Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4080
Krypterte en pc for mange år siden og har glemt passordet.
Hele hardisken er kryptert med truecrypt. Kan deler av passordet.

Hva kan jeg gjøre?
Ser for meg to muligheter, enten prøve å huske passordet eller gå igjennom en prosess av ting for så å kjøre brute-force på disken.
Sist endret av thundercat; 6. oktober 2016 kl. 02:18.
Det finnes faktisk verktøy for dette allerede, fra 2012 ish:

This tool is only usable to recover your own, partially lost passwords. - If you can remember parts of your password, you have to generate a wordlist based upon this, and use this list to crack the Volume
Vis hele sitatet...
TCBrute 2 - TrueCrypt Bruteforce - password recovery


Du kan laste ned verktøyet fra GitHub siden: https://github.com/IsNull/TCBrute
Forstår fint lite. Finner ikke hvor jeg skal laste ned verktøyet. Endte opp med GitHub sitt eget verktøy jeg ikke skjønner noe særlig av.
Alternativ du kan prøve dersom du får generert en liste over passord som innkluderer delen av passordet du husker:

FOR /F "tokens=*" %%A IN (passwords.txt) DO "CProgram Files\TrueCrypt\TrueCrypt.exe" /a /s /l x /q /v folder.tc /p %%A
Vis hele sitatet...
Kilde: Script to test wordlist against Truectypt volume?

Siden du vet deler av passordet ditt, kan du bruke denne guiden: How to create custom wordlist

Eg: if the word admin is the prefix and u need to crack the rest like :-
admin000
admin001
admin123
.
.
admin***
Vis hele sitatet...
Sikkert noen flinke folk her inne som kan hjelpe deg med å lage en .txt fil dersom du oppgir de delene av passordet du husker og hvor langt passordet maksimalt kan være og om det inneholder noen andre tegn enn bokstaver og tall. Husker du noe av det?

Dersom du har mulighet, hadde jeg testa denne metoden mot en disk kryptert med truecrypt hvor passordet er i .txt fila. Så er du ivertfall sikker på at metoden funker.
Dersom metoden funker på en disk som du vet passordet til, men ikke på disken du sliter med nå, kan det hende du husker feil.
Sist endret av Turbolego; 6. oktober 2016 kl. 03:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Forstår fint lite. Finner ikke hvor jeg skal laste ned verktøyet. Endte opp med GitHub sitt eget verktøy jeg ikke skjønner noe særlig av.
Vis hele sitatet...
Du må kompilere dette selv.
Det er kun kildekoden som ligger på github.
Det står i readme.txt filen
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Alternativ du kan prøve dersom du får generert en liste over passord som innkluderer delen av passordet du husker:



Kilde: Script to test wordlist against Truectypt volume?

Siden du vet deler av passordet ditt, kan du bruke denne guiden: How to create custom wordlist



Sikkert noen flinke folk her inne som kan hjelpe deg med å lage en .txt fil dersom du oppgir de delene av passordet du husker og hvor langt passordet maksimalt kan være og om det inneholder noen andre tegn enn bokstaver og tall. Husker du noe av det?

Dersom du har mulighet, hadde jeg testa denne metoden mot en disk kryptert med truecrypt hvor passordet er i .txt fila. Så er du ivertfall sikker på at metoden funker.
Dersom metoden funker på en disk som du vet passordet til, men ikke på disken du sliter med nå, kan det hende du husker feil.
Vis hele sitatet...
Dette er jo avhengig av hvor langt passordet hans. Hvis han har et passord som er f.eks mellom 7 og 10 tegn langt (Bruk av små og store bokstaver og tall, altså en karakter rekkevidde på 27+27+10 = 64 tegn), pluss separator tegnet '\n', så tar dette opp gitt lagrings plass:

Kode

  (64⁷  × 8)  ÷ (1024³) =       32768 GB (7 tegn)
+ (64⁸  × 9)  ÷ (1024³) =     2359296 GB (8 tegn)
+ (64⁹  × 10) ÷ (1024³) =   167772160 GB (9 tegn)
+ (64¹⁰ × 11) ÷ (1024³) = 11811160064 GB (10 tegn)
----------------------------------------   
=                         11981324282 GB
========================================
11981324282 GB eller rundt 11.15 Exabytes (EB), noe jeg tviler jeg OP har plass til. Slike ordlister kan bli rimelig store veldig fort. I tillegg vil det ta enormt mye tid å generere en ordliste på 11.15 EB.
Sist endret av 0xFF; 6. oktober 2016 kl. 15:09.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Dette er jo avhengig av hvor langt passordet hans. Hvis han har et passord som er f.eks mellom 7 og 10 tegn langt (Bruk av små og store bokstaver og tall, altså en karakter rekkevidde på 27+27+10 = 64 tegn), pluss separator tegnet '\n', så tar dette opp gitt lagrings plass:

