Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 7285
Hva med de som bor noen minutter utenfor sentrum av byer hvor det rett og slett ikke går busser? Jeg bor 10 minutter utenfor Lillehammer, og her går det busser til byen kl 07.20, 08.45 og 14.45. Hjem igjen går det busser 15.30 og 16.30.

Hvordan forventer de at jeg skal komme meg hjem hvis jeg skal noe på kvelden hvis jeg ikke har lov å kjøre bil? Greit nok at det kan funke i sentrum av byer der det går busser hver halvtime og nattbusser, men kollektivtrafikken i her jeg bor er hvertfall elendig samtidig som den er kjempedyr.
Er jo bare helt idiotisk. Nå skal ikke jeg komme med standardreplikken min... (typisk ap lizm...).

Jeg tror ikke dette er riktig måte å få dødsulykkene ned.... Hvorfor i svarte kan ikke politikerne ta roten til alt det tullet (alkohol) og påføre restriksjoner på det? Hvert år går det titalls med milliarder bort i sykehusbudsjettene på skader forårsaket av alkohol.

Man skal jo ikke slå alle over en kam ang. kjøringen.... Typisk diktatur med "portforbud".

Fortsett å stem på AP, Sv, Sp, Rødt så skal dere se at det går en vei, og det er ..........
Sist endret av uaexed; 10. september 2011 kl. 22:40.
Med 0,2 som promille-grense vil jeg ærlig talt påstå at man ikke har spesielt stor slingringsmon? Den er hvertfall så liten at jeg personlig ville aldri tatt sjangsen på å kjøre etter å ha drukket en øl. Selv om vekten er nærmere 100 kg. Så det er vel så og si nulltolleranse per idag.
Jeg skjønner ikke hvorfor dem skal nekte folk å kjøre om natten. Det er jo om dagen det er trafikk og rush. Det er jo nesten ingen å krasje i om natten, så det er jo mindre farlig å kjøre da en om dagen.
Det å nekte unge å kjøre etter kl 00:00 er jeg imot. Folk må kunne komme seg hjem uansett klokkeslett. Ihvertfall på "landet" der kollektivtransport er møkk.

En grønn L har jeg ingenting imot. Da blir bilister oppmerksomme på at personen ikke har mye erfaring på veien, og kan forholde seg til det. Jeg synes og at folk som blir tatt i fyllekjøring/fart burde ha en L på og.
Sitat av mikkelm Vis innlegg
Det å nekte unge å kjøre etter kl 00:00 er jeg imot. Folk må kunne komme seg hjem uansett klokkeslett. Ihvertfall på "landet" der kollektivtransport er møkk.

En grønn L har jeg ingenting imot. Da blir bilister oppmerksomme på at personen ikke har mye erfaring på veien, og kan forholde seg til det. Jeg synes og at folk som blir tatt i fyllekjøring/fart burde ha en L på og.
Vis hele sitatet...

Kan vell heller go Fyllekjørerene EN Rosa F i bakruta eller noe hehe.
Hva med og heller fjerne eldre folk fra 60 ++ fra veiene? er de som er trafikkfarlige. De tror de kan alt på veien fordi de har kjørt så lenge, mens de egentlig sitter med 50% dårligere reaksjonsevne enn det en 18-20åring gjør.

18åringer har også en tendens til og føle de eier veien med bilene sine, men de er alikevel kjappere på bremsen og rattet.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Hva med og heller fjerne eldre folk fra 60 ++ fra veiene? er de som er trafikkfarlige. De tror de kan alt på veien fordi de har kjørt så lenge, mens de egentlig sitter med 50% dårligere reaksjonsevne enn det en 18-20åring gjør.

18åringer har også en tendens til og føle de eier veien med bilene sine, men de er alikevel kjappere på bremsen og rattet.
Vis hele sitatet...
Ja, nemlig, og det er derfor det er så sinnykt mange flere pensjonister involvert i trafikkulykker... nei, vent nå litt...
Jeg kjører heller sammen med en 70-åring enn en 18-åring. Min erfaring er at de eldre kanskje kjører teknisk dårligere, men de kjører i alle fall stabilt dårlig. Unge sjåfører kjører ustabilt bra, som betyr at du aldri kan vite når det går lungt til skogs.

Er heller ikke for å forby nattkjøring eller noe sånt, men jeg hadde ikke sagt nei til 21-årsgrense på førerkort OG alkohol. Men det kommer sannsynligvis ikke til å skje.

