Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 7289
Forsker Fridulv Sagberg kommer med forslag til regjeringen om å forby unge sjåfører å føre bil om natten, og med passasjerer. De det gjelder er først og fremst ungdom fra alderen 18-20 år. Noen argumenter for forslaget er:
  • Ungdom mellom 18-20år er involvert i 7 ganger flere dødsulykker enn den øvrige befolkningen.
  • 1 av 4 som dør i en trafikkulykke er mellom 18-24 år.
  • Personer som nettopp har fått sertifikatet har mye dårligere dømmekraft i trafikken, enn en person som har hatt lappen bare 1 år.
  • En dødsulykke koster samfunnet rundt 18 millioner kroner. (Kilde: 2006 Førerkortbok klasse B)

Andre restriksjoner Fridulf Sagberg kommer med er å la promillegrensen være 0.00 for ungdom som nettopp har fått sertifikatet, og at nybegynnere skal ha en [COLOR="DarkGreen"]grønn L[/COLOR] bakpå bilen.

http://samferdsel.toi.no/getfile.php/Samferdsel/Utgivelser/2011/Nr%201/KJ%C3%98RETRENING_fig1a.PNG

Hva syns dere om dette? Syns dere det er greit å sette restriksjoner på en så stor gruppe mennesker, for at en liten del av nevnte gruppe ikke skal kjøre seg ihjel? Hva med alle ungdommer som jobber om natten? Samfunnet vi lever er jo mer eller mindre døgnåpnet idag.

Hva om man skal på langtur? Skal man da parkere bilen klokka 00.00, og fortsette å kjøre dagen etterpå?

Og ikke minst, hvordan skal dette kontrolleres?

Hva jeg mener om dette er jeg litt usikker på. Men jeg har ingen som helst medfølelse for ungdom som kjører i 200 på en landevei og krasjer i ett tre og dør med 2 i promille. Absolutt ingen medfølelse. Jeg ser på det som naturens måte på å luke ut idioter. Den eneste grunnen til at jeg kan være for dette forslaget, er at råkjørerne kan krasje i andre og ta livet av uskyldige mennesker også.

Men hovedspørsmålet blir uansett; er det greit å sette restriksjoner på så mange mennesker, kun fordi noen få ikke klarer å oppføre seg?

Kjør forsiktig.
hjernedødt, en avholds på 20 skal ikke få kjøre bil om natta hjem fra bestemor da?
statistikken lyver jo ikke, men som -puzzle skrev det "en avholds på 20 skal ikke få kjøre bil om natta hjem fra bestemor da? "

men hva med de som jobber skift? som kanskje jobber til både 2 og 3 om natten? hva med de som skal kjøre bil fra et sted til et annet, hvis man f.eks kjøper en bil på vestlandet må man bare kjøre om dagen og ikke om natten for å skulle få den hjem til seg selv på østlandet? hva med de som har lyst til å ta seg en roadtrip rundt om i norge som en billig ferie. må de ha med seg eldre folk for å kjøre om natten..? er litt for kort tenkt dette her, mye mer som må falle på plass.. er helt i orden at det blir en diskusjon rundt dette, men hva med de på 70 - 80 år de kræsjer kanskje ikke, men noen av de er jo også direkte farlige i trafikken og dermed indirekte skaper farlige situasjoner bare fordi at de som da er yngre klarer og svinge unna etc. er litt for enkelt å la all skylden komme over på ungdommen.
Sitat av -puzzle Vis innlegg
hjernedødt, en avholds på 20 skal ikke få kjøre bil om natta hjem fra bestemor da?
Vis hele sitatet...
Litt enig, men vi burde faktisk se sannheten i våres øyner...
Vi unge liker "WOW speed for the life on road"
Også fordi vi har alle de bil filmene, unge folk blir jo opp-giret, og har alt under kontroll, helt til dem sitt i saksen. Synes politikeren burde og finne en annen løsning, hvis dem skal innføre DLD, så synes jeg dette skal brukes mot unge kjører på veien heller.
Har selv venner som har bil, og hver gang vi er på veien så sitter jeg med hjerte i halsen, og banner og ber dem og kjøre roligere, 80 - 100 i rundkjøringer osv.. Faen ikke rart unge kjører dør, men skal ikke sope alle under en kam, finnes mange som kjøre bra.

