Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 13734
Jeg bestilte igår en enkel, lav-kvalitets "Binary-watch" på eBay. Denne betalte jeg 39 kroner for - inkludert gratis frakt til Norge. Jeg lurer på hvordan det er mulig for selskapet i Kina å tjene penger på dette. Har noen innsikt i hvordan det fungerer med frakt mellom så mange land?

Bare i Norge ville det jo kostet mer å sende denne klokken med Posten til nabokommunen, enn hva selve klokken og frakten kostet på eBay! Men i dette tilfellet her leverer jo også Posten klokken min til meg, bare at den i tillegg sikkert går igjennom utallige andre postkontor i verden. Hvordan får alle sin andel?
Dette lurer jeg også på:P da jeg bestillte en klokke til 50 kr sjæl her forleden!
Latterlig dårlig lønn på de som lagde klokkene? Dårlig/Billigest mulig kvalitet? Kan være mange grunner.
Kan du linke til klokken du kjøpte forresten? Har du fått den i posten enda?
Kan virke som pakkene "haiker". Tar jo evig lang tid før det er framme!
Langvarig investering tipper jeg.
Altså at man ser på andre produkter fra samme selger, selskap e.l
Eneste logiske jeg kommer på i farten ihvertfall.
tror de kommer med båt fra kina til europa en plass også sendes virdere med båt til norge hvor posten tar over resten,
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Langvarig investering tipper jeg.
Altså at man ser på andre produkter fra samme selger, selskap e.l
Eneste logiske jeg kommer på i farten ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Kanskje den kinesiske stat subsidierer utenlands-frakt for å øke den kinesiske øknomien?

Ser ut som det funker.

Hm... anyways, det er nok fra Hong Kong de shipper...

http://budgetlightforum.com/node/266
Sist endret av Turbolego; 18. januar 2013 kl. 01:40.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Latterlig dårlig lønn på de som lagde klokkene? Dårlig/Billigest mulig kvalitet? Kan være mange grunner.
Kan du linke til klokken du kjøpte forresten? Har du fått den i posten enda?
Vis hele sitatet...
Den ble nok mest sannsynlig laget av slavebarn, ja, men selv om klokken var laget gratis ser jeg ikke noen grunn til at det skulle være noe billigere å frakte produktet fra Kina til Norge enn hva det koster for å en vanlig pakke i Norge innad i Norge. Og selv DENNE pakken blir jo sendt igjennom Norge og fraktet av Posten.

Hvordan får alle parter som er involverte sin del av mine 39 kroner? Alt ifra penger til materialene den er laget av, designet, batteriet som følger med, eventuell lønn - og ikke minst; frakt ifra Kina - Norge. Jeg likte forøvrig forslaget til trauMa, jeg vil tro det er en del av "pakken". Kanskje Mozilla er inne på noe også.

Og nei, jeg har ikke fått den enda, om du leser i første innlegget så skrev jeg at jeg bestilte den i forgårs :-) Hehe. Det er en slik en jeg har kjøpt, men ikke fra den leverandøren da. Var heller ikke med på noen auksjon, tok "Buy it now".
Lenge lurt på det samme. Kjøpte et iPhone deksel til ~15 kr med gratis frakt på dealextreme :S
Har selv fått bøker fra Amazon US levert hjem på døra her på et par dager, dette kosta meg vel 40,- elns i frakt? Er vel bare det at i Norge er frakt ekstremt dyrt, de fleste andre land har vanligvis gratis frakt, next day delivery greier koster dem 40-50kr.
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Har selv fått bøker fra Amazon US levert hjem på døra her på et par dager, dette kosta meg vel 40,- elns i frakt? Er vel bare det at i Norge er frakt ekstremt dyrt, de fleste andre land har vanligvis gratis frakt, next day delivery greier koster dem 40-50kr.
Vis hele sitatet...
Ja, men skal ikke Posten ha en viss andel av de igjen? Eller er det et velferdsgode som Staten sponser på oss, liksom?
Hmm kanskje det ikke egentlig er særlig dyrt å sende pakker? Aldri reflektert over akkurat dette før.
Men det er jo ikke uvanlig å få gratis frakt. Skjer ofte fra feks amazon. Og fra ebay er det jo nesten latterlig lav frakt.
Pleier å være mellom 30-50 lappen i frakt fra USA på småtterier fra ebay. Trengte forresten et minnekort til kameraet i forrige uke. Tror frakten var på 39 innenlands. På noe som sikkert veier det samme som et halvt A4 ark.

