlinger?

Bør man ta noe bakgrunnsjekk på leietakers økonomi eller bare finne noen som er oppegående?

Hvordan er det med disse nye lovene mot piratkopiering og det å dele nett med leietaker? Pleier leietakere å skaffe nett selv? Stiller eier med det? Eller er det litt fra fra og til?

Hvilke utgifter pleier leie å inkludere? Tenker da på f.eks høyt strømbruk hos leietaker etc? Pleier utleier å ta ekstra?

Hva gjør man når leietaker "nekter" å betale? Spør om betalingsutsettelse og annet? Tenker da på betalingsutsettelse i forhold til at jeg må betale fellesutgifter uansett.

Det var vel spørsmålene som gikk på utleie. Er litt grønn på dette og får jo selvfølgelig rådgivning fra foreldre og slekt -- men ingen av de har vil vel gripe noe særlig inn med mindre det er krise. Det er jo slik det skal være.. tenker hvertfall jeg

Her er vel litt mer spørsmål som går på økonomi;
Har fortiden rundt 30.000 på bolig. Hvor mye bør jeg ha i "baklomma" i tilfelle det skjer noe? Som nevnt over så kan jeg jo alltids låne av foreldre om det er snakk om store summer. Men dette er ikke noe jeg ønsker å ha som en plan B, mer som en plan E eller F.

Skal da bo sammen med damen. Hun jobber som lærling og jeg skal enten studere(forhåpentligvis med en 20-30% stilling ved siden av) eller jobbe 100% stilling. Spørs om jeg får skoleplass eller ikke. Vi liker vel det som kan settes inn under kategorien "god mat", men har også lært at god mat kan lages av billige varer. Så høres dette rimelig ut når vi ser for oss å dele 50-50 på mat utgiftene? Sier ikke at det skal være på øra 50-50, men ikke noen større forskjeller enn 500-1000 kroner.

Noen som har noen tips når det kommer til å bo sammen med damen? Vi har god kommunikasjon. To små hunder vi begge elsker, men som hun er ansvarlig for, for det meste. Begge to liker å lage mat. Når det kommer til oppvask og rengjøring er vel jeg det sorte fåret av oss to, men har satt meg som mål å forbedre den delen.
Leietakere:

- Ta 2 mnd depositum

- Be om referanser fra tidligere huseiere + gjerne CV også

- Be om kopi av identifikasjon + få tlf til foreldre til personen (hvis yngre)

- Bruk en god kontrakt og ta bilder av leiligheten før den leies ut. På den måten kan ikke personen hevde at hullet i døren var der før han flyttet inn.

- Forsøk å finne en seriøs person, enten idrett, skole etc. Lite festing er alltid bedre enn mye festing.

Samboer:

- Sett opp en felles konto med et eget bankkort som dere begge kan benytte dere av. Anbefaler dere å sette inn en fast sum her hver mnd hver som skal dekke fellesutgifter, strøm, nrk-lisens, internett, felles mat etc.

- Sett opp en samboerkontrakt

- Vær rause mot hverandre

GL HF
Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å finne en student, ettersom at de som oftest bor der i kortere perioder. Jeg ville heller skrevet i annonsen at du leter etter en person for langtidsleie. Da bygger du opp et forhold til personen, og det blir ikke slik at hvert år må du finne ny leieboer. Skriv også en god kontrakt som sier at om personen ikke betaler leien blir depositumet brukt som leie, og etter 2 måneder blir han kastet ut.
Man har nok alltids noen venner som har noen venner som trenger et sted å bo. Lettere at det er "ordentlige folk" når det er kjente av kjente.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Man har nok alltids noen venner som har noen venner som trenger et sted å bo. Lettere at det er "ordentlige folk" når det er kjente av kjente.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke støtte det å ha venner som leieboer, ettersom at det da kan ødelegge vennskapet om det skulle være noe problem med betaling. Et vennskap kan ødelegges av mange ting, men penger er nok det som ødelegger det kjappest.
hayer's Avatar
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
Man har nok alltids noen venner som har noen venner som trenger et sted å bo. Lettere at det er "ordentlige folk" når det er kjente av kjente.
Vis hele sitatet...
Tenkte på dette, kan ikke si meg enig. Litt vanskeligere å være "hard" mot en kompis av en kompis. Pluss det kan til tider være litt rart. Spesielt hvis det oppstår noen komplikasjoner mellom deg og kompisen din. Så kompis til en kompis utgår tror jeg nok.

