Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 7434
Hei kjære medfreaks,

Har endelig fått meg en god jobb, der jeg får firmabil innen februar.

Som det står i topic er jeg 20 år og lurte på om det blir ekstra dyrt siden jeg er så ung, Med tanke på forsikring? Er det firma, eller jeg som betaler den? Skal bruke bilen ved andre anledninger enn jobb også.

Ser på forskjellige biler, men det står mellom en eldre (2008) bmw x5, volvo xc90 eller audi TT.

Noen som har erfaringer å dele? Hvordan pleier utgiftene å bli delt opp når jeg skal bruke den på fritiden også?
Hva slags yrke er det snakk om ? Litt stort sprik mellom en bmw x5 og audi tt hvis man skal transportere ting..
Bilen må iallefall skattes, forsikring er jeg litt usikker på..
Sitat av 3RD Vis innlegg
Hva slags yrke er det snakk om ? Litt stort sprik mellom en bmw x5 og audi tt hvis man skal transportere ting..
Vis hele sitatet...
Markedsførings konsulent, så det eneste jeg trenger å transportere er veska mi.
Er vel vanlig at bilen er leaset, og at firmaet ditt betaler forsikring. Du må bare betale skatt for å bruke bilen uten om jobb.
http://www.dinside.no/112932/dinside...abilkalkulator kan du regne ut.
Sist endret av mo3; 8. desember 2011 kl. 23:54.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Er vel vanlig at bilen er leaset, og at firmaet ditt betaler forsikring. Du må bare betale skatt for å bruke bilen uten om jobb.
http://www.dinside.no/112932/dinside...abilkalkulator kan du regne ut.
Vis hele sitatet...
Er skatten såpass stiv?? Regnet ut om bilen hadde en listepris på 700k ny, kostet det 60k/året ekstra i skatt?
Å betale 60k i året for å kjøre en bil til 700k er da rimelig.
Sist endret av mo3; 9. desember 2011 kl. 00:02.
Det stemmer det. Det endrer seg litt om du kjører over 40'000km - samtidig så er det vel fort rundt samme summen som du må ut med om du skulle ha leaset en bil i samme prisklasse.

Ingenting er gratis her i verden...
Ja, det må du regne med.. En litt dyrere bil, vil også være dyr som firmabil Alternativet er å IKKE bruke den privat..
Vent litt....

La oss være litt realistiske.

Du forventer å kjøpe en bil som koster 700k+ ny som 20åring og betale mindre enn en halv million i forsikring ? Hvis du i det hele tatt får forsikring på bilen.

Og du har akkurat begynt i en ny jobb og skal betjene et lån på la oss si 500.000 ? over fem år med dagens rente, en plass rundt 10.000 per måned bare i lån, imponerende jobb du har fått deg isåfall.
Takk for svar. 60k var nok til å få meg til å gape i hvertfall, da jeg trodde det skulle være mye, mye mindre!

Det er normalt at firma betaler for diesel også?

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Vent litt....

La oss være litt realistiske.

Du forventer å kjøpe en bil som koster 700k+ ny som 20åring og betale mindre enn en halv million i forsikring ? Hvis du i det hele tatt får forsikring på bilen.

