Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3949
Hei.

Jeg droppet ut av videregående 2 år på rad. Siden det andre året har jeg bodd i kjelleren til foreldrene mine og spilt spill.

Det har vært en ond sirkel for meg. Jeg har stabilt holdt meg rank1 I norge, 100-300 i Europa, men jeg har aldri ordentlig prøvd og bli professional. Det har mer vært en escape from reality en enn et forsøk på og gjøre noe med livet.

Jeg er nå 21, fyller 22 i sommer.

Hva er mine muligheter i min situasjon?
- Jeg vil flytte hjemmefra til en ny by.
- Det er ikke en motiverende tanke og studere med de som starter første året videregående nå. Er jo mye mye yngre enn meg.
: så kan jeg studere med folk nærmere min alder? eller evt. hjemme?
- Hvis det og studere hjemme er en mulighet, vil jeg fortsatt finne meg en ny plass og bo. Får man fortsatt støtte om man studerer hjemmefra?

Er i en veldig fucka situation. Har nylig gitt slipp på "drømmen" innenfor dota.

Kom gjerne med svar eller henvendelser til spørsmål jeg ikke spurte, men er relevant i min situasjon.

Takk for alle svar. Betyr veldig mye. Gjerne send PM om du kan mye om dette og vil ta en dypere samtale utenfor Freak.

;Beklager typos/grammar. Etter all tiden online snakker/skriver/tenker jeg på engelsk engelsk. Begynner og glemme norsk.
Sist endret av Egeenz; 26. februar 2019 kl. 15:45.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sats fullt ut på en esport karriere i Apex Legends.

Har nå tid og skal forklare, innlegget mitt var ikke ment som troll.

Se hvor mange som har gjort karrière i Fortnite nå. Er flere eksempler på eldre folk som med bakgrunn fra diverse andre spill som har gjort det bra, lever som spillere for organisasjoner og av pengepremier. Aim og rått talent er ikke alt. Erfaring, taktikk og selvbeherskelse er også viktig. Særlig i BR. Noe jeg regner du har fra å komme deg så høyt på leaderboard i dota.

Apex er et helt nytt spill der man nå kan henge med å bli god fra starten. Hvis de gjør de riktige tingene videre fremover også så blir det helt sikkert en esport scene på linje med fortnite.
Hvor stort det vil bli er selvfølgelig tidlig å si, men det har fått en enormt bra start. Det er lenge til skolestart og du har vel sånn sett ingenting og tape på å prøve.

tdlr, Sats på Apex frem mot sommer/høst. Se an situasjonen, kom deg på skole. Du er forsatt fryktelig ung og har hele livet foran deg.
Sist endret av Lima; 26. februar 2019 kl. 17:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gikk selv vgs med folk som var yngre enn meg. Da jeg droppet ut av linja jeg gikk først, ble jeg hjemme i 1.5 år.
Jo lengere du drøyer det jo verre vil det være med aldersforskjellen, bedre å bare få det overstått. Var ikke noe problem etter min erfaring, var 2 andre der som også var par år eldre. (dette var yrkesfag tho, elektro)
Jeg gikk påbygg som 23åring med folk som var 18-21 år gamle, og et par andre på min alder. Kanskje litt bedre enn å gå med 16åringer, men burde ikke være et problem. Bare få det gjort, så slipper du at situasjonen din bare blir værre.
Hva med å fullføre VGS og satse på esport?

Mange som er skolelei tar seg et år på folkehøgskole (eller militæret).
Det er flere folkehøgskoler som har egen esportlinje – ta en titt. Begge vil også være givende rent sosialt.

Grunnen til at jeg råder deg til å gjøre det i den rekkefølgen er fordi at uten fullført VGS, fjerner du nesten alt av muligheter for faglært arbeid senere i livet.
Jeg vet ikke hvorfor du har runda 20 og ikke har fullført VGS, men personlige problemer forsvinner vanligvis ikke av seg selv. Håndter det nå, før det får vokst seg enda større.
Det blir ikke lettere når du må gå som privatist eller ta påbygg sent i 20-åra eller i starten av 30-åra.

Relatert til livssituasjonen din generelt, kan du jo også lese og skrive litt inn på /r/NEET.
Ut i fra det jeg ser, er det et forum for mennesker som –lik deg– sliter med ond-sirkel-problematikk rundt det å ikke studere eller jobbe.

Dette sitatet fra trådstarter sier vel egentlig alt:

Sitat av Egeenz Vis innlegg
Det har mer vært en escape from reality en enn et forsøk på og gjøre noe med livet.
Vis hele sitatet...
Virkelighetsflukt av et sånt omfang er, for meg, et tegn på at det er på tide å ordne opp i det underliggende.
Sist endret av Svartbak; 26. februar 2019 kl. 18:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tar selv bachelor i økonomi (nettstudie ) nå og har søkt yrkesfag til høsten og har tenkt å kombinere disse 2. Er ikke noe å skamme seg over å gå med folk som er noen år yngre. Når jeg gikk studiespess for 2 år siden var det en del folk som var 20-23 som gikk på vgs.
Et godt råd fra en som er dobbelt så gammel som deg: For guds skyld fullfør en videregående utdannelse!!! Om 20 år vil du angre livet av deg, og da er det nesten for sent. Mulig du kan slå gjennom i esport, hva vet jeg, men om du ikke gjør det...da sitter du i saksa. Bare sett i gang mens du enda er ung. Jeg har utdannelse, men jeg valgte ikke det jeg egentlig ville. Og det plager meg hver eneste dag. Tør ikke tenke på hva jeg hadde gjort uten noen utdannelse overhodet.
Sist endret av TommyL; 27. februar 2019 kl. 00:53.
Trådstarter
Veldig mye fint og motiverende dere har skrevet. Jeg skal gå skole. Har gitt opp esports.