Edit: Nevnte kanskje ikke at det er Trondheim det er snakk om. Er ikke vanskelig å få leietakere virker det som. Studenter banker jo på kjellerdøra og lurer på om de kan leie her hvis jeg skal flytte ut etter semesteret. Alltid like artig å si at jeg bor her og studerer ikke hvorav de bare "jaok ja. ja greit. hade".
Sist endret av hayer; 5. juli 2013 kl. 00:44.
Har utleiedelen egen, låsbar inngang og er avgrenset fra resten? I så fall er det mulig du må skatte av leien.

Ang. utleie så vil du kunne inngå avtale om tidsbestemt leie på f.eks. 1 år siden din enhetene hører til hverandre, og fordi du som utleier faktisk bor der selv. Dette må føyes til i standardkontrakten, og gir deg da mer eller mindre garantert leie for et helt år. Hvis enheten har egen strømmåler så er det vanlig å notere målerstand ved innflytning/utflytning/årsskifte og ta f.eks. 150kr for strøm per måned i påvente av den faktisk avregningen.

Når det kommer til manglende betalinger så er dette veldig tricky. Som leietager er man ekstremt godt beskyttet her i Norge, og det er veldig vanskelig å bli kvitt leietagere som kun betaler en leie hver 4. måned (eller hva det enn nå er det minimale som trengs). Det beste her er å være flink til å finne en person du ikke får slike problemer med. Hvis du bor i et attraktivt område for en viss gruppe mennesker (nærme skole, buss til skole, sentrum, e.l.) så kan du sette ganske høye krav til de søkerne. Forsøk å unngå førsteårsstudenter og personer som er (tidvis) arbeidsledige. Ring gjerne tidligere utleiere for referanse. Stalk Facebooken deres. Prøv å velge en person som du tror du kan holde en god tone med. Det bør gå an å be utleier om å restarte routeren eller flytte bilen med en simpel SMS, og likeledes bør "klaging" på bråk kunne enkelt løses på en fredlig måte.

For samboerspørsmålet så er det viktig å vite om det er du personlig eller dere begge som eier leiligheten, og eventuell prosentmessig fordeling der. En vanlig felle å gå i er at eieren av leiligheten betaler ned på lånet og samboeren betaler for mat og husholdning. Hvis forholdet da ender opp med å gå i dass sitter eieren igjen med en verdi i form av delvis nedbetalt bolig, mens samboer står mer eller mindre på bar bakke. Dette bør gjøres rettferdig, og jeg tror det å betale 50/50 for mat er godt på vei. Husk også at det å ha en fordeling på fellespenger og egne penger er veldig lurt. Hvis en av dere tjener ekstremt mye mer enn den andre så kan det fort føles urettferdig om den rike kjøper seg mange nye ting, men dette bør ikke trenges å forsvares så ekstremt mye hvis den rike har bidratt som planlagt til fellesøkonomien.
Jeg har leid ut i flere år, og min erfaring tilsier at man bør velge relativt voksne mennesker. De unge jeg har hatt, var veldig uansvarlige, og forventet at jeg skulle gjøre alt for dem, så som å bytte lyspære, vaske gardiner og så videre. De har også sørget for flere branntilløp. Voksne mennesker har bodd alene før, og vet at de må ta ansvar for seg og sitt liv. I utvelgelsesprosessen må du huske på at du ikke leter etter en ny bestevenn, men etter en som skal betale utgiftene dine.

Bruk kontrakten fra Huseiernes landsforbund. Den dekker alt, både for deg og for leietager. Den koster 70 kroner hos bokhandleren. Vel verdt det.

Har leiligheten egen strømmåler, bør leietager åpne egen abonnement på strøm, da slipper man uenigheter når det kommer til forbruk.

Leietager bør også ha egen internettilgang. Du vet ikke hva vedkommende kommer til å gjøre på ditt nett, men så lenge du er eier av tilgangen, er du også ansvarlig.

Velg en voksen person med fast jobb. Krev depositum innbetalt før du gir tilgang til boligen. Depositumskonto skal åpnes i din bank, og du skal betale gebyret, ca 1000 kroner. Renter tilfaller leietager.

Dersom du gjør alt "riktig", står du sterkere dersom noe skjer. Sett deg inn i lover og regler, meld deg gjerne inn i HLF så du kan få hjelp dersom noe skjer.