En mer realistisk løsning er kanskje å spytte mer penger i politiet, og synliggjøre dem mer i trafikken. Det er utrolig hvor bra folk kjører når de vet at de har en politibil bak seg. Det største problemet vårt slik jeg ser det er nemlig holdningen vi har i trafikken. Da jeg tok førerkortet fikk jeg vite at Norge og Sverige har omtrendt like mange dødsulykker per år, selv om Sverige har tre ganger så mange innbyggere. Jeg ser til stadighet eksempler på dette; alle som kjører i Trondheim vet hva som skjer i påkjøringsfeltet på Sandmoen klokka fire hver eneste arbeidsdag. Vi er rett og slett idioter som ikke klarer å samarbeide, og vi vet innerst inne at lovbrudd vi gjør i trafikken vil gå ustraffet i 99% av tilfellene.
Jeg blir mildt sagt sjokkert hvis dette går gjennom (jeg tror ikke det kommer til å skje noen gang). Er det lagt inn noen unntak for ungdom som kjører om natte pga jobb? Hvis ikke ; Posten vil stoppe opp. Securitas vil miste 80% av nattevaktene sine og det samme gjelder en god del transport firma.
Hva med alle 30-40-50-60 åringene som ikke bruker blinklyset en jævla gang, er ikke de farlige også? Jeg har flere ganger måtte endre strategi fordi en idiot ikke blinker.

Og hva med 60 åringene som ligger 40 i 60n? (Ja, de gjør det her.)

Og jeg kjenner MASSER av folk over 20 som ikke burde hatt lappen, og jeg tror virkelig at de som får lappen nå passer på den, pga det nye überfucka p(r)ikksystemet.
Sist endret av Bruskork1; 11. september 2011 kl. 11:06.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så høge bilpriser er strengt tatt eit gode, fordi det fører til redusert bilbruk, og innovasjon for å framskaffe avgiftsvennlige biler. Kanskje er staten for dårlig på å gi gode incentiver til fabrikantane, i form av aktuell avgiftsprofil (voum og effektavgift er vel døme på ting som dei siste tjue åra har blitt mindre viktig for profilering).



I kroner og øre ja. Om du ser på antall timer du må jobbe tipper eg bildet blir meir nyansert, sjølv om vi nok er relatvit dyrt da også, på innkjøp av bil.
Vis hele sitatet...
Så kun de rike skal få bruke bilen som de selv vil? Kanskje jeg liker nyere og sikrere biler som beskytter meg om noe går galt? Kanskje jeg liker store biler selvom du ikke gjør det?
For et idiotisk tiltak! Det BESTE hadde vært om statens vegvesen kunne sette opp skjulte fotobokser der det ble tatt bilder av de som råkjører som noen helvetes idioter. Problemet med at det ikke er lov, er datatilsynet som griper inn og mener det ikke skal være rett å fotografere folk uten deres tillatelse i den ordningen.

Tenk på alle de flinke og skikka ungdommene som kjører plettfritt? Synd at noen idioter ødelegger for ALLE. Men slik er det jo ALLTID

For et idiotisk tiltak! Det BESTE hadde vært om statens vegvesen kunne sette opp skjulte fotobokser der det ble tatt bilder av de som råkjører som noen helvetes idioter. Problemet med at det ikke er lov, er datatilsynet som griper inn og mener det ikke skal være rett å fotografere folk uten deres tillatelse i den ordningen.

Tenk på alle de flinke og skikka ungdommene som kjører plettfritt? Synd at noen idioter ødelegger for ALLE. Men slik er det jo ALLTID
gi myndighetene lov til å sette opp kameraer uten å opplyse om det så er nok oljefondet brukt opp til å overvåke det som er av areal i dette landet. være seg vidda eller toaalettskåla i leiligheten din.
Promillegrensa kan jo ikke være 0.00! Hva om du våkner en søndag etterfylla og må på butikken. du kjører bil ditt og blir stoppet av politiet, de tester deg og du gir utslag på alkohol. Der røyk lappen gitt. tommelfingerregelen er 12 timer etter siste øl, men dette er langt fra en fasit. Grensa er så lav at jeg ikke ser poenget å senke den til null
Sitat av Fredriker Vis innlegg
Promillegrensa kan jo ikke være 0.00! Hva om du våkner en søndag etterfylla og må på butikken. du kjører bil ditt og blir stoppet av politiet, de tester deg og du gir utslag på alkohol. Der røyk lappen gitt. tommelfingerregelen er 12 timer etter siste øl, men dette er langt fra en fasit. Grensa er så lav at jeg ikke ser poenget å senke den til null
Vis hele sitatet...
Da handler du mat på fredag..
Poenget er at man ikke veit om det er noe alkohol igjen i kroppen. Man kan stå opp dagen derpå og føle seg helt edru, men alikevell miste førerkorte fordi det er litt igjen etter dagen før. Jeg har prøvd en del promillemålere og disse variere veldig. Derfor er det vanskelig å kjøpe seg en sånn, når man ikke veit hvem som er riktig.
Sitat av Fredriker Vis innlegg
Poenget er at man ikke veit om det er noe alkohol igjen i kroppen. Man kan stå opp dagen derpå og føle seg helt edru, men alikevell miste førerkorte fordi det er litt igjen etter dagen før. Jeg har prøvd en del promillemålere og disse variere veldig. Derfor er det vanskelig å kjøpe seg en sånn, når man ikke veit hvem som er riktig.
Vis hele sitatet...
Da venter du til du vet at alkoholen er ute av blodet. Etter en real fyllekule er det skjelden jeg kjører dagen derpå, ihvertfall ikke før 8-9 tiden på kvelden.