Kode

  (64⁷  × 8)  ÷ (1024³) =       32768 GB (7 tegn)
+ (64⁸  × 9)  ÷ (1024³) =     2359296 GB (8 tegn)
+ (64⁹  × 10) ÷ (1024³) =   167772160 GB (9 tegn)
+ (64¹⁰ × 11) ÷ (1024³) = 11811160064 GB (10 tegn)
----------------------------------------   
=                         11981324282 GB
========================================
11981324282 GB eller rundt 11.15 Exabytes (EB), noe jeg tviler jeg OP har plass til. Slike ordlister kan bli rimelig store veldig fort. I tillegg vil det ta enormt mye tid å generere en ordliste på 11.15 EB.
Vis hele sitatet...
Siden OP husker deler av passordet tipper jeg regnestykket blir litt anderledes. Dersom OP vet at passordet ikke kan inneholde visse bokstaver/tall, og dersom OP husker at passordet er på nøyaktig x tegn.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Siden OP husker deler av passordet tipper jeg regnestykket blir litt anderledes. Dersom OP vet at passordet ikke kan inneholde visse bokstaver/tall, og dersom OP husker at passordet er på nøyaktig x tegn.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men uten informasjon fra TS om hvor langt passordet kan være og hvor mye han husker av passordet så er det vanskelig å regne på.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Dette er jo avhengig av hvor langt passordet hans. Hvis han har et passord som er f.eks mellom 7 og 10 tegn langt (Bruk av små og store bokstaver og tall, altså en karakter rekkevidde på 27+27+10 = 64 tegn), pluss separator tegnet '\n', så tar dette opp gitt lagrings plass:

Kode

  (64⁷  × 8)  ÷ (1024³) =       32768 GB (7 tegn)
+ (64⁸  × 9)  ÷ (1024³) =     2359296 GB (8 tegn)
+ (64⁹  × 10) ÷ (1024³) =   167772160 GB (9 tegn)
+ (64¹⁰ × 11) ÷ (1024³) = 11811160064 GB (10 tegn)
----------------------------------------   
=                         11981324282 GB
========================================
11981324282 GB eller rundt 11.15 Exabytes (EB), noe jeg tviler jeg OP har plass til. Slike ordlister kan bli rimelig store veldig fort. I tillegg vil det ta enormt mye tid å generere en ordliste på 11.15 EB.
Vis hele sitatet...
Matematikken din er ikke på stell.

For det første - det er 29 bokstaver i alfabetet, ikke 27. I det engelske er det 26.
For det andre - Hvor mange tegn du skal inkludere i settet ditt avhenger jo av hva du vet om passordet du selv har laget. For normale brukere vil jeg tippe ca. 100 er ganske vanlig, men TS vet formodentlig best selv.
For det tredje - GB != GiB. Skal du dele på 1024^3, så må du bruke GiB som benevning.
For det fjerde - du bruker feil formel. Hvis du inkluderer N tegn i settet ditt og passordet har lengde k, så er antall mulige kombinasjoner N^k. Ikke (k+1)*N^k.
Og til sist - du skal uansett ikke lage alle disse passordene på forhånd! Hvis du derimot vet at ett av ordene "klovn", "ball" eller "stol" inngår, så er dét noe du vil lage på forhånd for å begrense søkerommet ditt. Idéen er jo at du ikke skal bruteforce hele passordet fordi du kan deler av det.

La oss ta et tenkt eksempel der passordet har har tre segmenter. Det første er et engelsk ord på mellom fem og åtte bokstaver, og du vet noen av bokstavene som inngår. Da har du maks noen tusen å velge mellom, men i praksis burde du klare å kutte det ned til rundt hundre . Det neste segmentet er er et firesifra tall - 10000 muligheter, mindre hvis du husker noen av sifferne elns. Det siste segmentet ditt er 'random' og må bruteforces. Du kommer frem til at du har valgt fra et sett med under 100 forskjellige tegn, men at det er snakk om maksimalt 3 stykker. Da har vi... 10^2 * 10^4 * (10^2)^3 = 10^12 passord å velge mellom. Vi trenger imidlertid bare å generere ca. 100 på forhånd (ordet), resten tar søket vårt seg av on the fly.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Selvfølgelig, men uten informasjon fra TS om hvor langt passordet kan være og hvor mye han husker av passordet så er det vanskelig å regne på.
Vis hele sitatet...
Men det er da fortsatt misvisende å fremstille det som om du må bruteforce hele passordet når han sier at han kan deler av det?
Sist endret av Myoxocephalus; 6. oktober 2016 kl. 22:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vet første del av passord er et av disse alternativene nr1: qsxdrgbhujmko, Nr2: 1qazse4rfvgy7ujmko0, Nr3: 1qazxdr5tgbnji9ol. etterfulgt av noe jeg ikke husker, men vet det er bokstaver. Muligens tallene 1337 foran eller bak disse ukjente bokstavene, avslutter så med 17 tegn jeg husker


tror passordet er mellom 40 og 50 taster i lenge.

bokstavene som mangler er mest sannsynlig små(men ikke helt sikker) og er enten navn på en fiktivfigur eller et mønster på tastaturet (muligens en linjebortover på tastaturet)
Sist endret av DrPerception; 9. oktober 2016 kl. 04:32.