Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 8200
Altså, nå skal jeg prøve å forklare meg så godt jeg kan.

Jeg holder for øyeblikket på med en hjemmeside med innloggingsfunksjon, redigering av profil og lignende. Dette er for tilfelle laget i .php.

Så hadde jeg lyst til at en app kunne gjøre det samme, følgelig må appen logge inn. Når jeg har lest om dette er det i flere tilfeller anbefalt bruk av et API(flask, django og andre framework i Python) - nå er ikke dette noe jeg kan så meget om, men jeg har kjørt enkelte tutorials både med django og flask og det fungerer godt.

Er det hensiktsmessig med et slikt API til vanlige websider eller er fordelene først ved kommunikasjon over flere plattformer?
Django som jeg nettopp prøvde kjørte på localhost:8000 - henter så feks. En webside informasjonen fra den/ eller implementeres det i apache? Har lest om enkelte mods til nettopp det formålet.
Om du trenger et API eller ikke kommer helt an på hva du ønsker å få til.

Ønsker du å vise innholdet fra nettsiden din i en app er det kjekt å ha et API, eller om du ønsker å lage en app for å redigere innholdet, da kan det være fint med et API for å sende data til nettsiden din.

Det er og lærerikt å lage det, så kjør på vil jeg si Men hvorfor ser du ikke på å lage det i PHP om du allerede lager nettside med PHP? Der har du allerede databasetilkobling, innlogging og mer vil jeg tro.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Om du trenger et API eller ikke kommer helt an på hva du ønsker å få til.

Ønsker du å vise innholdet fra nettsiden din i en app er det kjekt å ha et API, eller om du ønsker å lage en app for å redigere innholdet, da kan det være fint med et API for å sende data til nettsiden din.

Det er og lærerikt å lage det, så kjør på vil jeg si Men hvorfor ser du ikke på å lage det i PHP om du allerede lager nettside med PHP? Der har du allerede databasetilkobling, innlogging og mer vil jeg tro.
Vis hele sitatet...

Det siste der har jeg grunnet litt over. Av en eller annen grunn virker det liksom litt «gøy» å lage API med et annet språk, men det kan være at det byr på mer problemer enn glede? Er det, om du vet, noen fordel med et API i feks. Python eller lignende?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jegermannen Vis innlegg
Det siste der har jeg grunnet litt over. Av en eller annen grunn virker det liksom litt «gøy» å lage API med et annet språk, men det kan være at det byr på mer problemer enn glede? Er det, om du vet, noen fordel med et API i feks. Python eller lignende?
Vis hele sitatet...
Fordelen med å lage det i samme språk er jo at du kan gjenbruke ting. Ting som databasekall, autentisering og alt slikt bør jo vere identisk, uavhengig av tilgangsmåte. Potensielt så kan du jo lage nettsida som ein klient for APIet og, som bare kjører kall mot APIet, og formaterer t.d. JSON om du vil.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fordelen med å lage det i samme språk er jo at du kan gjenbruke ting. Ting som databasekall, autentisering og alt slikt bør jo vere identisk, uavhengig av tilgangsmåte. Potensielt så kan du jo lage nettsida som ein klient for APIet og, som bare kjører kall mot APIet, og formaterer t.d. JSON om du vil.
Vis hele sitatet...

Takk for god tilbakemelding. Da må jeg nesten få spørre: om jeg setter opp en auth-server med jwt-php backend da til eksempel. Noe jeg har gjort og testet med «postman» - da kan den brukes av nettsiden min istedenfor den gemene «sende info til server.php og få godkjennelse»?
Sitat av Jegermannen Vis innlegg
Takk for god tilbakemelding. Da må jeg nesten få spørre: om jeg setter opp en auth-server med jwt-php backend da til eksempel. Noe jeg har gjort og testet med «postman» - da kan den brukes av nettsiden min istedenfor den gemene «sende info til server.php og få godkjennelse»?
Vis hele sitatet...
Ja, da kan du lage deg en react-løsning som autentiserer med JWT og henter/sender data fra/til APIet ditt.