Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 722855
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Tror teknologien har store potensialer i framtiden, men om det er bitcoin som er framtiden er jeg usikker på. Men akkurat nå virker det som bare flere og flere tjenester tar i bruk bitcoin som betalingsmåte (inkludert freak.no). Har ikke sett at man kan betale med andre crypto-mynter.

Bitcoin blir ofte omtalt som en anonym betalingsmåte for kriminelle. Jeg tror det er viktig å få hvitvasket dette utsagnet, for man kan si akkurat det samme om cash.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på det er BTC. Det er sterkt overpriset nå, alle er med på hypen. Teknologien ligger langt bak konkurrerende altcoins nå, men de har visst planer for fremtiden som f.eks lightning network. Transaksjonstid og kostnadene per transaksjon er fortsatt helt latterlige. I tillegg er det ingen som gidder bruke sine dyrebare BTC på noe annet enn innvestering i dag. Steam har forøvrig sluttet å ta betalt i BTC, men var nok ikke mange som brukte BTC som betalingsmiddel uansett, så det er ikke en nyhet som vil rokke ved BTC tickeren. Blir spennende å se prisene på BTC, Monero, MonaCoin, IOTA, og Stellar Lumens i starten av 2018; for å nevne noen. Uansett, gratulerer til alle som tjente gode penger på BTC og en tåre til alle som tapte! Det har vært en snodig tur.
Sist endret av sinkpad; 8. desember 2017 kl. 02:11.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Uansett, gratulerer til alle som tjente gode penger på BTC og en tåre til alle som tapte! Det har vært en snodig tur.
Vis hele sitatet...
Du er altså så skeptisk til bitcoins fremtid at du anser turen som over allerede? Jeg for min del tror vi nettopp har begynt.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Du er altså så skeptisk til bitcoins fremtid at du anser turen som over allerede? Jeg for min del tror vi nettopp har begynt.
Vis hele sitatet...
Formulerte meg litt feil. mente egentlig bare gratulerer/kondolerer med innvesteringer så langt. Er dog skeptisk til BTC som en anvendelig kryptovalutta og tror det er en boble. Innvesteringsmessig er det mer å hente. Dette er kun min skepsis og min tro, så ikke hør på meg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vurderer å kjøpe meg bitcoins, men vet ikke hvor mye man bør sette seg inn i det og holde seg oppdatert på det?
Kan jeg kjøpe bitcoins for 1k kroner og bare "glemme" de, eller hvordan bør man forholde seg til det?

Hvordan er sikkerheten rundt dette med wallets osv? En kompis som sa Electrum var en god og anbefalt wallet f.eks.
Bare kjop for så mye du kan som du har råd til å tape. En fin wallet er feks Jaxx
Denne burde være ganske grei for nybegynnere: http://blockchainbloggen.no/2017/12/...-kryptovaluta/
Er også en post om sikkerhet på norsk linket i den artikkelen.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjøpte bitcoins for et par dager siden for 20k NOK når prisene var på 20k USD, i dag er prisene på 11-12k USD.. Jaja.. Virker ikke som bitcoin er like «trygt» å investe i som det en gang var.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjøpte bitcoins for et par dager siden for 20k NOK når prisene var på 20k USD, i dag er prisene på 11-12k USD.. Jaja.. Virker ikke som bitcoin er like «trygt» å investe i som det en gang var.
Vis hele sitatet...
Lol, det har jo aldri vært trygt å kaste penger i bitcoins.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjøpte bitcoins for et par dager siden for 20k NOK når prisene var på 20k USD, i dag er prisene på 11-12k USD.. Jaja.. Virker ikke som bitcoin er like «trygt» å investe i som det en gang var.
Vis hele sitatet...
Du har missforstått opplegget. Du kjøper når den er på bunn og selger den når den når toppen. Ikke motsatt, da taper du penger.

Akkurat dette «krakket» som har skjedd de siste par dagene er noe vi har forventet i lang tid, bitcoin har steget kunstig fort uten noe spesiell support. Så før eller senere måtte det komme en kraftig nedgang. Jeg gjorde siste investering på ~50k, og hadde planer om å gjøre en ny investering par uker senere, men da hadde kursen passert 100k, noe som jeg vurderte til å være for risikabelt.

