Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 7959
UANSETT er poenget nett det samme, bare at personen i eksempelet må kjøre litt fortere!

65 i 50 sonen f.eks, det holder vel? Det kan f.eks være et skoleområde kl 3 om natten - altså en gjennomført risikovurdering som ikke tilsier at vedkommende er uansvarlig eller idiotisk. (Vær så snill å ikke start diskusjon om bilkjøring). Sidestiller han seg fra samfunnet ved å utføre denne kriminelle handlingen en kveld? Høyt utdannet familiefar som betaler skatt, stemmer, oppdrar barna sine og gjør en god jobb. Og pga en kriminell handling er han sidestilt fra samfunnet?

Du kan ikke seriøst være så trangsynt?

Og fint om du svarer på det forrige innleggett mitt - du er avholds? Eller Er du hykkler nok til å si at det er egoistisk å dope seg for noen blir narkomane, mens det er greit å drikke alkohol enda noen blir alkoholikere? Eller å delta i lotto fordi noen blir avhengige av det? Eller spise sjokolade fordi det ødelegger noen sine liv?

Argumentene du bruker mot bruk av rusmiddler kan overføres til så og si alle aspekter av livet i et moderne samfunn. Du fremstår bare som en hykkler.
Sitat av Elefanten
UANSETT er poenget nett det samme, bare at personen i eksempelet må kjøre litt fortere!

65 i 50 sonen f.eks, det holder vel? Det kan f.eks være et skoleområde kl 3 om natten - altså en gjennomført risikovurdering som ikke tilsier at vedkommende er uansvarlig eller idiotisk. (Vær så snill å ikke start diskusjon om bilkjøring). Sidestiller han seg fra samfunnet ved å utføre denne kriminelle handlingen en kveld? Høyt utdannet familiefar som betaler skatt, stemmer, oppdrar barna sine og gjør en god jobb. Og pga en kriminell handling er han sidestilt fra samfunnet?

Du kan ikke seriøst være så trangsynt?

Og fint om du svarer på det forrige innleggett mitt - du er avholds? Eller Er du hykkler nok til å si at det er egoistisk å dope seg for noen blir narkomane, mens det er greit å drikke alkohol enda noen blir alkoholikere? Eller å delta i lotto fordi noen blir avhengige av det? Eller spise sjokolade fordi det ødelegger noen sine liv?

Argumentene du bruker mot bruk av rusmiddler kan overføres til så og si alle aspekter av livet i et moderne samfunn. Du fremstår bare som en hykkler.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke unnskylde din kriminalitet fordi om andre er trafikkriminelle. Narkotikakriminalitet er svært alvorlig fordi det griper inn ved alle sider av livet til den narkomane og omgivelsene. Årsaken til ønsket om å bruke narkotika er vanligvis en trang til virkelighetsflukt fordi personen opplever eller i realiteten har problemer med relasjonene i omgivelsene rundt ham. Narkotikaen bidrar til ytterligere å redusere evnen til å mestre utfordringene, mens opposisjonen og marginaliseringen øker. Den narkomane kommer gjerne etterhvert fullstenig utenfor i skole og arbeid. Venner blir av typen med lik interesse og innstilling, der det oppstår særegne normer og etiske referanserammer. En kan trygt si at narkomane sidestiller seg og blir sidestilt samfunnet.

Jeg kan bruke alkohol. Og jeg er ærlig nok til å si at vi har mange hundre års erfaring med skadevirkninger fra alkohol. Vi skal ikke være så stupide at vi skal tillate flere rusmidler med flere skadevirkninger. Dine sammenligninger med sjokolade, bilkjøring og lotto er for umodne til at det er vært å kommentere.

Siden du nevner egosime, er det for meg å bruke narkotika og oppmuntre andre til å bruke narkotika. Det er egostisk og usolidarisk i forhold til de rundt 200 som dør av overdose hvert år, de mange tusen av nye unge psykiatripasienter med narkotikahistorikk hvert år, alle som aldri klarte å fullføre utdannelse eller få seg dugelig arbeid, alle familiene som sliter fordi barnet bruker narkotika, alle barn som blir født inn i en håpløs fremtid fordi moren bruker narkotika, alle trafikkofrene der førerne var ruset etc. etc.

Alt dette fordi den narkomane ikke klarer å møte virkeligheten uten kunstig kjemisk endring i hjernen?
Sist endret av Kaunda; 25. februar 2008 kl. 23:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Årsaken til ønsket om å bruke narkotika er vanligvis en trang til virkelighetsflukt fordi personen opplever eller i realiteten har problemer med relasjonene i omgivelsene rundt ham. Narkotikaen bidrar til ytterligere å redusere evnen til å mestre utfordringene, mens opposisjonen og marginaliseringen øker. Den narkomane kommer gjerne etterhvert fullstenig utenfor i skole og arbeid. Venner blir av typen med lik interesse og innstilling, der det oppstår særegne normer og etiske referanserammer. En kan trygt si at narkomane sidestiller seg og blir sidestilt samfunnet.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at du generaliserer alvorleg mykje no? Det meste av det du skriv der trudde eg sjølv myndigheitene var gått vekk fra i skrekkpropagandaen sin. Eg trur grunnane i hovudsak er sosiale omgjevnader som bruker dette, og ønske om rus. Det er ting som tyder på at mennesket har søkt rus stortsett sålenge vi har vore menneske...

Eg kjenner ein god del som du skjærer over kammen "narkomane" som ikkje passer din beskrivelse i heile tatt. Det du seier vil eg påstå stemmer i hovedsak for junkies som er fysisk/psykisk avhengige av stoff for å fungere normalt i dagliglivet, og eg er einig i at dei er narkomane. Eg er imidlertid *ikkje* einig i at ein som røyker hasj en gang i måneden faller inn under din definisjon av narkoman, og ei heller det stereotype bildet du prøver å tegne av hasjrøykere.

Så kort sagt; slik eg oppfatter det baserer du din definisjon av narkoman på heroinjunkies, og seier at alle som bruker et stoff på narkotikalista automatisk er samme type...
Sitat av vidarlo
Du er klar over at du generaliserer alvorleg mykje no? Det meste av det du skriv der trudde eg sjølv myndigheitene var gått vekk fra i skrekkpropagandaen sin. Eg trur grunnane i hovudsak er sosiale omgjevnader som bruker dette, og ønske om rus. Det er ting som tyder på at mennesket har søkt rus stortsett sålenge vi har vore menneske...

Eg kjenner ein god del som du skjærer over kammen "narkomane" som ikkje passer din beskrivelse i heile tatt. Det du seier vil eg påstå stemmer i hovedsak for junkies som er fysisk/psykisk avhengige av stoff for å fungere normalt i dagliglivet, og eg er einig i at dei er narkomane. Eg er imidlertid *ikkje* einig i at ein som røyker hasj en gang i måneden faller inn under din definisjon av narkoman, og ei heller det stereotype bildet du prøver å tegne av hasjrøykere.

Så kort sagt; slik eg oppfatter det baserer du din definisjon av narkoman på heroinjunkies, og seier at alle som bruker et stoff på narkotikalista automatisk er samme type...
Vis hele sitatet...
Som jeg har nevnt tidligere, blir det feil å tro på at noen kan "bare" røyke hasj en gang i måneden. Ikke fordi det ikke er mulig, men fordi det for mange utvikler seg til et problem.

Dessuten er det å røyke hasj et sentralt og betydningsfult valg for hva slags menneske en ønsker å være. Med valget av hasj følger et valg i å også være kriminell, med alt det innebærer. Valget betyr at en ikke anerkjenner samfunnets grensesetting på narkotika. En slik forskyvning er farlig, og når grensen er overtrådt, vil det være enklere å også prøve sterkere typer narkotika.