Hvordan er det med støtte til hybel/leilighet/kollektiv når man flytter? Hørt at man mister støtten når man blir eldre. Er jeg fortsatt innafor?
Viktig for meg og studere i en ny by/ikke hjemme fra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Som student får du stortsett studielån. Delar av det vert gjort om til stipend. Meir informasjon.
Sitat av Egeenz Vis innlegg

Jeg er nå 21, fyller 22 i sommer.

- Det er ikke en motiverende tanke og studere med de som starter første året videregående nå. Er jo mye mye yngre enn meg.
: så kan jeg studere med folk nærmere min alder? eller evt. hjemme?
Vis hele sitatet...
Litt avhengig av hva du skal studere så kommer du til å være en av de yngste. Jeg tenkte som deg da jeg studerte etter å ha gjort andre ting i et par år - Jeg var definitivt en av de yngste som 21-22 åring. Gj.snittet i klassen var 25-26 tenker jeg. Vi hadde også elever på både 30, 40 og 50+ som av ulike årsaker til omskolere seg/faglig påbygging osv.

Ikke bry deg om alderen på de du skal studere med
Sist endret av SeeWhen; 28. februar 2019 kl. 21:38.
Sitat av SeeWhen Vis innlegg
Litt avhengig av hva du skal studere så kommer du til å være en av de yngste. Jeg tenkte som deg da jeg studerte etter å ha gjort andre ting i et par år - Jeg var definitivt en av de yngste som 21-22 åring. Gj.snittet i klassen var 25-26 tenker jeg. Vi hadde også elever på både 30, 40 og 50+ som av ulike årsaker til omskolere seg/faglig påbygging osv.

Ikke bry deg om alderen på de du skal studere med
Vis hele sitatet...
Nå snakker vi om VGS her, ikke høyere utdanning. Men erfaringsmessig har jeg opplevd det samme som deg, flere folk på 30-40 år i klassen min på høyskolen. Ingen skam å være eldre enn snittet. Man er jo der for å lære, ikke dømme hverandre.
Sist endret av sinkpad; 28. februar 2019 kl. 21:58.
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Nå snakker vi om VGS her, ikke høyere utdanning. Men erfaringsmessig har jeg opplevd det samme som deg, flere folk på 30-40 år i klassen min på høyskolen. Ingen skam å være eldre enn snittet. Man er jo der for å lære, ikke dømme hverandre.
Vis hele sitatet...

Yup - ser jeg misforstod TS.
Sitat av Egeenz Vis innlegg
Veldig mye fint og motiverende dere har skrevet. Jeg skal gå skole. Har gitt opp esports.

Hvordan er det med støtte til hybel/leilighet/kollektiv når man flytter? Hørt at man mister støtten når man blir eldre. Er jeg fortsatt innafor?
Viktig for meg og studere i en ny by/ikke hjemme fra.
Vis hele sitatet...
Kan ikke du kombinere skole og esports da?
Trådstarter
Blitt mindre "demotivert" av tanken på og studere med med yngre folk. Takk!

Jeg har sittet og lest om evt. utdanninger/jobber og har ingen peiling på hva jeg burde søke.
Når jeg tenker på jobber jeg kunne tenkt meg er phsycolog det eneste som plinger opp. Selger er også noe jeg har hatt i tankene.

Jeg er veldig usikker på hvilken linje jeg bør søke. Hva jeg har lyst og bli in the end kan jo skiftes med årene, men phsycolog er noe som plinges hardere.

Det er en utdanning som krever mange år til min forståelse. Noe som er litt skremmende.

Kom gjerne med utdanning tips. Linjevalg etc.

Interressert i:

phsycology/filosofi
ting, gjendstander, teknologi - men er klønete. Noe som krever presis håndarbeid er nok ikke relevant for meg. (Musearm)
arbeid som fører til litt action/adrenaline.
Konkurranse/eSports
Underholdning

Gjerne tips noe utenfor min interresse. Er ikke helt sikker på hva eksakt jeg er interressert i.
Inkluder gjerne VGS valg. Er så usikker på hva jeg burde søke.

Takk så mye! Dere er lifesavers.
Sist endret av Egeenz; 1. mars 2019 kl. 00:46.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvis du har tenkt å studere ved et universitet eller en høyskole så trenger du generell studiekompetanse, f.eks. gjennom studiespesialisering. https://utdanning.no/tema/soknad_og_...udiekompetanse

Psykologi er veldig krevende å komme inn på. Opptakskravene for å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi ved UiO høsten 2018 var 66,2 poeng. Med mindre du er svært skoleflink og klarer å få toppkarakter i alle fag ville jeg ikke anbefalt deg å satse på denne linjen.