Sikkert smart av kina om de sponser frakt, da fyller vi jo opp med kinadritt i hele vesten. Hvor mange rare ting har man ikke fra dx, ting som aldri blir brukt.
Sist endret av random67489; 18. januar 2013 kl. 05:27.
Muligheten er jo at det sendes så mange varer til Europa/Norge fra Kina, at varefrakt er lett og billig.

atlef.
kjedelig streiting
Norge er medlem av den internasjonale post unionen som bl. annet sier at hvert land skal beholde alt de får inn for post som går over grensene, noe som i bunn og grunn betyr det kun er det kinesiske postvesenet som får inn noe penger for den klokka du blir sendt. Og Kina er jo et lavkostland.

Dette er dog noe posten må tjene inn på posten som vi sender ut av landet. Så om det går mye inn de ikke får betalt for må de vel fort sette opp prisen litt på utgående så de går i null.

Ellers så er jo klokker ganske små, og de billigste relativt enkle. Så tviler på at det er så alt for dyrt å sette en sammen.
Sist endret av legalize_it; 18. januar 2013 kl. 07:08.
At frakten er lav i USA kan vell forklares med at selskaper som USP, Fedex etc. er mye større selskaper og har mye mer utstyr enn Bring. Da kan de drive mer lønnsomt og enklere, noe som gjør at prisene blir lavere.

Norge er et lite land, det betyr at tjenester som post, ikke vil være like lønnsomt her som i et land som USA med 300 millioner innbyggere.
Større etterspørsel = Kan kjøpe mer utstyr = Lavere pris
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvordan kan det kalles binærklokke?
Er ikke det binære tallsystem kun to tall? ( 1 og 0)
Eller tar jeg feil?
Det er billigere for meg å bestille noe til 9 kr fra Dx enn å sende postkort til bestemor. Så jeg syns også det er merkelig at det skal være så gunstig fra Kina. Posten i Norge tar blodpris for alt.
- Fabrikken produserer tilsvarende klokker eller prototyper for en utvikler/selger.
- Fabrikken kopierer mye av produktet og lager egen billig variant, eller får gratis de eksemplarene som ikke besto kvalitetskontrollen.
- Fabrikken selger disse selv eller til ett mellomledd for toppen 5-10 kr.
- Selger/eksportør har en avtale med ett linjeselskap om å få frakte sine eksportvarer tilnærmet gratis, mot at de får bruke ledig kapasitet i kontainere som er på vei ut. Pga stort kvantum så koster det ikke mange kronene pr vare.
- Når varen kommer til norge blir ofte Posten/Bring ansvarlig for pakken, og de er forpliktet til å ta i mot og frakte den til mottaker. Uten betaling.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvordan kan det kalles binærklokke?
Er ikke det binære tallsystem kun to tall? ( 1 og 0)
Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Det er jo det som er så morsomt :-D
Så om klokken er 23:12 vil det stå 10111:1100 eventuelt. Men de er ikke laget helt slik da, det varierer litt.
Posten er som nevnt forpliktet til å levere pakker som kommer fra utlandet. Jeg vil tro det først og fremst er tollbehandling som er kostbart for posten. Derfor tar de seg godt betalt for det. Ellers havner det til sortering og distribusjon sammen med alt det andre, og posten må sorteres og leveres uansett hvor det kommer fra, så sånn sett spiller det ikke så stor rolle for posten.

Men det er litt pussig å tenke på at det koster 0 kr å få sendt "signed for"-pakker fra kina til norge, mens skulle du sendt den samme pakken på samme måte til naboen her i norge så hadde det kostet flere hundre.

