Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5157
Hei!
I vinterferien planlegger jeg og en venn å dra til Thailand. Vi er begge 18 år, og trenger en "sommerferie" nå i vinter siden ferien går bort pga. militæret.
Vi vil reise rundt 21. februar og dra tilbake ca 2. mars (vinterferien). Reisedatoer vil nok tilpasses litt, ettersom hvordan det løser seg med fly osv. Altså rundt 10 dager.

Det vi trenger hjelp til er reisemål. Jeg har aldri vært i Thailand eller Asia, så jeg har lite peiling på hvordan det er der borte. Vi er åpne for det meste, men noen "kriterier" har vi:
- Det skal være en relativt slapp ferie. Vi vil gjerne tilbringe tiden på et ganske rolig sted, men selvfølgelig ikke helt øde oppe i fjellene.
- Varmt
- Gjerne steder som ikke kryr av turister og er overpriset (phuket).
- (hvis mulig) Relativt greit å komme seg til stedet. Siden ferien ikke blir veldig lang, er det greit å ha et sted vi ikke bruker 3 dager på å reise til.

Budsjett? Nesten så mye det måtte kreve, innenfor rimelighetens grenser.

Ellers er vi egentlig åpent for alt, uansett hvor i landet. Del gjerne erfaringer gode/dårlige og lignende :-)
Koh Phangan og/eller Koh Tao. Turen fra BKK med buss og så båt fra Champagn (elns) er grusom. Ta toget til Surunati elns shit (finn et reisebyrå å si du skal ta tog, så skjønner de).

Koh Tao er mest kjent for dykking, og Koh Phangan for "full moon party", "half moon party", "jungel party" mfl (du skjønner tegningen). Begge øyene er avslappet og med lite politi, for å si det sånn. Koh Tao var så avslappet en stund, at de er blitt satt under administrasjon av BKK-politiet, så ville ikke benyttet meg av alle tilbud om du ikke har lokale med deg (for eksempel opium baren på fjellet).

Ellers er det verdt å ha noen dager i BKK! Episk natteliv. Alt fra Boyz Town i Silom til Nana og Soi Cowboy. Haha, whatever floats you're boat ;-) Gjør dere det, ta en natt i vertfall på et skikkelig sted. Deler dere rom, kan dere komme unna med 200 - 300 kroner per hode for 5 stjerners. Liker veldig godt "Continental Hotel" selv, er rett ved Terminal 21 (svært shoppingsenter), et stopp unna Siam (enda større shoppingsenter) og et stopp unna Nana. Det jeg liker godt med det, er at det samtidig til å være midt i smørøyet når det gjelder natteliv, ikke har alle de creepy gjestene som henger på de omkringliggende stedene. Kanskje for langt unna horene for kundene, hvem vet.

Continental har også en skybar og rooftop-pool, som begge deler er to av mine hovedkriterier for et topp hotell. Ingenting er bedre enn å avslutte en hyggelig dag med en kald øl, utsikt over den pulserende byen, mens du ligger halvnaken i bassenget å filosoferer over hva natten kan bringe. Skybaren er nokså dyr (60 kroner per drink), men du får "2 for 1" ganske ofte, så det jevner seg ut til en 40 kroner inkludert tips.
Koh Phangan og/eller Koh Tao er konge plasser å reise til. Har selv bodd i Thailand siden jeg var 18 så de plassene kan lett anbefales.

Selv bor jeg å liker best Bangkok, men det er jo smak å behag. Her er det mye bedre å finere klubber/resuranter og ikke minst damer. For en chill/teen party ferie er nok Koh Phangan og/eller Koh Tao tingen.
Apropos skybar... Lebua tower hvor skybaren fra Hangover 2 ligger, er plassert litt kronglete. Ta taxi, og sørg for at de har på taksameteret. Det må du spørre om på forhånd. Ikke ta tuktuk eller motorsykkel. Hasardiøst og stort sett dyrere. Husk at du må ha langbukse på Lebua tower og ikke kan se ut som en dass generelt. Vis litt respekt og sleng på deg en skjorte. Det er ikke veldig varmt midt på natten uansett.