Det er forøvrig helt korrekt at hasj er et typisk 90 talls fenomen. Det var jo mye mer populært tidligere, så dette går heldigvis i riktig retning.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Kaunda
Du kan ikke unnskylde din kriminalitet fordi om andre er trafikkriminelle. Narkotikakriminalitet er svært alvorlig fordi det griper inn ved alle sider av livet til den narkomane og omgivelsene. Årsaken til ønsket om å bruke narkotika er vanligvis en trang til virkelighetsflukt fordi personen opplever eller i realiteten har problemer med relasjonene i omgivelsene rundt ham. Narkotikaen bidrar til ytterligere å redusere evnen til å mestre utfordringene, mens opposisjonen og marginaliseringen øker. Den narkomane kommer gjerne etterhvert fullstenig utenfor i skole og arbeid. Venner blir av typen med lik interesse og innstilling, der det oppstår særegne normer og etiske referanserammer. En kan trygt si at narkomane sidestiller seg og blir sidestilt samfunnet.

Jeg kan bruke alkohol. Og jeg er ærlig nok til å si at vi har mange hundre års erfaring med skadevirkninger fra alkohol. Vi skal ikke være så stupide at vi skal tillate flere rusmidler med flere skadevirkninger. Dine sammenligninger med sjokolade, bilkjøring og lotto er for umodne til at det er vært å kommentere.

Siden du nevner egosime, er det for meg å bruke narkotika og oppmuntre andre til å bruke narkotika. Det er egostisk og usolidarisk i forhold til de rundt 200 som dør av overdose hvert år, de mange tusen av nye unge psykiatripasienter med narkotikahistorikk hvert år, alle som aldri klarte å fullføre utdannelse eller få seg dugelig arbeid, alle familiene som sliter fordi barnet bruker narkotika, alle barn som blir født inn i en håpløs fremtid fordi moren bruker narkotika, alle trafikkofrene der førerne var ruset etc. etc.

Alt dette fordi den narkomane ikke klarer å møte virkeligheten uten kunstig kjemisk endring i hjernen?
Vis hele sitatet...
Din alkoholavhengighet skader mangfoldige ganger mer enn sporadisk bruk av cannabis. I 2005 var det 309 dødsfall som følge av alkoholmisbruk, hvordan kan du stå frem på et offentlig forum og reklamere for at dette, ja DETTE er mye bedre enn narkotika? Når du setter deg full bak rattet har du mangfoldige ganger større sjangse for å drepe uskyldige, og eventuelle barn du måtte få som følge av... vel, uhell, kommer til å lide sterkt under ditt misbruk. Jeg vet ikke hvordan din oppvekst har vært, men min har vært sterkt preget av alkoholisme, og det unner jeg ingen; ikke engang dine barn.

At du ikke fatter at den åpenbare propagandaen din ikke er annet enn egoistisk og ødlegger for langt flere enn deg selv er utenfor min forståelse, men jeg sier det klart og tydelig nå, en gang for alle! Om ikke for din egen del, så for dine barn; de rundt deg som måtte bry seg om deg og samfunnet forøvring: slutt å drikke.

Kanskje du vil klare å holde på en jobb i fremtiden også, ja, skjønt; kanskje til og med ta en skikkelig utdannelse? Jeg håper du gjør det rette. Lykke til, i alle fall! :-)
Du kan tale for deg Kaunda, det skal du ha. Men man begynner å lure på hvor trangsynt du egentlig er? Ikke ser det ut til at du er villig til å motta og bearbeide ny informasjon heller...

Skulle gjerne kommentert, men nå er det leggetid for "kriminelle junkies". Natta freaks!
Sist endret av Ompa86; 26. februar 2008 kl. 00:01.
Sitat av Tias
Din alkoholavhengighet skader mangfoldige ganger mer enn sporadisk bruk av cannabis. I 2005 var det 309 dødsfall som følge av alkoholmisbruk, hvordan kan du stå frem på et offentlig forum og reklamere for at dette, ja DETTE er mye bedre enn narkotika? Når du setter deg full bak rattet har du mangfoldige ganger større sjangse for å drepe uskyldige, og eventuelle barn du måtte få som følge av... vel, uhell, kommer til å lide sterkt under ditt misbruk. Jeg vet ikke hvordan din oppvekst har vært, men min har vært sterkt preget av alkoholisme, og det unner jeg ingen; ikke engang dine barn.

At du ikke fatter at den åpenbare propagandaen din ikke er annet enn egoistisk og ødlegger for langt flere enn deg selv er utenfor min forståelse, men jeg sier det klart og tydelig nå, en gang for alle! Om ikke for din egen del, så for dine barn; de rundt deg som måtte bry seg om deg og samfunnet forøvring: slutt å drikke.

Kanskje du vil klare å holde på en jobb i fremtiden også, ja, skjønt; kanskje til og med ta en skikkelig utdannelse? Jeg håper du gjør det rette. Lykke til, i alle fall! :-)
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over dette og synes det er forferdelig. Alkoholmisbruk er et kjempeproblem. Har ikke oppdaget det er noe uenighet her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jippi. Har du kilde? Neivel. For eg tviler på at påstanden din har rot i verkelegheita. Om ein ser på litt statistikk frå SIRUS så finn ein kjapt følgande diagram i rapporten om rusmiddelbruk blandt unge:

Det er altså tett oppunder dobbelt så mange av dei alderen 15-20 år som har *prøvd* hasj iforhold til dei som har nytta det siste 6 måneder. Det tyder ikkje på at det er ekstremt stor konvertering - og eg trur den konverteringa som er i hovudsak er ut frå miljø og ikkje avhengighet...
Og det har eg tru på å få vekk ved legalisering/avkriminalisering. I tillegg unngår ein politiet si sløsing med ressurser.

Og om du ser på kor mange som seier dei ville prøvd det om dei ikkje risikerte nokon straffereaksjonar, så ligg det talet rundt 8% - og med samme konverteringa vil det sei at med legalisering ville ein ifølge statistikken havna et par prosent høgare enn i dag, men med null kostnad for politiet til å straffeforfølge brukarar, og forhåpentlegvis ein del færre rekrutert til tyngre stoff... Er ikkje det ein viktig del av vektskåla også? Kor mange som blir rekrutert... SIRUS opplyser forøvrig at dei har ein studie - Fra hasj til tyngre stoffer? som omhandler nettopp denne konverteringa. Eg har ikkje greidd å finne materiale frå denne studien enda, så eg antar dei fortsatt samler rådata. Blir spennande å sjå når dette kommer...
Sist endret av vidarlo; 26. februar 2008 kl. 00:20.
Sitat av Kaunda
Du kan ikke unnskylde din kriminalitet fordi om andre er trafikkriminelle. Narkotikakriminalitet er svært alvorlig fordi det griper inn ved alle sider av livet til den narkomane og omgivelsene. Årsaken til ønsket om å bruke narkotika er vanligvis en trang til virkelighetsflukt fordi personen opplever eller i realiteten har problemer med relasjonene i omgivelsene rundt ham. Narkotikaen bidrar til ytterligere å redusere evnen til å mestre utfordringene, mens opposisjonen og marginaliseringen øker. Den narkomane kommer gjerne etterhvert fullstenig utenfor i skole og arbeid. Venner blir av typen med lik interesse og innstilling, der det oppstår særegne normer og etiske referanserammer. En kan trygt si at narkomane sidestiller seg og blir sidestilt samfunnet.

Jeg kan bruke alkohol. Og jeg er ærlig nok til å si at vi har mange hundre års erfaring med skadevirkninger fra alkohol. Vi skal ikke være så stupide at vi skal tillate flere rusmidler med flere skadevirkninger. Dine sammenligninger med sjokolade, bilkjøring og lotto er for umodne til at det er vært å kommentere.

