Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2993
Jeg vet det finnes flere tråder om dette emnet. Men jeg finner ikke konkrete svar. Jeg ble ifjor rundt juni fratatt førerkortet for uansvarlig kjøring etter en heftig kollisjon, nå var lærlingplassen i boks som sjåfør og jeg skulle kjøre opp. Da jeg søkte om førerkort fikk jeg en beskjed at jeg ikke tilfredstillte edruelighets kravene, da jeg har 3-4 røykebøter.
Vil gjerne vite om noen andre har måtte gjennom denne prosessen jeg fikk da pissing i 6mnd før jeg kunne ta lappen, hvor skal jeg søke ? Jeg må nå gå i et halvt år før jeg kan komme inn på vg3 yrkessjåførfag å har ingen mulighet til og jobbe uten førerkort, og støtte fra nav er ikke nokk for og leve i mine øyne.
Takker for svar og unnskylder for dårlig formatering :- )
Ble du fratatt kortet etter innrømmelser i avhør hos politiet eller var det fylkesmannen som ville inndra kortet ditt?
Nå er jeg en jævelig vag kilde, men har mistet lappen selv for ruskjøring (for lenge siden)
Leste en plass at praksis var at om noen ble tatt for bruk mer enn to eller tre ganger i løpet av 2 år så var de å se på som ikke edruelige.
Men du finner ikke rettspraksis på freak
La "shitten" ligge så du får piss reinere enn en fjellbekk. Hør med din lokale politistasjon!
Lykke til med edruelighet og lappen
puppetwar's Avatar
Trådstarter
Nej mistet ikke lappen for ruskjøring, men fikk ikke kjørt opp igjen da jeg søkte. Har nå gådd 1 år uten lappen så synes det er "urettferdig"
Er såvidt jeg har forstått en prosess igang for å få slutt på dette misbruket av lovverket. Politiet bruker en rettspraksis som aldri har vært meningen å åpne for, og enda det er en sak som er oppe fra tid til annen og alle er enig i at det er feil, så skjer det ingen ting.

Er helt utrolig at det skal være så vanskelig å få slutt på dette tøvet. Det er dessverre lite du kan gjøre pr nå. Kontakt advokat og få igang nødvendige klager etc
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det skal jo sies at han har fått 3-4 røykebøter da. Jeg har hørt om folk som har kommet på glattcella for fyll 3-4 ganger i løpet av et år og mistet lappen kun pga det. Det var jo også en kar som fikk naboklager for fest i helgene, og mistet lappen pga det.

Så dette er kanskje ikke helt samme sak som at politiet tar lappen fra førstegangsbrukere?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det skal jo sies at han har fått 3-4 røykebøter da. Jeg har hørt om folk som har kommet på glattcella for fyll 3-4 ganger i løpet av et år og mistet lappen kun pga det. Det var jo også en kar som fikk naboklager for fest i helgene, og mistet lappen pga det.

Så dette er kanskje ikke helt samme sak som at politiet tar lappen fra førstegangsbrukere?
Vis hele sitatet...
Det er vell like feil det som med trådstarter. Tingen er at det er mye lettere å bli tatt for rusmisbruk istede for å havne på glattcelle 3-4 ganger. Politiet misbruker denne loven i alle 3 tilfellene.
I Borgarting lagmannsrett dom av 2007 (LB-2007-147041) ble det slått fast at sporadisk bruk ikke er nok til inndragelse. Det måtte derimot 3 bøteleggelser, anmeldelser eller innbringelser i løpet av 1år for å kunne dokumentere misbruk, eller mangel på edruelighet.
I mitt tilfelle, vel og merke med alkohol, må jeg gå 12 mnd på blod- og urinprøve.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
I Borgarting lagmannsrett dom av 2007 (LB-2007-147041) ble det slått fast at sporadisk bruk ikke er nok til inndragelse. Det måtte derimot 3 bøteleggelser, anmeldelser eller innbringelser i løpet av 1år for å kunne dokumentere misbruk, eller mangel på edruelighet.
Vis hele sitatet...
Okei, da har jeg ''feil''. Skummelt at de har slik makt likavell spørr du meg, er også rimelig teit at de kan ta lappen uten en dom. Det kanskje er det som er problemet i disse tilfellene?