Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5752
Hei.

Jeg solgte en datamaskin i går. Hadde mange som ville ha den men valgte å selge til ett utelandskpar (ikke at jeg tror det har noe å si egentlig, men kjøpsloven kan de ikke) fordi de bodde i nærheten.

Vedkommende kom å hentet den, jeg viste at alt fungerte, vedkommende så over den og sa at den var grei.

Så i dag får jeg beskjed om at det er tre små flekker på skjermen og at de vil heve kjøpet.

Jeg sa at det ikke stemmer, jeg har aldri sett noe flekker på skjermen. Jeg er ganske sikker på at her er det noen som angrer på kjøpet og ikke vil ha maskinen likevell.

Jeg har solgt masse på finn og aldri fått noen klager, alle jeg har solgt til har alltid vært fornøyd.

Maskinen er tre år, den er i meget god stand, oppgradert til det fulle og jeg la meg langt under mange andre på finn.no i pris.

Har jeg noen rettigheter her? Er ikke solgt som den er gjeldende uten kontrakt?
Bare dropp å heve kjøpet. Tilogmed nye skjermer du kjøper i butikk kan ha døde pixler.
Og det er ikke grunn nok til å heve kjøpet på en ny skjerm engang. (bortsett fra et par merker som gir gir død pixel garanti).

Bare si at kjøpt er kjøpt og de fikk selv se og teste maskinen.

Si du har kjøpt hasj for penga og be dem gå en annen plass å mase.
Hahaha.

Så det er slik altså. Ok. Flott.

Men saken er at jeg har aldri sett noen døde pixler eller flekker og vedkommende som kjøpte den så over maskinen i går. For alt jeg vet kan det være flekker, men da er jeg ganske sikker på at de er kommet på fra dem også forsøker de å gi meg skylden.
Learning by doing
Undef's Avatar
uansett, han kjøpte den brukt.
Det er ingen garanti når det er brukt så er du ingen "forhandler" så de kan ikke kreve at du får den tilbake.
Det er mye av grunnen til at de fleste kjøper nye produkter for å få denne garantien, han kunne kreve der og da å sjekke om produktet fungerte, og heller gi en annen pris enn det du ville ha. (og så bli enige)

I en sånn sak ville jeg støttet selgeren.

om produktet:

var denne pcen en laptop?
hvis den var, kan det ha vært at paret har vært uheldige med den. en dataskjerm tåler veldig lite og om dette har skjedd er det ikke din feil.
Stasjonær?
en skjerm går sjeldent i stykker av seg selv, dårlig kabel kan føre til dårlig bilde.
den var brukt den også, så du er ikke skyldig, kjøperen er. (fordi han har kjøpt et brukt produkt)

om noe ikke stemmer, siter
Det er en Macbook Pro. Og han sier at når man skrur opp lyset helt så er det flekker på den. Jeg hadde den ganske godt skrudd opp i går og da så han ingenting. Jeg ba ham se godt på dem og han sa: Den ser flott ut, den er jo ikke helt ny, så helt perfekt er den jo ikke.

Han sa det jo selv. Så jeg er ganske sikker på at det er skjedd noe med dem også forsøker de å klandre meg. Jeg hadde mange som ville ha den men valgte dem fordi de var i nærheten.

Har gitt dem kontaktinfo til flere av de som ville kjøpe den av meg. Så jeg syntes jeg har vært mer enn snill nok.
Spør om han har prøvd å dra en klut over skjermen for å se om flekkene forsvinner det hjelper for meg på min macbook pro.
Learning by doing
Undef's Avatar
det er ikke din skyld siden du solgte den brukt, be han heller ringe til kundeservice og sjekke det opp der, det er jo på en måte straffen man får når man kjøper brukt
Stormen, greit å ta med denne fra samme loven:

§ 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.
(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.
(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.
hva stod det i annonsen din da? hvordan beskrev du pcn?
Det er mange som prøver seg på sånt på finn. De tror/later som de har rettigheter de ikke har, og de håper selger ikke vet noe mer enn de gjør. Mange angrer rett og slett, og vil oppheve kjøpet.
Vel, privatpersoner er ikke Elkjøp. Du har ditt på det tørre, han er på gyngende grunn. Han sjekket maskinen og var fornøyd, du fikk pengene dine, og dermed er handelen over.
Om han angrer, kan han selge maskinen videre.
Uten å ha lest igjennom alle kommentarene kan jeg enkelt konkludere med at du ikke har noe som helst slags ansvar for dette. Du solgte maskinen brukt, og du solgte den som den stod. Kjøper fikk selv se igjennom maskinen, da mest sannsynlig også skjermen. Dersom kjøper sier dette er greit og ikke har noen form for kontrakt på kjøpet, er det ikke ditt problem. Flekkene kan ha oppstått under frakt, altså ikke i din eie. Han kan ikke ta ut harddisken og si at han vil heve kjøpet fordi maskinen ikke fungerer, om du skjønner hva jeg mener. Kjøper har ingen rettigheter så vidt jeg vet, i det hele tatt.
Syes du kan la han få heve kjøpet. Tilby han 90% tilbakebetaling for plunder og heft. Du vet jo ikke om han har installert eller fjernet noe på den.
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Syes du kan la han få heve kjøpet. Tilby han 90% tilbakebetaling for plunder og heft. Du vet jo ikke om han har installert eller fjernet noe på den.
Vis hele sitatet...

Seriøst? Hvorfor skal de få hevet hevet kjøpet?

Nei ikke gi de en dritt!
De kan ha satt seg på pcen for alt du vet. Uansett hva de flekkene skyldes er det ikke noen som heter garanti, angrefrist eller å heve kjøpet.

Skal man kjøpe brukt så kjøper man til en lavere pris mot å ikke få garanti og de samme rettigheter en som kjøper et spiller nytt produkt.

Ts ikke betal de en dritt, vær beinhard. Ringer de å maser mer så si NEI!
Etterpå avviser du bare all maset fra dem.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Seriøst? Hvorfor skal de få hevet hevet kjøpet?

Nei ikke gi de en dritt!
De kan ha satt seg på pcen for alt du vet. Uansett hva de flekkene skyldes er det ikke noen som heter garanti, angrefrist eller å heve kjøpet.

Skal man kjøpe brukt så kjøper man til en lavere pris mot å ikke få garanti og de samme rettigheter en som kjøper et spiller nytt produkt.

Ts ikke betal de en dritt, vær beinhard. Ringer de å maser mer så si NEI!
Etterpå avviser du bare all maset fra dem.
Vis hele sitatet...
Dette er virkelig bare nonsense.. Kjøpsloven gjelder for salg mellom privatpersoner, nytt eller brukt.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Dette er virkelig bare nonsense.. Kjøpsloven gjelder for salg mellom privatpersoner, nytt eller brukt.
Vis hele sitatet...
Feil, døde pixler gir deg ikke en dritt om du så kjøper deg en helt ny pc fra forhandler. Dead pixles, it happens. Null garanti, null kjøpeslov i spill og null heving av kjøpet. Så enkelt er det.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Feil, døde pixler gir deg ikke en dritt om du så kjøper deg en helt ny pc fra forhandler. Dead pixles, it happens. Null garanti, null kjøpeslov i spill og null heving av kjøpet. Så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg mente sitere og kommenterte:

Sitat av ompapa Vis innlegg
Skal man kjøpe brukt så kjøper man til en lavere pris mot å ikke få garanti og de samme rettigheter en som kjøper et spiller nytt produkt.
Vis hele sitatet...
Og dette er bare helt feil. Kjøpsloven gjelder og man har faktisk rettigheter og forpliktelser både som selger og kjøper.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Stormen, greit å ta med denne fra samme loven:

§ 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.
(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.
(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.
Vis hele sitatet...
"Loven stiller ingen alminnelig plikt til å foreta forundersøkelser, jfr §20(2)

"Det §20(2) regulerer er virkninger av at kjøperen faktisk har valgt å gjennomføre forundersøkelser. Han pålegges da en aktsomhetsplikt, slik at han ikke kan gjøre gjeldende 'noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen'

".. aktsomhetsplikten blir strengere ved kjøp av brukte gjenstander"

Hagstrøm, 2005
Learning by doing
Undef's Avatar
ikke noe mer å tenke på, la det være som det er. du har ikke gjort noe feil
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ompapa Vis innlegg
Feil, døde pixler gir deg ikke en dritt om du så kjøper deg en helt ny pc fra forhandler. Dead pixles, it happens. Null garanti, null kjøpeslov i spill og null heving av kjøpet. Så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Uh, jo.