Siden du nevner egosime, er det for meg å bruke narkotika og oppmuntre andre til å bruke narkotika. Det er egostisk og usolidarisk i forhold til de rundt 200 som dør av overdose hvert år, de mange tusen av nye unge psykiatripasienter med narkotikahistorikk hvert år, alle som aldri klarte å fullføre utdannelse eller få seg dugelig arbeid, alle familiene som sliter fordi barnet bruker narkotika, alle barn som blir født inn i en håpløs fremtid fordi moren bruker narkotika, alle trafikkofrene der førerne var ruset etc. etc.

Alt dette fordi den narkomane ikke klarer å møte virkeligheten uten kunstig kjemisk endring i hjernen?
Vis hele sitatet...
Poenget var at når du sier at man er utenfor samfunnet på grunn av at man er kriminell så betyr det at også alle andre kriminelle, som trafikkriminelle, er utenfor og. Eksempelet var bare for å vise hvor idiotisk og lite gjennomtenkt påstandene dine er, ikke for å uskyldiggjøre narkotikabruk.

Du missforstår poenget mitt igjen. Gjør du det med vilje i mangel på argumenter? Ved å drikke alkohol støtter du alkoholindustrien, på samme måte som at en hasjrøyker støtter hasj"industrien", som du forøvrig synes er så vanvittig umoralsk. Snakker ikke om det du svarer på, og det tror jeg du er klar over.

Det er ikke snakk om å mestre virkligheten. Det handler om gleder du er altfor trangsynt til å forstå, enda du sikkert drikker alkohol av samme grunn. Eller kanskje du uttaler deg av erfaring og det er du som er den som er avhenigig av den kunstige kjemiske endringen for å mestre hverdagen?
Sitat av vidarlo
Jippi. Har du kilde? Neivel. For eg tviler på at påstanden din har rot i verkelegheita. Om ein ser på litt statistikk frå SIRUS så finn ein kjapt følgande diagram i rapporten om rusmiddelbruk blandt unge:

Det er altså tett oppunder dobbelt så mange av dei alderen 15-20 år som har *prøvd* hasj iforhold til dei som har nytta det siste 6 måneder. Det tyder ikkje på at det er ekstremt stor konvertering - og eg trur den konverteringa som er i hovudsak er ut frå miljø og ikkje avhengighet...
Og det har eg tru på å få vekk ved legalisering/avkriminalisering. I tillegg unngår ein politiet si sløsing med ressurser.

Og om du ser på kor mange som seier dei ville prøvd det om dei ikkje risikerte nokon straffereaksjonar, så ligg det talet rundt 8% - og med samme konverteringa vil det sei at med legalisering ville ein ifølge statistikken havna et par prosent høgare enn i dag, men med null kostnad for politiet til å straffeforfølge brukarar, og forhåpentlegvis ein del færre rekrutert til tyngre stoff... Er ikkje det ein viktig del av vektskåla også? Kor mange som blir rekrutert... SIRUS opplyser forøvrig at dei har ein studie - Fra hasj til tyngre stoffer? som omhandler nettopp denne konverteringa. Eg har ikkje greidd å finne materiale frå denne studien enda, så eg antar dei fortsatt samler rådata. Blir spennande å sjå når dette kommer...
Vis hele sitatet...
Flott at du tar deg tid til å belyse med fakta. Grafen fra SIRIUS viser jo med all tydelighet at hasjbruk var mest populært på slutten av 90-tallet, der nedgangen de siste årene har vært markert. Dette i en tid hvor alkoholbruken har eksplodert.

Dette viser at narkotikapolitikken faktisk fungerer!
Sist endret av Kaunda; 26. februar 2008 kl. 19:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Flott at du tar deg tid til å belyse med fakta. Grafen fra SIRIUS viser jo med all tydelighet at hasjbruk er et 90 tallsfenomen, der nedgangen de siste årene har vært markert. Dette i en tid hvor alkoholbruken har eksplodert.

Dette viser at narkotikapolitikken faktisk fungerer!
Vis hele sitatet...
Om noko så har vel narkotikapolitikken vorte meir avslappa dei siste 10 åra? Litt meir nøytral informasjon har blitt lettare tilgjengeleg gjennom internett (noko dette forumet er døme på), skulefaga er blitt meir balanserte, strafferammene for oppbevaring/bruk av cannabis har effektivt sett gått ned, og eg tipper tilgangen relativt sett har gått opp siste ti åra.

Så det er vel heller eit teikn på at det har relativt lite med narkotikapolitikken å gjere, eller kan du beksrive konkrete tiltak som har komt etter 1995, som har til hensikt å minske bruken? Lovinstrumentet var på plass lenge før den tid, og myndigheitene sin narkotikapolitikk har vore *rimeleg* statisk.
Jeg tror ikke den statistikken er helt relevant for det vi diskuterer her uansett. Om så 100% hadde svart 'ja' er det ingen indikasjon på noe som helst, annet enn at mange har prøvd cannabis. At man har røyket hasj i løpet av de siste seks månedene sier ingenting om hvor mange som ender opp med å misbruke hasj. Jeg tror aldri man vil komme særlig langt hvis man skal føre en kamp mot bruk, kampen må skje mot misbruk.

Hvis cannabis legaliseres tror jeg på at bruken vil øke, men det er mest fordi vi nordmenn er ekstremt glade i å ruse oss. Totalt sett tror jeg ikke rusbruken vil øke, den vil bare forandre karakter. I bunn og grunn spiller mange av de samme mekanismene inn som for alkohol, selv om det er lovlig betyr det ikke at alle blir alkoholikere av den grunn. Ulike politiske tiltak vil ha innvirkning på antallet alkoholikere, og det vil gjelde for hasj også. Nå prater jeg ikke om enkle molboløsninger som skyhøye avgifter og begrensa salgstider, men fritidstilbud for ungdom, sysselsetting, bedre utdannelse og andre ting som skaper mennesker som har bedre ting å gjøre enn å rsue seg.
Sist endret av Nichotin; 26. februar 2008 kl. 20:14.
Alcohol is the gateway drug
Sitat av vidarlo
Om noko så har vel narkotikapolitikken vorte meir avslappa dei siste 10 åra? Litt meir nøytral informasjon har blitt lettare tilgjengeleg gjennom internett (noko dette forumet er døme på), skulefaga er blitt meir balanserte, strafferammene for oppbevaring/bruk av cannabis har effektivt sett gått ned, og eg tipper tilgangen relativt sett har gått opp siste ti åra.

Så det er vel heller eit teikn på at det har relativt lite med narkotikapolitikken å gjere, eller kan du beksrive konkrete tiltak som har komt etter 1995, som har til hensikt å minske bruken? Lovinstrumentet var på plass lenge før den tid, og myndigheitene sin narkotikapolitikk har vore *rimeleg* statisk.
Vis hele sitatet...
Det må vel i så fall være noe som har kommet etter 1999/2000, da nedgangen begynte?

Det viktigstre er at utviklingen går i riktig retning, og det som blir gjort tydeligvis er bra.

Vanskelig å si hva som er grunnen, men den er nok uansett svært sammensatt og kompleks. Jeg kan peke på mulige grunner, men dette er ren synsing fra min side.

-At foreldregenerasjonen også kjenner til hasj hva gjelder tegn og symptomer, og får stanset hasjbruken.
-At hasj ikke lenger er en måte å vise avstand til foreldregenerasjonen på, fordi foreldregenerasjonen også brukte hasj.
-Økt kunnskap om sammenhengen mellom angst, depresjoner og hasjbruk.
-Nye arbeidsmetoder hos politiet, med bekymringssamtaler, ruskontrakter og urinprøver som alternativ til straff.
-Økende helsefokus blant ungdom
-Større akademiske krav for å mestre utdanning og arbeid, vanskelig å kombinere med hasjbruk.
-Røyking generelt er i økende grad tilknyttet lav status og lav sosial klasse.
Sitat av Nichotin
Jeg tror ikke den statistikken er helt relevant for det vi diskuterer her uansett. Om så 100% hadde svart 'ja' er det ingen indikasjon på noe som helst, annet enn at mange har prøvd cannabis. At man har røyket hasj i løpet av de siste seks månedene sier ingenting om hvor mange som ender opp med å misbruke hasj. Jeg tror aldri man vil komme særlig langt hvis man skal føre en kamp mot bruk, kampen må skje mot misbruk.