Jeg personlig tror ikke vi har sett bunnen ennå, den kommer nok til å flate litt ut par før den gjør et nytt fall. Eller jeg håper det; siden jeg har solgt så å si alt av bitcoins nå.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjøpte bitcoins for et par dager siden for 20k NOK når prisene var på 20k USD, i dag er prisene på 11-12k USD.. Jaja.. Virker ikke som bitcoin er like «trygt» å investe i som det en gang var.
Vis hele sitatet...
Altså, dersom det ikke fantes risiko så ville jo alle bare ha kunnet kjøpt bitcoins uten å tenke på markedet. Det er det jeg ikke forstår, hvordan så mange kjøper seg inn uten å gjøre noe research, og blir sure og overrasket når de ser at det går nedover.
En annen ting er at det er svært mange som "spekulerer" i f.eks bitcoin som ikke vet hva de må gjøre for å ta ut penger igjen fra en exchange.
Relativt enkelt å kjøpe vha kort på nettet, men uttak er ofte mye mer kronglete.
Tenker at det tar seg opp igjen mot peak eller høyere litt ut i januar, får så å falle relativt hardt. Kan fint tjene litt her når den stiger igjen.

Nei? Ja? Tanker?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tanker videre i 2018?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Warz Vis innlegg
Og forressten er det i hvertfall en person som har kjøpt pizza med bitcoin:
http://heliacal.net/~solar/bitcoin/pizza/
http://www.bitcoin.org/smf/index.php?topic=137.0

Edit: Jammen kan man kjøpe pizza med bitcoin gitt! (Nichotins link)
Vis hele sitatet...
det ble en utrolig dyr pizza
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Okei...

Det stikker litt i magen å tenke på at kursen til bitcoins var på 1$ når denne tråden var laget og nå er den oppe i 400$.
Vis hele sitatet...
Man skulle bare vist...

Ble det noen freak millionerer av denne tråden mon tro?
Sist endret av HuskaIkke; 15. april 2021 kl. 18:53.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Tror det aldri vil bli noe stort ut av det egentlig.
Ikke i en så stor skala at det vil ha noe som helst og si for økonomien i verden nå uansett.
Vis hele sitatet...
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Man skulle bare vist...

Ble det noen freak millionerer av denne tråden mon tro?
Vis hele sitatet...
Vet iallfall en som ikke ble det xD
Alltid artig å lese gamle bitcoin-tråder. Bladd igjennom noen på reddit også. Må jo være noen her på forumet som har tjent gode kroner.
Gleder meg til Fiat boblen sprekker å vi kan gni det inn
Det er helt naturlig at det vil komme en korreksjon på et tidspunkt, men det skjer ikke før etterspørselen er lavere enn tilbudet eller når store investorer ikke lenger får nok avkastning og flytter pengene til andre markeder.

Men bitcoin vil aldri bli verdiløs, det er altfor mange som vil gå på store tap ved en plutselig nedgang så de kommer til å forsøke å holde liv i den så lenge det er forsvarlig.

Det jeg frykter er at småinvestorer ikke vil klare å få ut pengene sine om det kommer et krakk, siden dette desentraliserte og uregulerte systemet utfører transaksjoner som prioriteres basert på den som betaler høyest avgift.

Så de som skal cashe ut 100k vil stille langt bak i køen når investorer skal cashe ut milliarder.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Tror det aldri vil bli noe stort ut av det egentlig.
Ikke i en så stor skala at det vil ha noe som helst og si for økonomien i verden nå uansett.
Vis hele sitatet...
bruh moment
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
bruh moment
Vis hele sitatet...
Feh. Jeg gadd ikke gjøre noe veldig seriøs research på området, men jeg fant et relativt nytt estimat fra en tilsynelatende seriøs aktør som klokker bitcoin spesifikt inn på 160 milliarder amerikanske dollar og at dette utgjør omlag 50% mer enn Jeff Bezos totale formue [1]. Det er avsindig mye penger, for all del. Men det er altså ikke mer enn en liten håndfull superrike mennesker sammenlagt eier vesentlig mer. Forbes estimerer den totale verdien av alle cryptocurrencies til å sammenlagt lande på 1.3 billiarder dollar [2] - eller bittelitt mindre enn oljefondet [3] (kronekurs antatt å være 1 USD til 8.38 NOK).