Har et eksempel som min kjære bestefar.. Han kjører verre en det søstra min gjorde på hennes første øvelsekjøring
Sist endret av justastonedhuman; 13. mai 2011 kl. 02:47.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Det er så latterleg og billig måte å løyse eit problem på. Det er jo opplæringa det kjem ann på. IMO er det foreldra som sviktar og som ikkje vil ta på seg ansvaret. Eg masa høl i hovudet på foreldra mine for å få kjøyre så ofte eg kunne. Ein har jo tross alt to år på seg før ein i det heile teke får lov til å gå laus på oppkjøyringa.
Sitat av Joey Vis innlegg
Det er så latterleg og billig måte å løyse eit problem på. Det er jo opplæringa det kjem ann på. IMO er det foreldra som sviktar og som ikkje vil ta på seg ansvaret. Eg masa høl i hovudet på foreldra mine for å få kjøyre så ofte eg kunne. Ein har jo tross alt to år på seg før ein i det heile teke får lov til å gå laus på oppkjøyringa.
Vis hele sitatet...
På en måte enig i hva du sier. Men vi må også se sannheten i øynene. Norge har en av verdens beste og strengeste opplæring for å få førerkort for bil. Til tross for dette er det fortsatt 18 åringer som tror de er verdensmestere når de får sertifikatet, og ikke minst, udødelige. Det er to veldig dårlige kombinasjoner. I tillegg på kommer presset fra venner, man skal tøffe seg, kjøre om kamp osv.

Hadde det vært slik at uansvarlig kjøring ikke hadde gått utover uskyldige hadde jeg vært for ikke noe restriksjoner. Da kunne folk som kjører som idioter kun takket seg selv. Dessverre så er ikke det tilfellet, det hender at disse idiotene kjører på andre, eller kolliderer med andre biler.

Det virker som at uansett hva man gjør, i form av opplæring, holdningskampanjer etc, vil det alltid være idioter som ikke klarer å oppføre seg.

Hva andre alternativer er det egentlig, enn restriksjoner?
Sist endret av jegermeg; 13. mai 2011 kl. 03:07.
Som Joey sier, latterlig og billig. Som alle andre billige lover og regler fører det bare til at det straffer de som holder seg innenfor loven, mens de som kjører som tullinger om natta vil fortsette med det.
Innen den tiden jeg har rukket å nå 18 vil alt være ulovlig,søkke satan -__-
Det er viktig å ikke stole på mennesker lengere, tydeligvis..
Freak Trooper
Joey's Avatar
Eg kan gå med på mange forslag for å gjer vegane tryggare, men å nekte ein viss aldersgruppe å kjøyre om kvelden blir så tafatt at eg orkar ikkje å diskutere det eingang. Eg har hatt førarkort i snart fem år no og eg har sett fantastisk mykje hårreisande kjøyring og folk som aldri skulle hatt førarkort i utgangspunktet, men å kome med restriksjonar og tru at det skal løyse noko som helst blir for far out for meg.
Prisen for førekortet øker nesten hvert èneste år, og i tillegg skal de komme med forbud?

Jeg ser frem til den dagen alle under tyve må kjøre med grønn L, fem flagg på siden og kun bruke oransjelakkerte biler med refleks.
Sist endret av prenix; 13. mai 2011 kl. 08:20.
Superlurker
merulz's Avatar
Det er jo logisk at vi skal slå ned på manglende erfaring, ved å ta fra folk muligheten til å få erfaring.

