Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3048
Hei!
Litt usikker på om dette er riktig tråd å poste dette i, men siden det blir litt "skryt" så passer den værtfall litt her.

Jeg holder på med en utfordring der jeg skal lage 12 mobilspill på 12 måneder. Jeg er ferdig og har lansert 4 stk, og trenger litt tips til markedsføring. Jeg har ikke gjort stort mer enn å skrive på litt forumer og reddit. Har ikke noe stort budsjett, så lurer på om noen har en god ide til hva jeg kan gjør for å øke antall nedlastinger?

Spillene jeg har laget hittil er:

1) SquareSpinner
Google play

2) Zmath
Google play

3) Beelly
Google play

4) Blackout
Google play
App Store

Håper noen her er interessert i å laste ned og teste, samt komme med tilbakemeldinger på hva jeg kan forbedre også.
Sist endret av fr1lanser1; 29. januar 2019 kl. 21:06.
Det første var kult i 3 min :-) kom til 9.
Hva er målet ditt med denne utfordringen?

Er det for å bli en bedre utvikler? Eller er det for å tjene penger?

Er det fordi du syntes det er gøy at folk spiller spillene dine? Eller at du vil ha feedback fra spillere?

Jeg spør fordi om du driter i spenna så åpnes flere muligheter for å bygge en personlig merkevare rundt deg/spillstudioet ditt og selve utfordringen din i diverse sosiale fora/grupper/YouTube. Men det vil sannsynligvis ikke settes pris på om du har en aggressiv monetization strategi.

Daniel Doan er en digital markedsfører fra spillindustrien. Jeg liker hva han har skrevet om Google Analytics og annet men jeg kan ikke vouche for de konkrete "markedsføring av spill" ressursene han har. Verdt å sjekke ut da IMO.
Sist endret av Woke; 29. januar 2019 kl. 23:59.
Hacker
Trådstarter
@Kutulu
Takk :-) Det første spillet har ikke så my retention og er ikke så spennende. Så skjønner godt at det ikke ble mer enn 3 min :P Men 9 poeng der er ikke så ille. Om du prøver Beelly eller Blackout tror jeg kanskje du vil spille mer enn 3 min.

@Woke
Takk for godt svar!

En god del av utfordringen er å bli bedre utvikler og jeg vil også lære meg å gjør ferdig ting. I en årrekke nå har jeg begynt på ting, holdt på en god stund og så hoppet over på noe nytt. Så ved å gi meg maks en måned per spill så økes intensiteten og jeg på en måte bare må gjør meg ferdig. Det skal selvsagt ikke gå på kvaliteten, så da blir det heller litt mindre features etc.

Det gir meg selvsagt en god følelse når jeg får beskjed om at folk spiller spillene mine.
Jeg vet hvor vanskelig det er å få mange nedlastinger, så jeg gjør ikke dette for pengene sin skyld. Kan selvsagt ikke si jeg blir lei meg om jeg faktisk tjener noen kroner, det ville vært fett.

Prøver meg litt på dette med å bygge brand. Litt ved å svare på spørsmål rundt spill på quora, hjelpe andre med å laste ned spill og komme med tilbakemeldinger. Jeg tror dette er en god strategi som kan hjelpe meg i det lange løp.

Takk for tips om Daniel. Skal google han og studere litt.
Hva er det du koder i for å utvikle spill, tenker spesielt til iOs?
Skal du ha en maksimal mulighet for å vise ting frem, og du lanserer ting for hele verden så send ett par eposter til personer som driver med visning av spill på enten twitch eller youtube. (Litt som bloggere / influencere driver med i Norge).
Gi dem noen kroner og be dem komme med en ærlig kommentar, og spør om de kan promotere dette på dems kanal.
Det er hvertfall en innfallsvinkel som jeg tenker på.
Hacker
Trådstarter
@Raymond
Spillene er utviklet i Corona SDK. Det er en cross-platform spillmotor. Så en kodebase for iOS og Android :-)

@bottknott
Det er nok ikke så dumt. Får prøve å finne ut hvem som kan være best å kontakt for dette. Takk for tips :-)
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Vær ærlig når du markedsfører, jeg har irritert meg over reklamer på TV med flott 3D animasjon som gir meg lyst til å prøve spillet, men på slutten vises det reelle bilder fra spillet der grafikken er helt flat og minner ikke om de flotte animasjonene noen sekunder tidligere.
Hacker
Trådstarter
@datagutten
Takk for tips!
Det er jeg helt enig i. Er et spill jeg syntes så veldig spennende ut helt til jeg lastet det ned og ble veldig skuffet. Det ble bare slettet med en gang :P
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Belly vr ganske bra da. Kan utvikles noe bedre, men hadde begynnt med en breiere gang kanskje.

Litt vanskelig syntes jeg.

Ble litt trangt. Skal teste alle de andre også å gi en tilbakemelding til deg.

