Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2040
Morn!

Tenker ofte på dette med hacking i film og hvordan det er overdrevet.

Ta f.eks menn som hater kvinner og jenta som lekte med ilden. Hvorfor bruke Mac i filmen til hacking? og andre filmer som de fyrer opp med hundre tusen binære tall i grønt som går over hele skjermen. er litt irriterende fordi det er ikke slik man hacker. er vell ingen hacker som lar tusenvis av binære tall flyte rundt på skjermen ( ved mindre de lager noe grafisk som gjør det da ) og det at folk hacker en kjempe stor database på bare noen timer er så Teit! for noe som kunne tatt måneder :P

Men går utifra at når de har hacking i filmer er det vell bare fordi at det er tøft right? Og det med å bruke Mac i stieg larsons bøker er vell bare reklame? for ved hacking bruker man vell som oftest Unix baserte systemer.

synes det er rimelig teit at de skal overdrive sånn i filmer ( men det er jo bare film ) Eller er ikke film produsentene sikre på hvordan ting fungerer? eller bare lager det de slik som folk forbinder hacking? med mye tall osv slik at de som ser på filmen "skjønner" at det er hacking

Hva er deres synspunkter rundt dette?
Sist endret av WhiteHat; 21. september 2009 kl. 22:30.
Punkt 1 - Finn ut hva hacking egentlig er.
Punkt 2 - Prøv å finn en film som ikke er usannsynlig.
det er skikkelig teit altså
Vel. Først og fremst! Det er film bare for å ha det poengtert, og i filmer er både skytescener, eksplosjoner, kjemiske reaksjoner og alt annet basert på tull. Overdrevet og fjasete.

For det andre er Mac OS X basert på Unix.
Vel... Du sier at man "Som oftest bruker UNIX baserte systemer" til hacking, og macintosh er UNIX...

Ifølge Wikipedia ivertfall...

http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X

Sjekket du ikke det?
Ja er klar over hva hacking er :P

Ja vet OS X er unix basert, men kan ikke huske at hun brukte OS X :P
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Ja er klar over hva hacking er :P

Ja vet OS X er unix basert, men kan ikke huske at hun brukte OS X :P
Vis hele sitatet...
Jaha? Så du hadde fått for deg at hun kjørte Windows da, eller?

Hvorfor er det viktig at de 2 minuttene med "hacking" ikke er ekte? Filmen har da ikke hackere som målgruppe, så da er det uviktig hvor realistisk det er, så lenge folk flest forstår hva som foregår.
Sist endret av danielsk; 21. september 2009 kl. 22:39.
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Ja er klar over hva hacking er :P

Ja vet OS X er unix basert, men kan ikke huske at hun brukte OS X :P
Vis hele sitatet...
Vel, OS X v10.0 ble lansert under navnet "Cheetah" den 24 mars i 2001...
Dersom hacker-jenta i filmen bruker noe annet macintosh system, er dette 8 år gammelt.
Dersom dette er tilfelle, er jeg enig, da er det meget usannsynlig.
MEN. alle tidligere macintosh-systemer før OS X er såkalte "Unix-like" og faller dermed inn i kategorien din som "Unix baserte systemer."
Sist endret av Turbolego; 21. september 2009 kl. 22:40.
Er av samme grunnen som at de bruker lyden av et speilrefleks fra 80-tallet med autowinder hver gang noen tar et bilde med hvilket som helst kamera. Lyden er lett gjenkjennelig for folk som ikke sitter inne med grosale kunnskaper om temaet. "Klikk-pshhish" er en såpass klisje at folk skjønner at nå ble det tatt et bilde.

På samme måte lar de fancy binære tall fly over skjermen for å illustrere at her foregår det noe heftig. Er ikke så mange som hadde fattet dette like lett om de hadde brukt faktiske programmer på skjermen istedet. I tillegg blir det mer visuelt underholdene, uansett hvor irriterende det måtte være for enkelte.
Tenker ikke bare på menn som hater kvinner nå, tenkte film generelt men tok bare den som et eksempel.

Men det er vell ikke alle mac som bruke OS X right? trur kanskje eg tok feil der :S
Jeg ser du leste denne artikelen?
Ja det var en artikkelen på Hardware som fikk meg til å skrive denne tråden. men har grublet over dette lenge og tenkte å høre Med nFF om hva de tenkte om hacking i film. så var ikke bare fordi eg leste den artikkelen :P
Sist endret av WhiteHat; 21. september 2009 kl. 22:52.
Det er som sagt film, ta swordfish for eksempel, hackingen i filmen er veldig urealistisk og hvordan han setter opp et virus - men poenget er at de fleste av de som er målgruppen faktisk ikke kan detaljerte fakta rundt acking (og heller ikke bryr seg) og de lager derfor noen scener som virker kule og viser at det er veldig high-tech samtdig som at folk som ikke har peiling forstår hva det er som skjer.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Jaha? Så du hadde fått for deg at hun kjørte Windows da, eller?

Hvorfor er det viktig at de 2 minuttene med "hacking" ikke er ekte? Filmen har da ikke hackere som målgruppe, så da er det uviktig hvor realistisk det er, så lenge folk flest forstår hva som foregår.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du har lest boka? Men der er fokuset lagt tett opptil at hun emo dama (husker ikke navnet nå) gjør all researchen sin via hacking. Så er enig med trådstarter, dette kunne vært mere realistisk! Men en film er og blir en film, det skal se kult ut...
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Du har lest boken med husker ikke navnet på Lisbeth Salander? Navnet repeteres utallige ganger i boken. Og fett nok at hun gjør all researchen sin via "hacking", men det er mer et verktøy for forfatteren enn karakteren. Det må være grenser for hva man kan forvente.