Filosofi kvalifiserer ikke til så mange jobber. Med mindre du er interessert i å ta en ny utdanning i noe annet etterpå så ville jeg heller ikke anbefalt dette.

Trygge utdanninger som garanterer deg jobb er f.eks. sykepleier, hjelpepleier, førskolelærer, lærer eller IT-utdanning i en aller annen form.
Om du er interessert i å jobbe på en lignende måte som mange psykologer gjør er sosionom eller sykepleier utdannelser hvor du kan spesialisere deg, henholdsvis som klinisk sosionom og psykiatrisk sykepleier, for så å drive med terapi. En utdannelse innen filosofi er nok ikke noe å satse på med mindre du ønsker å jobbe innen akademika.

Om du ser på https://utdanning.no/arbeidsmarkedet/ kan du finne ut hvilke utdannelser som i størst grad samsvarer med dine interesser, samt veie disse mot hvordan jobbmarkedet vil være.
Trådstarter
Sitat av Skepty Vis innlegg
Om du er interessert i å jobbe på en lignende måte som mange psykologer gjør er sosionom eller sykepleier utdannelser hvor du kan spesialisere deg, henholdsvis som klinisk sosionom og psykiatrisk sykepleier, for så å drive med terapi. En utdannelse innen filosofi er nok ikke noe å satse på med mindre du ønsker å jobbe innen akademika.

Om du ser på https://utdanning.no/arbeidsmarkedet/ kan du finne ut hvilke utdannelser som i størst grad samsvarer med dine interesser, samt veie disse mot hvordan jobbmarkedet vil være.
Vis hele sitatet...
Nice. Sykepleier høres ganske interressant for meg faktisk. Føler en fin lettelse ¨

Hvordan ser mitt roadmap ut for og bli sykepleier?

VGS - Helse - > ?
Sist endret av Egeenz; 1. mars 2019 kl. 03:22.
Sitat av Egeenz Vis innlegg
Nice. Sykepleier høres ganske interressant for meg faktisk. Føler en fin lettelse ¨

Hvordan ser mitt roadmap ut for og bli sykepleier?

VGS - Helse - > ?
Vis hele sitatet...
Fullført VGS med minimum 3 i norsk og matematikk. Så er det tre år på universitet/høyskole, evt 4 om du velger å studere på deltid.
Trådstarter
Broren min kom hjem på besøk igår og alt ser ut til og smi sammen. Planen er og dra hvor han studerer og bo i nærheten av hverandre.

Har ett spørsmål angående skolesøk though. Søkefristen har gått ut, noe som ikke er et problem. Den skolen tar opp elever selv etter fristen er ute.

Jeg gikk 1 år elektro, slutta året i typ mars.
Så gikk jeg 1 år media, slutta året igjen, typ mars.

Siden jeg skiftet linje, betyr det at jeg har mistet ungdomsretten min?
Så bra dette med broren din passet inn! Høres ut som om du er motivert, og det er viktig.

Ja, ser dessverre sånn ut.


Hvis jeg forstår det rett betyr ikke det at du ikke kan få plass ved offentlig vgs. Bare at du ikke har rett til å få plass, du står altså sist i køen. Eventuelt kan du ta det som privatist. Litt mer info om det finner du her.

Lykke til!
Sist endret av Marlboro666; 2. mars 2019 kl. 09:54. Grunn: Dobbeltpost
Trådstarter
Hei.

Fikk tilgang til Vigo idag for karakterer, og ser at jeg har fått standspunkt karakter i alle fag, selv om at jeg sluttet skolegang månder før året var over. Dette er for media og kommunkasjon.

Jeg tenker å studere sykepleie på universitet. Kan jeg komme inn på sykepleie faget på universitet om jeg studerer ett år til media -> påbygg? Jeg ser på dette som en mulighet til og skippe ett år under VGS.
Angående sykepleierstudiet anbefaler jeg deg å sjekke utdanning.no sin side. Her finner du info om opptakskrav osv. Så vidt jeg vet gir media studiekompetanse. Da trenger du bare å få snittet og spesialkravene (3 i norsk og matte tror jeg) så kan du begynne. Snakk med en rådgiver ved skolen du gikk på sist så får du bedre svar en det vi kan gi.
Jeg er redd for at du må ha studiekompetansen på plass før du kan søke Høgskole. Det var iallefall fått for meg for X antall år siden. Det finnes sikkert unntak på enkelte linjer (Gjerne da innen IT når man må ta opp ekstra realfag. Tror det skal hete Y veien eller noe).

Edit
Sjekket opp i denne. Nå gjelder dette ingeniørstudier og ikke sykepleiere, men jeg ville bare si at dette var kun et eksempel.

https://www.hiof.no/studier/opptak/f...eien-og-tress/
Sist endret av Superspurv; 6. mars 2019 kl. 15:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.