Posten i norge har monopol på "brevpost", et monopol som strider mot eøs-reglene. Så det er ikke umulig at det blir endringer på det etterhvert. Enten det eller så må norge legge ned veto. Hvis monopolet forsvinner så sliter posten. Da truer de med differensiert porto, og postombæring bare en gang i blant i utkantstrøk og denslags. Men til gjengjeld så vil andre aktører tilby de samme tjenestene, og man får konkurranse. Det pleier å bety et bedre tilbud for folk flest.
Sitat av nomore Vis innlegg
- Fabrikken produserer tilsvarende klokker eller prototyper for en utvikler/selger.
- Fabrikken kopierer mye av produktet og lager egen billig variant, eller får gratis de eksemplarene som ikke besto kvalitetskontrollen.
- Fabrikken selger disse selv eller til ett mellomledd for toppen 5-10 kr.
- Selger/eksportør har en avtale med ett linjeselskap om å få frakte sine eksportvarer tilnærmet gratis, mot at de får bruke ledig kapasitet i kontainere som er på vei ut. Pga stort kvantum så koster det ikke mange kronene pr vare.
- Når varen kommer til norge blir ofte Posten/Bring ansvarlig for pakken, og de er forpliktet til å ta i mot og frakte den til mottaker. Uten betaling.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Og uten det siste leddet du beskriver, ville ikke gratis frakt vært mulig.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Norge-Danmark pakke på størrelse med Siberia V2 koster 300,-. Dette med posten svindyre norge.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Men det er litt pussig å tenke på at det koster 0 kr å få sendt "signed for"-pakker fra kina til norge, mens skulle du sendt den samme pakken på samme måte til naboen her i norge så hadde det kostet flere hundre.
Vis hele sitatet...
Det at det står på en webside at det er fraktfritt og at kunde ikke ser noe til frakten vil ikke si at det faktisk er fraktfritt. Det vil bare si at den eventuelle kostnaden er bakt inn i utsalgsprisen på en eller annen måte.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Herbman Vis innlegg
Det stemmer. Det er jo det som er så morsomt :-D
Så om klokken er 23:12 vil det stå 10111:1100 eventuelt. Men de er ikke laget helt slik da, det varierer litt.
Vis hele sitatet...
Da kan du jo ikkd si att dette er en binærklokke?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det at det står på en webside at det er fraktfritt og at kunde ikke ser noe til frakten vil ikke si at det faktisk er fraktfritt. Det vil bare si at den eventuelle kostnaden er bakt inn i utsalgsprisen på en eller annen måte.
Vis hele sitatet...
Det spiller egentlig ingen rolle, man ser på totalprisen. Når man er vant med her i norge at man alltid må legge på 100-150 kr på toppen av prisen for varene, så er det i praksis fraktfritt når man fra de som hevder å være fraktfrie må legge på kr 0 på prisen på varene. Når varene også er billigere, så ser jeg ikke helt poenget med å gnåle om at det faktisk ikke er fraktfritt likevel. Det er et prinsipp i praksis her som betyr noe. Ikke hvordan kostnadsfordelingen ser ut på bakrommet hos selger.
kjedelig streiting
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Det er billigere for meg å bestille noe til 9 kr fra Dx enn å sende postkort til bestemor. Så jeg syns også det er merkelig at det skal være så gunstig fra Kina. Posten i Norge tar blodpris for alt.
Vis hele sitatet...
Og hva tror du at han som kjører konteineren til havna i Kina tjener da? Og de på havna, for ikke å snakke om de som er ansatt på havna i det samme landet?

Det er jo nettopp det som gjør at pakkene er så billige å sende. Og for hver pakke en mottar fra Kina og resten av verden som kommer inn til Norge skal posten tjene inn det innenrikslogistikken koster dem i Norge som er høykostland. Og det er ikke akkurat gratis å frakte ting på vei, fly eller med båt her til lands.

