Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2360
Jeg leser bl.a. https://ipcamtalk.com/threads/vpn-pr...r-noobs.14601/ hvor det meget bestemt advares mot å bruk UPnP i det hele tatt. Bør deaktiveres alltid.

Men når jeg får satt Zyxel routeren til Altibox som bridge for å ha min egen wifi router etter den så kommer WAN-tilkobling = automatisk IP opp automatisk. Videre må Aktiver UPnP settes til Ja i min wifi router for å få forbindelsen.

Jeg er kjent med at hvis en bruker PPPoE så må en ha ID + passord fra modem/bridge router.

Andre alternativer er PPTP og L2TP og disse kjenner jeg lite til, men det ser ut som om jeg må sette Nettverksmaske og Standard Gateway (trolig til hhv. 8.8.8.8 og 8.8.4.4.).

Hva er sikrest og greiest å bruke hvis jeg ikke ønsker UPnP?
Sist endret av random110066@example.com; 7. desember 2018 kl. 12:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Først og fremst er det ei ekstrem begrepsforvirring i innlegget ditt.

Alternativet til UPNP er statiske portforwardinger til dingser bak NAT. Dvs. at du manuelt seier at port 8080 skal peike til t.d. 10.0.1.27. Om du har to dingser som NATer må du mappe porten viare frå første dings til andre dings, og deretter til den tenesta som har behov for det.

PPPoE har ingenting med UPNP å gjere. PPPoE er enkapsulering av TCP/IP i PPP over Ethernet. Meg bekjent bruker ikkje altiboks det.

PPTP er ein VPN-protokoll frå Microsoft, og L2TP er ein tunneleringsprotokoll som er mykje brukt til VPN. Nettverksmaske og standard gateway har ingenting med 8.8.8.8 og 8.8.4.4 å gjere, som er IPen til to offentlege DNS-tenarar frå google. Hverken DNS, nettmaske, standard gateway eller VPN har noko som helst med UPNP å gjere.

Så kva prøver du å oppnå? Det er betre at du forklarer problemet ditt, og lar folk som forstår nettverk fortelje deg rett framgangsmåte, enn at du drar inn alle mogelege irrelevante ting som ikkje har relevans.
Sist endret av vidarlo; 7. desember 2018 kl. 12:19.
Hei vidarlo. Takk for forklaring, men jeg tror ikke jeg var helt på jordet.

Jeg har to helt forskjellige anlegg, det ene med modem/router fra NGT satt til bridge til WAN i en asus router. Der var eneste mulige "forbindelse" via pppoe a la det jeg forsøkte å skrive i første innlegg. Det andre anlegget er altibox zyxel router som bridge til asus router som wifi.

UPnP bør deaktiveres alltid. Det er bare å google og du finner masse artikler om dette:
https://technologyright.wordpress.co...-skype-issues/
https://nakedsecurity.sophos.com/201...-disable-upnp/
osv. https://no.search.yahoo.com/yhs/sear...ff_7904_FFW_NO

Jeg har ikke skrevet at UPnP har noe med nettverksmaske og standard gateway å gjøre ("dummy" 8.8.8.8 og 8.8.4.4.), men det er blitt anbefalt å bruke de verdiene i flere sammenhenger, bl.a. på tilkoblede enheter (som kamera etc.). Feltene popper også opp i asus router setup når man velger pppoe.

Du nevner at Altibox ikke bruker pppoe. Det er i så fall ikke bra. Jeg skal ta en grundig prat med dem om det.
Sitat av llars Vis innlegg
Hei vidarlo. Takk for forklaring, men jeg tror ikke jeg var helt på jordet.

Jeg har to helt forskjellige anlegg, det ene med modem/router fra NGT satt til bridge til WAN i en asus router. Der var eneste mulige "forbindelse" via pppoe a la det jeg forsøkte å skrive i første innlegg. Det andre anlegget er altibox zyxel router som bridge til asus router som wifi.

UPnP bør deaktiveres alltid. Det er bare å google og du finner masse artikler om dette:
https://technologyright.wordpress.co...-skype-issues/
https://nakedsecurity.sophos.com/201...-disable-upnp/
osv. https://no.search.yahoo.com/yhs/sear...ff_7904_FFW_NO

Jeg har ikke skrevet at UPnP har noe med nettverksmaske og standard gateway å gjøre ("dummy" 8.8.8.8 og 8.8.4.4.), men det er blitt anbefalt å bruke de verdiene i flere sammenhenger, bl.a. på tilkoblede enheter (som kamera etc.). Feltene popper også opp i asus router setup når man velger pppoe.

Du nevner at Altibox ikke bruker pppoe. Det er i så fall ikke bra. Jeg skal ta en grundig prat med dem om det.
Vis hele sitatet...
Jo, du er helt på viddene. Det kan sammenlignes å gå inn på et bilverksted og si "bremsene mine lager rare lyder, jeg tror girkassa mi trenger mer spylervæske".

