Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2699
Heisann. Ble som noen her vet påkjørt forrige søndag av en gammal jævel på 72 år og brakk foten på 3 plasser. Skulle over veien på elsykkelen, så bilen, så ut som at han skulle stoppe, så kryssa veien. Bang.... Ble operert mandag forrige uke, måtte ha skruer og titaniumdeler i foten.
Har jeg krav på noen form for erstatning utenom å få dekket klær osv som ble ødelagt?
Går på krykker og kommer til å gjøre det lenge. Går på vgs, men er også med i et enkeltpersonforetak og denne skaden har ført til at jeg ikke har kunnet jobbe eller gått på skolen så langt.
Det jeg vet så langt er at mannen mista lappen på stedet men vet ennå ikke om han fikk noen annen form for straff. Han får skylda uansett hva som skjer pga vitner og min forklaring som ikke stemmer overens med hans egen.
Han prøvde å lyge til purken å si at jeg syklet i bakenden på bilen hans, men det som egentlig skjedde var at han kjørte meg rett ned i gangfeltet der han hadde vikeplikt. Noen smartinger som vet hva jeg har krav på?
Sist endret av sebba2; 23. januar 2019 kl. 16:00. Grunn: Skriveleif
Hvis du kjørte sykkelen over gangfeltet har vell strengt tatt du vikeplikten. Men straff får han nok uansett for uaktsom kjøring.

Jeg ville ringt og snakket med politiet angående erstattning. Man skal som regel få dekket økonomiske tap i slike situasjoner.
Peisovn
Trådstarter
47 4
Ja kjørte jo sykkelen over, men han som bilist har jo vikeplikt uansett om jeg går eller sykler over. Blir alltid hans feil, egentlig ikke alltid rettferdig for hans del men nå er han og fotgjenger og jeg skal være jævla glad jeg satt på sykkelen for denne gamle jævelen her kjørte fort, 50+. Hadde jeg gått/leid sykkelen over, hadde jeg havna under bilen..
Han har ikke vikeplikt for syklende i gangfelt.
Du skal gå av sykkelen å trille over for at vikeplikten skal være gjeldende
Uvaksinert 👍
Du må kontakte forsikringen, de ordner opp i dette. Men som nevnt av iColdman så er det jo din skyld hvis du sykklet over gangfeltet (så lenge det ikke er lysregulert da og du hadde grønn mann). Man man skal jo uansett være aktsom når man kjører bil så kan nok hende han får en straff ja. Men som sagt, kontakt forsikringsselskapet hans eller ditt så ordner dette seg. Hvis du bor hjemme hos foreldrene dine så kontakt dems forsikringsselskap.

Sitat av sebba2 Vis innlegg
Ja kjørte jo sykkelen over, men han som bilist har jo vikeplikt uansett om jeg går eller sykler over. Blir alltid hans feil, egentlig ikke alltid rettferdig for hans del men nå er han og fotgjenger og jeg skal være jævla glad jeg satt på sykkelen for denne gamle jævelen her kjørte fort, 50+. Hadde jeg gått/leid sykkelen over, hadde jeg havna under bilen..
Vis hele sitatet...
Nei, det er der du tar feil.
"Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den."