Nei, det blir litt dumt. Ikke for å høre kynisk ut, men det blir flere og flere bilister i året, kullene med folk som fyller 18 blir større og større. Men fremdeles har % (av den Norske befolkning) som dør i trafikken kun gått nedover siden bilen ble allemannseie.
Kanskje noe må gjøres, men kollektiv-"straff" er ikke riktig vei. Ungdom som allerede bryter lover for å sjekke grenser kommer garantert for å ta seg en kjøretur om natten med en kompis, spesielt hvis det blir forbudt.

Også kommer spørsmålet om håndheving da, må jo ansette en bråte med politifolk som stopper alle som ser unge ut etter kl. 23. (Med dagens samfunn tror jeg alle vet hvem som må betale for det :> )
Lite konstruktive forslag fra fjortisene her. Ser ikke ut som om de er villige til å ta inn over seg at samfunnet ikke finner det akseptabelt med så stor ulykkesfrekvens blant de yngste bilførerne. Antagelig drar de med seg mange uskyldige andre trafikanter og.
Lissomsjef
Gj3dda's Avatar
Hva med å heller sette ned promillegrensen til 0,0? Tror det kan gjøre en del, da folk tror de har mindre promille en de egentlig har, satser på at den er under grensa og drar ut for å kjøre.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Hvis statestikken stemmer er jeg helt enig. Det med natteskift kan løses lett i form av en "dispensasjon" fra arbeidsgiver i form av et kort eller lignende de dagene man jobber natten.

Grønn L syntes jeg også er fint.

MEN Hele ulykkesstatestikken står og faller på en ting.. De latterlig dårlige veiene vi har her i norge. Hvis vi kunne brukt litt av det enorme oljefondet til å faktisk utbedre veiene våre litt oftere enn en gang hvert 20 år og kun på E-18, hadde ikke ulykkene vært så mange. Det er jeg sikker på..
Nå foreslår han å begrense førekortene til de yngste sjåførene.
- Jeg mener mange liv ville vært spart om man innførte et «gradert førerkort» for ungdommer. Det kan for eksempel være å forby kjøring om natten eller å ha med passasjerer, sier Sagberg til VG Nett

Andre mulige restriksjoner som Sagberg foreslår, er forbud mot å kjøre motorvei eller å ha en promillegrense på 0,0.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det vil folk enten gi faen, eller ta lett-motorsykkel lappen istedenfor. Da får man hvertfall lov til å kjøre på motorvei.
Jeg synes forslaget er tvers gjennom sløvt. Promillegrense på 0.0? De som allerede kjører med promille vil nok ikke bry seg om dette, slik jeg ser det.

Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Hvis statestikken stemmer er jeg helt enig. Det med natteskift kan løses lett i form av en "dispensasjon" fra arbeidsgiver i form av et kort eller lignende de dagene man jobber natten.

Grønn L syntes jeg også er fint.

MEN Hele ulykkesstatestikken står og faller på en ting.. De latterlig dårlige veiene vi har her i norge. Hvis vi kunne brukt litt av det enorme oljefondet til å faktisk utbedre veiene våre litt oftere enn en gang hvert 20 år og kun på E-18, hadde ikke ulykkene vært så mange. Det er jeg sikker på..
Vis hele sitatet...
Så da skal man bli forbudt å besøke kompiser sent på kvelder i helgene f.eks? Går ikke buss da, hvertfall ikke på landet.
Sist endret av Mangooz; 13. mai 2011 kl. 09:31.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av Mangooz Vis innlegg
Promillegrense på 0.0? De som allerede kjører med promille vil nok ikke bry seg om dette, slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Det gjør det jo ikke mer lov av den grunn! USAKLIGE TULLLING!
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Det gjør det jo ikke mer lov av den grunn! USAKLIGE TULLLING!
Vis hele sitatet...
Nei, det er da jeg og klar over. Men hva gjør det godt å sette den ned da? Tror du det overhode hjelper?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Denne debatten sporer av nå men

Ja jeg vil tro at hvis man har en promillegrense på 0.00 så vil det si at man har nulltoleranse for alkohol bak rattet. Som igjen vil føre til at folk ikke kan tenke "hmm promillen er sikkert under 0.2 jeg kjører" Det vil ikke lenger være mulig for en fører å være beruset bak rattet.