Og du har akkurat begynt i en ny jobb og skal betjene et lån på la oss si 500.000 ? over fem år med dagens rente, en plass rundt 10.000 per måned bare i lån, imponerende jobb du har fått deg isåfall.
Vis hele sitatet...
Firma betaler forsikring. Leaser. Blir ikke 5-0år leasing. Vært utrolig heldig med muligheten jeg har fått, ja.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis du har firmabil i ordets rette forstand, så er det jo vanlig at firmaet betaler for sin egen bil. Det være forsikring, diesel og andre utgifter. Du er sikker på at det er en slik avtale det er snakk om, og at du har fri bruk på fritiden?
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Hvis du har firmabil i ordets rette forstand, så er det jo vanlig at firmaet betaler for sin egen bil. Det være forsikring, diesel og andre utgifter. Du er sikker på at det er en slik avtale det er snakk om, og at du har fri bruk på fritiden?
Vis hele sitatet...
Sistnevnte får jeg velge selv.
Ta xc90`en for guds skyld..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Da må du belage deg på å betale 60 000,- i året hvertfall. Det er jo fremdeles en rimelig snill som i forhold til om du skulle betalt alle driftsutgifter på en fire år gammel X5 selv hvertfall Eller en XC90 som ramler fra hverandre for den saks skyld.
Sist endret av Ond^Sofa; 9. desember 2011 kl. 00:11.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Da må du belage deg på å betale 60 000,- i året hvertfall. Det er jo fremdeles en rimelig snill som i forhold til om du skulle betalt alle driftsutgifter på en fire år gammel X5 selv hvertfall Eller en XC90 som ramler fra hverandre for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Sant. Dersom de betaler alt bortsett fra skatt(-fuel på fritiden) blir det 5k/mnd, det er jo ikke ille i det hele tatt.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Eller en XC90 som ramler fra hverandre for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Utav de 3 valgene han har nevnt ovenfor så er volvoen den siste som blir å ramle sammen.
Men du trenger da ikke en bil til 700 tusen?
Sitat av mo3 Vis innlegg
Men du trenger da ikke en bil til 700 tusen?
Vis hele sitatet...
Om det koster meg 5000,- eller 2000,- er akkurat det samme for meg. Like så greit å slå til med drømmebilen
Gleder meg til neste sesong av Luksusfellen!
Sist endret av Sjølvaste; 9. desember 2011 kl. 00:41.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Gleder meg til neste sesong av Luksusfellen!
Vis hele sitatet...
Hehe, det kan du si. Har ingen gjeld og har en godt betalt jobb, så det blir nok ingen gjeldskrise på meg de neste årene.
Sitat av absinthcat Vis innlegg
Hehe, det kan du si. Har ingen gjeld og har en godt betalt jobb, så det blir nok ingen gjeldskrise på meg de neste årene.
Vis hele sitatet...
Gjelda kommer kjapt nok den... Kjenner flere (og vet om enda flere) som helt garantert har bedre lønn enn deg som allikevel har klart å skaffe seg økonomiske problemer.
Sitat av atomet Vis innlegg
Gjelda kommer kjapt nok den... Kjenner flere (og vet om enda flere) som helt garantert har bedre lønn enn deg som allikevel har klart å skaffe seg økonomiske problemer.
Vis hele sitatet...

Hva vet du om det?

5000,- i mnd kan ikke skade min økonomiske situasjon på noen måte.
Sitat av absinthcat Vis innlegg
Hehe, det kan du si. Har ingen gjeld og har en godt betalt jobb, så det blir nok ingen gjeldskrise på meg de neste årene.
Vis hele sitatet...
Ingen gjeld og godt betalt jobb ?

Tja... Spørs hva du definerer som godt, og hvis du ikke har gjeld betyr det at du har :

1. Vunnet i lotto.
2. Bor hjemme og føler deg som en konge med massive summer penger som du kan kaste bort istedet for å investere i noe og faktisk ha økonomisk forståelse.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ingen gjeld og godt betalt jobb ?

Tja... Spørs hva du definerer som godt, og hvis du ikke har gjeld betyr det at du har :

1. Vunnet i lotto.
2. Bor hjemme og føler deg som en konge med massive summer penger som du kan kaste bort istedet for å investere i noe og faktisk ha økonomisk forståelse.
Vis hele sitatet...
Tja. Vil vel definere nesten det dobbelte av gjennomsnittslønnen i Norge som en god lønn, ja.

Bor hjemme, ja. Så du mener det er smartere å suse bort 15k/mnd på leie av leilighet fremfor å bo hjemme og spare?
Sitat av absinthcat Vis innlegg
Tja. Vil vel definere nesten det dobbelte av gjennomsnittslønnen i Norge som en god lønn, ja.

Bor hjemme, ja. Så du mener det er smartere å suse bort 15k/mnd på leie av leilighet fremfor å bo hjemme og spare?
Vis hele sitatet...
Så hvis du tenker på snittlønnen for personer opptil 24 år så snakker vi bortimot 600k ?

Snakker vi for en 50åring tjener du 1.1mill ?

http://www.ssb.no/lonn/

Nei, men det er absolutt hjerneskadet å bo hjemme hvis du tjener "det dobbelte" av din mor for å si det slik.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Så hvis du tenker på snittlønnen for personer opptil 24 år så snakker vi bortimot 600k ?

Snakker vi for en 50åring tjener du 1.1mill ?

http://www.ssb.no/lonn/

Nei, men det er absolutt hjerneskadet å bo hjemme hvis du tjener "det dobbelte" av din mor for å si det slik.
Vis hele sitatet...
Det første er korrekt.

Og du mener du har sans for økonomi? Hvorfor i alle dager skal jeg flytte ut når alt blir sponset her? Skal flytte ut når jeg har råd til leilighet.
Sist endret av absinthcat; 9. desember 2011 kl. 01:18.
Det er vel få måter som er så gode å spare penger på som egen bolig, så du bør absolutt få kjøpt deg bolig asap om du tjener så bra som dette..
Sitat av absinthcat Vis innlegg
Det første er korrekt.