Det at du fortsetter i samme spor etter å ha blitt fortalt at du er helt, helt, helt på jordet, tilsier bare at du ikke kan hjelpes og at vi likegodt kan gi opp allerede nå.

EDIT: Hvis du er bekymret over at Altibox IKKE bruker PPPoE, så bør du kanskje også huke tak i NGT, for de har også siste årene gått mer og mer bort fra PPPoE, selv på xDSL..
Sist endret av bashfoo; 8. desember 2018 kl. 13:03.
[IMG][/IMG]
Det ser ut til at PPTP og L2TP er alternative "forbindelse" til ISP modem/bridge.
Men det har absolutt ingenting med DNS å gjøre. DNS helt separat fra oppkoblingen av WAN-forbindelsen, og 8.8.8.8 + 8.8.4.4 er utelukkende DNS benyttet til DNS (forespørsler om å få IP'en som du trenger for å åpne "freak.no"). Det har også absolutt INGENTING med UPnP å gjøre (ei heller port forwarding manuelt).
Sitat av bashfoo Vis innlegg
EDIT: Hvis du er bekymret over at Altibox IKKE bruker PPPoE, så bør du kanskje også huke tak i NGT, for de har også siste årene gått mer og mer bort fra PPPoE, selv på xDSL..
Vis hele sitatet...
Nei, jeg blir bekymret hvis Altibox IKKE har noe alternativ til UPnP. For øvrig, mitt anlegg med NGT (inteno box) hadde kun PPPoe.

Bildet fra manualen til Asus viser at routeren er forberedt til å bruke flere alternative "forbindelser" til ISP modem/router. PPTP og PP2P bortfaller da de primært brukes ved oppringt, ikke fast forbindelse. Hva som er best var mitt ønske å få svar på. Jeg fikk kanskje ikke dette frem tydelig nok, det beklager jeg.

Nå har jeg isteden brukt et av mine andre forum og fått svar. Zyxel routeren til Altibox kan levere PPPoe. Da går jeg for det og vi kan avslutte denne tråden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av llars Vis innlegg
Nei, jeg blir bekymret hvis Altibox IKKE har noe alternativ til UPnP. For øvrig, mitt anlegg med NGT (inteno box) hadde kun PPPoe.
Vis hele sitatet...
Dette er vas. Altibox har ingenting med UPnP å gjere. UPnP er ein protokoll som lar dingser bak ISPen sitt utstyr forwarde porter dynamisk. Det er totalt uavhengig av ISP, og det har absolutt ingenting med PPPoE å gjere.
Sitat av llars Vis innlegg
Bildet fra manualen til Asus viser at routeren er forberedt til å bruke flere alternative "forbindelser" til ISP modem/router. PPTP og PP2P bortfaller da de primært brukes ved oppringt, ikke fast forbindelse. Hva som er best var mitt ønske å få svar på. Jeg fikk kanskje ikke dette frem tydelig nok, det beklager jeg.
Vis hele sitatet...
PPTP og L2TP har ingenting med oppringt å gjere. Det er Microsoft-terminologi som heng igjen. Begge er VPN-protokoller, som typisk vert brukt enten til å skjule torrenttrafikken, eller logge seg på arbeidsgjevar sitt nett. Meg bekjent er det få ISPer som bruker det - sjølv om det teknisk sett kunne vore brukt...
Sitat av llars Vis innlegg
Nå har jeg isteden brukt et av mine andre forum og fått svar. Zyxel routeren til Altibox kan levere PPPoe. Da går jeg for det og vi kan avslutte denne tråden.
Vis hele sitatet...
Men kva er det du prøver å oppnå? Heimeutstyr kan ikkje levere PPPoE typisk.

Problemet her er at du åpenbart forsøker å få til noko. Det er vel og bra, men terminologien din er på feil planet, og eg forstår ikkje kva du prøver å få til, og langt mindre kva PPPoE har med det å gjere.

Kort sagt er premisset ditt ein misforståelse. Mellom altibox sin router og din går det TCP/IP og TCP/UDP. UPnP har ingenting med det å gjere... PPPoE har ingenting med det å gjere.

Du treng på ingen måte UPnP for å ha nett. UPnP er ein protokoll for dynamisk portforwarding. Du illustrerer klart og tydeleg at du ikkje har peiling på kva du snakker om.
Sist endret av vidarlo; 8. desember 2018 kl. 16:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da forsvinner jeg fra denne ettervert litt tullete debatten.

Jeg har funnet løsningen og det var det jeg var på jakt etter. Til info, det funket også med en gang, jeg trengte bare ID/bruker og passord fra zyxel-bridge-routeren (noe jeg var kjent med fra tidligere). I tillegg måtte jeg i asus velge pppoe i wan-tilkoblingstype og ID og passord fra zyxel måtte legges inn i PPPbrukernavn og passord.

Da kunne jeg også straks deaktivere UPnP uten å miste internet.
Sist endret av random110066@example.com; 8. desember 2018 kl. 16:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det du skriv gir ikkje meining.

Enten troller du, eller så er det andre faktorer du ikkje er klar over.