Det er forresten også mulig å ta fly til Koh Samui og så båt fra Koh Samui til Koh Phangan og/eller Koh Tao. Det skal være den mest behagelige måten.

Skrev feil navn på hotellet, CONTINENT ikke Continental: http://www.thecontinenthotel.com/
Chiang Mai
http://en.wikipedia.org/wiki/Chiang_Mai
"Chiang Mai is one of two tourist destinations in Thailand on TripAdvisor's list of "25 Best Destinations in the World", where it stands in place 24."
Ta nattoget.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Chiang Mai
http://en.wikipedia.org/wiki/Chiang_Mai
"Chiang Mai is one of two tourist destinations in Thailand on TripAdvisor's list of "25 Best Destinations in the World", where it stands in place 24."
Ta nattoget.
Vis hele sitatet...
ja chang mai er CHILL, men lite som skjer der... Reiser ikke til THAILAND for å være i chang mai i 10 dager

Blir som å reise til USA for å henge i nebraska
Sitat av Litago1 Vis innlegg
ja chang mai er CHILL, men lite som skjer der... Reiser ikke til THAILAND for å være i chang mai i 10 dager

Blir som å reise til USA for å henge i nebraska
Vis hele sitatet...
Ikke helt korrekt, men OP indikerer jo han/de vil prøve øylivet litt, og da er ikke Chang Mai det beste. Er også mye "spennende" for turister; templer (et hvitt svært et (mulig det var palass... litt usikker ) blant annet), munker med eksotiske dyr som de doper og du kan bli tatt bilde med, og masse, masse, masse barer som selger joints over disk.
Sitat av nikita Vis innlegg
Ikke helt korrekt, men OP indikerer jo han/de vil prøve øylivet litt, og da er ikke Chang Mai det beste. Er også mye "spennende" for turister; templer (et hvitt svært et (mulig det var palass... litt usikker ) blant annet), munker med eksotiske dyr som de doper og du kan bli tatt bilde med, og masse, masse, masse barer som selger joints over disk.
Vis hele sitatet...
Joints er strengt forbudt i Thailand å kan kun kjøpes ulovelig. Blir du tatt med weed risikerer du mange ÅRS fengsel! Når det kommer til å stille seg ved siden av en nedopet å misshandlet tiger, ser jeg ikke helt hva som er gøy med å gi penger til folka som driver dette dyre plageriet. Samme gjelder elefant shows å andre dyre ting i Thailand.

Templer er vell ikke det store for 18 åringer på gutte tur :P så jo det jeg sier er korrekt.

Hvordan de temmer elefanter i Thailand:
http://www.youtube.com/watch?v=SVckvi_gWVo
Sist endret av Litago1; 15. desember 2013 kl. 11:19.
Jomtien/Pattaya er også ett greit sted å være. Leide en større leiglighet for lite der i 3 uker. Kort veg ut på byen vis jeg ville det, svømmebasseng og grei adkomst til de utenforliggende øyene.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Joints er strengt forbudt i Thailand å kan kun kjøpes ulovelig. Blir du tatt med weed risikerer du mange ÅRS fengsel! Når det kommer til å stille seg ved siden av en nedopet å misshandlet tiger, ser jeg ikke helt hva som er gøy med å gi penger til folka som driver dette dyre plageriet. Samme gjelder elefant shows å andre dyre ting i Thailand.

Templer er vell ikke det store for 18 åringer på gutte tur :P så jo det jeg sier er korrekt.