Vær real og korrekt med leietageren din, så går det nok helt fint. Det gjør som oftest det
3 måneders depositum , kunn mennesker i arbeid eller pensjonister. og sjekke økonomien til en leietager har du som privatperson ikke lov til .. knips bilder av hver eneste krik og krok. hold deg til husleieloven
Sitat av Moraan Vis innlegg
Bruk kontrakten fra Huseiernes landsforbund. Den dekker alt, både for deg og for leietager. Den koster 70 kroner hos bokhandleren. Vel verdt det.
Vis hele sitatet...
Forbrukerrådets husleiekontrakt er billigere, koster bare litt printerblekk og papir. Her.
Det er riktig, men den er ikke like utfyllende. Det er derfor jeg anbefalte den fra HLF.
TS kan jo se på begge og velge selv.
Sist endret av Moraan; 5. juli 2013 kl. 09:12.
Egen strømmåler er alfa og omega. En vennlig sms er veldig ofte den enkleste veien til enighet. Ikke en hammer mot hodet. Det forsurer forholdet. Som nevnt tidligere, du skal ikke behøve å bli beste kompis med den som bor der. Det beste med folk en har tett innpå seg er å ha mest mulig avstand mentalt.
Ikke la noen flytte inn før depositum er betalt.
1. Slik du beskriver boligen er fort leieinntektene dine skattepliktige, da en enhet med 2 soverom vil ha høyere utleieverdi enn en enhet med 1 soverom - litt avhengig av størrelsen.
2. Bruk en standardkontrakt.
3. Leietager kan være opptil 6 måneder på etterskudd med husleie før du kan iverksette utkastelse. Å kvitte seg med en leieboer er i prinsippet nesten håpløst med mindre du kan bevise at leieboeren ødelegger leiligheten.
4. Det er svært strenge regler for når du kan trekke penger fra depositumskontoen, så du bør absolutt være i stand til å dekke 2-3 måneder selv.
5. Dokumenter tilstanden på leiligheten.

Når det gjelder samboeren din er en samboerkontrakt anbefalt. Hvordan dere deler kostnader avhenger av mye. Jeg og kona har alltid delt forholdsmessig etter inntekt, og synes det har fungert veldig bra.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Uten at jeg skal gå for mye i detaljer har jeg litt erfaring innenfor dette, og har noen vennlige råd:

- Ikke lei ut til en kompis eller bekjent (typ; tanten din har en nevø som leter etter et sted å bo!) Om ting går skeis blir det maks kleint å hive ut.

- Det pleier å være lett og leie ut, jeg ser ikke hvorfor studenter skulle være nono, bare få med i kontrakten at det må leies i sommer mnd også.

- Når det gjelder piratvirksomhet, nevn det i kontrakten, kontrakten er key det er den som redder deg om det oppstår problemer.

- En evt leietaker? Du vil takke deg selv om du gidder å be om et par referanser, referanser har så mye å si!


Gratulerer med bolig!
Sitat av hayer Vis innlegg
Heisann,
Kan vel starte med å forklare situasjonen. Kjøpte en leilighet som er delt i to deler. En utleie enhet med to soverom, en hovedenhet med ét soverom. Bør vel også nevnes at inngangene er per enhet. Hovedenheten skal jeg og madammen dele. Den andre skal jeg leie ut for å dekke felleskostnader, har også jobb for å dekke renter og avdrag.
Vis hele sitatet...
Skattemessig burde du absolutt bo i den største delen. Regelverket er slik at leieinntekter er skattepliktige dersom du leier ut halvparten eller mer av boligen. Eksempelvis: Du bor på 80 kvm og leier ut 100 kvm for 10.000 kr. Du må da skatte 28% av 10.000 kr (du fører opp totale leieinntekter i selvangivelsen og må innbetale 28% ved skatteoppgjøret). I det nevnte tilfellet blir dette 33.600 kr i året.

Hvis du hadde bodd på 100 kvm og leid ut 80 kvm, så ville leieinntektene fra de 80 kvm ha vært 100% skattefrie. Så du tjener på å bo i den største delen (sannsynligvis, selv om jeg ikke kjenner den eksakte saken her).

Sitat av hayer Vis innlegg
Hvor lang tid tar det å finne leieboere? Er det noen typer folk jeg bør unngå? Tenker da på annet enn det åpenbare; narkovrak, 16-18åringer som kranglet med mor og far to timer tidligere, etc. Tenker mer på; hvor stor rolle spiller personlighet? Studenter > lærlinger? Bør man ta noe bakgrunnsjekk på leietakers økonomi eller bare finne noen som er oppegående?
Vis hele sitatet...
Normalt sett tar det 4-8 uker, avhengig av situasjonen i din hjemby. Du bør selvfølgelig unngå alle kriminelle og risikogrupper; her må du bare bruke normal fornuft og din egen dømmekraft. Du burde gjøre en bakgrunnssjekk i form av å be om referanser fra tidligere utleiere. Du må også be om 3 måneders depositum og sette disse inn på sperret konto hos eb bank. Du burde også skrive ned noen husordensregler som leietakeren skriver under på, evt. inkludere de i husleiekontrakten. Dette styrker ditt rettsvern da de gir skjellig grunn til oppsigelse av kontrakten dersom de blir brutt (etter advarsler).