Så, betydning for verdensøkonomien? Absolutt! Men det er ikke sånn at bunnen hadde falt ut og systemet kollapset om en eller annen kryptolog klarte å knuse blockchainteknologien. Jeg må si meg litt enig med Bombasa der.

[1] https://www.investopedia.com/tech/ho...money-bitcoin/
[2] https://www.forbes.com/sites/billyba...t-in-the-dust/
[3] https://www.nbim.no/no/oljefondet/markedsverdi/
Sist endret av Myoxocephalus; 15. april 2021 kl. 22:27.
Tror 100% at krypto er fremtiden for all økonomi, ikke så mye Bitcoin.

Bitcoin har "first-mover" tittelen og er/kommer til å bli symbolsk for en hel verden.

BTC kommer nok til å passere 100k USD også. Men jeg tror den ender med en tullip mania kræsj

Diversifisering er nøkkelordet til en ung og usikker, men voksende krypto verden.



https://www.twitch.tv/videos/987883408
Sist endret av revo85; 15. april 2021 kl. 22:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg må si at jeg er dypt skuffa over at ikke freaks forstår Bitcoin. Har freaks blitt mainstream?
Sitat av Michio Kaku Vis innlegg
Jeg må si at jeg er dypt skuffa over at ikke freaks forstår Bitcoin. Har freaks blitt mainstream?
Vis hele sitatet...
Nå kan ikke jeg spesielt mye om kryptovalutta, men jeg tar meg fortsatt friheten til å fortelle deg at du må utdype den påstanden der. Hvorfor forstår ikke freaks bitcoin?
Sist endret av Alge; 16. april 2021 kl. 07:49.
Sitat av Alge Vis innlegg
Nå kan ikke jeg spesielt mye om kryptovalutta, men jeg tar meg fortsatt friheten til å fortelle deg at du må utdype den påstanden der. Hvorfor forstår ikke freaks bitcoin?
Vis hele sitatet...
Formodentlig fordi "vi" ikke deler hans posisjon. Antakelsen ligger i at skepsisen bitcoins blir møtt med av enkelte skyldes uvitenhet og vrangvilje, og at man straks hadde endret mening om saken hvis man hadde mer innsikt og intellektuell redelighet.
Det er et ganske arrogant standpunkt.

I dette tilfellet er imidlertid definisjonen av "freaks" det mest kuriøse - er ikke Michio Kaku en freak? Han har i alle fall en registrert bruker her, og helt ærlig trodde jeg dette var medlemskriteriet vårt. Eller hva med alle de andre som er enige med ham? Denne tråden er ti år gammel og har over 3600 innlegg, så jeg tror vi trygt kan fastslå at de fleste meninger om BTC har blitt ytret av mer enn én person.