Hvis cannabis legaliseres tror jeg på at bruken vil øke, men det er mest fordi vi nordmenn er ekstremt glade i å ruse oss. Totalt sett tror jeg ikke rusbruken vil øke, den vil bare forandre karakter. I bunn og grunn spiller mange av de samme mekanismene inn som for alkohol, selv om det er lovlig betyr det ikke at alle blir alkoholikere av den grunn. Ulike politiske tiltak vil ha innvirkning på antallet alkoholikere, og det vil gjelde for hasj også. Nå prater jeg ikke om enkle molboløsninger som skyhøye avgifter og begrensa salgstider, men fritidstilbud for ungdom, sysselsetting, bedre utdannelse og andre ting som skaper mennesker som har bedre ting å gjøre enn å rsue seg.
Vis hele sitatet...
Mye bra du skriver her. Vi nordmenn er faktisk på europatoppen når det gjelder missbruk av alkohol. Vi er ikke som de sofistikerte franskmenn, som nipper rødvin i ny og ne. Vi pelmer en hel flaske brennevin lørdagskveld.
Dette er jo egentlig i og for seg en ganske klar indikasjon, at legalisering av hasj, ville bare medført ytterligere totale kostnader for samfunnet. Bruker vi ikke egentlig nok ressurser og penger på å rydde etter helgefyllene?

Sitat av Kaunda
Det må vel i så fall være noe som har kommet etter 1999/2000, da nedgangen begynte?

Det viktigstre er at utviklingen går i riktig retning, og det som blir gjort tydeligvis er bra.

Vanskelig å si hva som er grunnen, men den er nok uansett svært sammensatt og kompleks. Jeg kan peke på mulige grunner, men dette er ren synsing fra min side.

-At foreldregenerasjonen også kjenner til hasj hva gjelder tegn og symptomer, og får stanset hasjbruken.
-At hasj ikke lenger er en måte å vise avstand til foreldregenerasjonen på, fordi foreldregenerasjonen også brukte hasj.
-Økt kunnskap om sammenhengen mellom angst, depresjoner og hasjbruk.
-Nye arbeidsmetoder hos politiet, med bekymringssamtaler, ruskontrakter og urinprøver som alternativ til straff.
-Økende helsefokus blant ungdom
-Større akademiske krav for å mestre utdanning og arbeid, vanskelig å kombinere med hasjbruk.
-Røyking generelt er i økende grad tilknyttet lav status og lav sosial klasse.
Vis hele sitatet...
Meget gode poeng. Det er nok desverre bare enda et folk som sitter å sipper på en bonge på en eller annen bondeplass og synest det er trendy, og ikke helt klarer å glemme Dr.Alban og 95'.
(om noen føler seg truffet, vær så snill, ta det med et smil)
Godt med smør
Sitat av hyys
Dette er jo egentlig i og for seg en ganske klar indikasjon, at legalisering av hasj, ville bare medført ytterligere totale kostnader for samfunnet. Bruker vi ikke egentlig nok ressurser og penger på å rydde etter helgefyllene?
Vis hele sitatet...
Hasj rusen fører dog ikke til like mange dumme valg som alkohol, eller som folk gjør i alkohol rus.

Kostnadene på samfunnet tenker du da på vandalisme, eller hva? utdyp.

Hasj og pot rus går som regel ganske rolig for seg.
Sist endret av Apeloff; 26. februar 2008 kl. 21:43.
Sitat av Apeloff
Hasj rusen fører dog ikke til like mange dumme valg som alkohol, eller som folk gjør i alkohol rus.

Kostnadene på samfunnet tenker du da på vandalisme, eller hva? utdyp.

Hasj og pot rus går som regel ganske rolig for seg.
Vis hele sitatet...
Ta deg en tur på en psykiatrisk institusjon og sjekk ut kostadene for å forsøke å rette opp mange år med hasjbruk.

Eller hvor mange som dropper ut av skole og arbeid på grunn av hasjbruk.

Kostnader ved ulykker der fører er påvirket av hasj.

Fostere som er påført skader i mors liv ved hasjrøyking.

Og så videre og så videre...

Skjønner ikke hvorfor du til stadighet forsøker å stille det opp mot alkohol?
VI TRENGER IKKE FLERE RUSMIDLER, DET ER NOK MED ALL DRITTEN ALKOHOL FORÅRSAKER!
Uansett om Kaunda's argument her stemmer, vil jeg hvertfall ved mitt fulle fem påstå at hasj medfører seg større kostnader ved legalisering, enn om det forblir forbudt.
Visst vi skal "åpne den døren", hva blir det neste? Seksuell lavalder på 12? *Det er sikkert et prosentvis ikke så mindre antall mennesker som ønsker det også*

Det er en grunn til at hasj er illegalt. Etter mitt syn, burde kanskje alkohol også vært det.
Sist endret av hyys; 26. februar 2008 kl. 22:14.
Sitat av Kaunda
Skjønner ikke hvorfor du til stadighet forsøker å stille det opp mot alkohol?
VI TRENGER IKKE FLERE RUSMIDLER, DET ER NOK MED ALL DRITTEN ALKOHOL FORÅRSAKER!
Vis hele sitatet...

Det har du selvsagt rett i, alkohol gjør stor skade alene. Men, jeg vil si - uten å egentlig vite det - at skadene alkohol forårsaker koster mer enn skadene forårsaket av hasj.

Jeg vil si man meget godt kan likestille hasj og alkohol - selv om det første er ulovlig og det andre ikke. Vi må se bort fra hva som er ulovlig og ikke, og heller stille hasj og alkohol opp mot hverandre. Jeg tror da, at vi vil se at hasj er like 'ille'/'bra' som alkohol, og at din krasse kritikk av hasjbrukere vil synes mildt sagt idiotisk. Er hasjbrukere virkelig samfunnets tapere bare fordi de bruker hasj - et stoff kriminalisert av staten, men godt og vel like 'bra' som den legale alkoholen?

Poenget mitt er, kjære Kaunda, at du må lære deg å se litt lengre enn din egen (og norges lovers) nesetipp. Hva som står nedfelt som rett og galt er en ting, det er snakk om å være åpen for diskutere ulovlige saker og sammenligne og sidestille dem med lovlige saker uten å ha fordommer mot det ulovlige bare fordi det _er_ ulovlig. Alt som står skrevet i lovboka er ikke nødvendigvis sannhet - det er lov å være litt kritisk og ha egne meninger selv om man følger lovene.
Sist endret av emphi; 26. februar 2008 kl. 22:26.
Sitat av hyys
Uansett om Kaunda's argument her stemmer, vil jeg hvertfall ved mitt fulle fem påstå at hasj medfører seg større kostnader ved legalisering, enn om det forblir forbudt.
Visst vi skal "åpne den døren", hva blir det neste? Seksuell lavalder på 12? *Det er sikkert et prosentvis ikke så mindre antall mennesker som ønsker det også*

Det er en grunn til at hasj er illegalt. Etter mitt syn, burde kanskje alkohol også vært det.
Vis hele sitatet...
For lavere seksuell lavalder er alltid så relevant i diskusjoner om rusmidler.
Sitat av emphi
Det har du selvsagt rett i, alkohol gjør stor skade alene. Men, jeg vil si - uten å egentlig vite det - at skadene alkohol forårsaker koster mer enn skadene forårsaket av hasj.