Men 0,2 er helt greit da det viser at alkohol og bil=nono
Sist endret av legalize_it; 14. september 2011 kl. 01:24.
Jeg er enig i at man skal vente så lenge som mulig dagen derpå. men man trenger ikke leike russisk roulette med lappen heller om man må ut å kjøre
Sist endret av Fredriker; 14. september 2011 kl. 01:29.
Skjær alle under en kam, makan til egoistisk fyr. Beviser jo bare at man ikke er så veldig intelligent selv om man kaller seg forsker..
Forskning handler i stor grad om generalisering. Man ser på en større gruppe og ser på sansynligheten til handlingen til individene i den gruppen og trekker noen slutninger basert på det. Man kan ikke vente at noen kan snakke med hver enkelt person i en gruppe og trekke individuelle konklusjoner for hver person.

Det blir jo det samme som med at du ikke får lappen før du er 18 år, det er sikkert mange 16åringer som fint kunne vært på veien i en bil og vært trygge trafikanter. Men ser man på den generelle gruppen så er det en for stor risiko.

Om dette tiltaket er fornuftig derimot, det er jeg også usikker på.
kan vel si det så enkelt at jeg nekter som faen på å kjøre med en grønn L på bilen. Tror ikke man nødvendigvis skal legge all skyld på ungdommen heller da veistandarden i Norge er så møkk at litt over 100 blir du enkelte steder rista som en milkshake.

Hvis dem hadde senka bilavgiftene så det blir billigere å kjøpe bil slipper en god del av oss å kjøre rundt i biler som er både 15+ og 20+ år gamle...
Korrekt, jeg ser virkelig ikke grunnen til at mer sikkerhet skal koste mer penger, når dem klager over dødstallene i trafikken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Korrekt, jeg ser virkelig ikke grunnen til at mer sikkerhet skal koste mer penger, når dem klager over dødstallene i trafikken.
Vis hele sitatet...
Nyare biler vil hjelpe litt, men enkle tiltak som ikkje koster penger vil hjelpe enda meir. Enkle ting som konsekvent bilbeltebruk, halde fartsgrenser og kun kjøre når en er våken vil hjelpe enda meir, og koster ingenting.

Det virker som mange her nekter å innsjå at unge sjåfører er grovt overrepresentert, spesielt i ulukker utan andre bilar involvert. Er det ikkje da naturleg å anta at ein del av problemet er sjåføren, og ikkje alt mogeleg anna?
Unlicensed Surgeon
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
kan vel si det så enkelt at jeg nekter som faen på å kjøre med en grønn L på bilen. Tror ikke man nødvendigvis skal legge all skyld på ungdommen heller da veistandarden i Norge er så møkk at litt over 100 blir du enkelte steder rista som en milkshake.
Vis hele sitatet...
Det der var virkelig ikke et godt argument. De eneste veiene i Norge det er tilatt å kjøre 100 kilometer i timen på er 4 felts motorveier - der blir du virkelig ikke ristet ihjel. Det at du blir ristet ihjel i 100km/t på andre veier betyr at du bryter fartsgrensen. Itilegg legger du til at du kommer til å nekte å kjøre rundt med grønn L. Dette viser at du ikke har respekt for lover, og regler. En av hovedargumentene for å nekte unge sjafører å kjøre er fordi de ikke har respekt for reglene.


Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Hvis dem hadde senka bilavgiftene så det blir billigere å kjøpe bil slipper en god del av oss å kjøre rundt i biler som er både 15+ og 20+ år gamle...
Vis hele sitatet...
Det er en ide. Selvsagt er man mer nærvøs for sin nye fine bil, en et gammelt vrak til 10 000. Itilegg ville det hjulpet veldig mye på sikkerhet både før ulykker med antiskrens, ABS, etc, samt når ulykker først skjer med særdeles mye sikkerhetsutstyr. I tilegg har vi selvsagt miljøgevinsten. Det ville derimot ikke økt respekten for reglene som er hovedproblemet.

Ja det er ofte kjipt å ligge i 100 på motorveier - det er 130 i Danmark
Ja det er ofte kjipt å ligge i 50 på veier der det tidligere var 70, og ville vært 90 på i Sverige

Derimot reglene i Norge er slik, dersom man ønsker å forandre dem holder det ikke bare å bryte dem, man må faktisk få gjort det på politisk nivå. Jeg skal være helt enig i at de er alt for strenge på en enkelte steder. Spesielt forbud mot å kjøre på natta blir totalt feil.

På en annen side, veldig mange av dødsulykker skjer med unge på natta. Her er det som oftest snakk om utforkjøring i svært høy hastighet, den mest effektive måten å få bort disse på er å forby de å kjøre om natten. Alikevell er jeg ikke enig dette da det går utover særdeles mange som kjører fornuftig. Derimot har jeg selv ikke et godt alternativt forslag til hvordan disse ulykkene kan ungås.
Mange av dere er imot nattlig kjøreforbud. Det er forståelig, da mange nettopp har tatt lappen eller er i ferd med å ta den. Det dere glemmer, er at uerfarne sjåfører er "farligere" i trafikken enn sjåfører med litt mere fartstid. Grunnen er rett og slett erfaring.
Når man har gått gjennom kjøreopplæringen, er man klar for å slippes løs på veien alene. Det er da man egentlig begynner å lære. Man er ikke en god og erfaren sjåfør etter noen timer med kjøreopplæring. Joda, det er helt sikkert noen der ute som er flinke og har kjørt bil siden de var 6 og aldri gjør noe galt, men det er ikke de vi snakker om her.

I diskusjoner som dette, blir det alltid generalisering, og det må vi alle godta. Generelt sett, er unge sjåfører uvørne i trafikken. Generelt sett, kjører guttene for fort, mens jentene dunker borti ting. Generelt sett, er hastigheten høyere med venner i bilen.

Så hva kan gjøres for å redusere ulykker blandt unge sjåfører? Øke aldersgrensen for lappen? Jeg tror ikke dette hjelper noe særlig, da sjåførene fortsatt vil være uerfarne. Man kan selvfølgelig argumentere med at man tenker litt annerledes som 23-åring enn som 18-åring, men jeg tror ikke svaret ligger her.
Er det riktig å nekte unge å kjøre bil om natten? Jeg er usikker, men jeg tror det har noe for seg. Statistisk sett, skjer flest ulykker blandt unge om kvelden/natten. Det handle om å redusere antall ulykker. Hittil har man fulgt "frihet under ansvar"-prinsippet, men det viser seg at det alltid er noen som ikke klarer å følge reglene.

Unge som jobber om natten eller er ofte hos bestemor sent om kvelden, vil kunne få dispensasjon. Det handler ikke om slike ting, det handler om reduksjon av unge i trafikken om kvelden/natten.

Unge står for 7% av trafikken i Norge. De står også for 25% av trafikkulykkene.
Sier ikke disse tallene ganske mye?
Da gjentar jeg meg selv på forrige side;

Hva med alle 30-40-50-60 åringene som ikke bruker blinklyset en jævla gang, er ikke de farlige også? Jeg har flere ganger måtte endre strategi fordi en idiot ikke blinker.

Og hva med 60 åringene som ligger 40 i 60n? (Ja, de gjør det her.)

Og jeg kjenner MASSER av folk over 20 som ikke burde hatt lappen, og jeg tror virkelig at de som får lappen nå passer på den, pga det nye überfucka p(r)ikksystemet.


Er nok ikke bare de nybakte sjåførene som er verst, mange av de som har så-så års erfaring tror at dem er flinkere enn de er, selvom man har hatt lappen i 30 år så viker ikke hele trafikken for deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruskork1: gjenta deg sjølv til du blir blå i trynet. Faktum er at unge sjåfører *ER* overrepresentert i ulukker.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Hvis statestikken stemmer er jeg helt enig. Det med natteskift kan løses lett i form av en "dispensasjon" fra arbeidsgiver i form av et kort eller lignende de dagene man jobber natten.

Grønn L syntes jeg også er fint.