I The Matrix sitter Trinity og "hacker" med nmap i en scene. Vi var alle veldig imponerte over hvor oppdaterte filmskaperen må ha vært for å ha gjort dette, men likevel... de er ganske teit at mennesker som hacker matrix og alle de fete robotene som eksisterer utenfor matrix skulle bruke noe så lusent som en alpha-versjon av nmap! Og hvordan i faen gikk hun fra å bruke nmap til å skrive ting inn på skjermen til Neo uansett?

Dessuten vet jeg om flere som sverger til Mac. Jeg kjenner ikke til det selv, men hva er det som liksom skulle være i veien for å "hacke" der?
Teknologi og PC-prat i film og TV skuffer nesten alltid. http://www.youtube.com/watch?v=hkDD03yeLnU

Husker jeg så en film som het Antitrust som ikke hadde de typiske teite hacke-sekvensene du ser i andre filmer.
På hvilken måte hadde filmen(e) blitt bedre av en 2 måneder lang hackescene midt inni, når alt de trenger er å illustrere hva som skjer, noe de får til glimrende sånn det er nå?
Sitat av Alfemann Vis innlegg
På hvilken måte hadde filmen(e) blitt bedre av en 2 måneder lang hackescene midt inni, når alt de trenger er å illustrere hva som skjer, noe de får til glimrende sånn det er nå?
Vis hele sitatet...
Det er urealistisk. Jeg synes like så greit at hovedpersonen i prison break kunne teleportert seg ut av fengsel i første episode.
Hele tråden er fail, da Mac OS X er sertifisert 100% UNIX kompatibel. Kernelen og user space er basert på BSD.
Alle standard UNIX hack tools finnes for OS X.
Vet dette er litt offtopic. Men er det noen som har tips til gode spillefilmer som omhandler hacking ?
Limited edition
Moff's Avatar
Du sitter på kino. Hva vil du helst se? Timevis av noen åpne programmer og et par tall som en gjennomsnittlig kinokunde ikke drar kjennsel på, eller en kort sekvens med noe heftig grafikk som DU kanskje ser er bare svada, men til tross klarer å oversette til "hun hacker PC-en hans". Som Grudge er inne på handler film om å fortelle en historie, og den trenger ikke nødvendigvis være helt realistisk for å få frem poenget. Den heftige grafikken vi ser når folk "hacker" datamaskiner er så tydelig at hvem som helst kan forstå hva som foregår, også de som har ekspertkunskaper på området. De sistnevnte ville sannsynligvis også forstått det om de så en ekte hacker på film, men dette ville utelukke en stor del av målgruppen til disse filmene og seriene.

Hva ville CSI: Miami vært uten den mega-kule 3D-touch-screen-datamaskinen, med instant fingeravtrykk-matching fra alle databaser i hele verden? Den kuleste filmen som handler om hacking (som jeg har sett so far) er "Hackers" fra 1995. Jeg humrer litt for meg selv av alle fagutrykkene de bruker, og hvordan 28.8 bps dial-up er helt fantastisk.
Dere har jo alle sammen glemt den fantastiske scenen i Jurrasic Park.

"This is unix, I know this" *click click* ROOOOOOOOAR!!!111
Det er flere grunner til at "hacking" er urealistisk i filmer:

1) "Hacking" i virkeligheten er kjedelig. I de aller fleste tilfeller lar man automatiserte programmer lete gjennom ting og bruker resultatene derfra. Det er veldig få som gidder å se på kjedelige ting.

2) De aller fleste vet bare at "hacking" betyr datainnbrudd og har noe med datamaskiner å gjøre. Vi som er kan litt med datamaskiner vet at det ikke er slikt. Dog, det er de aller fleste som betaler for ting.

3) Noen år tilbake var det en tv-serie som viste en ekte ipadresse. Det stakkars firmaet som hadde den ipadressen våknet opp til en dag er datasystemet deres var gjennomcracket og smadret av folk som hadde sett episoden. Dette var usa, så vi kan si at det endte med søksmål i millionklassen.

Jeg har sett film sammen med bilmekanikere som har grått over idiotien av ting som blir gjort med biler som er teknisk umulig, feks skyte i bensintanken for å få den til å sprenges, så det er vel egentlig ikke så rart at det samme gjelder datating. Eller at en bil hopper over en annen ved å kjøre mot fronten på en lav bil. Dog, realistiske biljaktscener er veldig kjedelig.

Når det kommer til hvilket OS som brukes til "hacking" er vel det revnende likegyldig. Hvis det kan kjøre programmer og har tilkopling til et nettverk, kan det brukes til "hacking", OSX som XP eller en av de tusen forskjellige linux smakene. Man kan bruke MSDOS til det.

Dessuten. De aller fleste "hacke" tilfeller jeg har sett på film ville ha blitt stoppet i det øyeblikk de kom til en windows xp login.
@ sk1ppy
http://www.imdb.com/title/tt0113243/ Hackers - Epic film. Og en ung Angelina Jolie i skinndrakt.

edit: leif
Sist endret av Java; 22. september 2009 kl. 07:49.