Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1345
Hei!

Tenkte å fortelle om min opplevelse med legemiddelet Modafinil knyttet til studieprestasjon. Jeg har nå prøvd det litt ut, og jeg velger å beskrive de første to dagene fra hverandre da jeg fikk øynene opp for den konstruktive bruken av dette legemiddelet, hva om var nyttig osv.

Bakgrunnshistorien for at jeg valgte å forsøke dette er min totalt fraværende evne til å konsentrere meg: jeg blir ekstremt lett distrahert og søker konsekvent ny stimuli. Dette er noe som har blitt mer tydelig de siste årene, og nå i så stor grad at det har blitt et problem i studiehverdagen. Sliter også mye med uforklarlig trøtthet og mangel på energi, noe dette legemiddelet i utgangpunktet er laget for (personer med narkolepsi/ulidelig trøtthet).

Kort oppsummert: Jeg er oppegående og lærer lett, men har mark i rumpa og vil helst gjøre noe annet. Med eksamen som nærmer seg bestemte jeg meg derfor for å forsøke dette legemiddelet etter anbefaling fra en venn som er lege.

Dag 1:
Tok 200mg (én pille) klokken 14:15, mens jeg satt på toget på vei hjem.
Fysisk forutsetning for dagen: Hadde drukket 7,5dl kaffe, et glass juice, spist fire klementiner, en proteinbar før jeg tok pillen. Hadde ikke spist på 1,5 time før pilleinntak.

Hva jeg trodde kom til å skje: Jeg antok det kom til å ta rundt 1t før jeg merket effekt av pillen, og at jeg skulle bli ekstremt konsentrert på forelesningsvideoen jeg så på med et halvt øye, og at stoffet skulle bli mer interessant. Jeg trodde også jeg skulle bli mer motivert til å lære.

Virkningen:
Etter rundt 25-30 minutter, ca 1445: Tankegangen min begynte å bli mer ensporet, dessverre rettet mot mobilen. Det tok lenger tid å skifte fokus mellom ting, og fokuset var mer intenst. Derimot var det ikke slik at jeg "glemte" mobilen mens jeg så på forelesningsvideoen, og jeg ville heller tekste med en venn enn å følge med. Derimot ble jeg i mine øyne ekstremt effektiv: jeg skrev fortere enn vanlig, svarte på mail jeg hadde utsatt, pratet med 2-3 stk på melding. Noe jeg merket meg var at jeg følte tiden gikk ekstremt sakte. Hver gang jeg så på klokken hadde det gått noen minutter, men det kjentes ut som 15-20 minutter hadde passert mellom hver gang.

Ca 2 timer, 1615: Jeg opplever sanseinntrykkene mine som sterkere. Jeg er oppmerksom på en dråpe som faller på håndbaken min, hvor kjølig vinden som blåser mot hendene mine er, hvor fort noen går. Ikke minst hvor fort jeg går selv! Jeg kommer hjem og begynner å rydde leiligheten, noe som går veldig greit. Setter på musikk på anlegget, ting går fort og musikken virkelig treffer meg: jeg registrerer trommene, de forskjellige tonene, instrumentene. Med andre ord ting jeg vanligvis ikke legger merke til. Tar meg mat men syntes ikke det smaker, og munnen er tørr. Burde i teorien oppleve sult, men den registreres ikke foreløbig.

Forsøker videre å studere, men skifter stadig fokus til andre ting slik som mobil og pc. Skal sjekke noe, gjøre noe annet viktig osvosv. Dvs de tingene jeg sliter en del med fra før. Gir etter en stund opp, og setter meg i sofaen med PC og skrur på TV.

Utover kvelden, 6t+:
Kvelden gikk, men jeg vil vise til et par konkrete ting.
Kjedsomhet: Ved å bare sitte på pc'en og surfe opplevde jeg en kjedsomhet jeg vil kalle nesten ulidelig. Jeg ser tilbake, og innser jeg har hatt denne kjedsomheten omtrent siden pillen fikk sin virkning.
Tålmodighet/Humør: Jeg opplevde meg selv som utålmodig og lite sympatisk. I samtale med venner følte jeg det som jeg nestet manglet et filter, og jeg ville bare fortelle dem rett ut hva jeg syntes om saken, uten å ta i betraktning situasjonen. (Eksempel svare en venn med angst som forteller om sin hverdag at de må ta seg sammen). Ikke minst følte jeg meg litt på krigsstien, og ville gjerne i konflikt. Med andre ord full av faen.
Fysiske reaksjoner: En ting som slo meg var mangelen på sultfølelse. Eller, jeg registrerte sulten, men oppfattet den som lite viktig og lite påtrengende. Urinmengden økte også betraktelig, og jeg var overrasket hver gang jeg gikk på toalettet ettersom jeg tisset ekstremt mye uten å ha følt meg tissatrengt. Slet også en del med innsovningen, antageligvis pga jeg tok pillen så sent som jeg gjorde. Følte meg generelt veldig våken og energisk denne dagen til tross for at jeg følte meg sliten ut mot kvelden.


