Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 14864
Noen av dere som kjenner til:

De mest vanlige / stabile sprengstoffene (omtale, egenskaper og fremstilling) ordnet alfabetisk etter vanlige nomen-klaturregler.)

Dette er et hefte på 58 sider (A5) forfattet som en studieoppgave ved Trondheim ingeniørhøgskole 12/10- 1979 av Tore Haug (Wanberg ?)

Heftet er en fabelaktiv samling av sprengstoffer og hvordan disse framstilles.
Jeg har en kopi av heftet men ønsker meg dette i bedre kvalitet / digitalisert.

Noen som kan hjelpe meg?
Er det fritt fram å kopiere denne oppgaven? Hvis ikke får du ikke hjelp her desverre. Personlig ville jeg bare kontaktet forfatteren direkte. Han blir sikket bare glad for det.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg har søkt i diverse arkiver, bl.a. i Universitetsbiblioteket ved NTNU (som nå omfatter tidligere HiST, som igjen omfattet tidligere Trondheim Ingeniørhøgskole) etter forfatter "Tore Haug" og "Tore Wanberg" og noen varianter av forskjellige ord i tittelen. Kan du dobbeltsjekke at du har stavet den ordrett? Og likt med forfatter? Virker det som at heftet er trykt opp noenlunde profesjonelt? Står det noe om hva slags type oppgave det er og eventuelt hvor mange opplag det er?

Du kan jo alltids prøve å kontakte Universitetsbiblioteket og høre om de skulle ha noen arkiver av oppgaver fra Ingeniørhøgskolen rundt den aktuelle tiden. Eventuelt kan du høre med Dora, jeg ser det ligger noe fra TIH i Statsarkivene, men jeg vet ikke om det er noe mer enn studentlister, vitnemål o.l.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Se der, ja! Ser at heftet som er etterlyst, "Sprengstoffer", er oppført som utgitt på eget "forlag" (trykt opp selv) i bibliografien hans, så det er nok ikke mange av disse i sirkulasjon. Du kan jo prøve å kontakte han slik mentalmelt foreslår og forklare situasjonen, men man bør velge sine ord med omhu når man ringer en professor og spør de om sprengstoffoppskrifter fra 70-tallet...

Det er jammen også han som har skrevet "Sprengstoffer - Sprengningsteknikk" utgitt av Dyno Industrier, som jeg har stående i bokhylla mi! Snedig nok er han ikke kreditert noe sted på selve boka.
Sist endret av BomberMan; 26. april 2016 kl. 14:57.
woff's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for hjelpen!
Innledningsiden er nok forminsket litt i mitt kopi sånn at hans underskrift var litt vanskelig å tyde.
Ellers er kopien visstnok en av ganske få som ble produsert etter det jeg fikk høre.

Som ung framstilte jeg forøvrig endel av stoffene fra heftet og oppskriftene var veldig bra!
Regner nok med at denne nok ikke er egnet for offentligheten!

Jeg skal prøve å kontakte forfatteren.

Nok en gang tusen takk for rask og bra hjelp!
du kunne ikke ha sendt meg en kopi? jobber med sprengstoff så alt som er nedskrevet er "fagstoff"
woff's Avatar
Trådstarter
Er redd for at eventuelle kopier nok må bestilles via forfatteren.
Han har jo opphavsrett på materialet, i tillegg til at det absolutt burde graderes grunnet de nøyaktige oppskriftene.
Dette er materiale som IKKE må komme på avveie som du sikkert forstår.
Sitat av woff Vis innlegg
Er redd for at eventuelle kopier nok må bestilles via forfatteren.
Han har jo opphavsrett på materialet, i tillegg til at det absolutt burde graderes grunnet de nøyaktige oppskriftene.
Dette er materiale som IKKE må komme på avveie som du sikkert forstår.
Vis hele sitatet...
Sikkerhetsgradert etter sikkerhetsloven? Det er det neppe hjemmel for. Greit at det er ulovlig å lage eksplosiver, men "skadefølger for Norges eller dets alliertes sikkerhet, forholdet til fremmede makter eller andre vitale nasjonale sikkerhetsinteresser" brukes normalt om litt mer seriøse saker enn hjemmemekka fyrverkeri. Du trenger ikke sikkerhetsklarering for å studere kjemi. Men det kan godt være at forfatteren selv vurderer at oppskriftsboka hans ikke bør ligge ute på nett, noe de fleste ville kalle sunn fornuft.

Rent praktisk - dokumentet er ikke tilgjengelig på universitetenes biblioteksider så vidt jeg kan bedømme, noe som forøvrig er typisk for så gamle saker - enten de omhandler dynamitt eller gransnutebillenes livssyklus.
woff's Avatar
Trådstarter
Har nå fått svar fra forfatteren. Han kunne informere om at det ble produsert 70 kopier av dette heftet og at forsvaret har dette i sin samling.
Forfatter skrev manuset på en gammel reiseskrivemaskin hjemme på Furnes skriver han!
Jeg og min kamerat (som gikk sammen med forfatter på NTH) eier hver våres kopi så da er det 67 hefter som finnes på ukjente hender hvis ikke forfatter har en / flere av de selv da.
Selvsagt er alle relevante data tilgjengelige på nett, men denne samlingen og måten å fremstille stoffene på hadde garantert blitt forsøkt stoppet via rettsystemet vårt i dag! Gradering vet jeg lite om, men forfatter er enig i at materialet absolutt burde vært det.
Heftet er IKKE del av (eller) en avhandling, kun en kjemikers samling og oversettelser fra fritt tilgjengelige bøker. Tusen takk for dere som hjalp meg med å komme i kontakt med forfatteren!
Sist endret av woff; 27. april 2016 kl. 19:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av woff Vis innlegg
Selvsagt er alle relevante data tilgjengelige på nett, men denne samlingen og måten å fremstille stoffene på hadde garantert blitt forsøkt stoppet via rettsystemet vårt i dag!
Vis hele sitatet...
Kva i alle dager baserer du den vurderinga på?
woff's Avatar
Trådstarter
Blant annet min egen erfaring med heftet. Jeg prøvde jo mange av oppskriftene selv og at oppskriftene er rettet mot en 'hjemme-kjemiker' med fornuftige utregnede størrelser og at alt står på norsk vil jo selvsagt bety at heftet nok er alt for egnet til missbruk i dag.

Men dette er riktignok MIN mening...
Og mine kameraters også... En av de trodde IKKE at en liten bomullsdott med en dråpe nitroglycerin kunne fungere, men etter at han slo på den med hammer har han hatt tinnitus.. (Dette var for over 35 år siden for øvrig..)
Sist endret av woff; 29. april 2016 kl. 17:35.