Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2014
Hei!

Har i dag en Asus RT-N66U router som jeg er meget fornøyd med. Aldri noe krasj eller noe. Eneste problemet er at den ikke klarer å utnytte hele internett linjen min som er på 300 Mbit. Er rett og slett ikke kraftig nok til å route gjennom mer enn 145 Mbit (ca) på kabel. Kan noen anbefale en STABIL og grei router som klarer å kjøre 300 Mbit gjennom? 802.11ac er et krav.

Ønsker erfaringer, å se på spesifikasjonene klarer jeg å lese selv. Står aldri hvor mye den klarer å route.
Jeg har samme router og har ikke noen problemer med å få full hastighet på 500 Mbit linjen min. Sikker på det er router som er problemet her? Har du testet med en annen kabel, oppgradert firmware, prøvd annet nettverkskort og/eller maskin?
Sitat av kv81 Vis innlegg
Jeg har samme router og har ikke noen problemer med å få full hastighet på 500 Mbit linjen min. Sikker på det er router som er problemet her? Har du testet med en annen kabel, oppgradert firmware, prøvd annet nettverkskort og/eller maskin?
Vis hele sitatet...
Har prøvd med annen kabel, nyeste firmware og flere maskiner. Samme resultat. Og ja, har prøv å koble en maskin rett i fiberconverteren, og da får jeg full hastighet.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Har prøvd med annen kabel, nyeste firmware og flere maskiner. Samme resultat. Og ja, har prøv å koble en maskin rett i fiberconverteren, og da får jeg full hastighet.
Vis hele sitatet...
Ring internettleverandøren din og fortell om problemet ditt. De kan nok hjelpe deg.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Har prøvd med annen kabel, nyeste firmware og flere maskiner. Samme resultat. Og ja, har prøv å koble en maskin rett i fiberconverteren, og da får jeg full hastighet.
Vis hele sitatet...
Hvordan i huleste skal internett leverandøren hjelpe meg når det ikke er noe feil med nettet deres? Alle vet at internett leverandører bare leverer søppelroutere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjøp deg en Edgerouter X og UBNT AP-AC-Lite (Eller pro om du har dingser som har 802.11AC 4x4).

Stabilt, enkelt og dønn stabilt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kjøp deg en Edgerouter X og UBNT AP-AC-Lite (Eller pro om du har dingser som har 802.11AC 4x4).

Stabilt, enkelt og dønn stabilt.
Vis hele sitatet...
Har vært inne på tanken men tror det blir litt overkill og dyrt her. Men er enig, det er meget bra utstyr!
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg har selv både RT-AC68U og RT-AC87U, og begge disse klarer helt fint å levere 1000/1000 til alle maskiner i huset. Det høres litt ut som en eller annen feilkonfigurasjon eller et annet teknisk problem med denne spesifikke routeren.
Hvilken internettleverandør har du? Jeg har Get og betalte i over 1 år for 350 Mbit. Tok tilfeldigvis en speedtest for å sjekke hvordan ståa var og så at jeg ikke klarte mer enn 200 Mbit. Logget meg inn på Get sine sider og der stod det at jeg måtte få nytt modem fra dem for å utnytte linja fullt ut.

Skal også legges til at jeg benyttet en USB-til-nettverkskabelovergang som begrenset hastigheten i tillegg.
Jeg har standar telenor modem fra canal digital og enn ett relativt dyrt nettverkskort med 3 antenner. Da har jeg full hastighet. Men på en annen pc som ikke har noe spesielt nettverks kort har jeg bare 1/6 av farten.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Har prøvd med annen kabel, nyeste firmware og flere maskiner. Samme resultat. Og ja, har prøv å koble en maskin rett i fiberconverteren, og da får jeg full hastighet.
Vis hele sitatet...
På meg kan det høres ut som det er noe feil i oppsettet hos deg. Har du forsøkt å tilbakestille routeren til fabrikkstandard etter du har oppdatert den? Hvis ikke ville jeg gitt det ett forsøk.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kjøp deg en Edgerouter X og UBNT AP-AC-Lite (Eller pro om du har dingser som har 802.11AC 4x4).

Stabilt, enkelt og dønn stabilt.
Vis hele sitatet...
Pro har vel "bare" 3x3, kanskje du mener HD som har 4x4? Kan jo være det samme, gode produkter er det nå uansett
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Har vært inne på tanken men tror det blir litt overkill og dyrt her. Men er enig, det er meget bra utstyr!
Vis hele sitatet...
Beklager hvis jeg skaper dårlig stemning, men jeg føler jeg er nødt.
Jeg kjøpte et eller annet UBNT-aksesspunkt og en edgerouter x for 1-2 år siden, jeg husker ikke, jeg spurte en kompis av meg som ihvertfall på det tidspunktet hadde god kjennskap til hva som "var siste skrik". Han fikk meg til å kjøpe et ubnt-aksesspunkt og en edgerouter x, jeg brukte noen kroner på det, jeg husker ikke, men jeg er ikke en riking heller, jeg lever på NAV, og klarte fint å kjøpe det kontant.

Jeg har ikke angret noen gang. Per i dag er min livssituasjon slik at jeg bare surfer på freak, facebook, vg osv., og ikke bruker pc-en til noe spesielt utenom det. Om jeg bruker den i det hele tatt da. Er mer på telefonen og sitter på ræva. Jeg har 100 Mbit linje.

Det jeg sier er at jeg har overkill utstyr som bare faen, og det er helt unødvendig slik det er idag, jeg kunne solgt utstyret og spart noen kroner osv., men nei, jeg beholder alt slik det er., jeg har ikke vært inne på config siden jeg satte opp det for første gang. Det har ikke vært nede utenom strømbrudd. Aldri. Alltid enkelt og greit å koble til, alltid stabilt. ALLTID stabilt.

Jeg lover at du får tanker om å "droppe" andre produsenter av nettverksutstyr etter å ha prøvd det jeg og vidarlo anbefaler:

UBNT-aksesspunkt (spør vidarlo om hvilken) og edgerouter x.

Legger til: Fant ut at det er AC Pro jeg har, siden jeg husker at jeg bestemte meg for å velge "det aller beste" på markedet den gangen, uavhengig av om jeg hadde behov for det eller ikke. Det betyr ikke at du skal gjøre det samme da, jeg regner med at Lite også fungerer like bra, tviler ikke på det på noen måte ihvertfall, etter å bare ha prøvd produsenten en gang i seg selv liksom......
Sist endret av Stingray; 5. februar 2019 kl. 04:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Har vært inne på tanken men tror det blir litt overkill og dyrt her. Men er enig, det er meget bra utstyr!
Vis hele sitatet...
Fordelen med "overkill" er som Stingray sier, dønn stabilitet og at det varer lenge. Jeg har også vandret rekken gjennom billig, litt dyrere, og dyrt på forbrukermarkedet og en tur innom pfSense og til slutt på utstyr som kanskje mest er beregnet for små bedrifter, der jeg har nå en Mikrotik RB2011UiAS-RM router og en Cisco WAP4410N (og en Ubiquiti eller Mikrotik switch). Så langt er det eneste som gir meg nedetid strømbrudd og det er det 430 dager siden sist (ifølge AP). Så vil du ha kvalitet og være sikker på at det virker med den hastigheten du har tilgjengelig, hold deg unna forbrukerutstyr og går rett til småbedriftsmarkedet.

Jeg har kjøpt meg en UBNT AP-AC (husker ikke hvilken) som skal erstatte den aldrende Ciscoen, men når hardware varer i 5-7+ år uten problemer er plutselig ikke prisen så veldig høy lenger.