Og du mener du har sans for økonomi? Hvorfor i alle dager skal jeg flytte ut når alt blir sponset her? Skal flytte ut når jeg har råd til leilighet.
Vis hele sitatet...
Jeg flyttet ut når jeg var 16 og har vært økonomisk selvstendig siden jeg var 17, jeg har hatt mange jobber og flere leiligheter og har flyttet utenlands og tjener nærmere millionen idag samtidig som jeg eier et hus og to biler.
Jeg vet litt om økonomi, og ingenting av det lærte jeg mens jeg satt hjemme og fikk servert fiskeboller fra min mor og hadde ingen utgifter.
Absinthcat, signaturen din oppsummerer hele tråden.

La nå han få gjøre hva han vil med pengene sine. Det var et spørsmål som skulle besvares, og ikke verre enn det.

Haters gonna hate. Lykke til med jobb og karriere til deg trådstarter. Lev ut drømmen din! Gleder meg til å nå den om et par år selv. Men her er det lesing og jobbing som må til før den tid!
Sist endret av Denzel; 9. desember 2011 kl. 01:23.
Sparer mer her enn jeg ville gjort i egen bolig. Leilighet skal på plass når jeg føler jeg har stor nok egenkapital

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg flyttet ut når jeg var 16 og har vært økonomisk selvstendig siden jeg var 17, jeg har hatt mange jobber og flere leiligheter og har flyttet utenlands og tjener nærmere millionen idag samtidig som jeg eier et hus og to biler.
Jeg vet litt om økonomi, og ingenting av det lærte jeg mens jeg satt hjemme og fikk servert fiskeboller fra min mor og hadde ingen utgifter.
Vis hele sitatet...
Da ville du mest sannsynelig eid mer idag, enn du gjør nå hadde du valgt å bo hjemme i 4 år til.
Sitat av absinthcat Vis innlegg
Sparer mer her enn jeg ville gjort i egen bolig. Leilighet skal på plass når jeg føler jeg har stor nok egenkapital
Vis hele sitatet...
Det er klart det virker slik på kort sikt. Men ta med i beregningene dine at du får verdistigning på boligen, og ikke minst ganske bra skattelette om du tar opp lån....
Sitat av Denzel Vis innlegg
Absinthcat, signaturen din oppsummerer hele tråden.

La nå han få gjøre hva han vil med pengene sine. Det var et spørsmål som skulle besvares, og ikke verre enn det.

Haters gonna hate. Lykke til med jobb og karriere til deg trådstarter. Lev ut drømmen din! Gleder meg til å nå den om et par år selv. Men her er det lesing og jobbing som må til før den tid!
Vis hele sitatet...
Hehe. Takk skal du ha

Du får ha lykke til du også, særlig nå i disse eksamensperiodene!

Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er klart det virker slik på kort sikt. Men ta med i beregningene dine at du får verdistigning på boligen, og ikke minst ganske bra skattelette om du tar opp lån....
Vis hele sitatet...
Det kan slå begge veier. Husk renter...
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Utav de 3 valgene han har nevnt ovenfor så er volvoen den siste som blir å ramle sammen.
Vis hele sitatet...
Wait.. what? Hvilken planet bor du på?
Sist endret av trauMa; 9. desember 2011 kl. 02:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av absinthcat Vis innlegg
Det kan slå begge veier. Husk renter...
Vis hele sitatet...
Du får skattefradrag for rentene, så du får dobbel effekt av å spare i bolig - bolig har latterlig lav ligningsverdi, så formuen aukar mindre enn om du har pengane på konto, og du får fradrag for kostnaden.

Svaret er veldig enkelt - bolig er statssubsidiert sparing så det suser etter, og det er ingenting som slår det.
Sitat av absinthcat Vis innlegg
Sparer mer her enn jeg ville gjort i egen bolig. Leilighet skal på plass når jeg føler jeg har stor nok egenkapital



Da ville du mest sannsynelig eid mer idag, enn du gjør nå hadde du valgt å bo hjemme i 4 år til.
Vis hele sitatet...
Så du mener at dersom jeg hadde vært ignorant i fire ekstra år hadde jeg eid tre hus og en hytte til?
Og fem sportsbiler som sto til pynt?
Sitat av trauMa Vis innlegg
Wait.. what? Hvilken planet bor du på?
Vis hele sitatet...

har du i hele tatt peiling på bil?
Hvorfor ikke adde en ferrari på lista nå som du er godt i gang.
eller hva med en lamborghini ? Hadde nok sett mye bedre ut enn en audi tt
Sist endret av SRB; 9. desember 2011 kl. 02:44.
Det var da voldsomt til hat og misunnelse her.
om du skal ha den noen år. gå for quattro! har prøvd xc90 å den suger balle på glatta i svinger å sånn. har hatt a4,s4 å nå rs4 å de ligger støpt på veien, vinter som sommer.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du får skattefradrag for rentene, så du får dobbel effekt av å spare i bolig - bolig har latterlig lav ligningsverdi, så formuen aukar mindre enn om du har pengane på konto, og du får fradrag for kostnaden.

