Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 7961
Men for å vri problemstillingen litt - tror dere ikke den negative omtalen av narkotika i media tjener samfunnet? Ja - de fleste narkotika (med noen få unntak som f.eks heroin) kan brukes vetigt av oppegående og viljesterke individer som en berikelse av livet. Men faktum er at disse personene ikke utgjør noe overveldende flertall og at det er altfor mange som ikke greier å styre seg snart de har smakt på benzoer eller stimulanter.

Med en objektiv fremstilling av narkotika vil stadig fler tenke "hey, dette kan jeg jo gjøre en gang i blandt", og plutselig har vi en økning av narkotika bruk - og missbruk. Med cannabis er nok ikke dette noe enormt samfunnsproblem, men at stadig fler løper rundt på speed osv er samfunnet på ingen måte tjent med. Jeg tror egentlig at ola normann trenger å skremmes og lures litt. Jeg vet at dette først og fremst dreier seg om "media og cannabis", men det kunne likegjerne vært "media og kokain i helgene". Moralen og prinsippene er akkurat de samme iom at begge deler er narkotika, og begge deler kan brukes uten å få livet ødelagt.

Det er en overveldende andel av oss som ikke greier å holde seg fra å gommle sjokolade og McDonalds enda de er så overvektige at livskvalitet og evne til å gjennomføre normale ting er betydelig redusert. Det forteller oss at mennesker generelt er for svake til å bytte ut burgeren med en kyllingsalat, hvordan skal de da greie å styre nattingsen og morningsen? Men på den andre siden så er det jo også helt feil å kome med missvisende informasjon til befolkningen.

Så - er det greit å lyge om skadevirkninger på narkotika bare fordi det er til samfunnets beste?
Sist endret av Elefanten; 3. mars 2008 kl. 09:31.
Sitat av Kaunda
; hvor er partiene som går inn for legalisering av narkotika. Hvor er alle vellykkede norske narkomane ungdommer som strømmer inne i ungdomspolitikken og i viktige og sentrale posisjoner i norsk samfunnsliv?
Vis hele sitatet...
Vel heisann, Jeg er en oppegående ungdom som har fast jobb, er aktiv politiker for AUF og er bare en av mange mange flere, og gjett hva.. Jeg benytter meg av cannabis, som veldig mange flere.. Propaganda har atter en gang gjort et forsøk på å spre usannheter, grunnen til at ingen av de store partiene idag ikke tar opp legalisering, er enkelt og greit fordi at folkemengden idag ikke er klar for det, det finnes for mange trangsynte, og naive mennesker som deg som ødelegger alt med og tro på alt dere har lært om rus o.s.v på ungd.skolen eller av strenge foreldre o.l

Grunnen til at folk ikke går ut med dette til media er fordi det er fordi per dags dato så er cannabis ulovlig. Og hvis folk kom frem med at de benytter seg av det eller har tenkt og benytte seg av det, ville det fått konsekvenser med tanke på strafferammen rundt selve stoffet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Elefanten: Tja, hvorfor stoppe å lyve ved narkotika saken?
Staten vet jo klart best, så hvorfor ikke lyve om internasjonal politikk, krig, helse.

Jeg mener det er det mest tåpelige jeg har hørt: Det er nettopp endel av propagandaen som får folk til å se på samfunnet med nye øyner: "Dette virker ikke så farlig som han politimannen som kom og snakket med oss om hasj påsto det var, hvorfor skal jeg stole på de i det hele tatt".
Er en kort oppsummering av tankegangen min når jeg var yngre og prøvde hasj de første gangene. Og jeg er langt i fra den eneste.

Om ola nordmann er så dum at han må ha et diktatur seende over skulderen hans konstant er det noe alvorlig feil i samfunnet vårt.
Sitat av Dodecha
Elefanten: Tja, hvorfor stoppe å lyve ved narkotika saken?
Staten vet jo klart best, så hvorfor ikke lyve om internasjonal politikk, krig, helse.

Jeg mener det er det mest tåpelige jeg har hørt: Det er nettopp endel av propagandaen som får folk til å se på samfunnet med nye øyner: "Dette virker ikke så farlig som han politimannen som kom og snakket med oss om hasj påsto det var, hvorfor skal jeg stole på de i det hele tatt".
Er en kort oppsummering av tankegangen min når jeg var yngre og prøvde hasj de første gangene. Og jeg er langt i fra den eneste.