Hvordan de temmer elefanter i Thailand:
http://www.youtube.com/watch?v=SVckvi_gWVo
Vis hele sitatet...
Greit, du har et poeng, men når det gjelder narkotika, så er det voldsomt oppskrytt. Utenfor BKK er det bare et spørsmål om penger. I BKK og forsåvidt, men MYE mer fordi "fotfolkene" ikke tørr/vil gi etter for bestikkelser, og du må ta det med lederen for politistasjonen. Bare si "sorry sorry, how much how much" og gjenta det. Snakker de om arrestasjon/ta deg med, begynn å mas om ambassaden, og gjenta "sorry sorry, how much how much". Og betal det de vil ha, selv om det kan være så mye som en månedslønn.

Sitat av Rolfhoest Vis innlegg
Jomtien/Pattaya er også ett greit sted å være. Leide en større leiglighet for lite der i 3 uker. Kort veg ut på byen vis jeg ville det, svømmebasseng og grei adkomst til de utenforliggende øyene.
Vis hele sitatet...
OP ville ikke vasse i vestlige. Så da er de stedene rimelig utelukket.
Sist endret av nikita; 15. desember 2013 kl. 13:31.
Takk for svar! Alt hjelper :-)

Sitat av nikita Vis innlegg
Ikke helt korrekt, men OP indikerer jo han/de vil prøve øylivet litt, og da er ikke Chang Mai det beste. Er også mye "spennende" for turister; templer (et hvitt svært et (mulig det var palass... litt usikker ) blant annet)
Vis hele sitatet...
Riktig dette, vi tenker oss ganske rolige ting. Poenget med turen er ikke å feste egentlig, det kan jeg gjøre nok andre steder. Når jeg først skal til Thailand vil jeg gjerne oppleve litt av det vi ikke har i Norge. Derfor også gjerne unngå byer som Bangkok, Pattaya osv der det meste handler om storbyliv.

Sitat av Litago1 Vis innlegg
Joints er strengt forbudt i Thailand å kan kun kjøpes ulovelig. Blir du tatt med weed risikerer du mange ÅRS fengsel! Når det kommer til å stille seg ved siden av en nedopet å misshandlet tiger, ser jeg ikke helt hva som er gøy med å gi penger til folka som driver dette dyre plageriet. Samme gjelder elefant shows å andre dyre ting i Thailand.

Templer er vell ikke det store for 18 åringer på gutte tur :P så jo det jeg sier er korrekt.
Vis hele sitatet...
Narkotika er ganske uaktuelt å drive med på turen, så det er ikke så farlig. Du skal ikke se bort ifra at templer er av interesse. Dette blir ikke en typisk "guttetur", vi er bare 2 stk. denne gangen, så i hovedsak er hele poenget med turen å slappe av og oppleve ting som ikke er i Norge.

Vi skal sette oss ned i kveld og vurdere steder, og mest sannsynlig bestille flybilletter i løpet av kvelden. Kom gjerne med flere tips hvis dere har
Www.Nokair.co.th er et godt tips om du vil reise billig rundt i Thailand men obs dem flyr fra don mueng og ikke suvarnaohumi flyplass som regel 300-400kr for å fly(selv om du bestiller i siste liten også) brukte dem senest i dag..
Et annet alternativ som ikke har blitt nevnt enda er å bo i bungalow på Similan Island, som er en nasjonalpark. Det er helt ubegripelig flott der ute, noen av de beste dykkeforholdene som er å oppdrive, og siden det er en nasjonalpark så er det begrenset hvor mange som får oppholde seg på øyene til enhver tid. Det er relativt enkelt å komme seg dit, men man bør planlegge litt på forhånd. Tar rundt to timer med speedbåt ut.

Bangkok er forøvrig en helt rå by og det er helt uproblematisk å komme seg vekk fra turistfellene. Det beste med Bangkok er at det er ubeskrivelig lett å reise rundt. De har et godt utbygd kollektivsystem, og det går tog ut av byen nesten kontinuerlig. Bangkok kan på sett og vis ikke legges i samme kategori som sexturistfellene Phuket og Pattaya.