Svaret er veldig enkelt - bolig er statssubsidiert sparing så det suser etter, og det er ingenting som slår det.
Vis hele sitatet...
Det er vel en noe høyere risikoprofil ved sparing i eiendom enn i bank, men ellers så stemmer det ganske godt.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Så du mener at dersom jeg hadde vært ignorant i fire ekstra år hadde jeg eid tre hus og en hytte til?
Og fem sportsbiler som sto til pynt?
Vis hele sitatet...
Voldsomt til arrogant tone da. Ja, du flytta ut når du var 16 som du nevner i hver eneste tråd som handler om utflytting/penger/jobb etc... Er slettes ikke uvanlig å bo hjemme til man er rundt 20. Og for alt du vet betaler TS husleie hjemme, koster teppe og lager fiskeboller til moren sin.

Hvorfor skal han si nei til å bo hjemme med familien sin og slippe utgiftene det å flytte ut medfølger? Så lenge moren ikke har noe imot det ser jeg ikke problemet.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Audi TT som firmabil, gogo :P Hvorfor ikke bare bruke privatbil?
Kan du fortelle hemmeligheten med å hoppe rett på en lønn til 600k i året når man er 20 år? Jeg vil også vite hvordan man får en slik lønn av å gå ut av videregående!
Sitat av mo3 Vis innlegg
Kan du fortelle hemmeligheten med å hoppe rett på en lønn til 600k i året når man er 20 år? Jeg vil også vite hvordan man får en slik lønn av å gå ut av videregående!
Vis hele sitatet...
kjenner flere som har over 500k i året.. Totalt ufaglært. Handler bare om å finne riktig jobb og gjøre en innsats.

En med 'rett' utdanning har gode muligheter til godt betalte jobber rett fra skolen..
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
kjenner flere som har over 500k i året.. Totalt ufaglært. Handler bare om å finne riktig jobb og gjøre en innsats.

En med 'rett' utdanning har gode muligheter til godt betalte jobber rett fra skolen..
Vis hele sitatet...
Men du har ikke utdanning etter videregående. Du er bare kvalifisert til å søke videre på høyere utdanning. Jeg tror at når du er tjue år med en slik lønn, så må man ha gode kontakter. Et firma tar da ikke en random kid fra gata som nettopp har kommet ut av videregående og gir han 600k i lønn, med mindre han har master brain. Man får jo lett folk med utdanning til å ta en slik jobb, kontra en uerfaren gutt på tjue år. Joda, jeg er nok litt sjalu. Skulle gjerne ha tjent 600k nå, er selv tjue år og har flott lærlinglønn!
Sist endret av mo3; 10. desember 2011 kl. 00:33.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Handler vel litt om ståpåvilje og om du faktisk kan vise til visse ferdigheter, for eksempel er det fullt mulig å ta fagbrev i noe i de to årene mellom 18 og 20 år som et bevis på din kompetanse (ref AtXbYeA)
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Handler vel litt om ståpåvilje og om du faktisk kan vise til visse ferdigheter, for eksempel er det fullt mulig å ta fagbrev i noe i de to årene mellom 18 og 20 år som et bevis på din kompetanse (ref AtXbYeA)
Vis hele sitatet...
Jeg har to fagbrev fra VGS, men jeg har aldri hatt noe behov for de egentlig, faktisk så aner jeg ikke hvor de fysisk befinner seg lengere heller.

Det ene fikk jeg i hånden når jeg forlot vgs (Serviceelektronikk - Data Og Kontorsystemer) og det andre tok jeg en stund etterpå etter å ha tatt IKT-servicefag som privatist og deretter læretid med påfølgende eksamen (pga treårig vgs hadde jeg bare behøvd 1.5år læretid, men jeg valgte å gå to år læretid).
Sitat av mo3 Vis innlegg
Men du har ikke utdanning etter videregående. Du er bare kvalifisert til å søke videre på høyere utdanning.!
Vis hele sitatet...
Hvem snakker om almen?
Generell studiekompetanse er ikke brukernes til stort.. Men man har da andre linjevalg på vgs ?

2 år skole og 2 år i lære gir fagbrev med potensielt 'god lønn' i diverse yrker og arbeidsgivere
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Vent litt....

La oss være litt realistiske.

Du forventer å kjøpe en bil som koster 700k+ ny som 20åring og betale mindre enn en halv million i forsikring ? Hvis du i det hele tatt får forsikring på bilen.

Og du har akkurat begynt i en ny jobb og skal betjene et lån på la oss si 500.000 ? over fem år med dagens rente, en plass rundt 10.000 per måned bare i lån, imponerende jobb du har fått deg isåfall.
Vis hele sitatet...
En kompis får helt ny bil annenhvert år. Betaler kun skatt, alle andre driftskostnader (bensin, ferje, bom etc) blir betalt av firmaet, uansett formål for kjøringen.