Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 15472
Ser at det er en del som lurer på hvordan man bygger en potetkanon og hvilke deler man trenger.
og ettersom det mangler en slik guide her så lager jeg en nå.

Viktig informasjon

Potetkanoner er et farlig og gjerne dødelig våpen. det er ikke lov å lage, eie eller bruke en slik kanon. politiet vil ikke nøle med å ta deg for ulovlig våpenbruk.

potetkanoner kan forårsake brannskader og tilogmed drepe! ikke bruk de uten vett.

Hvilken type kanon?

de fleste bygger seg en gassdrevet kanon. helst fordi den er enkel å bruke og mer portabel en f.eks trykkluftkanoner.

den enkleste gassdrevne konstruksjonen bruker gass fra spraybokser eller lignende. Hårspray og startgass er populære drivgasser.


mer avanserte kanoner bruker gass fra flaske som propan eller i noen få tilfeller Hydrogen(ikke anbefalt for nybegynere).

så har man kanoner drevet av trykkluft. de kan drives av håndpumper eller kompressorer.

Jeg kommer til å forklare hvordan man bygger de enkleste kanonene, og kansje litt om de med gassflaske


De viktigste delene

I utgangspunkte blir rør av PVC plast brukt. det kan kjøpes på de fleste VVS forhandlere. mange rørleggere har sikkert avkapp eller rester du kan få billigt/gratis.

målene varierer men standarden er som følger:
- ,5m 7" PVC (Kammer)
- 1 - 1,5m 2" PVC (løp)

dette alene er ikke nok. når du handler må du be om å få med overganger, muffer og endelokk.

delene settes sammen slik
http://i202.photobucket.com/albums/aa205/ollie92-/parts-1.png?t=1279104173

(Endelokket burde være helt tett uten mulighet får å skru det av. dette fordi lokket har en tendens til å bli blåst av og kan skade folk.)

Når man skal sette sammen kanonen burde man ta hensyn til at det lett blir høyt trykk inni kanonen. Jeg anbefaler å kjøre gjennom skruer mellom muffer og delene. dette for å få en solid konstruksjon. man kan evt bruke lim.
http://i202.photobucket.com/albums/aa205/ollie92-/parts.png?t=1279104756

(ikke lim/skru fast løpet til overgangen!. hvis det er gummiringer i overgangen er dette ofte nok)

tenningen kan gjøres på flere måter.
på min kanon har jeg gjort det veldig enkelt og borret et hull i siden på kammeret som jeg bruker en peislighter på. (Ikke stikk lighteren inni.varmen kan påvirke lightergassen og eksplodere!)

litt mer avansert er å bruke en grilltenner. de kan skaffes fra gassgriller eller kjøpes separat. tenneren i peisligthere funker også

http://i202.photobucket.com/albums/aa205/ollie92-/parts-2.png?t=1279105518

Da var kanonen ferdig.

Hvordan bruke kanonen?

Nå kommer det morsomste.

på denne versjonen må man spraye inn gassen enten fra hullet der løpet skal sitte eller via hullet i siden. det er derfor man ikke skal lime/skru fast løpet.

anbefalt gass/spray
- Elnett Hårspray
- First Price hårspray
- startgass

Gassen sprayes i fortrukket hull i ca 2 sekunder. dette varierer etter lokale forhold og brukerens erfaring.

man kan lade med nær sagt hva som helst. så lenge det passer inni løpet uten noe særlig glipper mellom løpet og projektilet.
Potet eller eple og annen frukt passer ypperlig. det er bare å skrelle av det som er for stort.

fordelen med å kunne ta av løpet er at man kan lettere sette i projektilet eller fjerne det. i tillegg blir kanonen lettere å få med seg i 2 deler.

Bruke gass fra flaske/tank

Når man skal bruke propan eller lignende er de mye mer som må ta's hensyn til. varmeutvikling, tettning og en solid konstruksjon.

http://i202.photobucket.com/albums/aa205/ollie92-/parts-3.png?t=1279132633

gassslangen bør fjernes etter at kammeret er fyllt. det for å hindre at gassen i slangen anntennes og kan eksplodere.

tenningen bør være elektrisk. fordi hull i kammeret lar gassen komme ut og skape farlige stikkflammer ut der.