Så det å skylde på Posten blir litt feil. Og ellers er det jo greit å huske på at en står fritt til å velge et hvilketsomhelst annet selskap for forsendelser over 70? gram her til lands, uten at tollpost ol er noe særlig billigere enn posten.
jeg tror de selger så mye at de bare trenger og ha feks. 1 kr per ting og at de har en avtale med posten sån at de ikke trenger og betalle pr pakke, men betaller en fast pris i månden.
Varer fra dx blir shippet i containere. Containeren drar fra Kina når den er full av varer. Det er derfor det kan ta alt fra en uke til to måneder å få varene.
Sist endret av FPV; 20. januar 2013 kl. 12:05.
Oh herro there.. ^_^
Kineserne subsiderer så og si alt,mens Norge ikke gjør det. Er hvertfall det jeg hørte i samfunnsfagen De har fått en god del kritikk fra WTO pga dette fordi statene ikke stiller likt i markedet. Pluss at arbeiderne ikke er flinke nok med å kreve en fair lønn. (Totalt sett ville prisene blitt omtrent like)
Har sett flere ganger på ebay at folk baker frakten inn i prisen. Feks kan en selger selge et produkt for fem dollar, med fem dollar i frakt, mens en annen selger tilsvarende vare for 10 dollar, men med "free shipping". I noen tilfeller har jeg faktisk bestilt produkter som koster under 200kr med litt fraktkostnader, i stedet for å kjøpe samme produkt som koster over 200 med free shipping. Slik er jeg helt sikra at jeg ikke må betale toll. Er sjeldent at pakker jeg bestiller fra ebay blir tatt i tollen, men har opplevd stikkprøver mine pakker som jeg har betalt 3-4 dollar for.
Sist endret av mo3; 20. januar 2013 kl. 13:33.
Har en kompis som kjøper inn en del mobiltilbehør fra Kina.. Utrolig billig og nye varianter av deksler til modeller osv. Kan for eksempel få et helt unikt deksel til s2/s3 for 50 kr ca inkl. frakt. Made in china :P Var ikke få leker fra barndommen som ikke hadde det stående på seg.
Frakten fra kina til kan forstå at er billig med tanke på volumet som eksporteres fra kina, og at kinesiske myndigheter kanskje har en finger med i spillet. Men når jeg handler så kan jeg ofte velge å få dekket retur for 2$ uansett hvor stor pakken er, denne kostnaden kan ofte være 10x verdien på varen jeg har bestillt.
Det er jo et helt naturlig og vanlig "triks" å bake fraktprisen inn i prisen og kalle det for fri frakt - det var jo ikke akkurat noen nyheter. Det sier jo seg selv at en viss sum coronas må til uansett. Men jeg fikk mitt svar når noen nevnte det jeg lurte på om var fakta; at Posten er forpliktet til å levere det som kommer inn i Norge, kostnadsfritt. Og det er jo en fornuftig ordning, så man slipper å ha private avtaler for hver pakke man sender utenlands - rundt hvem som skal håndtere de videre.

Jeg konkluderer med at klokken min er laget av slavebarn, masseprodusert, sendt i en container med 10 millioner andre slike klokker, og at Posten betaler frakten innenlands i Norge. Da kan det gi mening, til 39 kr.
Sorry hvis jeg stjeler posten litt, men siden det er så billig fra Kina til Norge, hvorfor skal det være super dyrt fra USA mer spesifikt Texas til Norge ?

pakka veier: 25 lbs. 2 oz.

og med Express Mail må jeg betale: $108.15 og med Priority Mail må jeg betale $80.55
Sist endret av VitoScaletta; 23. januar 2013 kl. 13:25.
Fordi det ikke er like mange kontainere som går fra Texas til Norge på ett regelmessig tidsintervall, med mye ledig plass som kan videreselges.

