Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2626
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Hva mener dere er best av å kjøpe en ferdig PC og det å bygge den helt selv?

Selv har jeg bygget min helt selv, seff !

Hva har dere andre?
Sist endret av Keanu; 4. juni 2001 kl. 19:10.
Finnes det virkelig noen her som IKKE har bygget PCen sin selv (og ikke har bærbar)?

Free6

Har bygd og oppgradert i en år rekke, kun avbrutt når vi har "fått" ferdigbygde PCer av jobb etc.

Free6
Better than thou.
Jeg har faktisk ferdigkjøpt.. Som jeg har lagt til litt stæsj på men allikevel.. fattern ville ha ferdig slik at det var garanti i tilfelle noe skulle gå galt.. det hører med til historien at kjeden gikk konk 6 månder etter at vi kjøpte den..

men det er en targa, og de er faktisk ganske bra for å være ferdig maskiner..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
det er klart best å bygge pc selv. da har du full kontroll over hva som skjer. Jeg har bygget mange pcer, men av mine egne har jeg bare bygget 2.
Jeg digger å bygge PC selv. Men det er jo klart at alle leverandørene har peiling om hva som passer best i lag. Etter mange år med oppgradering, er det ikke sikkert at alle delene arbeider så godt i lag..
Men disse "merkevare"-PC'ene er vel mest brukt for uvitende og bedrifter.
Så jeg anbefaler å bygge selv hvis man har peil..
jeg har også laget min selv du må i alle fall ikke kjøpe en ibm eller noe sånt hos expert, for det er bare drit rett igjennom.
Jeg har bestilt min fra dell. Den neste maskinen kommer jeg nok til å sette sammen selv, ja. Men noen som kan sette opp en oversikt over hvor mye man egentlig sparer på dette?
Better than thou.
Kan ikke sette opp noe her og nå (dette dialup problemet), men du kan regne med å spare noen tusenlapper.. Som du kan bruke på bedre hardware..
MINST 12år
tore-'s Avatar
Jeg regna ut at jeg ville spare 5 tusen på å bygge en selv en å kjøpe en på elkjøp.
Det mest ironiske var også at noen av komponentene i pcen hos elkjøp var dårligere en de som jeg satt sammen

Et tips, BYGG SELV!
Men husk, gfx kortet er kjernen i pcen, har du et ati rage 128 kort m/ P4 1,4ghz eller gf2 m/ P3 700mhz vil gf2 kortet være best, selv om cpuen er dårligere....


Vanskelig forklart, men du forsto det vel..

tore
▼ ... noen uker senere ... ▼
Der er ingen tvil. Jeg er helt med på ideen at det å bygge selv er best. Jeg er bare 17, men er på min 5. hjemmebygde allerede. Har spart mye penger i mitt VELDIG trange budsjett. Men det er veldig nyttig med forum som dette for å utveksle efaringer med hva som går sammen og hva som ikke fungerer sammen. jeg ser gjerne at det blir laget en liste fra alle brukerne om hva de har og hvordan det går. Er kjekt for folk som sitter med tanker om en ny pc.
det viktigste spm'et her er, har du fiklet inni maskiner før?

hvis ja og mye: bygg selv...
hvis ja og lite/nix: kjøp en delvis ferdig hos multicom.no og stapp inn mere utstyr etterpå. da har du noe å starte på som funker fra starten av, og du lærer mer av det enn om du skaffer en masse deler og så sitter og klør deg i hodet til en eller annen setter den sammen for deg.

--
har en selvbygd maskin, en compaq(fiklet veldig mye inni den) og en bærbar + 3-4 i skapet...

meitemark
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
meitmark har nok rett der...
husker at eg var sånn ca. 11år engang eg og en venn hadde fått en gammal datamaskin av skulen som dei ikkje skulle ha fordi at den var gammal og ødelagt(Ehm.. vi ødela den da)..
uansett så ville eg ha ram-brikkene fordi at eg skulle oppgradere bestemora mi sin IBM aptiva...

saken er jo den at vis du ikkje har vært inni en datamaskin før så veit du ikkje korleis alt ser ut og i alle tilfella eg har vært borti så står det ikkje "Rambrikke" "hovedkort" osv på alle dei forskjellige dingsebommsane som du finner inni datamaskinen...