Tips

- Ikke fyll på mer gass om den ikke virker helt ved antenning. da hindrer du bare at mer oksygen slipper til.
- det kan lønne seg å vente noen sekunder ekstra med å fyre av etter at man har spraya inn gassen. da får gassen tid til å spre seg rundt i kammeret og blande seg godt med lufta.
- Lightere blir fort ødelagt i den forstand at de ikke fungerer normalt lenger. det er gnisten som tenner, ikke flammen.
- mengden gass blir man bare vant med. det kommer av seg selv etter noen skudd.

Hva man IKKE bruker en potetkanon til!

- skyte på vennene sine.
- skyte på dyr.
- skyte på objekter som ikke er ment for å skytes på. dvs Hus, biler, eiendom etc.
- bruk vett. ikke lek med flammer, å antenne gassen mens det sprayes er ikke ambefalt selv om det blir en spektakulær flamme.
- en potetkanon bråker fælt. ikke bruk den i områder der det ferdes folk. da kommer gjerne Onkel Blå innom.

Etc

videoer som viser diverse potetkanon ting

bli skutt

bygg den solid

hold den fast
Ellers så kan man bruke et hult jernrør, lunte, svartkrutt og AA-batterier
Sist endret av xLAx; 14. juli 2010 kl. 22:36.
Her har dere en side for de som ønsker noe litt mer avansert.
Kult med avtrekker

Forresten, er det noen som vet noe konkret rundt lovligheten av potetkanoner?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av xLAx Vis innlegg
Ellers så kan man bruke et hult jernrør, lunte, svartkrutt og AA-batterier
Vis hele sitatet...
Jeg skal svare veldig enkelt: Nei, det kan man ikke.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg skal svare veldig enkelt: Nei, det kan man ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg kan svare tilbake: Jo, det kan man

Har du prøvd, eller er det kun din teori at dette ikke vil fungere?
Det kan umulig være mye futt i den potetkanonen som han fyren blir skutt med.
Poteten knuser jo ikke en gang.

Edit:

Det Ffojt prøver å si er nok så enkelt som at man ikke skal leke med svartkrutt og helsa på den måten du beskriver.
Sist endret av Knask; 15. juli 2010 kl. 08:21.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det kan umulig være mye futt i den potetkanonen som han fyren blir skutt med.
Poteten knuser jo ikke en gang.

Edit:

Det Ffojt prøver å si er nok så enkelt som at man ikke skal leke med svartkrutt og helsa på den måten du beskriver.
Vis hele sitatet...
Neinei, men om man skal lage en kanon med kraftig smell og veldig høy fart på prosjektil

Men farlig er det nok ja
Sitat av hedningen Vis innlegg
Forresten, er det noen som vet noe konkret rundt lovligheten av potetkanoner?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er litt usikkert. Våpenlovens § 1:
§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:
a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,
b. våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere).
c. våpenimitasjoner o.l. som forholdsvis lett kan gjøres om slik at skarp ammunisjon kan avfyres.
Et våpen anses likevel ikke som skytevåpen dersom det er gjort varig ubrukbart. Det samme gjelder dersom våpenet på grunn av alder eller konstruksjon ikke kan brukes som skytevåpen og heller ikke forholdsvis lett kan utbedres eller gjøres om slik at det kan brukes til å skyte med.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om det faller inn under bokstav a. I denne artikkelen fra Juli 2009 kan man lese følgende uttalelser fra politiet:
Er det lovlig?
Det er slett ikke sikkert. Ståle Svendsen i Politidirektoratets våpenavdeling har følgende kommentar til den private produksjonen av potet-våpen – som han ikke var kjent med før Vi Menns henvendelse.
- Våpenlovens § 1a omfatter våpen "som drives av krutt eller annet drivmiddel og skyter kuler, hagl eller andre prosjektiler". Startgass faller ganske sikkert inn under definisjonen på drivmiddel. Hvorvidt en potet kan defineres som et prosjektil må vi eventuelt diskutere, sier Svendsen.
Effekten av en potet i krum bane flere hundre meter fremover er udiskutabel, det kan Vi Menn stå inne for.