Om ola nordmann er så dum at han må ha et diktatur seende over skulderen hans konstant er det noe alvorlig feil i samfunnet vårt.
Vis hele sitatet...
Ok, siden du drar den den veien kan jo jeg bare dra den den andre. Dropper skatt, opplyser objektivt om narkotika, tillater kjøp i ren form på polet osv osv. At det hadde gått til helvete for 90% av folka mens de få som hadde greid å "passe på seg selv" hadde fått det langt bedre er jeg overbevist om.

Samfunnet må legges opp rundt individets manglende evne til å ivareta sine egne interesser, noe som samfunnet idag bærer tydelig preg av. Det meste av selv nesten ufarlige legemiddler krever resept, vi betaler veldig mye skatt, vi får skattelette i desember fordi folk er for dum til å spare, osv osv. Hvorfor er narkotikasaken annerledes?

Ps, jeg sier ikke at jeg støtter løynene ang narkotikaopplsyningen slik det kanskje virker i det forrige innlegget mitt. Det eneste jeg mente var å belyse den andre siden av saken, og at det faktisk ikke bare er å gi individer ubegrenset frihet og informasjon. Informasjonen er der for de som leter den fram, de andre kan for min del leve i ignoranse.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Så du har mistet helt troen i menneskets evne til å ta vare på seg selv og mener at diktatur er det eneste som fungerer?

Ja det er tafatte folk der ute, og jeg mener at oppveksten er en stor faktor:
Unge foreldre er vel de værste, uten at man skal generalisere, dårlige foreldre kommer i alle aldre, og når skolen i tillegg gjør det værre med "læring under eget ansvar", som forøvrig fungerer med de elevene som kan å oppføre seg, men gir verstingene et fripass for å stikke av fra skolearbeidet, hjelper det ikke akkurat på.

Noen verstinger kommer det vel alltid til å bli, men alt dette "la barna få gjøre hva de selv vil" er bullshit, litt streng oppvekst har alle godt av, noe jeg selv delvis er resultatet av:
Greit, jeg røyker hasj og bruker noe psykedelika til tider, jeg fikk gode karakterer på ting jeg interesserte meg for og veldig dårlige i emner jeg ikke så verdien i. Men jeg har aldri skulket noe jobb, eller gjort noe kriminelt utover det å bruke narkotika.

Man skal ha friet når man har vokst opp og skjønt ansvaret som følger med å bo i et moderne samfunn: Ikke når man er en drittunge og vil gjøre faenskap.

(og hva i svarte har dropping av skatt med dette å gjøre? vil du kjøre landet i grusen?)
Sist endret av Dodecha; 3. mars 2008 kl. 16:09.
Hehe, ved å nevne droppe skatt tenkte jeg altså på dette med å privatisere alt. Faktum er at om vi hadde gjort dette hadde en drøss med folk, f.eks studenter og unge foreldre gjerne droppe ting for "det skjer ikke med oss", noe som igjen hadde gjort at en haug med liv gikk til grunne. Det var bare for å påpeke at det er for mange av oss som ikke har evnen til å ta vare på segselv.

Jeg har ikke mistet troen på mennesket generelt, det fins mange smarte og reflekterte mennesker som bare hadde fått et bedre liv av større friheter og det å kunne stå for sine egne valg. Jeg, og sikkert deg også, kan lett få tak i illegale stoffer, og vi har kunnskapen til å bruke det på en fornuftig måte. Men at folk som ikke greier å bytte ut bigmacen med noe annet skulle greid å la være å ta seg en mornings fordi de hadde lyst på tror jeg ikke på.

Oppveksten er definitivt en avgjørende faktor, men som du sier, så er det mange dårlige foreldre som får "dårlig" avkom. Disse er ikke i stand til å f.eks organisere sin egen pensjon, sin egen helseforsikkring osv osv. De hadde rett og slett sett på det som en fin mulighet til å spare penger, og etterhvert hadde stadig flere liv gått på dunken.

Edit, ble litt off topic på sluttten
Jeg synes det er bra at de gjør saken værre enn den er.
Det setter et godt budskap, nemlig at man aldri skal bruke noen form for narkotika, det er nemlig ikke sunt!
Sitat av Usynlige K
Jeg synes det er bra at de gjør saken værre enn den er.
Det setter et godt budskap, nemlig at man aldri skal bruke noen form for narkotika, det er nemlig ikke sunt!
Vis hele sitatet...
Hvem er du til og svare for andre? Hva om jeg mener cannabis er sundt, og godt for kroppen min, og jeg bare har positive erfaringer fra det, så betyr det at det på noen som helst måte er usunt for meg?