https://www.tryggtrafikk.no/sykkel-o...for-syklister/

Egentlig fryktelig skummlelt at folk tror at man kan sykle over ett gangfelt uten at man har vikeplikt. Burde vært bedre opplæring på barneskolen rundt dette.
Sist endret av daffe; 23. januar 2019 kl. 16:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Peisovn
Trådstarter
47 4
Faen.. Haha da er bordet snudd ja... han hadde 500 meter til å se meg på. Lyse dagen og tilogmed. Det var jo ikke slik at jeg bare sykla over, jeg så til sidene og la så vidt merke til bilen, men det så ut som at han stoppet/senka farten men neida... Han sa han ikke så meg før det smalt og. Kjipe greier....
500m? Hvorfor kjørte du ikke bare over fotgjengerfeltet før han kom?
Sitat av sebba2 Vis innlegg
Ja kjørte jo sykkelen over, men han som bilist har jo vikeplikt uansett om jeg går eller sykler over. Blir alltid hans feil, egentlig ikke alltid rettferdig for hans del men nå er han og fotgjenger og jeg skal være jævla glad jeg satt på sykkelen for denne gamle jævelen her kjørte fort, 50+. Hadde jeg gått/leid sykkelen over, hadde jeg havna under bilen..
Vis hele sitatet...
Du er kjørende og har vikeplikt. Du bør nok ikke lage en sak av dette da det fort kan bli dyrt.
Bilen har den øverste grad av ansvar, så du er ikke på noen tynn is for å ha syklet, men det er som de sier du mister mange rettigheter/sikringer ved å ha syklet over istedet for å gå. Da blir det mer basert på "delt skyld"
Sist endret av Mokkasinen; 23. januar 2019 kl. 18:11.
Synd å høre at du har blitt påkjørt. men noe av det verste jeg veit som bilist, er når folk ikke gidder å gå av sykkelen når de krysser veien. Lykke til
Han har ikke påkjørsrett, så ved å kjøre på deg som var så synlig som du påstår så har han kjørt uaktsomt. Og han bærer det største ansvaret som bilist(kan forvolde størst skade).

Men du er ikke uten ansvar du heller. Så dersom du ikke har en veldig god sak så vil du risikere skylddeling og at hver enkelt må bære sine kostnader.
Sist endret av nomore; 23. januar 2019 kl. 18:33.
Peisovn
Trådstarter
47 4
Sitat av venstrehook Vis innlegg
500m? Hvorfor kjørte du ikke bare over fotgjengerfeltet før han kom?
Vis hele sitatet...
......

Jeg sykla på fortauet langs veien, så ble fortauet avsluttet og jeg måtte over veien for å fortsette på fortauet på andre siden. Derfor burde han lett greid å se meg. Går utifra at det blir delt skyld da, får jo dekka det som ble ødelagt av klær og utstyr osv. Takk for svar folkens..
Høres veldig ut som dette er din skyld fra det du skriver.

Om han burde sett deg er veldig konkret vurdering, men stort sett skal ikke folk måtte ta høyde for at folk plutselig skjener ut i veien på tvers av kjøreretning.

Så om du prøver å forfølge dette er det godt mulig det går dårlig for deg.
Sorry, du har lov til å sykle over gang felt MEN bilisten har ikke plikt til å stoppe for den når du sykler over. Men igjen han har ikke lov til å kjøre på deg.. Men viss det var 500 meter fra bil til deg, da sykler du j*** seint eller han kjørte i 300 hundre og traff deg