MEN Hele ulykkesstatestikken står og faller på en ting.. De latterlig dårlige veiene vi har her i norge. Hvis vi kunne brukt litt av det enorme oljefondet til å faktisk utbedre veiene våre litt oftere enn en gang hvert 20 år og kun på E-18, hadde ikke ulykkene vært så mange. Det er jeg sikker på..
Vis hele sitatet...
Er veldig enig med deg. Når jeg var i frankrike var det også dårlige veier, men alle hadde sånne refleks i svingene, slik at man ser det mye bedre, man kunne også se mye lettere om det kom bil i mot. Hadde vært greit i Norge og.

Grønn L synes jeg virker som et greit ide, jeg tror folk tar litt mer hensyn og ikke lar seg hisse opp så fort.

Selv er jeg bare 16, men føler jeg mestrer en bil ganske godt. Jeg kjører nesten hver dag, sparer til driftebil og deltar aktivt på møter og treninger for å lære meg forskjellige teknikker. Så hvorfor skulle jeg som faktisk kan kjøre bil få forbudt fra å kjøre etter et bestemt tidspunkt, fordi bygdeidioten kjører i fylla og mister livet.

Kanskje man skulle hatt en ekstra nattkjøring som la oss si koster en 1000 lapp ekstra, slik at de bestemmer om du er trygg til å kjøre om natta.

Begynner å bli rimelig lei av samfunnet vi lever i, snart er det forbudt å for kvinner å være ute om natta, fordi det kan være de blir voldtatt. Fordi statistikken viser det.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Er veldig enig med deg. Når jeg var i frankrike var det også dårlige veier, men alle hadde sånne refleks i svingene, slik at man ser det mye bedre, man kunne også se mye lettere om det kom bil i mot. Hadde vært greit i Norge og.

Grønn L synes jeg virker som et greit ide, jeg tror folk tar litt mer hensyn og ikke lar seg hisse opp så fort.

Selv er jeg bare 16, men føler jeg mestrer en bil ganske godt. Jeg kjører nesten hver dag, sparer til driftebil og deltar aktivt på møter og treninger for å lære meg forskjellige teknikker. Så hvorfor skulle jeg som faktisk kan kjøre bil få forbudt fra å kjøre etter et bestemt tidspunkt, fordi bygdeidioten kjører i fylla og mister livet.

Kanskje man skulle hatt en ekstra nattkjøring som la oss si koster en 1000 lapp ekstra, slik at de bestemmer om du er trygg til å kjøre om natta.

Begynner å bli rimelig lei av samfunnet vi lever i, snart er det forbudt å for kvinner å være ute om natta, fordi det kan være de blir voldtatt. Fordi statistikken viser det.
Vis hele sitatet...
Jeg følte bare jeg måtte kommentere det du sa om grønn L.
Det er 100% det omvendte som kommer til å skje. Det blir som med den røde L'en. Folk ser den, blir dritirriterte for at du holder fartsgrensa, og gjør farlige forbikjøringer. KUN pga de ser den i ruta. Jeg ser det selv nesten hver dag, det er tydeligvis noe ved disse L'ene som gjør at folk bare "må" forbi.
Enig, da jeg hadde rød L, var folk i ræva på meg hele tiden, (selvom jeg lå 10 over av og til.) Vil heller tro at det ligger psykisk at de med rød L må plages :P For et par ganger tok jeg den ikke med, og da lå ingen i ræva på meg.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Enig, da jeg hadde rød L, var folk i ræva på meg hele tiden, (selvom jeg lå 10 over av og til.) Vil heller tro at det ligger psykisk at de med rød L må plages :P For et par ganger tok jeg den ikke med, og da lå ingen i ræva på meg.
Vis hele sitatet...
Slutta med rød L etter et par øvelsekjøringer på trafikken, og da var folk i ræva på meg hver gang, og en suv tok et farlig forbikjøring før et kryss og han overholdt ikke vikeplikten fordi han måtte forbi meg og viser han er bedre enn meg. Og gjett hvilken bil han vika ikke for? Politibil. Da mått suven kjøre til siden og purken snakket med sjåføren på 40 år. Da smilte jeg, men etter episoden slutta jeg å bruke rød L'en og da fikk jeg være i fred og lærte mye mer og slutta å bekymre seg for tullinger skal forbikjører ulovlig.

Jeg må si at det er påbudt å bruke L når du skal øvelsekjører og ledsageren må være 25 år og hatt lappen i 5 år sammenhengende ifølge Statens vegvesen. Erfarne bilister må lære seg å ta mer hensyn til folk som øvelsekjører. Det gjør jeg hvertfall. Nå har jeg lappen og tar hensyn til folk som øvelsekjører når jeg er ute og kjører.