Synes du er flink da, men tror du kanskje lager litt vanskelige spill. Det er morsomme når det begynner enkelt så man føler man kommer ganske langt i starten. Så vanskeligere å vanskeligere. I dette eksempelet bredere gang i starten som snever seg inn. Klarte ikke mange sekundene der gitt. Kanskje dårlig gyroscop i huawei p20lite
Sist endret av PapaMarathon; 31. januar 2019 kl. 12:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hacker
Trådstarter
Sitat av iamaddict Vis innlegg
Belly vr ganske bra da. Kan utvikles noe bedre, men hadde begynnt med en breiere gang kanskje.

Litt vanskelig syntes jeg.

Ble litt trangt. Skal teste alle de andre også å gi en tilbakemelding til deg.

Synes du er flink da, men tror du kanskje lager litt vanskelige spill. Det er morsomme når det begynner enkelt så man føler man kommer ganske langt i starten. Så vanskeligere å vanskeligere. I dette eksempelet bredere gang i starten som snever seg inn. Klarte ikke mange sekundene der gitt. Kanskje dårlig gyroscop i huawei p20lite
Vis hele sitatet...
Tusen takk :-)

Beelly er litt vanskelig ja. Men det var ennå vanskeligere før :P Tunnelene blir smalere etter en liten stund.
Det er litt vanskelig å finne balansen mellom for enkelt og for vanskelig :S

Skal notere meg dette og vurdere om jeg skal gjør det ennå litt enklere på begynnelsen.

Om du går i settings, så kan du velge at du heller skal bruke touch til å kontrollere bien. Da trykker du på skjermen (høyre/venstre) for å styre i steden for å tilte mobilen. Det er mange som liker dette bedre!

@iamaddict Gi gjerne beskjed om du får testet med touch-controller i steden for tilting. Greit å få litt tilbakemeldinger på hvordan det fungere :-)
Sist endret av fr1lanser1; 1. februar 2019 kl. 09:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Likte ikke touch så godt. Føler at den bare reagere på et trykk. Man kan ikke sveipe liksom.

Men var lettere ja. Hadde nok spilt det med touch. Men har aldri likte gyro spill egentlig. Liker spillene men ikke den måten å styre på..

Men mye potensiale i det spillet. Hadde det.vært litt bedre følsomhet på. Toucjen og noe enklere er det fort et spill jeg hadde tatt med på dass hver gang jeg skal gjøre nummer 2.

Hadde jeg kunne kommet langt hadde jeg nok vært villig til små. Mikrotransaksjoner for å få. Bedre ting.


Synes du er flink.

Blackout likte jeg. Ganske enkelt spill,. Men fengende. Kan enkelt videreutvikle den koden til noe mer. Har du spillet hitman go? Det er jo samme prinsipp på en måte bare det kan være flere riktige løsninger på en oppgave og mere grafikk.

Fint spill og litt annerledes og enkle farger.

Kanskje ikke et spill jeg hadde lett etter, men får å. Være et slikt spill burde du være fornøyd. Etter et par. Levels begynner jeg å gjøre feil og coinsa begynner å bli fristende å bruke.

Swuare spinne var gsnske irriterende gøy.

Følte litt jeg ble hypnotisert av bildene der og ble svimmel. Kanskje meningen.


Square spinner i VR hadde vært utrolig kult.

Hva het det siste spillet. Ikke fått testet det.

Kommer det flere ting en bare firkanten etterhvert. Kanskje noe variasjon kunne gjort seg.

Men fint spill og irriterende morsomt.
Sist endret av PapaMarathon; 4. februar 2019 kl. 12:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hacker
Trådstarter
Takk for et godt og utfyllende svar @iamaddict :-)
Vurdere å legge til "swipe" som en tredje måte å styre på. Tipper det kan bli ganske vanskelig for spilleren når styringen inverteres og du må sveipe omvendt for å styre bien. Føler også at spillet har godt potensiale og her er nok mye jeg kan gjør for å forbedre alt fra grafikken til mye av spillopplevelsen.

--

SquareSpinner er nok et litt irriterende spill ja. Har lansert en ny versjon av det nå der jeg har gjort det litt enklere. Har tenkt på noen flere utvidelser her med andre objekter enn bare en firkant. Men føler at spillet er nesten litt for enkelt til at jeg ikke vet om jeg skal legge ned noe særlig mye tid i det. Får se hva som skjer :-)

--

Kult at du liker Blackout. Det er nok det spillet jeg er mest fornøyd med hittil. Her har jeg også lansert ny versjon med Ledertavle, endring av noen tekster og diverse optimaliseringer.

--

Det siste spillet er Zmath. Det er et matematikk spill basert på Snake. Men i steden for å bare lete etter "mat" til slangen så kommer det en ligning på toppen av skjermen og så skal du løse den. Så gjelder det å finne det riktige svaret og "spise" det.
Her er YouTube trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=NIsFijjinW4

--

Om noen flere av dere har lastet ned og testet noen av spillene mine så blir alle tilbakemeldinger takk i mot med et smil :-)