Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 915
Kjøpte nylig ny pc, Acer Aspire V3-571G her om dagen, samt en SSD Harddisk for å forbedre ytelsen.

Planen var å sette opp pc'en med systemfilene som er forhandsinstallert, noe jeg også gjorde, og satte den opp med det medfølgende operativsystemet, Windows 8.

Deretter tenkte jeg at jeg skulle speile disken til ssd disken og bytte - men her sa det stopp.

Jeg skrudde ut disken, monterte den i et 2,5" kabinett og koblet den til en annen maskin for å lage image - men her får jeg opp at det er en "GPT disk", som er et nytt begrep for meg, og at Windows (xp) ikke kan lese den.
Samme feilmelding fikk jeg med programvaren easeUS todo backup (se link i bunnen av posten)

Jeg prøvde også å installere backupprogram på den nye maskinen, koble til ssd med usb kabinett og gjøre det på den måten - men da ville selvsagt ikke programmet fungere i Windows 8 (easeUS todo backup)..

Noen greie tips? Jeg vil helst få med recovery-partisjonen(e) som er på den gamle disken..
Sist endret av Verilon; 13. januar 2013 kl. 04:58.
Clonezilla i utgangspunktet og Gparted live dersom Clonezilla ikke fungerer. I gparted kan man visstnok kopiere partisjoner over til en ny disk. Tror du slipper å skrive bootsector til disken dersom den kun skal brukes på UEFI-maskiner.
Og i følge Clonezilla Mailing lister eller ka det nå hette, så kan Clonezilla lage en klone, men å flytte over til et nytt medium fører visst til at noe skjer, "However, the boot loader on the destination won't work unless you use the MS Windows installation CD to fix that. "

atlef.