Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1873
Dette er et helt basic spørsmål, men håper noen av dere tar seg tida til å svare likevel.

Jeg tenkte å lage en spole av kobbertråd for å bruke som elektromagnet, kobbertråder har jeg av forskjellige tykkelser, tynneste er vel 0.2mm. Batteriet jeg tenkte å bruke er av type LiPo 11.1V i serie med 22Ohm, 5W motstand, noe som (slik jeg forstår det) begrenser strømmen til omtrent 0.5A. Hvor mange vindinger må jeg forvente å bruke på spolen (5mm diameter) for å få en grei effekt?

Hvilke andre måter bør jeg eventuelt gjøre dette på?
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Er det bare på gøy eller skal du utøve noe særlig arbeid på en gjenstand? Krever litt guff med induksjon.

Du bør vel forresten bruke vekselspenning(skyt meg om jeg tar feil) når du dealer med induksjon...
LTd
Trådstarter
Sitat av johante Vis innlegg
Er det bare på gøy eller skal du utøve noe særlig arbeid på en gjenstand? Krever litt guff med induksjon.

Du bør vel forresten bruke vekselspenning(skyt meg om jeg tar feil) når du dealer med induksjon...
Vis hele sitatet...

Tenkte bare på en enkel elektromagnet, tråd surret rundt kulepennrør e.l.


Kan forresten et slikt batteri kobles direkte til 12V pære av typen man finner i enkelte lampetter og spot'er?
Det heter ihvertfall ikke 5W Motstand. W = Watt er betegnelsen for effekt
Hvis du lurer så er formelen for effekt: P=UxI
LTd
Trådstarter
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Det heter ihvertfall ikke 5W Motstand. W = Watt er betegnelsen for effekt
Hvis du lurer så er formelen for effekt: P=UxI
Vis hele sitatet...
Motstanden jeg tenkte å bruke tåler en effekt på 5W, motstanden er 22Ohm (som står to ord lenger bak).
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Det skal gå fint å koble den på ei lyspære

Men ang. elektromagneten så sitter du med ei effekt på litt mindre en 6W, så til små eksprimenter skulle det nok gå, bare ikke forvent å løfte stort tyngre ting enn binders.
Du burde heller prøve en spiker, da du vil magnetisere den slik elektronene i magnetfeltet vil ordne spikerens sammensetning slik at den blir magnetisk(ferromagnetisme). Ang. viklinger er det vel bare å prøve seg litt frem med litt kobbertråd av litt tykkelse(ikke ledninger, da de er vridd for å motvirke induksjon).

Kom tilbake med resultater
Sitat av johante Vis innlegg
Du bør vel forresten bruke vekselspenning(skyt meg om jeg tar feil) når du dealer med induksjon...
Vis hele sitatet...
Jeg skal la være å skyte, men en elektromagnet fungerer minst like bra med likestrøm. Med vekselstrøm vil du faktisk få et større tap, blant annet på grunn av eddy currents i kjernen og omgivende metall.

Ellers: http://en.wikipedia.org/wiki/Electro...d_by_a_current
LTd
Trådstarter
Sitat av johante Vis innlegg
Det skal gå fint å koble den på ei lyspære

Men ang. elektromagneten så sitter du med ei effekt på litt mindre en 6W, så til små eksprimenter skulle det nok gå, bare ikke forvent å løfte stort tyngre ting enn binders.
Du burde heller prøve en spiker, da du vil magnetisere den slik elektronene i magnetfeltet vil ordne spikerens sammensetning slik at den blir magnetisk(ferromagnetisme). Ang. viklinger er det vel bare å prøve seg litt frem med litt kobbertråd av litt tykkelse(ikke ledninger, da de er vridd for å motvirke induksjon).

Kom tilbake med resultater
Vis hele sitatet...
Tenkte faktisk å bruke spiker som kjerne.

Batteriet har utladningsrate på 20C på 1100mAh, så det kan jo levere en del amphere, men jeg har altså ikke motstander som takler dette. Ved å seriekoble inn en 12V pære på f.eks 50W så drar vel den 2amphere som også går gjennom spolen? Tråden er ikke viklet nei

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg skal la være å skyte, men en elektromagnet fungerer minst like bra med likestrøm. Med vekselstrøm vil du faktisk få et større tap, blant annet på grunn av eddy currents i kjernen og omgivende metall.

Ellers: http://en.wikipedia.org/wiki/Electro...d_by_a_current
Vis hele sitatet...
AC i elektromagnet vil jo isåfall gjøre det ganske vanskelig å utføre praktiske eksperimenter, vil det ikke?

Ingen forslag?