Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2447
Jeg er student og bruker trykkblyant, men jeg sliter med at tuppen på blyet brekker hele tiden. Vanlig blyant er ikke spesielt aktuelt siden de må spisses hele tida, og jeg har ofte behov for å skrive smått. Penn er også uaktuelt siden jeg har endel matte og fysikk, og ikke vil begynne helt på nytt hver gang jeg gjør noe feil.

Jeg har bare kjøpt billige greier på Clas eller Biltema og tenkt at det ikke er noen kvalitetsforskjell på dyrere saker, men er det kanskje det? Noen anbefalinger? Tar også gjerne imot tips om vanlig blyant til slikt bruk om noen har, kanskje jeg bare har hatt billig søppel der og.
Jeg bruker frixion penner (penn med viskelær). Synes det funker veldig bra.
Døgnåpen
KultNick's Avatar
Trådstarter
Sitat av maniiac Vis innlegg
Jeg bruker frixion penner (penn med viskelær). Synes det funker veldig bra.
Vis hele sitatet...
Har testa to sånne men de skrev ikke konsistent, særlig på områder som var skrevet på og visket ut tidligere. Hvor kjøper du?
du har jo penner med tjukkere bly. og tja, sikkert bedre bly hos en bokhandel
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har trykkblyanter med alt frå 0.3mm til 1mm.

0.5mm og 0.7mm er dei to som er i vanlig handel. På ebay og spesialforretninger finn du tjukkare. Kjøp 1mm og prøv. Frå 0.3mm til 0.5mm merker eg ekstremt stor skilnad, så vil tippe 0.7mm eller 1mm er ei solid sak.
Som Vidarlo er inne på så burde du gå opp i tykkelse hvis du ønske færre brekk, men til gjengjeld så vil den økte tykkelsen se anderledes ut. Det jeg kan anbefale er Pilot sine Frixon penner. Her kan du velge tykkelse, farge og det er også mulighet for å viske. Baksiden er at det fort koster litt mer å bruke enn en trykkpen.
Husker eg hadde 2 Parker trykkblyanter når gikk på skolen. Var veldig fornøyd med dem. Koster noen kroner men
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vil ikke anbefale Frixon-pennene til notater du skal bruke senere eller på eksamen. Blekket fra disse er temperaturavhengig, og det er det som gjør at man kan "viske" bort med friksjon. Dersom papiret blir utsatt for lave temperaturer igjen vil blekket bli synlig på nytt, og dersom du har viska ut og skrevet over vil det bare bli kluss.
Mener jeg stort sett brukte 0.7 på videregående og universitetet. Jeg har alltid skrevet hardt, men det fikk greit for meg. Husker ikke merket, men var en blå penn med svart "gummi" nederst kjøpt på vanlig bokhandel e.l.

Edit: Staples har også 0,9 hvis du føler at selv 0,7 knekker for mye:
https://www.staples.no/trykkblyant-s...bs/323163.html
(Men noe brekkasje blir det alltid)
Sist endret av anonym_bruker; 18. november 2017 kl. 17:03.
Kann anbefale Frixion Clicker på det varmeste, siden jeg oppdaget den har jeg ikke klart å benytte noe annet. Bruker også pennen til samme formål som deg, og jeg må si jeg er veldig fornøyd med min til det formålet, fungerer helt fint å skrive der jeg har visket ut. Yndlings "fyllet" mitt er 0,5 needle point, den skriver veldig bra og man kan også skrive veldig smått med den. Eneste negative med dem er relativt dyrt å fylle opp+ at de går går tumt relativt ofte(på et universitets år har jeg nå skrivd ut ca16 sånne fyll) en annen negativ ting med pennen er at om du umiddelbart etter du har laget en linje, spesielt ved tegning av koordinatsystem, flytter linjalen over den første linjen kann det bli litt smurt utover.
Dersom blyet brekker ofte vil jeg tippe du tar ut for mye bly. Dersom du holder blyanten på skrått mot et stykke papir mens du trykker ut bly kan du få ut mindre bly enn et vanlig trykk. Vil også tippe at du skriver ganske hardt. Om du i tillegg blir veldig sliten i hånda kan det hende du bør prøve å lette grepet, så du ikke ender med senebetennelse.
Forøvrig sverget jeg til Pilot-Super-Grip 0.5mm hele studiet.
Sist endret av drunkandhidonor; 18. november 2017 kl. 19:05.
Bytt bly fra type HB til 2H.
Dette er sterkere, men også vanskeligere å pusse ut.

https://www.norengros.no/blyminer-0-5mm-2h-eno-pilot
Sist endret av Grimdoc; 18. november 2017 kl. 19:35.