Jeg vil si man meget godt kan likestille hasj og alkohol - selv om det første er ulovlig og det andre ikke. Vi må se bort fra hva som er ulovlig og ikke, og heller stille hasj og alkohol opp mot hverandre. Jeg tror da, at vi vil se at hasj er like 'ille'/'bra' som alkohol, og at din krasse kritikk av hasjbrukere vil synes mildt sagt idiotisk. Er hasjbrukere virkelig samfunnets tapere bare fordi de bruker hasj - et stoff kriminalisert av staten, men godt og vel like 'bra' som den legale alkoholen?

Poenget mitt er, kjære Kaunda, at du må lære deg å se litt lengre enn din egen (og norges lovers) nesetipp. Hva som står nedfelt som rett og galt er en ting, det er snakk om å være åpen for diskutere ulovlige saker og sammenligne og sidestille dem med lovlige saker uten å ha fordommer mot det ulovlige bare fordi det _er_ ulovlig. Alt som står skrevet i lovboka er ikke nødvendigvis sannhet - det er lov å være litt kritisk og ha egne meninger selv om man følger lovene.
Vis hele sitatet...
haha! du oppfordrer folk til å tenke lenger enn norges lover?

Der meldte jeg meg ut av diskusjonen!
Sitat av hyys
haha! du oppfordrer folk til å tenke lenger enn norges lover?

Der meldte jeg meg ut av diskusjonen!
Vis hele sitatet...

Ja gud forby at noen skulle ha egne meninger som ikke er helt i tråd med norges lover.
Godt med smør
Sitat av Kaunda
Ta deg en tur på en psykiatrisk institusjon og sjekk ut kostadene for å forsøke å rette opp mange år med hasjbruk.

Eller hvor mange som dropper ut av skole og arbeid på grunn av hasjbruk.

Kostnader ved ulykker der fører er påvirket av hasj.

Fostere som er påført skader i mors liv ved hasjrøyking.

Og så videre og så videre...

Skjønner ikke hvorfor du til stadighet forsøker å stille det opp mot alkohol?
VI TRENGER IKKE FLERE RUSMIDLER, DET ER NOK MED ALL DRITTEN ALKOHOL FORÅRSAKER!
Vis hele sitatet...
Vrak og folk som generelt sett oppfører seg som kuk unger vil altid eksistere. Og mange år hasjbruk kan vi forhindre. Det er dog bare negativt fokus rettet mot hasj. Er bortimot bombesikker på att de fleste på psykiatrisk institusjon ikke er der pga. hasj misbruk.

Åja jeg siktet forresten til hasj bruk ikke misbruk, ditt innlegg bare vrir og forandrer mine ord

"Jammen hasj bruk leder jo som regel til hasj misbruk for faen !"
Nei jeg har røkt temmelig lenge nå, er dog 2 månender siden sist, og planlegger om å røyke igjen snart. Kanskje flere ganger i uken, kanskje annenhver helg, jeg er ikke særlig viljesterk og klarer dette helt fuckings fint.

Dropper ut av skolen er dog ikke bare fordi de røyker, når personer har så lite struktur og disiplin i livet sitt er det litt feil å gi hasj all "cred'en" for livet deres.

Kostnader ved ulykker der fører er påvirket av hasj?, latterlig argument, rett og slett tåpelig. Jeg kan si det samme til deg med alkohol, som er sikkert 1000 ganger verre ved kjøring, vis meg statistikk for dette her. Vis meg HVOR mange ulykker som skjer ved hasj kjøring. Jeg lar Bill Hicks snakke for meg

"Alcohol kills more than crack,heroin and cocaine combined each year"

Morsom sitat, men for å rette den litt mer seriøst. Vist du sier "Vist heroin, crack og kokain hadde blitt lovligjort hadde tallene vert annerledes" det er forsåvidt rett. Men ikke når det kommer til hasj, fordi det er bortimot umulig å overdose på, kan utløse latente psykoser. Psykoser som allerede er til stede. Så må vi ikke glemme att da hadde hasj ikke vært assosiert med heroin, og de andre livsfarlige stoffene

"I have never seen two people on pot get in a fight because it is fucking IMPOSSIBLE. "Hey, buddy!" "Hey, what?" "Ummmmmmm...." End of argument.”

Hasjrusen er mye mye mye mildere, det gjelder for stort sett ALLE sammen som røyker.
Det kommer du sikkert til å protestere noe inni helvete på. Men erfaring slår alt i dette tilfellet vertfall

“Why is marijuana against the law? It grows naturally upon our planet. Doesn't the idea of making nature against the law seem to you a bit . . . unnatural?”

Hadde planer om å skrive jævlig mye nå, samt poste mye statistikker, men det hjelper fint lite, dere 2 er her antageligvis bare for å provosere noe så inni helvete uansett ^^

Takk for meg nå skal jeg røyke nattings, skyte heroinen min, å så sløve meg igjennom skoledagen menst jeg fyrer opp med hasj hvert friminutt og !

Håper illusjonen din er komplett nå.
Sist endret av Apeloff; 26. februar 2008 kl. 22:47.
Sitat av hyys
Mye bra du skriver her. Vi nordmenn er faktisk på europatoppen når det gjelder missbruk av alkohol. Vi er ikke som de sofistikerte franskmenn, som nipper rødvin i ny og ne. Vi pelmer en hel flaske brennevin lørdagskveld.
Dette er jo egentlig i og for seg en ganske klar indikasjon, at legalisering av hasj, ville bare medført ytterligere totale kostnader for samfunnet. Bruker vi ikke egentlig nok ressurser og penger på å rydde etter helgefyllene?
Vis hele sitatet...
Tror du har misforstått helt. Det blir ikke nødvendigvis mer problemer og kostnader selv om cannabis legaliseres. Folk flest blir ikke alkoholikere selv om alkohol er lov, og for både alkohol og cannabis er det andre faktorer som vil spille inn. Det som i stor grad vil avgjøre hvor mange misbrukere vi får (uansett rusmiddel, lovlig eller ulovlig) er kvaliteten på skolevesenet, prosent arbeidsledige, fritidstilbud og alt annet som bidrar til at norske borgere har noe annet å leve for enn rus. Blir cannabis legalisert vil det mest sannsynlig bare blende rett inn i ruskulturen vår sakte men sikkert, uten at vi får flere kostnader assosiert til rusproblemer. Jeg tror neppe folk kommer til å drikke like mye på en kveld hvis de i tillegg skal fyre jointer, det er grenser for hvor berusa folk greier å bli. Mye er gjentatt fra forrige post, men det er intensjonelt og jeg håper poenget mitt kommer bedre frem nå.
Sitat av emphi
Ja gud forby at noen skulle ha egne meninger som ikke er helt i tråd med norges lover.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke er klar over det er det aller meste lov i Norge. Det finnes nok ikke noe annet land med tilsvarende frihet til å kjøre livet sitt på dunken og fremdeles bli hjulpet i hue og ræva av samfunnet rundt.

I dette landet som gir deg alle muligheter, er det likevel slik at det finnes en minstenorm for hvordan en kan innrette livet sitt og belaste medmenneskene rundt seg. Denne minstenormen er almenngjort gjennom lovverket.

Det er helt greit å være uenig i lovverket. Men det må likevel respekteres. Dersom uenigheten går så langt at en fremmer oppfatninger som oppfattes av andre som oppfordring til lovbrudd, har uenigheten strukket seg for langt.

På dette forumet er det alt fra helt unge barn til voksne folk. Noen er helt uten erfaring, mens andre har lang erfaring. De unge vil vanskelig kunne skille kritikk av lovverket fra oppfordring og alminneliggjøring av hasj og narkotikabruk.

