Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4245
Skal ha anlegg fra rundt 100-200 tusen, og er bare gira på mest for pengene. Jeg har hørt av folk at man kan få nesten dobbelt så mye for pengene hvis man kjøper høytalere fra f. eks polen og smugler de over grensa med bil. Er det noen som har erfaring med dette? Og hva vil konsekvensene bli om man skulle vært så uheldig og blitt stoppa?
Jeg har ingen som helst erfaring, men jeg vil tro at høytalerene du skal kjøpe er ganske store. Det vil se ut som du skjuler noe hvis du har en stor eske liggende i hele baksetet og vil kanskje være noe som tollere ønsker å se nøyere på. Vekker mistanke. Har du et stort nok bagasjerom som har plass til høytalere og det ikke er mulig fra utsiden av bilen å se hva du har i bagasjen så er oddsen din mye høyere for å klare å slippe unna toll og avgift. Det er snakk om veldig høye avgifter du ønsker å snyte staten, blir du tatt må du betale avgiften og jeg vil også tro at de vil gi deg en bot.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det du glemmer er at Norske varer kjøpt i Norge gir deg endel rettigheter som forbruker, vi har noe av verdens beste retur- og reklamasjonrett her i landet.

Ellers er det ikke mye mer enn at varene konfiskeres til de rette papirene er i orden så man kan fortolle de.
Jeg hadde nok skaffet noe sånt i Norge slik at man får rettighetene sine slik som Dodecha sier, er nok litt sært hvis det er noe som ikke funker slik det skal og du må få det byttet ut.
Shit det blir kostbart anlegg. Men greit nok.
Jeg veit ikke hva prisene er i Polen eller andre østblokk land, men generelt så har vi ganske gode priser i Norge på elektronikk etc.
Kjente merker fra feks USA, UK, Tyskland etc skal vel ha grei avanse også Polen tenker jeg. Men du kan sikkert sjekke prisene på nettet.

Det du må ta med i regnestykket er jo hva som skjer om du blir tatt i tollen. Du risikerer jo å miste varene pluss forelegg, bot etc. Kanskje du klarer å snakke deg til å få momse inn lasten men det er jo ikke sikkert om du har forsøkt å kjøre over uten å stoppe først.

Når det gjelder høyttalere spesielt så tenker jeg at du kan spare i bøtter å spann på selvbygg. Kvalitetskomponenter fra feks norske Seas eller danske scan speak kan du kjøpe rimelig. Faktisk så bruker mange av de ledende produsentene elementer fra Seas og scanspeak. De er regnet som noe av det bedre. Delefilter kan du evt. få laget av andre om du ikke fikser lodding eller du kan sette sammen selv etter tips fra selvbyggerforum etc. Om du har gode elementer og delefilter av høy kvalitet så er du kommet halvveis. Da gjenstår en solid kasse som bygges etter nøyaktige mål og som er superstiv slik at den ikke flexer. Tips som å bruke basser som spiller "rygg mot rygg" kan jo være et tips da vil evt. flex utlignes men bruk slike triks i tillegg til stivt kabinett ikke som erstatning.

Hvilken type musikk foretrekker du? Er det multibruks anlegg eller kun til HiFi? Bruken vil jo bety mye i forhold til hva som blir viktigst for deg.

Personlig så ville jeg lagt ned 15-20k på selvbygg også kjøpt forsterker/forforsterker brukt. Om du tenker i disse baner vil du få ett rått anlegg med sykt bra lyd til kanskje 50K. Også har du dritmye penger til overs til å reise på konserter rundt i verden og se og lytte til artistene du liker. Blir win/win for deg det.
Trådstarter
Takker for svar. Kan si med en gang at anlegget er til russebuss, og at det var noe av grunnen til at vi ønsker å få så mye for pengene for mulig, målet er vel egentlig å få så høy lyd som absolutt mulig. Vi har hørt om flere busser som har smuglet anlegg og fått veldig mye mer for pengene. Kjenner til folk som har blitt stoppet også, og de måtte visst bøte og tolle så mye at de ikke fikk anlegget inn i landet. Tenkte mest på om noen hadde konkret erfaring med dette med smuglingen, og hvordan man skal kunne gjennomføre dette med så lite risiko som mulig
I 2011 kjøpte jeg Vienna - The Kiss ( disse ) i Serbia på familietur. Betalte 20k mindre enn her hjemme. Det eneste problemet var at de var mer tungsolgte enn norskkjøpte høyttalere og jeg brukte nesten 9 måneder på salget da jeg bestemte meg for å kvitte meg med de, samt at jeg måtte selge for mindre enn de "norske" eksemplarene gikk for. Hadde kvittering, men så lenge den ikke er norsk gjelder ikke de fine reklamasjon/garantivilkårene vi har her og akkurat dette gjorde salget vanskelig. Vi er glad i garantiene våre

De lå i orginalemballasjen baki en Vito, blei aldri stoppa på grensa.
Hvis du skal bruke 200k på et komplett anlegg så er det vel lurest å kjøpe i Norge, for i man har jo ikke noe garanti for kvalitet og blir du stoppa så er du fucked.
Siden dette er til en russeBUSS så regner jeg med at vi snakker om litt størrelse på anlegget?

Skulle jeg ha importert det inn til Norge, så ville jeg fraktet det i bussen og generelt montert det opp i polen før avreise.
Da er det mye lettere å slippe unna med fortolling og slikt.

Om det faktisk er billigere, er en helt annen diskusjon.
På merkevarer så ligger Norge priset ganske likt med våre naboland (Og generelt andre land).
Stortsett kun momsen som lager avviket.
Vil det ikke være billigere for dere å leie et anlegg? Må jo regne med at dere får endel mindre for anlegget når dere skal selge det videre igjen!