Sitat av hayer Vis innlegg
Hvordan er det med disse nye lovene mot piratkopiering og det å dele nett med leietaker? Pleier leietakere å skaffe nett selv? Stiller eier med det? Eller er det litt fra fra og til?
Vis hele sitatet...
Du trenger sannsynligvis ikke uroe deg om dette. Det holder ikke bare å vise til at en IP-adresse har lastet ned noe; man må også bevise hvem som satt foran dataen i det aktuelle tidsrommet. Et tilsvarende eksempel finner du for fotobokser: Politiet må bevise hvem som kjørte bilen i det den ble knipset av en fotoboks. Dersom ansiktet er skjult kan de ikke straffeforfølge noen.

Sitat av hayer Vis innlegg
Hvilke utgifter pleier leie å inkludere? Tenker da på f.eks høyt strømbruk hos leietaker etc? Pleier utleier å ta ekstra?
Vis hele sitatet...
Strømmen beregner du etterskuddsvis basert på mottatt strømregning, andelsmessig i forhold til de to boligenes totale areale (eks: bor du på 90% av arealet betaler du 90% av strømregning).

Sitat av hayer Vis innlegg
Hva gjør man når leietaker "nekter" å betale? Spør om betalingsutsettelse og annet? Tenker da på betalingsutsettelse i forhold til at jeg må betale fellesutgifter uansett.
Vis hele sitatet...
Det er veldig vanskelig å kaste ut folk i Norge. Nekter han å betale anbefaler jeg at du rådfører deg kjapt med advokat. Det er et avansert juridisk spørsmål, egentlig. Betalingsutsettelse burde du ikke akseptere mer enn 1-2 uker, max.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Skattemessig burde du absolutt bo i den største delen. Regelverket er slik at leieinntekter er skattepliktige dersom du leier ut halvparten eller mer av boligen. Eksempelvis: Du bor på 80 kvm og leier ut 100 kvm for 10.000 kr. Du må da skatte 28% av 10.000 kr (du fører opp totale leieinntekter i selvangivelsen og må innbetale 28% ved skatteoppgjøret). I det nevnte tilfellet blir dette 33.600 kr i året.

Hvis du hadde bodd på 100 kvm og leid ut 80 kvm, så ville leieinntektene fra de 80 kvm ha vært 100% skattefrie. Så du tjener på å bo i den største delen (sannsynligvis, selv om jeg ikke kjenner den eksakte saken her).
Vis hele sitatet...
Loven ble endret i 2012 og er nå basert på verdi, ikke størrelse. Det vil si at en 80m2 med to soverom kan ha høyere verdi enn en 100m2 med et soverom, og utleie av den minste enheten er da skattepliktig.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Du trenger sannsynligvis ikke uroe deg om dette. Det holder ikke bare å vise til at en IP-adresse har lastet ned noe; man må også bevise hvem som satt foran dataen i det aktuelle tidsrommet. Et tilsvarende eksempel finner du for fotobokser: Politiet må bevise hvem som kjørte bilen i det den ble knipset av en fotoboks. Dersom ansiktet er skjult kan de ikke straffeforfølge noen.
Vis hele sitatet...
Dårlig eksempel. Reglene her er endret slik at bileier står ansvarlig dersom fører ikke blir identifisert, basert på at det er ditt ansvar som bileier at den som kjører bilen har lov til dette.


Sitat av Stormen Vis innlegg
Det er veldig vanskelig å kaste ut folk i Norge. Nekter han å betale anbefaler jeg at du rådfører deg kjapt med advokat. Det er et avansert juridisk spørsmål, egentlig. Betalingsutsettelse burde du ikke akseptere mer enn 1-2 uker, max.
Vis hele sitatet...
Problemet er at begjæring om tvangsutkastelse blir ikke behandlet hos namsmannen før etter 6 måneder. Dersom leieboer gjør opp på stedet når utkastelsen skal iverksettes bortfaller begjæringen.

Det viktigste her er å ha klare regler, og å sende skriftlig advarsel så fort det skjer brudd på disse.
Jeg har leid ut over en del år, og har ikke hatt noen problemer. Mulig det er flaks, men slik har jeg iallefall tenkt når jeg finner leieboere.

Skriver i annonsen at jeg ønsker noen som vil leie over lengre tid. Også ber jeg de sende inn en liten CV/beskrivelse av seg selv. Har stort sett gått for jenter som har kommet inn på et vanskelig masterstudie. Ingeniør/medisin/psykologi-profesjonsstudie.

Erfaringsmessig sett så er leiemarkedet så godt i Trondheim at du kan velge og vrake i leieboere.