Det er derfor lefling med legalisering og minimalisering av farene ved hasj er så alvorlig.
Media media media... Vi kan alle riste og riste på hodet over hva de skriver... De sier gjerne at FLERE er blitt drept et sted, så er det snakk om 2 stk som er død. Skulle jo tro at det var flere enn bare 2, iogmed at de skriver FLERE.. Hasj er et narkotikum i O store Norge, desverre, så blir man tatt med 5g hasj så er det narkotika det og vettu.. Media kommer vel alltid til å være litt villedene med opplysningene de slenger ut. Er det narkotika, så er det narkotika.... LILLE TRANGSYNTE NORGE. Hvorfor ikke legalisere hasj??? Staten hadde jo bare lagt på moms tillegg på det og.., hadde de hatt en liten prosent med moms på hasj så hadde de sikkert tjent MILLIONER xD
Norge er ikke så mye å gjøre med, og de kommer nok aldri til å verken avkriminalisere eller legalisere hasj. Sånn er det bare.
I Norge er hasj NARKOTIKA! og narkotika er ulovlig. IDIOTISK spør du meg......


Og når det er snakk om hasj misbruk og ting som går gale etter en har røykt en bom, så må jeg bare si:

Grunnen til at folk skylder på hasjen med en gang noe går galt med en som tester positivt på en prøve er fordi at det er det de regner med. Hadde det vært forsket på om en gutt hadde dødd i en bilkrasj, og det var hasj i blodet så bare ANTAR de at det var grunnen til at han krasjet. HAN VAR RUSET PÅ HASJ!!!!!!! Godt mulig det var noe annet som gjorde at gutten krasjet, men de bare antar og skylder på at det er hasjen sin feil.
Sist endret av Bollo; 26. februar 2008 kl. 23:03.
Sitat av Kaunda
Hvis du ikke er klar over det er det aller meste lov i Norge. Det finnes nok ikke noe annet land med tilsvarende frihet til å kjøre livet sitt på dunken og fremdeles bli hjulpet i hue og ræva av samfunnet rundt.

I dette landet som gir deg alle muligheter, er det likevel slik at det finnes en minstenorm for hvordan en kan innrette livet sitt og belaste medmenneskene rundt seg. Denne minstenormen er almenngjort gjennom lovverket.

Det er helt greit å være uenig i lovverket. Men det må likevel respekteres. Dersom uenigheten går så langt at en fremmer oppfatninger som oppfattes av andre som oppfordring til lovbrudd, har uenigheten strukket seg for langt.

På dette forumet er det alt fra helt unge barn til voksne folk. Noen er helt uten erfaring, mens andre har lang erfaring. De unge vil vanskelig kunne skille kritikk av lovverket fra oppfordring og alminneliggjøring av hasj og narkotikabruk.

Det er derfor lefling med legalisering og minimalisering av farene ved hasj er så alvorlig.
Vis hele sitatet...
Poenget med mine foregående innlegg har bare vært at det vil være for diskusjonens beste om enkelte kan se bort ifra hva som er lov og ikke lov og faktisk diskutere uten å være farget av hva som står i lovboka - det må være gå ann å føre en diskusjonen med egne meninger, og ikke lovbokas meninger. Det virker som om du har store fordommer mot hasj bare fordi det står i loven at det er ulovlig - og derfor er du heller ikke særlig interessert i å diskutere med andre argumenter enn at det er ulovlig.

Lover har, og vil fortsette å komme og gå. Jeg er sikker på at hasjlovgivningen vil endres med årene - vil du da fortsatt være en like innbitt motstander av hasj og dets brukere? (Du har jo kalt dem for kriminelle narkomane og alt som ligger i det - ikke særlig positivt ladede ord uansett om det er lovlig eller ikke.)
Sist endret av emphi; 26. februar 2008 kl. 23:01.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av hyys
haha! du oppfordrer folk til å tenke lenger enn norges lover?

Der meldte jeg meg ut av diskusjonen!
Vis hele sitatet...
Så du mener loven alltid har rett? Hva med jøder og homofile? Jøder fikk først lov til å komme inn i landet i 1851, etter flere hundre års forbud. Homofile handlinger mellom menn ble først lovlig i 1972, og homofili ble ikke strøket fra listen over mentale sykdommer før i 1978. Homofile fikk ikke danne partnerskap før i 1993 - da var du 9 år gammel. Er dette riktig? Hvorfor ble lovene forandret, hvis loven alltid har rett?

Homofili er den dag i dag forbudt i ~75 land verden rundt. Virker ikke dette galt i dine øyne? Klarer du ikke trekke paralleller her?

Sitat av Kaunda
-Større akademiske krav for å mestre utdanning og arbeid, vanskelig å kombinere med hasjbruk.
-Røyking generelt er i økende grad tilknyttet lav status og lav sosial klasse.
Vis hele sitatet...
Syns du generaliserer litt vel mye nå, Kaunda. Jeg sitter pt. å graderer oppgaver for studenter ved et av Norges største universiteter. Hvis mine akademiske prestasjoner var så forferdelige så hadde det vel vært et grusomt overtramp at jeg som hasjbruker får bestemme folks karakterer, eller for å si det i litt grovere trekk; om folk stryker eller står i et fag?
Sitat av Tias
Så du mener loven alltid har rett? Hva med jøder og homofile? Jøder fikk først lov til å komme inn i landet i 1851, etter flere hundre års forbud. Homofile handlinger mellom menn ble først lovlig i 1972, og homofili ble ikke strøket fra listen over mentale sykdommer før i 1978. Homofile fikk ikke danne partnerskap før i 1993 - da var du 9 år gammel. Er dette riktig? Hvorfor ble lovene forandret, hvis loven alltid har rett?

Homofili er den dag i dag forbudt i ~75 land verden rundt. Virker ikke dette galt i dine øyne? Klarer du ikke trekke paralleller her?


Syns du generaliserer litt vel mye nå, Kaunda. Jeg sitter pt. å graderer oppgaver for studenter ved et av Norges største universiteter. Hvis mine akademiske prestasjoner var så forferdelige så hadde det vel vært et grusomt overtramp at jeg som hasjbruker får bestemme folks karakterer, eller for å si det i litt grovere trekk; om folk stryker eller står i et fag?
Vis hele sitatet...
Så heldig for deg at det var en Jens i deg og ikke en Ninny. Det visste du ikke noe om da du bestemte deg for å bli narkoman.

Hvis du jobber med unge ville jeg forventet at du var mer reflektert ansvarlig i forhold til å stå frem offentlig som en "vellykket og godt intergrert hasjrøyker". Kanskje hasjrøykingen likevel også på deg har virket inn på den empatiske evnent til innsikt.

Loven kan vel sies å alltid korrekt i forhold til sin tid, i det minste fall i fungerende demokratier. Tallene som viser at hasjrøyking blir stadig mindre tyder ikke på at vi står overfor noen lovendring her i hvertfall.
Sist endret av Kaunda; 26. februar 2008 kl. 23:20.
Den der er litt vel drøy, Kaunda, og nå tråkker du unødvendig på Tias som person. De av oss som har hatt gleden av å prate mye med han vet at han er mer enn middels oppegående, og har en ganske fornuftig holdning til rusbruk. Men du har vel kanskje bestemt deg for at det er over og ut med alle som røyker hasj fra tid til annen?
Sitat av Tias
Så du mener loven alltid har rett? Hva med jøder og homofile? Jøder fikk først lov til å komme inn i landet i 1851, etter flere hundre års forbud. Homofile handlinger mellom menn ble først lovlig i 1972, og homofili ble ikke strøket fra listen over mentale sykdommer før i 1978. Homofile fikk ikke danne partnerskap før i 1993 - da var du 9 år gammel. Er dette riktig? Hvorfor ble lovene forandret, hvis loven alltid har rett?
Vis hele sitatet...
Eller forbudet mot reptiler som er den dag idag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Loven kan vel sies å alltid korrekt i forhold til sin tid, i det minste fall i fungerende demokratier. Tallene som viser at hasjrøyking blir stadig mindre tyder ikke på at vi står overfor noen lovendring her i hvertfall.
Vis hele sitatet...
Uh... meiner du det der i fullt alvor? Virkelig? Eg meiner at dersom ei lov kriminaliserer såpass mykje som 10-15% av ei befolkning så bør en gå nøye igjennom lova, og sjå på om lova verkeleg stemmer med terrenget. Sjølv om 10-15% ikkje er eit fleirtal er det eit *alvorleg* signal å sende å hevde at så mange i eit demokrati faktisk tar feil.

