Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 427
Hei

Jeg bor i et sameie og har over en lenger periode hatt overvåkningskamera over min terrasse da jeg over lang tid har blitt utsatt for straffbar handling (stalking) og overvåkningskamera var eneste mulighet til å identifisere vedkommende og sikre min trygghet i eget hjem.

Kameraet ble satt opp etter første sikre hendelse ble observert og politiet ble informert om dette.

Det er gjort flere opptak av vedkommende, men da bildene var for mørke til å identifisere personen ble det etter en stund satt opp nytt kamera som observerte fra en annen vinkel og deler av sameiets felles hage ble også synlig i opptaket (ca 5 meter utenfor min terrasse). Det er ingen sti eller trafikk igjennom hagen, og den blir ikke brukt av noen i sameiet utover vaktmester når han klipper plenen. Politiet har under hele prosessen vært informert, og også mottatt filmene av stalkeren. Etter det nye kameraet ble satt opp fikk vi identifisert vedkommende, han har mottatt besøks og kontaktforbud og blir nå straffeforfulgt (men er en fri mann fortsatt).

Problemet mitt nå er at det er én annen person som har blitt observert mens han gikk helt opp til min terrasse og tok bilder av mitt overvåkningskamera. Jeg antar det er gjerningsmannen som har informert han om at det er satt opp kamera der i håp om at jeg blir tvunget til å ta det ned slik at han kan fortsette stalkingen uten at det blir beviser på det. Denne personen bor i sameiet og har tidligere vist seg å være vanskelig og med et stort kontroll/maktbehov, han har også mye kontakt med stalkeren da begge sitter i styret, og jeg mistenker derfor at han kommer til å anmelde meg for overvåking.

Står jeg sterk i en slik sak hvis han gjør det? Hvor mye helvete kan han lage? Risikerer jeg å måtte ta ned den eneste fysiske tryggheten jeg har? Overvåkingen har jo til en viss grad vært ulovlig, det har ikke vært skiltet, det har filmet deler av sameiet felles areal og styret har ikke vært informert da det har vært mistanke om at stalkingen ble begått av en av dem (noe som viste seg å stemme), men det er samtidig satt opp med oppmuntring av politiet og kun vært der for å avdekke straffbar handling, som ikke kunne vært avdekket på annen måte og for min sikkerhet. Altså tungtveiende årsaker, ikke for å overvåke andre personer i sameiet og dette er forøvrig eneste personen utover stalkeren som har blitt observert der de 6 mnd kameraet har vært oppe.

Jeg antar jeg har loven på min side i saken, men samtidig har de siste 6 mnd av livet mitt vært et rent helvete pga stalkeren, og jeg er så stresset for at jeg nå potensielt blir tvunget til å ta ned kameraet. Er det noen her inne som kan lover og regler rundt dette, eller som har vært i lignende situasjon før som kan komme med noen betryggende ord/råd? Har vært i kontakt med politiet om det, de ble umiddelbart informert når jeg så det ble gjort opptak av en annen person. De ba meg fortsette å la kamera rulle, da det er en viss fare for at stalkeren bryter besøksforbudet, men jeg er jo allikevel svært redd for at jeg blir tvunget til å fjerne det.

Obs! Jeg har blitt frarådet å informere styret/naboer om dette før saken er kommet litt lenger og stalkeren har fått lagt frem alle bevis foran seg, så å ta kontakt med den andre personen som har blitt filmet før han eventuelt gjør noe med det er dessverre uaktuelt.
Er det slik at kameraet filmer kontinuerlig, eller reagerer det på bevegelse? På mange modeller er det mulig å sette opp en blindsone som gjør at det ikke trigger opptak når noen går utenfor området du ønsker å overvåke. Mange vil være fornøyd nok med en slik løsning hvis du informerer de om det. Hvis kameraet ditt kan automatisk sladde bakgrunnen så er det til og med godt nok for Datatilsynet. Et alternativ er å vinkle kameraet, eller sette opp en eller skjerming på selve kameraet (litt vanntett kartong klipt ut fra en melkekartong f.eks.) slik at du kun filmer din egen eiendom.

Hvis noen klager på kamerabruken din så er det en prosess å få det fjernet. De må enten ta saken til politiet eller konfliktrådet om du nekter å ta det ned, og hvis de kommer og klager så kan du jo forklare kort at det er relatert til en pågående straffesak og politiet er informert om det.
Trådstarter
2 0
Kameraet tar kun opptak ved bevegelse. Det ble vinklet mere ned mot min terrasse og det ble satt opp blindsone så kamera ikke blir aktivert før noen beveger seg opp på terrassen. Deler av hagen vil fortsatt bli filmet ved bevegelse på min terrasse, men folk kan nå fritt gå i hagen uten at dette trigger kameraet. Problemet er at det var ikke stillt inn slik når vedkommende ble gjort opptak av. Han stod vel og merke maks en meter fra min eiendom og tok bilder av min eiendom når han ble tatt opptak av, men antar dette ikke har noe å si så lenge han ikke stod oppå min eiendom �� men problemet mitt er jo at kameraet ikke var stillt inn slik det er nå når vedkommende ble tatt opptak av... Men får vel bare ta 'fighten' når/hvis den dukker opp og håpe at prosessen tar såpass lang tid at min stalker er ute av bildet innen kameraet eventuelt må tas ned..