Hvis dere velger å f.eks. leie en leilighet så vil jeg anbefale at dere tar inn på et hotell første natta og tar beina fatt for å finne et bra sted neste dag. Dere får utrolig mye mer for pengene og risikerer ikke å bli "lurt" av bilder på nettet.
Similan islands bør oppleves det er en del små øyer du kan ta båt mellom. Finteste plassen i Thailand da det ikke er så forsøplet å vannet er klart å fint. Vannet rundt koh samui er helt ubrukelig om du skal snorkle og ikke vil ut med en formue for dykke båt.

http://www.similan.net/img/bild3.jpg
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Riktig dette, vi tenker oss ganske rolige ting. Poenget med turen er ikke å feste egentlig, det kan jeg gjøre nok andre steder. Når jeg først skal til Thailand vil jeg gjerne oppleve litt av det vi ikke har i Norge. Derfor også gjerne unngå byer som Bangkok, Pattaya osv der det meste handler om storbyliv.
Vis hele sitatet...
>Storbyliv
>Norge

Altså... Jeg skjønner hva du mener, og det er vel en del som tenker "fortest mulig vekk fra BKK", men hva skal man si, byen har som Deezire sier utrolig mye å by på og mitt inntrykk er at mange endrer mening og blir et par dager mer. Det er helt vilt spenn mellom alt fra Khao San Road til de råeste VIP-stedene du kan tenke deg (med omtrent norske priser - så helt overkommelig), til steder som Boys Town som har ville show (merk: homseklubb, men verdt å stikke hode innom uansett på grunn av "mermaid showet" som er ganske spesielt, hahaha.

Anbefaler deg forresten å ta en tur på kino og. Siam Paragon's Enigma er litt dyrt (600 kr for en to-seter), men er helt vannvittig. Et billig og ok alternativ er kinoen i toppen av Terminal 21. Terminal 21 har forresten også masse ok restauranter til en rimelig penge.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Et annet alternativ som ikke har blitt nevnt enda er å bo i bungalow på Similan Island, som er en nasjonalpark. Det er helt ubegripelig flott der ute, noen av de beste dykkeforholdene som er å oppdrive, og siden det er en nasjonalpark så er det begrenset hvor mange som får oppholde seg på øyene til enhver tid. Det er relativt enkelt å komme seg dit, men man bør planlegge litt på forhånd. Tar rundt to timer med speedbåt ut.
Vis hele sitatet...
Dette så utrolig spennende ut! Ser at man kan få lånt bungalow til rundt 400 kr natten.
En ting; Er det noen form for sivilasjon på øya, siden det er en nasjonalpark? Tenker altså om det er et par butikker, restauranter eller slike ting? Eller må man basere seg på å ha med det meste man trenger før man kommer dit?
Det er litt kummerlige forhold når det kommer til mat og dusj og slikt, men helt levbart. Du får tak i det meste du trenger på restauranten. Det er uansett relativt enkelt å komme seg inn til land. Hvis du virkelig vil bo billig så kan du også leie telt. Det er ikke noe jeg ville anbefalt for mer enn et par dager, men absolutt noe å vurdere om dere tar en kort tur ut.

Hvis jeg kan komme med en anbefaling så er det å ta dykkerlappen (om dere ikke allerede har den), så ta to-tre dager på Similan Island, gjerne med "live aboard" eller ved å bo på øya. Teorien er den samme, så du kan lese deg opp til den i Norge. Da er et bare et par bassengdykk og eksamen, så kan du bli med ut å dykke. Da får du gjerne 7-8 dykk, nok til at du begynner å føle deg ganske mye mer komfortabel mot slutten.

På "live aboard" så bor man i båten, men er gjerne forankret rundt øyene, slik at man kan gå i land og utforske dem også. Dykkingen blir organisert av profesjonelle folk, som snakker godt engelsk. Det er også en fin måte å møte mange andre på, da det gjerne er 10-15 med på turene. Alt av mat blir laget ombord av egen kokk, og vil vel falle under det som kan kalles autentisk thai.
Takk for alle innspill!