Jeg tror på at alle har rett til og si sin mening, men du må heller begrunne innlegget ditt, istedet for og sette det sånn på spissen. Heller bevis at du har rett istedet for og stjele påstandene til alle som forteller deg at "drugz are bad".
Okay, på skolen har vi lært om det, og man blir fort avhengig!
Også når man er avhengig gjør man alt for å gå mer, dessuten var det en som var stoffmissbruker i Hotel Cæsar en gang, og han slet skikkelig!

PS: Til dere nysgjerrigperer så ble han frisk igjen!
Sitat av Usynlige K
Okay, på skolen har vi lært om det, og man blir fort avhengig!
Også når man er avhengig gjør man alt for å gå mer, dessuten var det en som var stoffmissbruker i Hotel Cæsar en gang, og han slet skikkelig!

PS: Til dere nysgjerrigperer så ble han frisk igjen!
Vis hele sitatet...
Finnes ingenting i THC eller Marihuana som er avhengighets skapende, alt ligger i psyken til individet som skal benytte seg av det. Man kan "forelske" seg i rusen ja. Men alt ligger i hvordan du "takler" stoffet.

I media, på skolen, hos politiet, alle leverer det samme "drugz are bad mkay!" I den forstand at det kan skade deg, ja for du innhalerer jo røyk, så det påvirker lungene dine, og ved konstant røyking av store doser kan medføre kronisk bronkitt, men svært skjeldent.

Som jeg sier, med mindre du har en viss form for peiling om dette selv, annet en hva andre har fortalt deg, så ser jeg helst at du enten setter deg ned og leser om stoffet her, eller på erowid.
Sist endret av Usikkertja; 3. mars 2008 kl. 16:41.
Men det er fordi at folk her er positive til det!
Narkotika er teit. Basta.
Jeg har satt opp en liten ligning for å fremheve hva jeg mener:

Person = GRØT!
[COLOR=Red]Narkotika[/COLOR]
Don't feed the trolls!
Don't feed the elephant!
Dette ble for latterlig. -.-
Karakterene mine har gradvis forbedret seg siden ungdoms skolen, jeg lå vel på rundt 3 i snitt når jeg gikk ut av ungdomsskolen. Jeg har nå et mye hardere pensum, mye hardere fag og generelt er alt mye jævligere, dette er jo veldig relevant mtp karakterer. Snittet mitt til jul var 4.2, og jeg regner med å ende opp på rundt 4.5 til sommer. Poenget mitt er at jeg begynte å røyke etter ungdoms skolen, og karakterene har bare gått opp, så hasj har faktisk hjulpet meg. Jeg er ute hver uke, to ganger i uka. Bøtte nedpå 1 liter brennevin og øl hver helg og gå på byn og lage bråk vs en gjeng som sitter i kjelleren til en kompis og spiser pizza og hører på c00l musikk? Innrømmer at grunnen til at jeg drikker hver helg er pga det ikke er noe annet og ta seg til, om hasj hadde vært legalisert eller bare AVKRIMINALISERT hadde dette endret seg totalt.

Beklager off topic.
Sist endret av feeltheflow; 3. mars 2008 kl. 18:35.
Jeg lagde en sak for Studentradion i Trondheim om cannabisplantasjene og cannabis generelt hvor jeg intervjua lederen for etterforskningsseksjonen i Østfold og Arild Knutsen fra Foreningen for Human Narkotikapolitikk.

http://www.youtube.com/watch?v=QZk7t32cWHs
keep up the god work Banzai!
Som en nederlandsk venn av meg sa til meg en gang.... "Dude, you should read a book"
http://www.cedro-uva.org/lib/reinarman.dutch.html
http://www.drugwarfacts.org/thenethe.htm
Finnes mye mer på nettet, ett tips.. prøv google.
Enda ett tips: Alt som er skrevet av den amerikanske staten, drop det. Er ikke basert på sannheten engang. Amerika finner på det de føler for, som en viss månelanding.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kom over denne lille artikkelen: http://www.p4.no/story.aspx?id=268315

Her advares det å røyke cannabis fra disse plantasjene som er oppdaget, for den er mye farligere.
Egentlig er det jo bare reklame for at cannabis fra plantasjene er bedre enn vanlig.