Døde piksler skjer, og t.d. komplett opplyser om at dei sel produkter som har ei feilgrense nærare angitt i ein ISO-standard. Da opplyser dei om minimumskvaliteten vara har. Hadde dei ikkje opplyst, kunne dei vorte ansvarlege.

Det samme er i prinsippet tilfelle med kjøpslova, men når kjøpar har undersøkt gjenstanden, og produktet er brukt, så stiller ein svakare juridisk. Spesielt om det er noko ein burde sett kjapt ved å sjå på gjenstanden.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Uh, jo.

Døde piksler skjer, og t.d. komplett opplyser om at dei sel produkter som har ei feilgrense nærare angitt i ein ISO-standard. Da opplyser dei om minimumskvaliteten vara har. Hadde dei ikkje opplyst, kunne dei vorte ansvarlege.

Det samme er i prinsippet tilfelle med kjøpslova, men når kjøpar har undersøkt gjenstanden, og produktet er brukt, så stiller ein svakare juridisk. Spesielt om det er noko ein burde sett kjapt ved å sjå på gjenstanden.
Vis hele sitatet...
Du må ha et helt jævla cluster av døde pixler for å få hevet kjøpet selv på nye skjermer. Skal virkelig like å se at noen vinner frem i en privatsrettslig sak ang brukt macbook pga døde pixler. Skjer aldri.

Uansett blir det helt feil å diskutere spissfindigheter og nykjøp.

Ts lurer på hva hun bør gjøre, og svaret er fortsatt: Ikke en dritt. Ikke gi en krone i avslag og nekt tvert å heve kjøpet.
Update:
Jeg sa at det var flere intr og gav dem emailen til en av dem. De kontaktet ham og ba om 5500 for den. De kjøpte den av meg for 4500.- Allerede der så sier det seg jo hvor utrolig useriøse dem er.

Vedkommende spurte jo meg fordi han ikke skjønte hva de skrev, de er fra Øst Europa tror jeg, og er vel dårlig i språk. Jeg forklarte at jeg hadde solgt den for 4500.

Nå nekter de på dette, selv om han har sent meg printscreen. Jeg sendte dem en SMS om at det ikke er noe lurt å forsøke å tjene 1000 kroner, da er de bare useriøse. Så sier de at de ikke skal selge den likevell fordi nå har jeg ødelagt batteriet også. De forventet nok at det skulle vare i ti timer når maskinen er noen år gammel. Og de sier de ikke kan selge fordi jeg har ødelagt den.

Samtidig forsøker de å selge den for 5.500 og sier at den er i perfekt stand?

Mens til meg sier de at den er ødelagt på flere måter.

Nå sa de at de ikke ville jeg skulle sende dem flere meldinger. Det skal jeg ikke gjøre heller. Men alle med IQ over 10 skjønner jo at de er full i faen.
Virker som noen brukte penger de ikke har. Uansett, hvis de får solgt den under beskrivelsen "perfekt" stand så er de på ganske shaky ground mtp meldingene til deg.
Ts bare en ting å gjøre for deg og det er gi totalt faen. De har kjøpt den alt, og forhåpentligvis betalt deg i cash.

Du har ingenting å tjene på å involvere deg mer i dette. La dem gjøre akkurat hva dem vil men aldri gi dem penger tilbake eller hev kjøpet. ringer dem avviser du bare.
Jeg kommer ikke til å svare på noe kontakt fra dem om det skulle komme. Jeg har alt mitt på det rene og de kommer nok ikke til å kontakte meg. Har vel insett at de ikke kan smelte nordpolen med en fyrstikk.