Kan være farlig
- Hadde det blitt brukt stålkuler og ikke poteter ville dette sannsynligvis falt inn under Våpenlovens bestemmelser og vært ugreit, fortsetter Svendsen, som uansett anser denne typen "kanon" – ut i fra Vi Menns beskrivelse – som potensielt farlig.
Såkalte "airsoft guns" omfattes av Våpenloven, og våpentypen som her beskrives er ganske sikkert kraftige og har større ødeleggelsespotensial, påpeker Svendsen.
- Vi vil se nærmere på dette, avslutter Svendsen.
Vis hele sitatet...
Hva de kom frem til etter å ha sett nærmere på det er uvisst.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Lovligheten er nok prinsipielt tvilsom, men når POD kommer med en såpass tilbakelent uttalelse, vil jeg regne med at det er grei skuring og sees gjennom fingrene med så lenge "kanonene" benyttes fornuftig og ikke til aktiviteter som er til sjenanse for andre. Jeg håper og tror virkelig politiet har viktigere ting fore enn å ta folk som sysler med forholdsvis ufarlig hyggeskyting med potetkanoner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Skal de kanskje forby erteskytere og da?
jeg har en potetkanon :P har et litt for langt pvc rør som kammer, en rar boks med lokk under, og toppen på ei 1,5l flaske for overgang fra pvc til løpet. løpet er ei gammel stang fra ei seng vi hadde.. i metall. Har kun brukt haugevis med brun pakketeip jeg da.. Min er ikke så veldig kraftig heller, men nå skyter jeg bare potetbiter på størelse med store druer, også jeg har bare brukt myggspray som gass...

en gang da lokket ikke var festa skikkelig i bunn, ble selve kanonen blåst av lokket, den fløt 2 meter opp i lufta med en salto og landa fint på samme plass hehe, fikk meg til å tenke på hvor stor kraft det egentlig er i slike kanoner. Nå har jeg skitmye tape for ikke at det samme skal skje igjen.. :P
Sitat av xLAx Vis innlegg
Ellers så kan man bruke et hult jernrør, lunte, svartkrutt og AA-batterier
Vis hele sitatet...
Hehe, det har jeg lagd før, bare at jeg brukte flash.

Bra guide! en ting man må huske på er å lufte kammeret etter hvert skudd slik at du bytter ut gassen i kammeret med oksygen.

Sitat av Nygaard Vis innlegg
Lovligheten er nok prinsipielt tvilsom, men når POD kommer med en såpass tilbakelent uttalelse, vil jeg regne med at det er grei skuring og sees gjennom fingrene med så lenge "kanonene" benyttes fornuftig og ikke til aktiviteter som er til sjenanse for andre. Jeg håper og tror virkelig politiet har viktigere ting fore enn å ta folk som sysler med forholdsvis ufarlig hyggeskyting med potetkanoner.
Vis hele sitatet...
Blitt tatt av politie før pga en potetkanon, men de gjorde ikke så mye ut av det, fikk bare advarsel.
▼ ... over en måned senere ... ▼
da har jeg mekka min andre kanon ble ganske stort kammer ass.. også demonterte jeg en lighter og tok ut gnist tenneren av den. Har tapet den fast, og festet ledningene sånn at gnisten kommer ca. midt inne i kammeret ^^
Også fikk jeg skaffet butangass (400ml for 20 kr på europrice pluss)

Tok et test skudd nå nettop, sinnsykt kraftig! var ikke noe ''svupp'' lyd lenger, men en ''BOFF!''
lokket bak (fra en kaffeboks med skrulokk) føyk rett av... tror jeg skal feste det bedre.

Kanskje jeg får fiksa en film senere, må finne et sikkert område å skyte på.
Sitat av kvarburg Vis innlegg
lokket bak (fra en kaffeboks med skrulokk) føyk rett av... tror jeg skal feste det bedre.
Vis hele sitatet...
derfor anbefaler jeg å bruke helt tett forsegling bak!

gleder meg til film
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen som sysler med potetkanoner i 2021 ?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Til og fra, har en gjeng gamle kanoner som jeg bygde på tidlige 00-tallet som jeg tenkte å få liv i igjen. De trenger nye ventilkolber og pakninger. Mitt seneste bygge var en automatisk drivstoffmåler til en gasskanon, med arduino og magnetventil. Funket virkelig knallbra, og kommer å være en selvfølge på ev fremtidige bygg.

Spudfiles.com er den største communityen.