Men det skal sies.. jeg er ikke enig i loven. Jeg syntes promillegrensene i norge er i overkant lave. Men de er fortsatt loven, og burde overholdes
De burde heller tenke på hvor mange av de unge sjåførene som kjører rundt i gamle vrak som ikke er i stand til å redde den aktuelle personen/personene i en kollisjon.
Bilavgiftene er for høye, og det burde være billigere å kjøpe en brukbar/trygg bil.

Det er min mening iallfall, for slike restriksjoner er dødfødt.
Sitat av spypsy Vis innlegg
De burde heller tenke på hvor mange av de unge sjåførene som kjører rundt i gamle vrak som ikke er i stand til å redde den aktuelle personen/personene i en kollisjon.
Bilavgiftene er for høye, og det burde være billigere å kjøpe en brukbar/trygg bil.

Det er min mening iallfall, for slike restriksjoner er dødfødt.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i bilavgiftene, men dersom sportsbiler blir billige, vil jo unge få tak i stor motor til liten pris. Dette vil nok forverre situasjonen.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Har man tatt lappen burde mann få lov og kjøre bil, og innføre dette er egentlig helt dumt. Fordi folk kommer til og kjøre på natten uansett !

Og det koster mer vist dem skal ha extra politi som patruljerer rundt i landet og kjekker førerkort

Og viste ikke at det koster 17 mill pr dødsulykke
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Denne debatten sporer av nå men

Ja jeg vil tro at hvis man har en promillegrense på 0.00 så vil det si at man har nulltoleranse for alkohol bak rattet. Som igjen vil føre til at folk ikke kan tenke "hmm promillen er sikkert under 0.2 jeg kjører" Det vil ikke lenger være mulig for en fører å være beruset bak rattet.

Men det skal sies.. jeg er ikke enig i loven. Jeg syntes promillegrensene i norge er i overkant lave. Men de er fortsatt loven, og burde overholdes
Vis hele sitatet...
Men da kan man jo heller ikke ta seg f.eks en alkoholfri øl, for deretter å kjøre, fordi da vil kanskje promillen være 0,003 (random tall under 0,2)

Debatten sporer vel ikke av? Vi holder oss da til topic. Dette er da en del av topic

Sitat av Anda22 Vis innlegg
Og viste ikke at det koster 17 mill pr dødsulykke
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke det koster 17 mill pr dødsulykke. Jeg tror det er regnet med i regnestykket pengene samfunnet taper på at den personen dør (skatt, skole som aldri ble benyttet osv) De 17 millionene er nok indirekte.
Lissomsjef
Gj3dda's Avatar
Sitat av Mangooz Vis innlegg
Men da kan man jo heller ikke ta seg f.eks en alkoholfri øl, for deretter å kjøre, fordi da vil kanskje promillen være 0,003 (random tall under 0,2)

Debatten sporer vel ikke av? Vi holder oss da til topic. Dette er da en del av topic
Vis hele sitatet...
Da får folk bare spare munkholmen sin til de kommer hjem. Nulltoleranse for alkohol tror jeg hadde ført til mindre ulykker.
Jeg husker selv fra mørkekjøring som jeg hadde for et år siden at vi lærte nesten ingenting nyttig i forhold til å kjøre i mørket. Eneste jeg kan huske som fikk meg til å tenke var vel hvor lang tid det tar for å se en person uten refleks i mørket, noe som fikk meg til å begynne å ha refleks når jeg gikk i mørket.

Tror virkelig ikke dette tiltaket er svaret for å hindre ulykker i mørket.

Synes det blir litt for rasjonelt og letteste utvei. Den generelle kjøreopplæringen vi har i dag (hvertfall den jeg har gjennomgått) fungerer bedre som propaganda mot og ta lappen enn å lære hvordan man skal kjøre bil. Det jeg har lært av å kjøre bil og trafikkregler har jeg lært av foreldre og venner, noe som tilsier at hvis man har foreldre og venner som er dårlige sjåfører så får du ikke riktig opplæring. Noe som er vanskelig å dømme selv.

