Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1219
Hei! Nettopp flyttet til en leilighet, og et rask søk etter nettverk viser en god del som er usikret. Spesielt to av dem gir meg et ganske godt signal, og det jeg lurte på var om det er mulig å "låne" linjen til disse for å gjøre sånn at jeg får en raskere fart?

Tror jeg leste om noe sånt for en god stund siden på et annet forum, men jeg husker veldig lite av det, unntatt at det var en kar som gjorde det jeg spør om her. Hvis dette er mulig, hvordan kan jeg i teorien få det til? Trenger jeg noe hardware?

Skal ikke gjøre det selv, men det hadde vært gøy hvis det fungerte .
Ifølge bakhodet mitt (Som sikkert inneholder info fra ranvik), så kan du hvis du har to trådløskort bruke den ene linjen til torrents, og den andre til alt annet f.eks.

Søk på guiden til ranvik. "ultimate wlan leeche guide" eller noe sånt.
Du kan ikke booste din egen linje, i den form at du kan ha to stk. 1mbit linjer og få en 2mbit. Det du kan gjøre, er som The Freak tenkte på, å disponere linjene, som t.d. ha naboens til torrents.

Den finner du antakelig ved søkeordene han skrev opp
Edit: følte meg litt snill.
Sist endret av Restyle; 7. mai 2008 kl. 19:00.
Takker . Er ny her, så jeg prøvde å søke på noe lignende, men fant aldri noe.
Jeg mener og ha sett en kar i ei avis for et års tid siden som privat hadde laget en boks som kunne leeche nett fra flere plasser samtidig og utnytte det til en fet linje.

Om det har skjedd noe mer på den fronten vet jeg ikke.
Jeg vet ikke om dette er noe hjelp uansett :P
du kan som sagt ikke få raskere linje.
Men du kan velge hvilket program/port som skal bruke hvilken linje. evt "balansere" dette over flere linjer. Letteste er å velge hvilket program som skal bruke hvilket nettverk.

Dette gjør at du får en "bredere" linje.

Tenk på det som om du har et lite rør å sender vann igjennom. vannet går med en bestemt hastighet igjennom dette. Nå legger du 2 rør atme hverandre på samme plassen. du får da mere igjennom uten at hastigheten øker...


koble til nettverkene med pcen og evt andre trådløse nettverkskort.
I torrent programmet ditt (for å ta et eks) så velger du at den skal ut mot gateway på nettverk 1.
I feks firefox så velger du at den skal gå på gatewayen på nettverk 2.

da bruker du ene nettverket til torrent og andre til surfing.
så bygger du bare på med programmer
Det går fint an å slå sammen to tilkoblinger til én.
Hint: Iptables og multipath routing.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Man kan vel da også, hvis jeg tolker innlegget til Psych|Com riktig, bruke flere torrent-programmer, på forskjellige nettverk?

Nettverk A - µTorrent
Nettverk B - Asureuz

..and so on. Eller tar jeg feil her nå? Da kan man jo isåfall få bedre opplastingshastighet ved å seede på samme torrent i forskjellige torrentklienter.
Sist endret av dain; 8. mai 2008 kl. 12:13.
dain: uten problemer. eneste er at en torrent som trekker max på en feks 10mbit linje kommer til å knele pcen din uten problemer å... dvs hd dine jobber på maks
Du kan utnytte to linjer på en gang - med round robin-teknikken i pfsense gjennom EN gateway. Evt. ha to forskjellige gateways og binde programmer til IPer.

Sitat av Psych|Com
dain: uten problemer. eneste er at en torrent som trekker max på en feks 10mbit linje kommer til å knele pcen din uten problemer å... dvs hd dine jobber på maks
Vis hele sitatet...
Dette stemmer nok ikke - en 10 Mbit linje vil maksimalt kunne stresse diskene med 1,25 MB/s, hvor vanlige disker i dag gjennomsnittlig klarer 60 MB/s.
Dette er mulig med OpenBSD sin pf, da kan du lastbalansere to linjer utgående. Men mer enn det vil jeg ikke si.