Selv om du sykler på fortau (Det er BRA!) så kan du ikke plutselig krysse over gata fordi fortauet er slutt.. Da har alder ikke noe å si på bilfører, en klarer ikke å reagere så fort om en plutselig sykler rett ut i gata
Sist endret av chili tom; 23. januar 2019 kl. 19:14.
Høres ut som om bilist har ett begrunnet krav på å få fikset eventuelle skader på bil i dette tilfellet.
Peisovn
Trådstarter
47 4
For faen jeg sykla ikke RETT OVER! Det var fortau-overgang eller hva faen du kaller det. Jeg sykla seint over. Feilvurderte farten til bilen og tok en sjanse. My bad. Diskusjonen er over..
Jeg synes vi ikke har noe grunnlag til å si noe som helst om skyld, erstatning og eventuell straff. Etter det jeg vet, så er det ingen her, som har sett skademeldingsskjema, lest politirapport (jeg antar politiet var innblandet..), avhørt begge vedkommende og/eller vært på stedet hendelsen skjedde. Det blir derfor synsing mye av det ovenfor, og akkurat bare det.
Sist endret av aluminiumfluorid; 23. januar 2019 kl. 20:35.
Det vi vet er det TS skriver. Han ble påkjørt mens han syklet over en fotgjengerovergang.
Hvorfor er det så mange som HATER folk som sykler over veien? Når jeg er ute å kjører foretrekker jeg at myke trafikanter kommer seg fortest over veien. Er mer plagsomt med de sykklister som kommer til et gangfelt, gir tegn med øyekontakt at de skal over, vente på at alle biler har stoppet før de går av sykkelen og går over veien.
Var det ulovlig før i tiden å sykle over et gangfelt? Er jo så veldig mange som sitter med den meningen selv om lovverket sier noe annet.
Sitat av hypernuke Vis innlegg
Hvorfor er det så mange som HATER folk som sykler over veien? Når jeg er ute å kjører foretrekker jeg at myke trafikanter kommer seg fortest over veien. Er mer plagsomt med de sykklister som kommer til et gangfelt, gir tegn med øyekontakt at de skal over, vente på at alle biler har stoppet før de går av sykkelen og går over veien.
Var det ulovlig før i tiden å sykle over et gangfelt? Er jo så veldig mange som sitter med den meningen selv om lovverket sier noe annet.
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke det er mange her som HATER at folk sykler over veien. Spørsmålet her var om TS hadde rett på erstatning og så dukket det også opp et skyldspørsmål som vedkommende ønsket svar på. Ingen her som sier at man hater folk som sykler over veien, men det informeres om trafikkregler.
Holdt nesten på å meie ned 2 unger engang fordi de bare slengte seg ut i fotgjengerfeltet i full fart. Det kunne blitt stygt.
Syklister er en del av trafikken og må også følge reglene. Gjelder ikke å stå på sitt når du er omringet av metallbokser mellom 1-2 tonn.
Sitat av sebba2 Vis innlegg
Faen.. Haha da er bordet snudd ja... han hadde 500 meter til å se meg på. Lyse dagen og tilogmed. Det var jo ikke slik at jeg bare sykla over, jeg så til sidene og la så vidt merke til bilen, men det så ut som at han stoppet/senka farten men neida... Han sa han ikke så meg før det smalt og. Kjipe greier....
Vis hele sitatet...
Hva med: "Jeg hadde 500 meter til å se han på. Lyse dagen og tilogmed."
Peisovn
Trådstarter
47 4
Joda jeg burde tenkt meg om og fulgt bedre med jeg og. Uten tvil. Har risket slikt flere ganger og vært stort sett veldig heldig oppover årene. Og det ikke bare som syklist. Var for ivrig og hadde dårlig tid. For å si det sånn folkens, hadde jeg leid sykkelen over der og blitt overkjørt i 50+kmt, hadde jeg blitt MYE mer alvorlig skadet enn jeg ble. Så sykkelen redda meg sånn sett. Menmen... Gjordt er gjordt. Kommer aldri til å gjøre noe sånt igjen.
Sitat av hypernuke Vis innlegg
Hvorfor er det så mange som HATER folk som sykler over veien? Når jeg er ute å kjører foretrekker jeg at myke trafikanter kommer seg fortest over veien. Er mer plagsomt med de sykklister som kommer til et gangfelt, gir tegn med øyekontakt at de skal over, vente på at alle biler har stoppet før de går av sykkelen og går over veien.
Var det ulovlig før i tiden å sykle over et gangfelt? Er jo så veldig mange som sitter med den meningen selv om lovverket sier noe annet.
Vis hele sitatet...
Det høres nesten ut som om du ikke selv faktisk kjører bil. I tilfellet TS beskrev så kunne bilen se han lenge mens han syklet. TS svingte så ut på fotgjengerfeltet og feilberegnet farten til bilen, dermed ble det en kollisjon.

Når en kjører bil så har en langt mindre tid å reagere på når en syklist svinger ut i fotgjengerfeltet, det er også mindre forventet, samt syklisten vil ha mindre oversikt samt mindre tid til å vurdere situasjonen.
Sitat av sebba2 Vis innlegg
Joda jeg burde tenkt meg om og fulgt bedre med jeg og. Uten tvil. Har risket slikt flere ganger og vært stort sett veldig heldig oppover årene. Og det ikke bare som syklist. Var for ivrig og hadde dårlig tid. For å si det sånn folkens, hadde jeg leid sykkelen over der og blitt overkjørt i 50+kmt, hadde jeg blitt MYE mer alvorlig skadet enn jeg ble. Så sykkelen redda meg sånn sett. Menmen... Gjordt er gjordt. Kommer aldri til å gjøre noe sånt igjen.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at dersom du hadde stoppet og gått av sykkelen, så ville du hatt tid til å se at bilen kom, og bilen ville hatt tid til å se at du tenkte deg over. Kollisjonen ville aldri skjedd.