Det slutter aldri å fascinere meg hvordan enkelte folk splitter opp grupper de selv er med i etter meninger og setter seg selv som en minoritet opp mot resten.
Sist endret av Myoxocephalus; 16. april 2021 kl. 08:19.
Sitat av Alge Vis innlegg
Nå kan ikke jeg spesielt mye om kryptovalutta, men jeg tar meg fortsatt friheten til å fortelle deg at du må utdype den påstanden der. Hvorfor forstår ikke freaks bitcoin?
Vis hele sitatet...
Av samme grunn som at du ikke forstår det. Folk har ikke lenger evne til å lese seg opp om noen ting. Sosiale medier har redusert gjennomsnittspersonen oppmerksomhetsspenn til noen få sekunder. Og det vil ta noen minutter/timer å sette seg inn i hva Bitcoin er og filosofien bak. Det gjør meg veldig bekymret for fremtiden...
Sitat av Michio Kaku Vis innlegg
Av samme grunn som at du ikke forstår det. Folk har ikke lenger evne til å lese seg opp om noen ting. Sosiale medier har redusert gjennomsnittspersonen oppmerksomhetsspenn til noen få sekunder. Og det vil ta noen minutter/timer å sette seg inn i hva Bitcoin er og filosofien bak. Det gjør meg veldig bekymret for fremtiden...
Vis hele sitatet...
Bitch, please.
Det er ganske mange mennesker som har en formidabel evne til å lese seg opp på ting som ikke deler ditt syn på bitcoins. Den der må du stappe vesentlig lenger opp i toer'n.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
For ikke å si at forumets deltagere har forskjellig syn på det, og at man ikke har funnet "forumets" mening og kapasitet rundt Bitcoin som sådan. Her har folk både blitt rike, forket egne coins, hatt egne mining-pools, og hva det nå måtte være som roterer rundt kryptovaluta, så jeg tror at påstanden om at freaks ikke forstår Bitcoin og er blitt mainstream som ikke evner å lese seg opp og forstå ting, er i beste fall en vrangforestilling.
DNB nekter Mathias (29) å bruke kryptogevinst til boligkjøp.

"Mathias Marthinsen har betalt skatt og sier han kan dokumentere hver eneste handel han har gjort med kryptovaluta. Nå står milliongevinsten på DNB-kontoen han betaler regninger med. Men å realisere boligdrømmen med disse pengene, får han ikke lov til."

En mer riktig artikkeloverskrift ville vel vært at han nektes å bruke kryptogevinst til å ta opp boliglån til boligkjøp. Så er spørsmålet, hadde han hatt nok i kryptogevinst til å kjøpe bolig uten boliglån, ville da banken eller boligmegler/advokat stoppet kjøpet med begrunnelse om risiko for hvitvasking og finansiering av terrorvirksomhet?
Sist endret av bruisepristine; 18. april 2021 kl. 12:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Enkelte banker ser på bitcoins som fyfy og nekter personer som har krypto og registrere kundeforhold.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bitch, please.
Det er ganske mange mennesker som har en formidabel evne til å lese seg opp på ting som ikke deler ditt syn på bitcoins. Den der må du stappe vesentlig lenger opp i toer'n.
Vis hele sitatet...
Jeg tror på deg

Men kunne du please fortelle meg hva både jeg, Elon Musk, Michael Saylor, Kjell I Røkke, Spetalen, Tesla, Space X, Microstrategy osv osv overser ang Bitcoins framtid?
Sitat av Michio Kaku Vis innlegg
Jeg tror på deg

Men kunne du please fortelle meg hva både jeg, Elon Musk, Michael Saylor, Kjell I Røkke, Spetalen, Tesla, Space X, Microstrategy osv osv overser ang Bitcoins framtid?
Vis hele sitatet...
Nuh-uh, ikke prøv å vri deg unna.
Du påstod at freaks ikke grokker bitcoins fordi de mangler evne til å lese seg opp på et emne. Det lå samtidig i kortene at du mener alle som er uenige med deg ikke forstår bitcoins.

Til dette svarer jeg at:
  1. Nær sagt alle meninger om bitcoins er representert av ulike folk mange ganger i denne tråden.
  2. Les litt rundt og du vil se at enkelte klare å lese seg opp på det meste.
Av 1. følger det at ganske mange freaks liker bitcoins, og av det igjen kan vi slutte at det er feil å skjære alle freaks under én kam. Derfor er påstanden din gal. Hypotesen din om manglende evne til å sette seg inn i ting skytes glatt ned av 2. Det er opplagt mange som forstår svært komplekse saker her på forumet, enten det er IT, biokjemi eller fysikk. Se deg rundt, for faen!