Da har vi bestilt flybilletter til Bangkok 20. Februar, så ser vi litt hvor vi drar derfra. Per i dag kan det se ut som vi velger Koh Samui.
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Hei!
I vinterferien planlegger jeg og en venn å dra til Thailand. Vi er begge 18 år, og trenger en "sommerferie" nå i vinter siden ferien går bort pga. militæret.
Vi vil reise rundt 21. februar og dra tilbake ca 2. mars (vinterferien). Reisedatoer vil nok tilpasses litt, ettersom hvordan det løser seg med fly osv. Altså rundt 10 dager.

Det vi trenger hjelp til er reisemål. Jeg har aldri vært i Thailand eller Asia, så jeg har lite peiling på hvordan det er der borte. Vi er åpne for det meste, men noen "kriterier" har vi:
- Det skal være en relativt slapp ferie. Vi vil gjerne tilbringe tiden på et ganske rolig sted, men selvfølgelig ikke helt øde oppe i fjellene.
- Varmt
- Gjerne steder som ikke kryr av turister og er overpriset (phuket).
- (hvis mulig) Relativt greit å komme seg til stedet. Siden ferien ikke blir veldig lang, er det greit å ha et sted vi ikke bruker 3 dager på å reise til.

Budsjett? Nesten så mye det måtte kreve, innenfor rimelighetens grenser.

Ellers er vi egentlig åpent for alt, uansett hvor i landet. Del gjerne erfaringer gode/dårlige og lignende :-)
Vis hele sitatet...
Jeg reiste mye rundt i thailand , men lamai var det beste stedet heg hsr vært , og da gjelder det andre land også.
Det var stille og roligt, samtidig som det var sosialt , fine strender ikke masse turister. Billig og bra. Ikke langt med moppe ovetr te chaveng, der det er hard rock cafe og mange barer og diskotek,
Snbefsles på det sterkeste , 20 min mellom drømme plassen for en rolig og romantisk atmosfære og en hel haug med disco av alle slsg.
Var nylig i Bangkok og kan anbefale dette: http://www.followmebiketour.com/
Guidet sykkeltur i Bangkok. Man får se mye bakgater og ting man aldri i verden hadde sjekket ut ellers. Koselig guide og trivelig tur, anbefales varmt.
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Takk for alle innspill!

Da har vi bestilt flybilletter til Bangkok 20. Februar, så ser vi litt hvor vi drar derfra. Per i dag kan det se ut som vi velger Koh Samui.
Vis hele sitatet...
Nei, nei, nei... Ikke gjør det! Koh Phangan eller Koh Tao. Seriøst. Like langt omtrent, bare en time eller to ekstra med båten! Koh Phangan for fest og Koh Tao for rekreasjon. Ta i vertfall å del opp dagene så dere får sett mer enn bare Koh Samui.
Sitat av nikita Vis innlegg
... og masse, masse, masse barer som selger joints over disk.
Vis hele sitatet...
Joint i Thailand smaker som fuktig halm og ser ut som tagliatelle, har jeg hørt.
Sitat av nudo Vis innlegg
Joint i Thailand smaker som fuktig halm og ser ut som tagliatelle, har jeg hørt.
Vis hele sitatet...
Vel, avhenger vel som alle andre steder hvem du kjøper av.
Sitat av nudo Vis innlegg
Joint i Thailand smaker som fuktig halm og ser ut som tagliatelle, har jeg hørt.
Vis hele sitatet...
Er godt mulig det har vært tilfellet til personen vedkommende kjøpte weed av, men jeg vil gjette at dette er et enkelttilfelle hvor han har blitt hustla.
Det er generellt Thai weed som blir dyrket i Thailand. Thai weed er kjent for å være en bra sativadominert weed for prisen (billig!). Kan gå god for dette da jeg har fått tak i dette i Norge. Lett og kjenne igjen
Sist endret av Dantello; 16. desember 2013 kl. 20:58.