Bedre opplæring er svaret, ikke kjørenekt.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Noe som igjen støtter under poenget mitt.. Hvis vi først skal ha så forbanna lave promillegrenser i norge (du kan vel ta en vanlig øl og vente en time så skal det gå ), så kan vi heller bare ha nulltoleranse.
Sitat av Ella Vis innlegg
Lite konstruktive forslag fra fjortisene her. Ser ikke ut som om de er villige til å ta inn over seg at samfunnet ikke finner det akseptabelt med så stor ulykkesfrekvens blant de yngste bilførerne. Antagelig drar de med seg mange uskyldige andre trafikanter og.
Vis hele sitatet...
For de som er over 20 år nå har ikke vært med på å bygge opp denne statestikken tidligere.
Det som skjer med slike forslag er at enn straffer nye genrasjoner for de feil tidligere gemrasjoner har gjort, det blir helt feil føler jeg.
Da synnes jeg iallefall alle med lappen fra før forslaget evt. hadde kommet gjennom burde straffes på enn annen måte.
Staten skal bare ta mere og mere kontroll, til slutt så sier det stopp og folk vil reagere..
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av zevz Vis innlegg
Staten skal bare ta mere og mere kontroll, til slutt så sier det stopp og folk vil reagere..
Vis hele sitatet...
Jeg tror folk er på randen allerede.. Det begynner å bli mye tull nå.. DLD er jo et prakteksempel
Unlicensed Surgeon
Mennesker er ikke perfekte, ulykker kommer til å skje. Det kan vi være enig i? Så da er problemet, hvordan gjøre så færrest mulig ulykker skjer, og hvordan gjøre skadeomfanget så lite som mulig når ulykken først skjer?

Når det gjelder å få færrest mulig ulykker. De som vil teste grenser klarer dette utmerket uansett hvilken forbud som blir innført. Å gjøre regelverket mer komplisert, og innføre flere lover som blir som en slags felles avstraffing kommer ikke nødvendigvis til å virke. Uansett for å kontrolere alle som kjører på kvelden trengs det en hær av politifolk. Når man har så mange politifolk ute er det jo mye bedere å kontrollere at alle kjører hensynsfullt, og holder fartsgrensen enn å nekte alle under 20 å kjøre. Det som hjelper er å få luket ut de som er værst!

Så til å minske skadeomfanget. For å få ned dødsulykkene må bilparken i det landet her oppgraderes! En ny Golf er vesentlig mer sikker om ulykken først skulle være ute enn en veteran golf. En ny golf koster fort 13 584(!) kr i omregistrering, mens veteran er gratis. En veteran koster også kun 400kr i årsavgift, mot nyere biler som koster 2840 kr.

En ny Golf koster 105 532kr i engangsavgift, og 25% moms, bilen blir minst dobbelt så dyr som den egentlig er! Hvorfor skal det være økonomisk gunstig å kjøre rundt i en dødsfelle? Når veldig mange av bilene på Norske veier ikke en gang har airbag, da tar man en rissiko!

Det sier seg selv at man også er mer nervøs for å kresje sin nye bil, enn det gamle "vraket" man fikk kjøpt for 10 000kr. Som i gjen fører til sikkrere kjøring.
Sist endret av dafog; 13. mai 2011 kl. 10:34.
sett ned prisene på bilene istedenfor. så ungdommene ikke kjører dødfeller uten de nyeste sikkerthetsystemene.
Utrolig mye tåpelige "argumenter" her, f.ex. dette med hvor mange politifolk som vil trenges for å kontrollere alle. Hvorfor skal man kontrollere alle? Man stopper ikke alle som er ute og kjører i dag heller, for å sjekke om de har førerkort, man stopper ikke alle for å sjekke om de har promille, man stopper ikke alle for å sjekke alt mellom himmel og jord.