Ikkje gidd å komme dragande med trafikkregler og råkjøring, for det er ikkje ein sammenlignbar situasjon når det kjem til skadepotensiale for *andre*.
Helt enig med Nichotin, nå går du virkelig for langt i min mening. Det er ikke stort jeg kan gjøre her jeg sitter, annet enn å holde meg fast i stolen slik at jeg ikke blir skutt gjennom taket og opp til månen av raseri over hvilke metoder du bruker i den diskusjonen her. Du snakker godt for deg, og til tider har du noen poeng, og jeg respekterer også ditt syn på saken uten at jeg skjønner hvorfor du har det. Men når du beveger deg til slu metoder å føre en diskusjon på, og tråkker på andre under en debatt som skal være vennlig og hvor vi skal ha lov til å si våres mening kan jeg si den respekten for deg føyk rett ut av vinduet.
Sitat av Nichotin
Den der er litt vel drøy, Kaunda, og nå tråkker du unødvendig på Tias som person. De av oss som har hatt gleden av å prate mye med han vet at han er mer enn middels oppegående, og har en ganske fornuftig holdning til rusbruk. Men du har vel kanskje bestemt deg for at det er over og ut med alle som røyker hasj fra tid til annen?
Vis hele sitatet...
Poenget er at endringer i hjernen ikke kan oppdages av personen selv. Det er dokumentert at hasjrøyking fører til målbare endringer av hjernen, endringer som er uopprettelige.

Som jeg har sagt tidligere er det flere som klarer å bruke hasj uten at det tilsynelatende hemmer deres muligheter i livet. Poenget igjen er at det er egoistisk og usolidarisk å bruke slike stoffer og "skryte" av bruk av slike stoffer så lenge vi vet at noen får store problemer av det.
Kan ikke folk ta å dra seg tilbake til topic? Diskusjonen om hasj burde vært legalisert eller ikke hører hjemme i en annen tråd. At enkelte personer her kommer med uttalelser som tilsier at hasj er den nye heroin, og ikke viser noe innsikt i hvordan de forskjellige stoffene funker, viser jo bare at media har nådd fram med sin flotte propaganda.
Sitat av bobbo
Kan ikke folk ta å dra seg tilbake til topic? Diskusjonen om hasj burde vært legalisert eller ikke hører hjemme i en annen tråd. At enkelte personer her kommer med uttalelser som tilsier at hasj er den nye heroin, og ikke viser noe innsikt i hvordan de forskjellige stoffene funker, viser jo bare at media har nådd fram med sin flotte propaganda.
Vis hele sitatet...
Derfor er det innefor topic(?)
Tråden omhandler medias ofte feilaktige presentasjon av cannabis, og da er ikke kranglingen rundt selve stoffet passende. Å diskutere om cannabis er ulovlig pga. media osv. er selvfølgelig greit, men selve krangelen om cannabis virkning og for/imot legalisering har vært gjort før, og hører ikke til her.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Kaunda
Så heldig for deg at det var en Jens i deg og ikke en Ninny. Det visste du ikke noe om da du bestemte deg for å bli narkoman.

Hvis du jobber med unge ville jeg forventet at du var mer reflektert ansvarlig i forhold til å stå frem offentlig som en "vellykket og godt intergrert hasjrøyker". Kanskje hasjrøykingen likevel også på deg har virket inn på den empatiske evnent til innsikt.

Loven kan vel sies å alltid korrekt i forhold til sin tid, i det minste fall i fungerende demokratier. Tallene som viser at hasjrøyking blir stadig mindre tyder ikke på at vi står overfor noen lovendring her i hvertfall.
Vis hele sitatet...
Jeg syns ikke tanken din om at det handler om hell og ikke gode holdninger / godt miljø / korrekt informasjon er helt riktig, men det kan jeg ikke gjøre så mye med.

Imidlertid ønsker jeg gjerne at du utdyper hva du mener når du sier at du forventet at du var mer reflektert ansvarlig i forhold til å stå frem offentlig som en "vellykket og godt intergrert hasjrøyker".
Sitat av Kaunda
Poenget er at endringer i hjernen ikke kan oppdages av personen selv. Det er dokumentert at hasjrøyking fører til målbare endringer av hjernen, endringer som er uopprettelige.

Som jeg har sagt tidligere er det flere som klarer å bruke hasj uten at det tilsynelatende hemmer deres muligheter i livet. Poenget igjen er at det er egoistisk og usolidarisk å bruke slike stoffer og "skryte" av bruk av slike stoffer så lenge vi vet at noen får store problemer av det.
Vis hele sitatet...
Jeg syns du kan komme med kilder på påstanden om at cannabisbruk fører til uopprettelige endringer i hjernen.

Personlig syns jeg det usolidarisk å kjempe mot legalisering av disse stoffene. Du har rett i at en del mennesker får problemer med cannabis, og da mener jeg det er galt å bare satse på straff, straff og atter straff. Slik jeg ser det så ville en legalisering åpne for mer åpent bruk (noe som absolutt er positivt mtp. eventuelle helserisikoer) og enklere tilgang, noe som fjerner hele poenget ditt med hasjmafia (eller hva du nå kalte det), og åpne for at staten kunne ta avgifter for salg som igjen kunne brukes til forskning og hjelpetilbud for de som måtte falle utenfor.

Staten kunne fått inn millioner av skattekroner som kunne brukes til holdningsskapende kampanjer, fremfor å bare pøse penger ut av vinduet i straff som i dag...
Jepp, det er innenfor topic kjære Kaunda. Men å gurgle den værste slim-klysa og spytte på hverandre er det derimot ikke, så for guds skyld hold deg i skinnet. For å være oppriktig og ærlig med deg så sliter jeg selv i sittende stund med å ikke skli ut og bli usaklig, men jeg sparer meg fremdeles for personangrep. Tenk deg om to ganger før du poster, og når du har en påstand er det ikke noe galt i å underbygge den med en statestikk eller henvisning til dokumentasjonen du snakker om. Jeg sikter da spesielt til dette med "Det er dokumentert at hasjrøyking fører til målbare endringer av hjernen, endringer som er uopprettelige." utsagnet ditt.

edit; Tias var kjappere =)
Sist endret av Sky; 26. februar 2008 kl. 23:50.
Sitat av Kaunda
Nei du har ikke fått det. Hvis du finner frem FORELEGGET ditt vil du se at det står FORELEGG som overskrift. Det er dessuten enn A4 side der det står hva du straffes for og det er signert av politiadvokaten. Hvis du sjekker rullebladet ditt ser du at du er straffet for narkotikaforbrytelse.

Et forenklet forelegg utstedes i enklere trafikksaker. Det utstedes av politibetjenten og består av en seddel som er 1/3 del av et A4 ark. Du får en bankgiro sammen med det forenklete forelegget. Når det forenklete forelegget er betalt er saken ute av verden. Du blir ikke registrert som straffet, og har plettfritt rulleblad.
Vis hele sitatet...
man får ikke merknad på rullebladet sitt i slike saker nei, men en prikk på rullebladet får man. om jeg ikke husker så er det 7 prikker som er maks, 8 og dem tar lappen. hver prikk er gyldig i 2 (5?) år.

jeg er ikke straffet for noen narkotikaforbrytelse og har ingenting på rullebladet mitt. MEN, du har rett, det står "forelegg" og ikke "forenklet forelegg"... alikavell, er jo samme tingen; godta forelegget, få giro fra statens innkrevingssentral, betal giroen, saken ute av verden.
Sitat av Kaunda
Poenget er at endringer i hjernen ikke kan oppdages av personen selv. Det er dokumentert at hasjrøyking fører til målbare endringer av hjernen, endringer som er uopprettelige.