Dag 2:
10:00->: Tok 200mg modafinil, laget kaffe og satt meg direkte ned for å studere. Jeg hadde kvelden før bestemt meg for å studere et spesielt emne, slik at jeg ikke ble sittende å tulle. Brått var jeg oppslukt av pensum, og fokuserte på det jeg skulle. Opplevde at jeg var veldig tålmodig i form av å lese seksjoner jeg ikke forsto om igjen og om igjen inntil jeg følte jeg hadde oversikt, og gikk systematisk fremover.
12:00: Er i telefonen med moren min, men merker jeg er utålmodig og vil legge på fordi jeg ønsker å fortsette å studere.
14:00: Må "dessverre" gå for å treffe en venn. På veien ser jeg på videoforelesning fordi jeg rett og slett ønsker å få med meg så mye som mulig: jeg tørster etter læring, vil fortsette der jeg slapp. Stopper på en bokhandel for å se etter bøker om temaet jeg studerer (...). Toget til min venn er forsinket, så jeg fortsetter å se på videoforelesninger. Merker jeg helst skulle ønske de ikke kom (haha...) slik at jeg kunne fortsette studiene.
6t virkning+: Forsøkte å se film, men det ga alt for lite mental stimuli. Ikke minst klarte jeg ikke "se forbi ting" jeg vanligvis gir blanke i, f.eks opplevde jeg å bli skikkelig irritert over faktafeil i filmen. Var ekstremt hyper i flere timer, noe jeg opplevde som skikkelig ubehagelig. Roet seg heldigvis utover kvelden, ikke like store innsovningsproblemer som dagen før.

Totalkonklusjon:
Konkluderingsvis vil jeg si det er helt poengløst og ta Modafinil "bare fordi". Det er ingen vidunder-dop, du blir ikke på magisk vis motivert eller interessert, og det gjør deg ikke "smartere". Uten en god plan for hva du skal gjøre er det lettere å få en dårlig opplevelse (kjedsomhet, kort lunte, vanskelig å sovne, uroligheter).

Dag 1 opplevde jeg på mange måter som vanskelig. Jeg var bekymret for at legemiddelet ikke virket som det skulle, og jeg ble frustrert fordi 1) jeg slet med å få interesse for det jeg skulle lese, og 2) jeg ble urolig fordi jeg hadde lest at "toppen" var på 2 timer, og etter dette gikk det "bare nedover". Med andre ord tror jeg det ble en slags placebovirkning: jeg var så innstilt på at det skulle gå nedover etter 2 timer, at det faktisk gjorde det.

Dag 2 opplevdes som mye mer positivt. Det hjalp å ha en spesifikk leseplan (hadde bestemt meg for emne og hvor jeg skulle starte) slik at det ikke var noe slingringsmonn. Jeg begynte også å lese upåvirket, slik at jeg bare "gled" inn i konsentrasjonen. Fokuset, mestringen og interessen jeg opplevde denne dagen var fantastisk. Modafinilen gjorde meg totalt sett raskere til å se koblinger/huske informasjon, og det gjorde det rett og slett gøy å lese! Derimot en litt rar virkning var at hendene løp litt fortere enn de skulle når jeg tok notater, og skriften ble ganske slørete. Føler også jeg husket mye/mer av informasjonen i ettertid.

Det positive for meg med dette legemiddelet er at det på ingen måte oppleves som noen rus, og er kompatibelt med en hverdag hvor man har andre ting å gjøre enn å bare lese. Derimot føltes det litt ut som jeg "kastet bort" tid til andre ting som jeg ønsket å bruke på å lese.

En del fysiske behov blir undertrykket, blant annet sult, slik at man er oppmerksom på dette og tar seg en matbit likevel. Ikke minst gå på toalettet: det er meget mulig du må mer enn du selv enser.

Absolutt å anbefale, et mye bedre "study-drug" enn f.eks Ritalin.
Sist endret av QueenB; 20. november 2016 kl. 01:03.
Bra rapport!, og velskrevet.
Sist endret av frtoretang; 20. november 2016 kl. 14:09.
Trådstarter
34 9
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Bra rapport!, og velskrevet.
Vis hele sitatet...
Tusen takk