Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7595
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan kan man finne ut av om politiet overvåker mobilen din (avlytting, gps osv)?

De har aldri tatt på mobilen min, men vil de kunne innstallert noe programvare på den allikevel? Vil jeg kunne se om de har innstallert noe viss jeg går inn på mobilens innstillinger - apper - og kjørende prossesser f.eks?

Et annet spørsmål er hvordan kan jeg hindre at politiet kan spore hvor mobilen befinner seg (når jeg er ute på farta)? Holder det at jeg ikke bruker mobildata (bruker kun wifi'en hjemme)? Eller om jeg setter mobilen på flymodus? Vil helst slippe å ta ut batteri og simkortet..
Anonym bruker
"Tropisk Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enkleste du kan gjøre er å betale noen som har drevet med dette i lang tid, gi de mobilen å si du er redd den er overvåket. De kan nok finne utav det rimelig kjapt, gjelder også viss du er redd noen har skjulte kamera, mikrofoner osv osv der du er. gps tracker under bilen osv.

det finnes folk som har rett utstyr til å oppdage dette, foreslår du spør 1 av de. husker ikke navnet på butikken i Oslo som gjør sånn men er nok mer enn 1.
hvorfor er du redd for overvåking? har du gjørt noe kriminelt?
hvis du er seriøst bekymra for overvåking kanskje du bør kvitte deg med smart telefonen å kjøpe murstein telefon (nokia 3310) eller være uten tlf
Må ikke politiet ha jævelig god grunn for å få tilatelse til å overvåke en mobil. Slik som mistanke om veldig alvorlig narkotika kriminalitet. Om du ikke har gjort noe spess ulovlig eller selv om du skulle være en liten banditt er det ingen sjangse for att snuten overvåker mobilen din.
Anonym bruker
"Tropisk Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Må ikke politiet ha jævelig god grunn for å få tilatelse til å overvåke en mobil. Slik som mistanke om veldig alvorlig narkotika kriminalitet. Om du ikke har gjort noe spess ulovlig eller selv om du skulle være en liten banditt er det ingen sjangse for att snuten overvåker mobilen din.
Vis hele sitatet...
Nei politiet kan overvåke kommunikasjonen din for veldig mye mindre alvorlige ting. Det kan også være en i TS omgangskrets som mistanken er rettet mot. Dermed overvåker de alle nærmeste venner og folk han møter.

Politiet kan overvåke for organisert kriminalitet, innbrudd, dokument forfalskning, tagging.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan kan man finne ut av om politiet overvåker mobilen din (avlytting, gps osv)?

De har aldri tatt på mobilen min, men vil de kunne innstallert noe programvare på den allikevel? Vil jeg kunne se om de har innstallert noe viss jeg går inn på mobilens innstillinger - apper - og kjørende prossesser f.eks?

Et annet spørsmål er hvordan kan jeg hindre at politiet kan spore hvor mobilen befinner seg (når jeg er ute på farta)? Holder det at jeg ikke bruker mobildata (bruker kun wifi'en hjemme)? Eller om jeg setter mobilen på flymodus? Vil helst slippe å ta ut batteri og simkortet..
Vis hele sitatet...
Slutt å rus deg, så gir nok paranoiaen seg.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Enkleste du kan gjøre er å betale noen som har drevet med dette i lang tid, gi de mobilen å si du er redd den er overvåket. De kan nok finne utav det rimelig kjapt, gjelder også viss du er redd noen har skjulte kamera, mikrofoner osv osv der du er. gps tracker under bilen osv.

det finnes folk som har rett utstyr til å oppdage dette, foreslår du spør 1 av de. husker ikke navnet på butikken i Oslo som gjør sånn men er nok mer enn 1.
Vis hele sitatet...
Det er ingen universell måte å finne ut hvorvidt det er installert skadevare på en telefon. Skadevarene er som oftest designet til å ikke bli oppdaget, og det er mange måter å implementere og skjule skadevare på både telefoner og datamaskiner. Den verste versjonen er nok bootkit, da disse starter opp før operativ systemet på telefonen eller datamaskinen og legger seg mellom firmware og operativ systemet. Det er så å si umulig å detektere hvorvidt det er installert bootkit på telefonen eller datamaskinen, og bootkitet har full tilgang, til å med mer tilgang enn administratoren på datamaskinen. Og det er oppdaget sikkerhetshull i kjerne systemet til enkelte av Intel sine CPUer, noe som gjør at man kan få fjerntilgang til administrasjons-grensesnittet til prosessoren, herfra kan man også installere extension. Det er ikke nødvendigvis slik at extension til UEFI har bare gode hensikter.

Tror du har sett for mye på film. For å kunne detektere skadevare, så må man som oftest vite hvilken skadevare man leiter etter, dette er noe anti-virus programvare er designet til å gjøre. Anti-virus programvarer har en database over kjente skadevarer og signaturene dens, og den ser etter oppførsel som en kan finnes i de gitte skadevarer. Så med andre ord så må ofte skadevaren oppdages først av data analytikere, for så å lage en signatur av den, som blir distribuert ut til anti-virus databasene. Selvsagt kan anti-virus programvarer oppdage virus på egenhånd og, men disse skadevarene er som oftest laget av noen 14 åring på gutterommet. De mer sofistikerte skadevarene er vanskelig å oppdage.