See? jeg har ikke egentlig tatt stilling til bitcoins overhode, jeg har bare kritisert din tafatte kritikk av meningsmotstandere. Det du ymter om nå er at jeg avviser bitcoins som konsept (det har jeg fortsatt ikke gjort!) og er arrogant som gjør dette siden rikere og smartere mennesker enn meg kaster seg over det. Jeg har ikke avvist bitcoins som konsept! Jeg har sagt at den totale verdien ikke er så forbanna stor at verden kollapser om de blir borte, men jeg har ikke avvist de som tullball. Videre: Spetalen har råd til å tape noen millioner, Musk har råd til å tape noen milliarder. Fornuftige investeringer for de er ikke nødvendigvis fornuftige investeringer for meg. Og hey! De virkelig forutseende er folk som kasta seg på helt i begynnelsen. Du vet, freaks som Warz.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva synes dere om disse to nyhetssakene, publisért med to dagers mellomrom, satt i perspektiv?

Hvitvaskingsansvarlig i DNB om bruk av kryptogevinst: Gjør det nærmest umulig for bankene å opprettholde kravene i regelverket
DNB, som er Norges største bank, viser til at mange nordmenn har investert i kryptovaluta og at flere ønsker å realisere verdier knyttet til kryptohandel. Det skaper utfordringer, og i noen tilfeller avviser DNB verdier som stammer fra kryptovaluta.

Får gigant-bot og ramsalt kritikk av Finanstilsynet
Finanstilsynet mener DNB har visst om langvarige og «vesentlige mangler» i bankens etterlevelse av hvitvaskingsloven. Banken aksepterer gebyret på 400 millioner kroner. Nå ønsker SV gransking.
Tilsynet mener banken gjennom egne undersøkelser har visst om manglene, men ikke gjort nok for å fikse dem.


Burde DNB feie for egen dør før de åpner kjeften eller er det grunn til bekymring for nordmenn som vil kjøpe ting for krypto?
Sitat av Michio Kaku Vis innlegg
Jeg tror på deg

Men kunne du please fortelle meg hva både jeg, Elon Musk, Michael Saylor, Kjell I Røkke, Spetalen, Tesla, Space X, Microstrategy osv osv overser ang Bitcoins framtid?
Vis hele sitatet...
Tror du de har kjøpt bitcoin for å kjøpe VG?

Og spetalen? *masse latter emojier*

Alle som har et snev peiling vet at når spetalen allerede er der så kommer kursen til å rase på et tidspunkt.
Nå er ikke spetalen en storspiller i bitcoin verden, men om du tror de du nevner er med for å gi bitcoin legitimitet tar du helt feil.

De ser en mulighet for å tjene penger. Men hva tror du skjer når de ikke får nok avkastning? Dette er firmaer som har konkrete mål og som flytter penger over en lav sko når tidene er dårlige.

Jeg kan også trekke frem en evig lang liste over investeringer disse personene har gjort som har gått i dass om du ønsker det.
Så at de nevnte personene er med sier bare noe om ståa akkurat nå, om en time kan de trekke seg ut, hvordan tenker du cashe ut dine penger når Aker skal cashe ut en milliard?

Vet du hvordan bitcoin fungerer i den settingen?

I mine øyne så øker risikoen betraktelig når alle disse store aktørene bruker bitcoin for å generere profitt.

På kort sikt tror jeg fortsatt det er verdier å hente for jeg tror det fortsatt sitter investorer på gjerdet som ikke er med enda og dermed er etterspørselen stor, men på mellom-lang og lang sikt er det ekstrem usikkerhet spesielt rundt hvor langsiktige disse store investeringene er.

Det som er mest irriterende med å diskutere Kryptovaluta er at de som er positive ofte har verdier selv, denne verdien er direkte knyttet til tilbud/etterspørsel, så du vil aldri få ærlige svar siden negative svar direkte påvirke verdien.

Enkelte bør spørre seg om det ikke er litt rart at det _bare_ er de som har investert som forstår hva blokkjede er. Er du negativ så "har du ikke forstått Kryptovaluta".

Og det er enda verre i facebook grupper, folk synker til helt ekstreme nivåer for å opprettholde en illusjon om at bitcoin faktisk egner seg som en reell valuta.
Jeg mistenker at bitcoin vil svinge veldig lenge. Ja noen vil kanskje gå på et tap, men det gir andre muligheten til investere. Min aldri i min villeste fantasi ville jeg trodd at den ville gå over 500.000 norske kroner!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
66k 🥳