Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1838
Har en mulighet til å få en liten bi-inntekt på 5-10,000 per måned ved å leie ut meg selv som frilansjournalist og skrive ulike artikler. For å holde det hele på det rene med norske skattemyndigheter har jeg tenkt at det enkleste for meg er å opprette ett ENK for å skatte gjennom.

Det jeg er på utkikk etter er noen råd til dette, høres det ut som en fornuftig plan å ha det som ENK, eller er en annen selskapsform bedre?

En del av inntekten vil være fra ett utenlandsk firma. Er det noen begrensninger på hvordan jeg kan motta betaling for arbeidet? En av mulighetene er å få betalt via en e-Wallet som paypal, vil dette være en «godkjent» måte for norske myndigheter? Blir selvfølgelig overført fra e-Wallet til konto knyttet til bedriften og rapportert inn.

Har lett meg blind i jungelen av informasjon fra offisielle kilder og tredjeparter som vil selge ett eller annet regnskapsprogram, men om noen har noen kontrakten lenker til relevant informasjon tas det imot med takk.
Et enkeltpersonforetak er nok det beste i ditt tilfelle. Ingen problem å ha utenlandske kunder heller, så lenge du
a) fakturerer etter gjeldende bokføringsregler og b) fører et inntektsregnskap med tilhørende dokumentasjon.

Hva slags måte du mottar honorarene dine på er det samme, så lenge transaksjonene kan dokumenteres.
Det enkleste er nok uansett å ha en egen firmakonto for alle transaksjoner i forbindelse med foretaket.
Takk for svar! Var noe slikt jeg antok, da får jeg bare lese meg opp på bokføringsregler osv før det skjer noe mer.

Har vell også forstått det slik at det ikke er momspliktig på denne type tjenester, og at jeg da slipper å registrere meg i det registeret eller ta med momsberegning på fakturaer?
Sitat av OnklD Vis innlegg
Takk for svar! Var noe slikt jeg antok, da får jeg bare lese meg opp på bokføringsregler osv før det skjer noe mer.

Har vell også forstått det slik at det ikke er momspliktig på denne type tjenester, og at jeg da slipper å registrere meg i det registeret eller ta med momsberegning på fakturaer?
Vis hele sitatet...
Det er momsplikt på alt av varer og tjenester men det er noen unntak og det er de du må sette deg inn i. For deg er det vel alt som omfattes av åndsverksloven som er relevant.
Ja, etter det jeg forstår er det momsfritak for journalistiske tjenester så lenge det ikke brukes bilder. Bilder for illustrasjon er unntatt moms, men ikke andre bilder.

Men over til dette med bilag. Hva er det som holder som ett bilag?

Sett at jeg får betalt X antall kroner for ett oppdrag til min PayPal-konto eller annen e-Wallet. Jeg overfører så disse pengene til bedriftens bankkonto. Vil da det dokumentet jeg kan bestille fra banken som sier hvor mye penger det er snakk om holde som bilag?

Tenker da å unngå å skrive faktura, ettersom det så langt er avtalt en sum som blir utbetalt uten behov for faktura. Eller må jeg sende en faktura eventuelt be om å få pengene overført direkte fra bank?
Hva må alle fakturaer inneholde?

Det du beskriver vil jeg tro går som kontantfaktura, uansett faktura på kreditt eller kontantfaktura er det krav om.

Faktura skriver du enkelt og gratis på f.eks conta.no
Sitat av Dough Vis innlegg
Hva må alle fakturaer inneholde?

Det du beskriver vil jeg tro går som kontantfaktura, uansett faktura på kreditt eller kontantfaktura er det krav om.

Faktura skriver du enkelt og gratis på f.eks conta.no
Vis hele sitatet...
Takk. Nå er jeg nok godt på vei, men vil uansett vurdere en regnskapsfører dersom det ikke er alt for kostbart. Vil heller bruke tiden min på noe annet dersom det er mulig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Om du ikke skal ha mer inntekt så blir det nok veldig dyrt med regnskapsfører. Om du bor i utlandet så er det verdt å undersøke om du heller skal skatte i det landet du befinner deg i. En vurdering av dette vil som regel gjøres ut i fra hvor du regnes å ha størst tilhørighet. Sentrale faktorer er det hvor du eier bolig og hvor du har jobb.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Takk for svar! Var noe slikt jeg antok, da får jeg bare lese meg opp på bokføringsregler osv før det skjer noe mer.

Har vell også forstått det slik at det ikke er momspliktig på denne type tjenester, og at jeg da slipper å registrere meg i det registeret eller ta med momsberegning på fakturaer?
Vis hele sitatet...
Ifølge et skriv fra Skatteetaten gjelder disse reglene for oversettelser, det samme gjelder skribentarbeid av kommersiell art. Enhver journalistikk som ikke er kommersiell vil være unntatt. Det er forskjellen mellom unntatt og fritatt som er avgjørende når det kommer til registrering i mva-registeret. All omsetning som er fritatt skal teller mot beløpsgrensen for registrering i registeret. Etter registrering skal disse faktureres med 0% mva. Omsetning som er unntatt teller ikke mot registrering og skal vel heller ikke føres med noen som helst mva, kanskje 0%(litt usikker der):

«Omsetningen er unntatt fra merverdiavgift når oversettelsen regnes som et åndsverk og skjer fra opphavspersonen, dvs. oversetteren. Åndsverkloven definerer åndsverk som «litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art, uansett uttrykksmåte og uttrykksform».

«Hvis virksomheten kun har unntatt omsetning, skal den ikke registreres i Merverdiavgiftsregisteret. Dette gjelder uavhengig av omsetningens størrelse.»


Og:

«Hvis oppdragsgiver er næringsdrivende eller offentlig virksomhet som hører hjemme i utlandet, er salg av oversettelsestjenester fritatt for merverdiavgift.»

«En virksomhet som har fritatt omsetning, er registreringspliktig i Merverdiavgiftsregisteret.»

Kilden ligger som pdf på translatorportalen.com