Sitat av plater Vis innlegg
hvorfor er du redd for overvåking? har du gjørt noe kriminelt?
hvis du er seriøst bekymra for overvåking kanskje du bør kvitte deg med smart telefonen å kjøpe murstein telefon (nokia 3310) eller være uten tlf
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne høre argumentasjonen din på hvorfor en Nokia 3310 har høyere sikkerhet enn en smarttelefon?

Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Må ikke politiet ha jævelig god grunn for å få tilatelse til å overvåke en mobil. Slik som mistanke om veldig alvorlig narkotika kriminalitet. Om du ikke har gjort noe spess ulovlig eller selv om du skulle være en liten banditt er det ingen sjangse for att snuten overvåker mobilen din.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei politiet kan overvåke kommunikasjonen din for veldig mye mindre alvorlige ting. Det kan også være en i TS omgangskrets som mistanken er rettet mot. Dermed overvåker de alle nærmeste venner og folk han møter.

Politiet kan overvåke for organisert kriminalitet, innbrudd, dokument forfalskning, tagging.
Vis hele sitatet...
Det kom et nytt lovverk angånde dette for ikke så lenge siden, jeg mener å huske at dem kunne få tillatelse til kommunikasjonskontroll (telefon avlytting), hvis dem hadde skjellig grunn til mistanke for at vedkommende hadde gjort en straffbar handling som har en strafferamme på over 6 måneders fengsel. Sikkert noen andre her som har føler seg i form til å google dette, og etterprøve min påstand.
Utvidet adgang til avlytting av telefoner

Regjeringen vil utvide muligheten til å avlytte telefoner til flere straffbare forhold:

Simple narkotikaovertredelser (mindre kvanta).
Grov menneskesmugling.
Menneskehandel.
Frihetsberøvelse.
Spredning av overgrepsbilder av barn.
Ved mistanke om oppfordring, rekruttering og oppfordring til terrorlovbrudd.

I dag kan politiet avlytte dersom det er skjelllig grunn til mistanke om at det er begått en handling eller forsøk på en handling som kan medføre fengsel i ti år eller mer, eller ved en rekke andre straffbare forhold som:

Etterretningsvirksomhet mot statshemmeligheter og annen ulovlig etterretning.
Avsløring av statshemmeligheter.
Forbund om krenkelse av Norges selvstendighet og forfatning.
Deltakelse i voldelig sammenslutning med politiske mål og oppfordring, rekruttering og opplæring til terrorhandlinger.
Narkotikaovertredelse og heleri.

Dersom vilkårene i straffeloven om organisert kriminalitet er oppfylt kan avlyttingen foretas i saker med ned til fem års strafferamme.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men la oss si at de overvåker mobilen min og at de har rett til det. Hvordan kan jeg da hindre at de fortsatt får overvåke mobilen min? Hvordan kan jeg fjerne deres muligheter til å gps tracke mobilen min? Og hindre at de romavlytter meg gjennnom mobilen?

(Bortsett fra å ødelegge mobilen og hive den i søpla..)

Ts
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
(Bortsett fra å ødelegge mobilen og hive den i søpla..)
Vis hele sitatet...
Er du på det paranoianivået er einaste fornuftige handling å kjøpe ny telefon kontant. Dukk opp i tilfeldig elkjøp-butikk med cash, og be om få den telefonen som ligger fremst i hylla. Sett inn SIM-kort registrert på en anna person.

Deretter bruker du kun krypterte tenester som signal for å kommunisere.
Telefonen spores så lenge den er slått på. Det er sånn GSM-systemet virker. Teleoperatøren kan se hvilken basestasjon du er koblet opp mot og kan plassere deg rimelig presist. Men å stoppe sporingen er også veldig enkelt: Bare slå av telefonen.
Til å med i svært alvorlige saker har politiet problem med å hente ut info fra telefoner eller logger fra oppratører. Sist gang jeg hørte om avlytting var i en sak ang. Metkel Betew og Lars Harnes, og da var det snakk om lytte på de ikke avlytte telefoner
Jeg vil gjerne høre argumentasjonen din på hvorfor en Nokia 3310 har høyere sikkerhet enn en smarttelefon?

Jeg tenker hvis man har facebook instagram snapchat å masse sosiale medie apper å 100andre apper kjørende online hele tiden på telefonen må det vel være lettere å overvåke den personen enn hvis personen har en telefon som bare er egnet til tlf samtaler.
nokian var bare et eks.
Hvis du ser på hva jeg skriver over her så må det ganske alvorlig kriminalitet til før de avlytter eller får tilgang på
oppratørdata. Eksempler på dette er; terorrisme, spionasje, narkotika kriminaltet i størelsesoreden Capellen/Jensen
eller att du driver et pedo nettverk. Om du driver med noe av dette kan du bli avlyttet, og det skulle vell også bare mangle.

Politiet kan også sjekke hvilke basestasjoner telefonen har vært i kontakt med, uansett hvilket SIM-kort som sitter i.
Har telefonen kontakt med flere basestasjoner, kan de triangulere posisjonen med noen hundre meters feilmargin.
De gangene jeg har hørt de har tatt i bruk slike metoder er i forsvinningsaker, da gjerne hvor barn/unge er innvolvert
og det er misstanke om alvorlig voldskriminalitet.