Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1332
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Jeg har gått på Lyrica 300 mg i 2 år for generalisert angst men hovedproblemet mitt har vært tvangstanker.

Jeg gjorde ett forsøk i fjor å slutte og ble ganske dårlig.. klarte de fysiske symtomene ganske bra men tvangstankene ble værre enn noen gang så endte med å begynne på samme dose igjen.

Nå tenkte jeg at jeg skulle prøve å trappe ned 25 mg men etter to dager begynte tvangstankene å titte frem og følte meg nedstemt så har funnet ut jeg ikke klarer dette på egenhånd.

Jeg har sjekket litt rehabiliteringsentere i Norge og i Thailand men problemet er tid. Jeg kam maks være der 4-6 uker pgr omstendighetene rundt meg.

Har ønske om å slutte for føler det blir vanskeligere jo lengre tid som går. Og jeg har begynt å slite med hodepine og diverse andre ting som jeg lurer på er bivirkninger.

Noen som har opplevd at bivirkninger kommer etter langtidsbruk? Og eventuelt alvorlig graden av disse?

Noen som har erfaring hvor lenge abstinensene varer hvis man bråseponerer på «avrusning»?

Og sist er det noen som har noen tips til alternative måter å komme av de som ikke innebærer flere ukers opphold?
Du får avrusning i Norge, det varer som regel i 2 uker med mindre det er ekstreme tilfeller. Etterpå følger behandling på opptil 3 mnd- 1 år. Noen velger kun selve avrusningen.

Du må ikke seponere lyrica cold turkey. Abstinensene kan være på nivå med de man får av heroin og ghb, enkelte sier at de er verre(doseavhengig).

Jeg syntes ideen med 25mg om gangen er god. Siden du reagerte dårlig på dette så kan du enten prøve å gjøre det enda mer gradvis.

Andre alternativ jeg kommer på i farta er å gradvis bytte ut lyricaen med neurontin, og så ta det derfra.

Selv ville jeg nok tatt det så gradvis som mulig, og da gjerne med litt benzo for å mykne rundt i kantene og for å minke risikoen for epileptiske anfall.

Du kan fint klare dette på egen hånd, men skal sies at noen av de som har slitt mest i avrusning som jeg har sett, har vært folk på lyrica.
Traff en kar fra Jugoslavia, skikkelig tøffing, men han ble såpass dårlig på avrusningen at han ble redusert til dådyr øyne og tårer. Så ut som han hadde det skikkelig tungt.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar!

Nå kommer konsekvensene av at jeg tok den første pillen �� men den gjorde underverker for angsten det første året der jeg trengte det så skal vel ikke angre.

Er det noen som har erfaring med kosttilskudd eller urter som kan hjelpe under nedtrapping?

Jeg er en veldig sterk person som er veldig sta, men angsten min er like sta som meg �� og blir så redd for angsten når den er kjemisk og jeg ikke får roet den!
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar!

Nå kommer konsekvensene av at jeg tok den første pillen �� men den gjorde underverker for angsten det første året der jeg trengte det så skal vel ikke angre.

Er det noen som har erfaring med kosttilskudd eller urter som kan hjelpe under nedtrapping?

Jeg er en veldig sterk person som er veldig sta, men angsten min er like sta som meg �� og blir så redd for angsten når den er kjemisk og jeg ikke får roet den!
Vis hele sitatet...
Å gå av lyrica har jeg hørt er minst like ille som å gå av benzo, noe jeg kjenner godt til. Det er for jævlig og veldig farlig å bråstoppet på. Dessuten er vanskelig å slutte på egenhånd.

Jeg har fått et nyss om at det nye hos rehabs nå er "sekvensiell behandling", som i korte trekk betyr at du er der en liten stund (samtidig som du nedtrappes). Så drar du hjem en stund og blir stående på den dosen du klarte å trappe ned til. Deretter, (dere lager vel antakeligvis en individuell plan som passer begge parter og funker medisinsk) så er det tilbake til behandlingsstedet og gjøre neste kutt osv.

Kanskje det kan funke for deg som ikke har tid til å være på rehab i 3-12 måneder på en gang?

Jeg har vært på rehab seks ganger, så det er bare å spørre

Uansett, lykke til!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å gå av lyrica har jeg hørt er minst like ille som å gå av benzo, noe jeg kjenner godt til. Det er for jævlig og veldig farlig å bråstoppet på. Dessuten er vanskelig å slutte på egenhånd.