Nei, alle vil ikke bli reddet av slike tiltak heller, og de som absolutt vil presse grensene, vil helt sikkert fremdeles gjøre dette, men at noen slike tiltak ville hindre mange ulykker tror jeg man kan si med tett opp mot 100% sikkerhet.

Straffe nye generasjoner for tidligere generasjoners feil? Er dette en "straff"? Er det en "straff" når man hever aldersgrensen for kjøp av røyk? Var det en "straff" når det ble innført aldersgrenser for kjøp av alkohol, eller krav om sertifikat for å kjøre bil? Det blir helt bak mål å kalle dette en "straff". Greia er at vi ikke vil at dere skal kjøre dere i hjel, hverken dere selv eller andre, enkelt og greit.

Ja, man bør nok også fikse opp en del veier, og man bør gjøre det billigere med sikrere og mer miljøvennlige biler (ofte de samme bilene - å se på størrelse som en sikkerhetsfaktor i seg selv er et blindspor, siden det kun sikrer deg selv på bekostning av motparten i en kollisjon, og dermed vil dette kun gi et race om å ha størst mulig bil), men ungdom vil nok fremdeles, akkurat som i dag, heller prioritere større motor, stereo, og liknende, heller enn en sikrest mulig bil, og bedre veier? Tja... de langt fleste ulykker kommer faktisk av førerfeil, og gjerne høy hastighet, ikke av dårlige veier.

Bedre føreropplæring? Absolutt noe man kan tenke på, samtidig må vi huske at opplæringen allerede er voldsomt dyr. Begrensinger for de aller ferskeste sjåførene er nok en bedre løsning, samme hvor lite populært dette vil være blant de det gjelder.
Folkefiende
Toaru's Avatar
Forby biler! De er farlige!
Blir det da isåfall mer UP på jobb om nettene for å ta 18 og 19åringer da eller?
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Typisk regjeringen, prøve å løse problemer ved å gjøre de utilgjengelige...

Ett stort - JA, for bobleplast rundt albuer og kneskåler!!
det med grønn L er nok mere diskriminering enn til hjelp, det blir gjerne som med den røde L'en man bruker når man kjører øvelseskjører. da skal alle som har hatt lappen lenge nok vise at de er "bedre" og rase forbi deg, uansett hvor fort du kjører. mitt forslag er at men setter opp flere fartsbokser, eller setter krav om at unge førere må ha kjøre med en brikke som raporterer hvor fort man kjører.
Snart lappen i boks og nå vil de nekte unge sjåfør kjøre om natten? Å kjøre om natten er halve moroa syns jeg. Man får sett mye rart om natten
Tja, er jo de praktiske konsekvensene av den tullete "null dødsfall i trafikken"-målsetningen man satt seg for en stund sida. Synes det hadde vært fint om flere hadde hatt baller nok til å si ifra når de begynte med det tullet i utgangspunktet jeg.

Det er viktigere å leve bra enn å la vær å dø.
Sitat av Safewood1 Vis innlegg
det med grønn L er nok mere diskriminering enn til hjelp, det blir gjerne som med den røde L'en man bruker når man kjører øvelseskjører. da skal alle som har hatt lappen lenge nok vise at de er "bedre" og rase forbi deg, uansett hvor fort du kjører. mitt forslag er at men setter opp flere fartsbokser, eller setter krav om at unge førere må ha kjøre med en brikke som raporterer hvor fort man kjører.
Vis hele sitatet...
La oss først ordne de som ikke fungerer.
I.flg avisen Nordlys (nord), så fungerer 2 - 4 av 22 fotobokser på en strekning.
Om jeg tar en tur til nærmeste by, finner jeg 3 - 5 fotobokser i 40 - 60 sonen, men INGEN i 90 sonene der folk kjører som svin.

Ja, veinettet må prioriteres mer, bedre kjøreopplæring og holdningskampanjer/holdningsopplæring hadde nok og vært positivt.
Men regjeringen er stort sett bare for ideen å si puter under armene våre.

