Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1312
Skal selge pc’en min.

Jeg er skeptisk på om jeg skal selge med harddiskene mine. Blir harddisker helt «rene» av en formatering? Tenker ang. Sensitive personalia mm.

Eller burde jeg bare selge pc’en uten harddisker?
Sist endret av Even480; 3. april 2019 kl. 13:42.
Sitat av Even480 Vis innlegg
Jeg er skeptisk på om jeg skal selge med harddiskene mine. Blir harddisker helt «rene» av en formatering?
Vis hele sitatet...
Nei.
Sitat av Even480 Vis innlegg
Eller burde jeg bare selge pc’en uten harddisker?
Vis hele sitatet...
Ja.
Trådstarter
40 0
Takker fort hurtig svar.
Ved formatering kan man gjenskape filene, slik som ved vanlig sletting. Det finnes alternativer for sikker sletting hvor man overskriver hele disken med tilfeldig data, eller bare 0. Noen gjør det en gang, andre flere.

Når man sletter en fil, blir data liggende på samme sted, men plassen (sektorene) er markert som ledig. Innholdet kan gjenskapes helt til de blir overskrives.

Er man lettere paranoid slik som meg, så er det bare granulering av disken som er godt nok. Da blir hele disken spon etterpå ��

Som nevnt ovenfor, ikke selg PC med disker!
Jeg plukker ut mine harddisker før jeg selger/kaster pcene mine. Skal jeg kaste en HDD skal den smadres til det ugjenkjennelige.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det enklaste, om en bruker Windows, er å aktivere bitlocker.

Om du skal selje maskina kan du enkelte og reinstallere windows, og du er sikker på at data er utilgjengeleg.
Man kan jo slette alt på diskene med dban eller lignene. dette er jo trygt nok for de aller fleste. kan ta litt tid da.