Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 758
Hei

Jeg studerer økonomi og administrasjon, og skal skrive min hovedoppgave over sommeren, to måneder og mellom 12 000 og 15 000 ord. Nå er det slik at vi har fått en liste med forslagsemner som er ganske mager og uinteressant og jeg søker derfor inspirasjon andre steder. Oppgaven skrives alene og jeg er ganske fri til å velge emne. Det skal nevnes at jeg ikke har noen spesifikk fordypning gjeldende fagområder. Samt har jeg heller ikke funnet et spesifikt område som jeg brenner for, noe som gjør denne oppgaven mer utfordrende. (Jeg har snakket med prof/veiledere som dessverre har hjulpet lite).

Dermed henvender jeg meg til dere, i håp om at noen sitter på noen morsomme eller interessant ideer som kan være forholdsvis enkelt å skrive (da tid og ressurser til en viss grad begrenset mtp f.eks. datainnsamling og fellesferie).

Så, er det noen som kan dele ideer, tips eller triks for å få unnagjort det siste hinderet i min utdanning?
Heisann! Det hadde hjulpet litt mer om du skriver hvilke økonomiske hovedområder du interesserer deg for, typ bedriftsøkonomi, samfunnsøkonomi, metode, organisasjon og ledelse, markedsføring, finansiell styring, regnskap, foretaksstrategi etc?
Du må gi oss litt mer. Hva var kjedelig med forslagene du fikk? Hvilke fag liker du best? Lett å skrive kommer jo også litt an på, liker du statistikk og behandling av kvantitative data, eller er en kvalitative metoder mer interessant for deg?

En innfallsport kan være å se på oranisasjoner og bedrifter rundt deg, eller der du har kontakter. Noen som går eller har vært gjennom en omorganisering, sliter med sykefravær, har en markedsføringskampanje på gang, ett eller annet det kan være interessant å få sett nærmere på?
Trådstarter
2 0
Sitat av PlGsks Vis innlegg
Heisann! Det hadde hjulpet litt mer om du skriver hvilke økonomiske hovedområder du interesserer deg for, typ bedriftsøkonomi, samfunnsøkonomi, metode, organisasjon og ledelse, markedsføring, finansiell styring, regnskap, foretaksstrategi etc?
Vis hele sitatet...
Organisasjon og ledelse, markedsføring og foretaksstrategi er de områdene som er mer interessante og føles mer håndterbare for oppgaven.

Sitat av *pi Vis innlegg
Du må gi oss litt mer. Hva var kjedelig med forslagene du fikk? Hvilke fag liker du best? Lett å skrive kommer jo også litt an på, liker du statistikk og behandling av kvantitative data, eller er en kvalitative metoder mer interessant for deg?
Vis hele sitatet...
Dette er litt av kjernen i problemet, det er ingen av områdene som jeg virkelig brenner/misliker for øyeblikket. Jeg liker en blanding av statistikk og kvalitative metoder. Men per nå har jeg «sett meg blind», altså at jeg ikke klarer å se/finne en god problemstilling.

Sitat av *pi Vis innlegg
En innfallsport kan være å se på oranisasjoner og bedrifter rundt deg, eller der du har kontakter. Noen som går eller har vært gjennom en omorganisering, sliter med sykefravær, har en markedsføringskampanje på gang, ett eller annet det kan være interessant å få sett nærmere på?
Vis hele sitatet...
Skulle nevnt at jeg studerer i utlandet, men flytter tilbake Norge til sommeren. Interessant tanke å se nærmere organisasjoner og bedrifter som du nevner, takk!
Sist endret av aw3se4dr5; 27. april 2019 kl. 19:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aw3se4dr5 Vis innlegg
Men, organisasjon og ledelse, markedsføring og foretaksstrategi er de områdene som er mer interessante og føles mer håndterbare for oppgaven.
Vis hele sitatet...
Dersom Organisasjon og Ledelse er interessant, kan følgende tema være spennende å skrive om mtp. læring, endring og utvikling av og i organisasjoner:

Hvordan er organisasjonskulturen i (sektor/bransje/nisje) mtp. kollektiv mental innstilling. Bakgrunnen for dette temaet ligger i noe av arbeidene til psykologen Carol Dweck (forfatter av "Mindset"), som har undersøkt karakteristika ved to forskjellige typer tankegang, fiksert og vekstbasert. Hun tar blant annet for seg hvordan organisasjoner som dyrker talent fremfor å dyrke kollektiv læring og utvikling ofte kommer dårligere ut på sikt, og at såkalt fiksert tankegang kan ha dyprgripende og negative effekter innad i organisasjonen. Verdt å lese boken (eller i hvertfall kapittelet) om dette er noe som interesserer deg.

Jeg ser for meg at dette kan være interessant å skrive om når det kommer til mindre "bygdabedrifter" som har overlevd i generasjoner.
Sitat av aw3se4dr5 Vis innlegg
Skulle nevnt at jeg studerer i utlandet, men flytter tilbake Norge til sommeren. Interessant tanke å se nærmere organisasjoner og bedrifter som du nevner, takk!
Vis hele sitatet...
Du kan jo ta det på mail og telefon i første omgang. Får du en god og hjelpsom kontakt, så har de sikkert innspill til hvordan problemstillingen kan vinkles. Det er automatisk litt mer interessant å skrive når det er noen som faktisk er interessert i det du finner ut.