Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4883
Varmen stiger opp, og her jeg er bor er det 4 meter under taket på et rundt 50 kvm stort rom. Så, for å kanskje spare strøm og få jevnere varmefordeling, er det mulig at det å plassere en liten vifte i taket på ca. 30w som blåser ned vil forbedre luftsirkulasjonen, slik at varmen presses ned? eller tror dere at noe slikt bare vil lage viftestøy og at enhver fordel den viften gir vil være så liten at viften bruker mer strøm enn den sparer meg på oppvarming?



Grunnen til at jeg spør, er egentlig på grunn at jeg så en slik 3d hologram led-vifte på Wish for under 1000kr. Men jeg må altså ha flere gode grunner før jeg kjøper noe slikt bare for gøy
Sist endret av Hans Høyhet; 17. oktober 2021 kl. 09:09.
Vifte som er tingen, men ville kjøpt en ordentlig og støysvak en fremfor en fra wish
Det er jo akkurat dette «gamle» takvifter gjør.

Kjøp en eller to slike, pris fra 700-5000kr.

https://www.lampegiganten.no/takvifter/
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Varmen stiger opp, og her jeg er bor er det
4 meter under taket på et rundt 50 kvm stort rom.
Vis hele sitatet...
4 meter under taket, da gjør du om kåken til to etasjer. Så har du plutselig ca 70 m² (hvis vi regner bort trapperommet)
Da kan du flytte opp i andre etasje om vinteren.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
4 meter under taket, da gjør du om kåken til to etasjer. Så har du plutselig ca 70 m² (hvis vi regner bort trapperommet)
Da kan du flytte opp i andre etasje om vinteren.
Vis hele sitatet...
Da må det være svært små folk som bor der. Takhøye skal være 2,4 meter, og gulv/tak vil ta plass det også. Om jeg hadde eid noe slikt og da kunne endret på hvordan det skulle være ville jeg ha bygget ned til 2,6~ish meter takhøyde for å ha bedre varmekontroll og brukt plassen inni til luftkanaler for å dytte varme rundt.

Nå tviler jeg på at det er et alternativ for trådstarter.
Sist endret av meitemark; 17. oktober 2021 kl. 11:02.
Meitemark: tenker du på slike tak man gjerne ser i mange bygg ? Slike takplater som blir holdt på plass av skinner..hva heter de igjen.. de er mer i bruk på bygg og pleiehjem og slikt enn private hjem såvidt jeg har lagt merke til
Sitat av Jerna Vis innlegg
Meitemark: tenker du på slike tak man gjerne ser i mange bygg ? Slike takplater som blir holdt på plass av skinner..hva heter de igjen.. de er mer i bruk på bygg og pleiehjem og slikt enn private hjem såvidt jeg har lagt merke til
Vis hele sitatet...
Omtrent noe slikt, men jeg ville nok ha satset på noe penere.
Hadde gammelt herrskapshus selv med 4.20m. takhøyde, alle varmekilder sendte varmen opp til slutt.

Stor takvifte, og dette er viktig: Med mulighet for lav, og lydløs hastighet. Den sender varmen helt helt ubemerket, også videre i tilstøtende rom, nermest uten kostnad, annet enn innkjøp. Riktig vifte vil kunne bli et pent element i rommet, og ikke sjenerende.