Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3006
Hei!

Nylig gådd til innkjøp av et sveiseapparat, merke rilon.
Dette er et kombinert pinne og tig inverter apparat. Startet opp apparatet og prøvde pinnesveis, funket fjell.

Prøvde deretter tig, og det funket ikke bra i det hele tatt. Sleit først med å få lysbue, når den først kom igang, så er den vanvittig ustabil. Det gnistrer og lager utrolig rar lyd, og lysbuen er "all over the place". Prøvde flere instillinger, men ingenting ser ut til å funke.

Skal nevnes at jeg bruker rett gass, og rett mengde.

Håper virkelig noen der ute har et tips som leder i rett retning
har sikkert noe med hvilke elektroder du bruker, ellers har jo varmen mye og si
Trådstarter
8 0
Bruker esab wolfram elektroder (god kvalitet) og grei varme for materialet.
Hei, er du sikker på du bruker likestrøm (DC) da? Du hører veldig god forskjell når du bruker AC kontra DC, men noen apperater har DC+ også uten at jeg husker helt hva det gjør.
Sikker på du har rett wolfram? Du skal bruke rød eller grå til vanelig stål.
Trådstarter
8 0
Bruker DC. Har prøvd med både rød og grønn wolfram, som egentlig gjør samme nytten. Synes dette virker helt utrolig rart, skulle fått filmet en test, vanskelig å forklare hva problemet "ser ut som". HF starten er og veeldig ukontrollert. Kan problemet ligge i selve pistolen? Synes jo og det virker merkelig at man kun kobler pistolen til apparatet med gasslange, og micro controlkabel, og ikke disse to, i tillegg til den tjukke klamandus koblingen jeg ikke husker navnet på. Det har jeg heller ikke vært borti før, har vært tre tilkoblingspunkter på tidligere apparat jeg har brukt.
Jeg er ingen sveise ekspert, har prøvd å sveise 1 gang med TIG. Og han som viste meg hvordan det ble gjort, var veldig nøye på at spissen måtte være spiss. Han sa at hvis den ble rund, så ville man ha store problemer med å få til å sveise.

Jeg vet ikke hva det heter, så jeg legger med et bilde som viser hva jeg mener.

Høres for meg ut som det er gassen som er problemet. Hvor mange liter står det innstilt på? Og på tig skal jordingen stå på + og TIG klypa på -
Sist endret av 5FDP; 25. oktober 2017 kl. 17:49. Grunn: Skrive leif
Trådstarter
8 0
Riktig polaritet. 14 liter nu
Du må endre polaritet når du går fra pinne til tig.
Elektroden må være slipt spiss, og på langs av elektroden, ikke tvers.
Er du sikker på at du får nok gass?
Trådstarter
8 0
Har riktig polaritet, og wolframen er slipt rett. Kan dobbelsjekke gassmengde, men i vindstille arbeidsmiljø så skal i utgangspunkte 14L være mer en nok
hva er "rett" gass?

virker som om du enten har problemer med gass, eller at apparatet du har fått er på bærtur
▼ ... over en uke senere ... ▼
Oppdatering: det funke nu!
Rett gass er i hovedsak Argon!
Hva var feilen?
Jeg og er nyskjerrig på hva feilen var Eneste scenariet jeg ser for meg er feil gass, gasstrykk eller et apperat som rett og slett ikke fungerer.