Jeg har fått et nyss om at det nye hos rehabs nå er "sekvensiell behandling", som i korte trekk betyr at du er der en liten stund (samtidig som du nedtrappes). Så drar du hjem en stund og blir stående på den dosen du klarte å trappe ned til. Deretter, (dere lager vel antakeligvis en individuell plan som passer begge parter og funker medisinsk) så er det tilbake til behandlingsstedet og gjøre neste kutt osv.

Kanskje det kan funke for deg som ikke har tid til å være på rehab i 3-12 måneder på en gang?

Jeg har vært på rehab seks ganger, så det er bare å spørre

Uansett, lykke til!
Vis hele sitatet...

Hvor brukes den modellen? Det må være veldig nytt.

Slik du beskriver det så høres det jo ikke så værst ut, gjelder vell bare for opioider og benzo? Sistnevnte trenger såpass lang tid å seponeres at det er helt uansvarlig å gjøre det på 2 uker sånn som ofte gjøres nå, de værste abstinensene starter jo i det man blir overført til selve behandlingen da, og der skal man egentlig være stabilisert for å komme.


Bra at det prøves ut nye ting, det er så mye på dette feltet som burde gått av med pensjon snart, forstår at de er redde for å gjøre vendt verre, men jeg syntes det burde bli mer fokus på «hjemme-avrusning». Det er ikke alle som trives rundt 20 andre personer som nettopp har hoppet av drugs, særlig ikke damer som pleier å være i mindretall(1 dame 10 menn eller mer).
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lyrica var ganske ille å slutte med etter et halvt års (mis-)bruk, men det gikk fort over, omtrent ei uke. Hjalp nok endel at jeg hadde tilgang på valium, selv om de også er avhengighetsskapende er de lettere å trappe ned imho, på grunn av den lange halveringstiden. Slutta fordi jeg fikk bivirkninger i øynene som minnet om svak, konstant leamus i tillegg til tåkesyn. Synes Lyrica er ekle greier å bruke fast, men supre å ruse seg på.
Takk for gode svar!

Jeg har googlet og sikkert vært innom alle trådene denne siden har om emne.

Er forskjellig erfaring på hvor lenge abstinensene varer. Tror det kommer mye ann på hvorfor man i utgangspunktet tar den. Sånn som f.eks meg som tar den for angst så sliter jeg med nettop angsten under seponering.

Har prøvd ketamin behandling gjennom privat klinikk og har gode resultater. Kanskje jeg må ha litt flere behandlinger for å få mer aksept for angst og tvangstanker før jeg trapper ned og disse følelsene er dominerende.

Har også begynt å ta

L- tyrosine
Systeine
D-3 vitamin
Multivitaminer
Magnesium.
B-6
Zink

Prøvde meg på Lions mane og ashwagandha også men ble utrolig trøtt og fikk litt angst og menstruasjonsforstyrrelser av ashwagandaen så tenkte jeg burde være litt forsiktig med urter og medisinene jeg går på ��

Håpte kanskje noen kom med en solskinnshistorie om noe som funket for de psykiske abstinensene under nedtrapping. Jeg takler alt og har ikke sug etter Lyrica men takler ikke symtomtrykket på angsten. Sikkert fordi jeg er så utrolig sliten av å være preget av angst og ubehag at å utsette seg for det og fungere i hverdagen gir meg knekken..

*Cysteine
Sist endret av Camilla.h.70; 9. august 2023 kl. 07:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du har tatt de mot angst er det uunngåelig å oppleve såkalt rebound-effekt ved nedtrapping fordi du tar vekk noe som går direkte på symptomet. Heldigvis varer det ikke så lenge. Hvis du har en bra lege med tillit til deg kan du spørre om et støttemedikament under nedtrappingen, som sobril, vival eller kvetiapin. Dette brukes hvertfall på en del avrusningsinstitusjoner og gjør alt mye lettere, så lenge du konstant trapper ned og ikke blir hekta igjen.
god søvn (jeg får apodorm og imovane) og kondisjonstrening på sykkel syntes jeg var bra mot angst, og ikke fysike og psykiske overbelastninger. også enkle øvelser og litt yoga. (shadowboksing, hente inn usnylig tau, plukke usynlige epler) rolig trening generelt i hele kroppen. og ta noen ekstra dype innpust ila dagen. var på ett helsesenter i 3uker som viste meg alle disse øvelsene.

så anbefaler helsesenter for opptrening i 3 uker som jeg fikk. der får de se hvordan du reagerer på ting, og lager en litt mer skreddersydd plan. jeg har fibromyalgi/utmattelse diagnose, men har hatt vanvittig mye angst selv.
og jeg går også på lyrica 150x 3 som jeg syntes har hjulpet meg litt også.

håper detta va noe tips