Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3887
Jeg har hatt tentamen i politikk for et par uker siden, og nå er oppgaven min ikke godkjent på grunn av fusk. I politikk-faget får man utlevert et tema i forkant. Jeg søkte opp temaet for å finne noen gode kilder, og da fant jeg også hvilke oppgaver som ble gitt ved en eksamen som hadde samme tema. Jeg fikk også lastet ned en eksamensbesvarelse på disse oppgavene. På tentamen endte vi opp med å få nettopp disse oppgavene, og derfor støttet jeg meg vel mye på eksamensbesvarelsen, men var obs på å ikke skrive av. Er det noe av dette som vil tilsvare fusk? Har ennå ikke snakket med faglærer om dette, derfor vet jeg ikke hvorfor oppgaven er tatt for fusk.
Kommer vell ann på hva dere fikk av beskjeder om tillatte hjelpemidler? Hvis "alt var lov" ser jeg ikke hvorfor det skulle være juks.
Vil tro at de har tolket besvarelsen din som plagiat, men det er jo fullt lovlig å se på andre eksamensoppgaver i forberedingstiden. Ville tatt opp dette med faglærer og forklart situasjonen. Fikk du lov til å ta med kilder?
Trådstarter
3 0
Sitat av wat Vis innlegg
Vil tro at de har tolket besvarelsen din som plagiat, men det er jo fullt lovlig å se på andre eksamensoppgaver i forberedingstiden. Ville tatt opp dette med faglærer og forklart situasjonen. Fikk du lov til å ta med kilder?
Vis hele sitatet...
Alle hjelpemidler tillatt med unntak av kommunikasjon, dette er en av grunnene til at jeg stusser på dette. Oppgaven min er veldig lik eksamensbesvarelsen, men jeg har prøvd å gjort den til min egen, så ser ikke for meg at denne burde slå ut på en plagiatkontroll.
Sitat av IceakPower Vis innlegg
Alle hjelpemidler tillatt med unntak av kommunikasjon, dette er en av grunnene til at jeg stusser på dette. Oppgaven min er veldig lik eksamensbesvarelsen, men jeg har prøvd å gjort den til min egen, så ser ikke for meg at denne burde slå ut på en plagiatkontroll.
Vis hele sitatet...
"En venn av meg" skrev hele tentamen for en i familien sin som fant oppgaven på forhånd. Støttet seg ikke på noe annet materialet, og skrev ikke av noe, og det ble allikevel markert med 95% plagiat. Mistenker at lærere i visse tilfeller kan lyve om de ikke tror eleven har gjort jobben selv.
Trådstarter
3 0
Sitat av Sinken Vis innlegg
"En venn av meg" skrev hele tentamen for en i familien sin som fant oppgaven på forhånd. Støttet seg ikke på noe annet materialet, og skrev ikke av noe, og det ble allikevel markert med 95% plagiat. Mistenker at lærere i visse tilfeller kan lyve om de ikke tror eleven har gjort jobben selv.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg faktisk skrevet hele teksten selv, har bare brukt oppgaven som en retningslinje. Hadde det vært copy-paste hadde det jo vært fortjent, men nå kan jo ikke faglærer bevise at dette har vært fusk (noe jeg er uenig i at det er)
Sitat av IceakPower Vis innlegg
Alle hjelpemidler tillatt med unntak av kommunikasjon, dette er en av grunnene til at jeg stusser på dette. Oppgaven min er veldig lik eksamensbesvarelsen, men jeg har prøvd å gjort den til min egen, så ser ikke for meg at denne burde slå ut på en plagiatkontroll.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare direkte avskriving som er juks, å omformulere andres tekst med egne ord uten å oppgi de som kilde er også en form for plagiat. Alle hjelpemidler betyr nemlig ikke at du kan skrive om tekster og kalle de din egen. Det er ganske åpenbart om man tenker seg litt om. Uten å vite ditt nivå, så kan man jo lett skjønne at en lærer stusser når en 2-3 elev leverer en 5-6 oppgave på tentamen og veien til de samme oppgavene er minst like kort for læreren som deg.

Skal du først være så dum at du jukser, så vær i det minste smart nok til å ikke gjøre det åpenbart. Dra deg selv opp én, kanskje to karakter, ikke tre-fire.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Hva mener du med å ha forsøkt å gjort den til din egen? Byttet et ord eller to for å tilpasse det ditt eget språk? Eller har du supplert med egne kilder, argumenter og analyse?

Hvis du brukte den tidligere besvarelsens struktur, kilder og argumentasjonsoppbygning uten å den spesifikke oppgaven som kilde er det som Xasma sier plagiat.