Lavere pris på biler er nok og en god ide. Sist en kamerat kjøpte ny bil for ca 300k, var 60,000 avgifter til staten!

Bygg en bane, noe a glattkjøringsbanen, hvor ungdommen kan få leke seg litt, hvor sikkerheten er ivaretatt, tror t.o.m de ville vært villig til å betale for det.
Det er den første tiden etter man har tatt lappen som er skummel, fordi da er det første gang man er alene i bilen, ingen kjørelærer/forelder som kjefter med en gang du er 3 km/t over fartsgrensa, da blir foten ganske tung etterhvert.
Og:
Den statistikken forteller om eldre menn som blir drept. Da lurer jeg på hvor gammel føreren som kjører inn i dem er ...
Sitat av zevz Vis innlegg
Staten skal bare ta mere og mere kontroll, til slutt så sier det stopp og folk vil reagere..
Vis hele sitatet...
Frykter at når folk først reagerer så er det for sent, dem tar oss sakte men sikkert, å det er akkurat de som ikke ser det som kommer til å felle oss.

Tror jeg altså
Sitat av OnklD Vis innlegg
Lavere pris på biler er nok og en god ide. Sist en kamerat kjøpte ny bil for ca 300k, var 60,000 avgifter til staten!
Vis hele sitatet...
Stemmer dette? Alltid trodd det var enda mer jeg 20% er da ingenting i Norsk avgift sammenheng
kjedelig streiting
Sitat av atomet Vis innlegg
Ja, man bør nok også fikse opp en del veier, og man bør gjøre det billigere med sikrere og mer miljøvennlige biler (ofte de samme bilene - å se på størrelse som en sikkerhetsfaktor i seg selv er et blindspor, siden det kun sikrer deg selv på bekostning av motparten i en kollisjon, og dermed vil dette kun gi et race om å ha størst mulig bil), men ungdom vil nok fremdeles, akkurat som i dag, heller prioritere større motor, stereo, og liknende, heller enn en sikrest mulig bil, og bedre veier? Tja... de langt fleste ulykker kommer faktisk av førerfeil, og gjerne høy hastighet, ikke av dårlige veier.

Bedre føreropplæring? Absolutt noe man kan tenke på, samtidig må vi huske at opplæringen allerede er voldsomt dyr. Begrensinger for de aller ferskeste sjåførene er nok en bedre løsning, samme hvor lite populært dette vil være blant de det gjelder.
Vis hele sitatet...
Nå er jo veldig mange av ungdomsulykkene enbilsulykker da, så sikrere biler vil jo hjelpe en del. Men det finnes jo ikke noe som redder deg hvis du klemmer bilen rundt et tre i 120.

Men vi må nesten innse at politikere ikke er villige til å bruke penger på noe som har med biler å gjøre, bilen er til for å tette hulla i budsjettene!

Slik jeg ser det vil en slik lov føre til et helvetes byråkrati. Skal man få unntak fra loven hvis man jobber natt, der det ikke går busser der og der osv?
Da får man heller sette ned aldersgrensa for å få et begrensa sertifikat til 16 år. Så kan man heller få mer og tryggere erfaring på den måten.
Unlicensed Surgeon
Sammenligning av priser

Volvo S60 2.5 - USA: 77 000 (2009 mod) - Norge: 270 000 (2008 mod)
Lexus IS 250 - USA: 160 000 (2008 mod) - Norge: 518 000 (2008 mod)
VW Golf - USA: 133 000 (2011 2.0L) - Norge: 309 000 (2011 1.4L)
Toyota Corolla - USA: 62 000 (2009 mod) - Norge: 209 000 (2009 mod)
Lamborghini Gallardo LP560-4 - USA: 1 020 000 - Norge: 2 950 000