Historien min endte med at vi ikkje fannt rambrikka i den datamaskinen og at bestemor sin datamaskin aldri blei oppgradert...

så med andre ord... vær sikker på at du veit kva du gjere på vis du skal kjøpe deg deler for bygge din egen datamaskin... ville jo vært trist å brukt sånn 20.000 på datautsyr og så sitter du berre der uten en anelse på korhen alt skal sitte...
Jeg valgte deler selv, etter gode råd og tips fra betjeningen.
Så kostet det 500 for å få de til å sette alt opp.

veldig kjekt og greit den gang, da jeg hadde lite erfaring.
men i dag, ville jeg aldri betalt noen for å ta fra meg
gleden over å sette sammen sin egen pc.
(eller andre pc'er hvis de er skikkelig tøffe

jeg kjøpte da pc på komplett data i bergen, for ..
hmm.. når var det egentlig.. hehe



hvis du har lite erfaring, kan du gjerne få noen til å hjelpe deg..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Min pc er ikke jeg som har mekka, er ikke merkepc heller ( som for eksempel Dell, HP, Rec og andre lamme saker ), den er kjøpt ferdigbygd Faktisk jævla bra satt sammen etter min mening Har hatt veldig få crash ( selv om jeg klarte å blåse hovudkortet en gang, hehe, ikke stå på et teppe og mekk pc, HUSK DET! ) Men ellers, er pc`n prima!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har ferdig pc (2 år gammel også ), men hadde jeg bare hatt litt mer penger så skulle det bli andre boller!
Jeg har god erfaring med å gjøpe pc fra dell via internett,
du for konfigrert den ganske bra via web, å kan eventuelt legge
til deler selv etterpå.
Selvbygde PCer har en tendens til å bli litt dyrere enn ferdigkjøpte, men du får jo også det du vil ha

Har man også tilgang på hardwarekomponenter til engros-priser, er det billigere og bedre.

Siden jeg har tilgang til grossisten Komplett bruker (Norek) kjøper jeg alltid komponenter og bygger selv til lav pris...

eller stryk lav pris, PCen jeg skriver dette på bygde jeg opp for 30K kr i fjor sommer, vil si noe sånt som 40K kr på Komplett...

Jeg bygger alltid selv, da kan jeg velge komponenter jeg vil ha, og sørge for at alt er tilpasset mine krav. Så slipper man også betale ekstra for den fordømte Windows-lisensen
Mener du at selvbygde PC'er har en tendens til å bli dyrere fordi man bare _må_ ha fetere komponenter? For det er jo billigere å bygge selv! Uansett!
Jeg hiver meg på selvbyggerne...

Min første pc kjøpte jeg fra dell, grei nok den, men det endte med at jeg byttet ut/la til en del deler, så det kostet nok mer enn om jeg hadde bygd selv...

Pc'en jeg har nå har jeg bygd fra scratch og valgt ut de komponentene som jeg ville ha, har bare lagt til ram og hdd i etterkant.

Enig med crizp i at det har en tendens til å bli dyrere pga. at du velger de feteste komponentene, men det er vel det som er morro også
Nemlig. Det er jo en grunn til at man velger de fete komponentene også
Tja, jeg har mekket mye på pc'en så jeg vet hvordan alt skal være og slikt...

Men pleier å velge vilke kompneter som skal være i så setterbutikken det sammen gratis for meg.. Da vet jeg at det blir riktig og med garanti...

Må kjøpe ny data snart tenker jeg.. da skal jeg bygge alt HELT selv