Mao er grunnlaget for en tilsvarende løsning borte.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vi Nordmenn er noen rare skapninger. Vi skal tjene mer penger men det skal ikke koste noe og kjøpe. Hvordan skal vi få dette til?
Man må jo også huske at skipsfart i det store og hele nesten er gratis - hvis man har skipet registrert i Liberia og benytter mannskap fra Fillipinene (og transportskip har ikke mange folk ombord), så er det i praksis bare drivstoffet man betaler for. Dette løser man ved å fyre med drit. Avfall fra oljeindustrien; ting som er for fulle av faenskap til at de ikke engang får lov til å bruke det til å lage asfalt av, slike ting flyter hvis man varmer litt på det og brenner liflig. Så, oljesektoren har en masse spesialavfall de vil bli kvitt, shippingfolka har en mulighet til å bruke dette som drivstoff i internasjonalt farvann hvor hverken miljøbevegelsen eller lovverket kan plage dem nevneverdig. Hvis man erindrer denne saken, så kan jeg legge til at noe av problemet var at denne olja som lakk ut ikke var tiltenkt innenriksfart - slike skip har to drivstofftanker... Dette ble imidlertid forbigått i stillhet, og siden Norge er ganske store på både olje og shipping, så tenker jeg mitt.

Uansett, driftskostandene ved å sende et conmtainerskip over havet er latterlig små. Og de kan frakte mye. Kostnadene pr. enhet blir således neglisjibel og vi får absurde situasjoner som at det er billigere å fiske fisk i Norge, sende den til Kina for filetering og så tilbake til Norge igjen for salg. Lønnsforskjellene til industriarbeidere er selvsagt veldig ulike, men at det virker jo ved første øyekast som om dette er alt annet enn forsvarlig økonomi. Men, sånn er det altså.

Fra miljøets synspunkt er dette dobbel galskap: masse unødvendig CO2 er én ting, men med tanke på alt det andre de har i fyrkjelen sin, så er igrunn CO2 det minste problemet. Slik vil det imidlertid alltid være så lenge vi forbrukere utelukkende går etter pris.
Hva med denne? 5,6 kroner og gratis frakt??? what??
Kanskje man skal kjøpe inn 50++ og selge de på kjøp og salg-sidene på facebook? Om man ikke har fått solgt alle er jo slike smykker populære, og flotte som gaver!
Sist endret av Creat1ve; 26. juni 2013 kl. 14:30.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Sorry hvis jeg stjeler posten litt, men siden det er så billig fra Kina til Norge, hvorfor skal det være super dyrt fra USA mer spesifikt Texas til Norge ?

pakka veier: 25 lbs. 2 oz.

og med Express Mail må jeg betale: $108.15 og med Priority Mail må jeg betale $80.55
Vis hele sitatet...
Hvis du i stedet sender med båt (husker ikke navnet) kan det bli billigere, men da tar det vesentlig lengre tid.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av bo1e Vis innlegg
Posten i norge har monopol på "brevpost", et monopol som strider mot eøs-reglene. Så det er ikke umulig at det blir endringer på det etterhvert. Enten det eller så må norge legge ned veto. Hvis monopolet forsvinner så sliter posten. Da truer de med differensiert porto, og postombæring bare en gang i blant i utkantstrøk og denslags. Men til gjengjeld så vil andre aktører tilby de samme tjenestene, og man får konkurranse. Det pleier å bety et bedre tilbud for folk flest.
Vis hele sitatet...
De har bare monopol på brev under 50 gram, alt annet har de konkurranse på. Og det er sant at det vil medføre dyrere posttjenester for veldig mange, siden en eventuell konkurrent kommer til å skumme fløten av markedet i storbyene sørpå der det kostnadene per brev er minst, mens Posten må ta seg av resten av landet, som medfører høyere porto og kanskje ikke levering hver dag. Altså dyrere og dårligere posttjenester for alle som ikke bor i storbyene. Og husk at økte kostnader for posten betyr økte kostnader for staten, som er meg og deg.

http://www.regjeringen.no/nb/dokumen...html?id=610535

På punkt 1.4 i denne rapporten kan man lese om erfaringer fra Tyskland, Nederland og Sverige som har åpnet for konkurranse på all post, og det er ikke hyggelig lesning. Det har blitt færre heltidsansatte, og mange flere i deltidsjobb med lavere lønn.

http://www.regjeringen.no/upload/SD/...port140709.pdf
Sist endret av KultNick; 23. februar 2014 kl. 15:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.