(Kilde ebay.com / finn.no)
Sitat av dafog Vis innlegg
Sammenligning av priser

Volvo S60 2.5 - USA: 77 000 (2009 mod) - Norge: 270 000 (2008 mod)
Lexus IS 250 - USA: 160 000 (2008 mod) - Norge: 518 000 (2008 mod)
VW Golf - USA: 133 000 (2011 2.0L) - Norge: 309 000 (2011 1.4L)
Toyota Corolla - USA: 62 000 (2009 mod) - Norge: 209 000 (2009 mod)
Lamborghini Gallardo LP560-4 - USA: 1 020 000 - Norge: 2 950 000

(Kilde ebay.com / finn.no)
Vis hele sitatet...
Fy faen,usa har billige biler viss dette stemmer.Og vi har noe inni helvetes dyre biler,bilpolitikken her til lands er jo ikke riktig.Jeg skjønner meg ikke på dere som mener det er ok priser på bil her i Norge.
Sist endret av JayHova; 13. mai 2011 kl. 23:06.
sorry hvis jeg går litt off-topic nå. Men pris forskjellen på den Lexus'en er jo helt latterlig.
Billigere å ta lappen i USA og. Tror faktisk Norge ligger høyt på listen over et av de landene det er dyrest med bil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Fy faen,usa har billige biler viss dette stemmer.Og vi har noe inni helvetes dyre biler,bilpolitikken her til lands er jo ikke riktig.Jeg skjønner meg ikke på dere som mener det er ok priser på bil her i Norge.
Vis hele sitatet...
Til gjengjeld har ikkje vi en bilflåte der en liter på mila blir sett på som relativt lavt forbruk. Vi har ikkje ekstreme mengder folk som skriker om at fire kroner literen er dyr bensin. Den norske avgiftsmodellen har enkelte fordeler, og en av fordelane er at vi nok i snitt har lavare drivstoffbruk enn amerikanarane, og lavere biltetthet i byane. Og det er ikkje bare spørsmål om global oppvarming, det er spørsmål om praktisk brukbarhet.

Eg har ikkje sett mange byer så tapetsert med motorveier som NY. Like fullt tok 17 miles en time - fra Manhattan til JFK i rushtida. Da er det ikkje snakk om at problemet er global oppvarming. Problemet er all den jævla plassen som går vekk til biler, og all den lokale forurensinga som følger med.

Så høge bilpriser er strengt tatt eit gode, fordi det fører til redusert bilbruk, og innovasjon for å framskaffe avgiftsvennlige biler. Kanskje er staten for dårlig på å gi gode incentiver til fabrikantane, i form av aktuell avgiftsprofil (voum og effektavgift er vel døme på ting som dei siste tjue åra har blitt mindre viktig for profilering).

Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Billigere å ta lappen i USA og. Tror faktisk Norge ligger høyt på listen over et av de landene det er dyrest med bil.
Vis hele sitatet...
I kroner og øre ja. Om du ser på antall timer du må jobbe tipper eg bildet blir meir nyansert, sjølv om vi nok er relatvit dyrt da også, på innkjøp av bil.
Er ikke nettopp prisnivået på biler grunnen til at bilparken er så eldgammel som den er?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg ofrer gjerne muligheten til å kunne kjøre sent på kvelden om det redder liv. Det er ett faktum at noen få som kjører uansvarlig ødelegger for de av oss som kjører ansvarsfullt, dette ser jeg at mange har nevnt som et argument mot forslaget. Jeg ser absolutt ikke hvorfor dette er ett argument mot forslaget, faktisk er det at noen kjører uansvarlig hele kjernen til forslaget, og forslaget rammer denne gruppen. Jeg er i den gruppen som kjører uansvarlig, jeg har selv god holdning, men jeg er en gutt på 20 år og dermed veldig utsatt rent statistisk. Om å hindre meg og andre både "snille" og "slemme" gutter i å kjøre bil om kvelden stopper noen få dødsfall er det så absolutt verdt det. Skrik ut om politistat og nazi-regjering, men å bytte kveldstur i bil med liv er en god handel uansett hvor urettferdig det enn må virke.

Jeg vil legge til at jeg er imot og la promillegrensen være 0.00, fordi alt fra litt gamle boller til druer vil øke promillen din.