Som jeg har sagt tidligere er det flere som klarer å bruke hasj uten at det tilsynelatende hemmer deres muligheter i livet. Poenget igjen er at det er egoistisk og usolidarisk å bruke slike stoffer og "skryte" av bruk av slike stoffer så lenge vi vet at noen får store problemer av det.
Vis hele sitatet...
Du kan jo begynne å dokumentere påstandene dine? Såvidt jeg har forstått er det stor enighet både blandt de mot og de for hasjrøyking at bivirkningene er reversible. Tviler på at du har noe forskning å vise til overhodet.

Og igjen. Det vil alltid være noen som brenner seg stygt på hvilken som helst forbruksvarer og tilbud. Folk fucker opp livet sitt på alt fra alkohol til mcdonalds, det er bare å infinne seg med at samfunnets mange goder også åpner for mange triste skjebner. At du da skal komme med pekefingeren bare mot hasj-røykerne beviser bare at du baserer tankene og meningene dine på feilaktige propaganda-inntrykk heller enn å se på realiteten og skikkelig forskning.
EDIT: Her har det skrevet det korrekt:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=517879
Sist endret av nidhogg; 27. februar 2008 kl. 10:59.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Fire nye cannabisfarmer - fant 2000 planter - Overskrift sakset fra Aftenposten.no i dag. Jeg vet ikke hvordan aftenposten vanligvis omtaler slike ting, men cannabisfarm er i alle fall temmelig korrekt :-)
Sjekk ut BBC Horizons dokumentar "Is alcohol worse than ecstasy?";

http://video.google.com/videoplay?do...89690901440040

En gruppe forskere som forsøker å rangere ulike rusmidler etter grad av skadelighet. Flere av forskerne har forsket på de respektive stoffene i flere år, og har interessante perspektiver å komme med. Dog savner jeg noe utdypende informasjon om kriteriene de la til bunns for selve listen.

Her er listen, hvor det farligste stoffet er øverst, det minst farlige nederst;

Heroin A
Cocaine A
Barbiturates (sedatives) B
Methadone (opioid) A
Alcohol legal
Ketamine(anesthetic) C
Benzodiazepines (sedatives) C
Amphetamine(”speed”)B
Tobacco legal
Buprenorphine(opioid) C
Cannabis C
Solvents legal
4-methylthioamphetamine (amphetamine derivative) A
LSD A
Methylphenidate(i.e. Ritalin®) B
Anabolic steroids C
Gamma 4-hydroxybutyric acid (depressant, “date-rape drug”) C
Ecstasy A
Alkyl nitrites (nitrite inhalants, “poppers”) legal
Khat (plant-derived stimulant) legal

--

Som det kommer fram av dokumentaren, så er trolig enkelte personer mer tilbøyelige for å utvikle psykoser som konsekvens av bruk/misbruk av cannabis, enn andre. Enkelte kan røyke mye og fikse det helt fint, andre kan få problemer med det.

Et interessant poeng er dog plasserignen til alkohol på listen. Over stoffet finner vi kun heroin, kokain, barbiturates og metadon. Likevel er det lovlig her i landet. Virker ikke det litt baklengs? Jeg forstår selvsagt grunnen til at det er lovlig, det har lenge vært det, det er godkjent som rusmiddel verden over, og staten tjener enorme mengder penger på skatter og avgifter på salg av alkohol. Likevel, hvor mye mer skadelig er ikke alkohol i løpet av en helg i Norge enn f.eks. cannabis? Hvor mange slåsskamper blir ikke startet i alkoholrus? Hvor mange voldtekter utføres ikke i alkoholrus? Hvor mange bilulykker skjer ikke i alkoholrus? Hvor mange bruddskader og andre ulykker skjer ikke alkoholrus? Hvor mye ballade skaper egentlig cannabisrøykere?

Det er dette med "faren for å utløse psykoser" som er det evig tilbakevendene motargumentet mot cannabis, og jeg forstår det for så vidt, om det stemmer, så er det et godt argument i mot bruk av stoffet, men hvor mange argumenter har vi ikke mot bruk/misbruk av alkohol? Hver eneste dag skrives det om ting som skjer i alkoholrus i avisene, men de får ikke på langt nær like mye oppmerksomhet som disse cannabisplantasjene.

Alle rusmidler kan være skadelige - om de misbrukes. Det sier seg nesten selv. Jeg skal ikke være noen cannabispreker her, jeg syns ikke stoffet er så fantastisk som enkelte skal ha det til, men at det utgjør en mindre samfunnstrussel enn f.eks. alkohol kan man vanskelig komme utenom.

Om man da bruker cannabis i Norge, er man; Marginalisert? - Muligens, jeg tror bruken er mye mer omfattende enn hva man vil innrømme, noe disse cannabisplantasjene burde være et rimelig sikkert tegn på. Kriminell - definitivt. Hvilke samfunnsmessige skader har så cannabis? Det finnes helt sikkert en rekke arbeidsløse stonere som snylter på velferdssamfunnet, noen hundre, kanskje noen tusen på institusjoner som følger av psykoser (høyest tvilsomt, har aldri fått noen tall på dette), og muligens andre småting. Likevel burde det være rimelig åpenbart for de fleste, at cannabis i seg selv ikke er i nærheten av å være så samfunnsskadende som f.eks. alkohol, heroin, kokain eller andre mer skadende stoffer.

Ikke røyk så mye, ikke drikk så mye, ikke spis syre hver dag (burde være elementær kunnskap) - bruk hodet, hør på kroppen din, ikke følg saueflokken, og tenk selv!
Denne dokumentaren er ganske interresant, synes det er litt rart at amfetamin og solvents ble rangert som mindre farlige enn cannabis.
Kan vel nevne at jeg også har fått kun en bot for narkotikaforbrytelse(r)
Dersom dine påstander hadde vært korrekte, spør jeg igjen; hvor er partiene som går inn for legalisering av narkotika. Hvor er alle vellykkede norske narkomane ungdommer som strømmer inne i ungdomspolitikken og i viktige og sentrale posisjoner i norsk samfunnsliv?


Er vell ingen store partier som går inn for legalisering men kan banne på at det er flere av partitoppene som har røyka en liten rev i ungdomsårene.
Sitat av the captain
Denne dokumentaren er ganske interresant, synes det er litt rart at amfetamin og solvents ble rangert som mindre farlige enn cannabis.
Vis hele sitatet...
Amfetamin ligger da flere plasser over cannabis på listen. Se igjen. Samfunnstopper og ledere i toppstillinger som cannabisrøykende? Hvorfor ikke? Må det bli offentlig kjent hvilke rusmidler en benytter seg av om man skal få en toppstilling? Håpløs spekulasjon.
Sitat av FiseFin
Dersom dine påstander hadde vært korrekte, spør jeg igjen; hvor er partiene som går inn for legalisering av narkotika. Hvor er alle vellykkede norske narkomane ungdommer som strømmer inne i ungdomspolitikken og i viktige og sentrale posisjoner i norsk samfunnsliv?


Er vell ingen store partier som går inn for legalisering men kan banne på at det er flere av partitoppene som har røyka en liten rev i ungdomsårene.
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt; selv om fakta tilsier at cannabis er langt mindre skadelig enn alkohol, er det norske synet på alt som faller under "narkotika" så godt indoktrinert som superduperkjempefarlig og verst i verden, at det å gå fram for legalisering av det ville være politisk selvmord. "Vellykket narkoman" tror jeg ikke er et passende begrep, da jeg i alle fall assosierer en narkoman med en som har tatt det for langt og er avhengig og på kjøret.
Sist endret av Hedges; 29. februar 2008 kl. 18:37.
Ja det er media som setter grensene våre, setter folket på plass.