Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1241
Hei jeg har nettopp satt opp en debian server. Jeg har følgt denne guiden http://www.howtoforge.com/perfect-se...-ispconfig3-p3 men etter å ha gjennomført disse trinnene, for jeg ikke internett i det hele tatt.

Hvordan kan jeg fikse dette problemet?
Hva er det du prøver oppnå? Sette opp en webserver? Eller bare få internett-tilgang slik at du kan surfe?
Jeg prøver å sette opp en FTP server jeg har også åpnet porten 21 i ruteren min. Jeg har brukt de samme talene som står i guiden, har dette noe å si eller?
Sist endret av gnomen123; 23. februar 2012 kl. 22:22.
Vel, den guiden du har funnet tar for seg oppsett av ssh, apache, mysql, ntp etc. Alt unntatt ftp, så vidt jeg ser. Det er egentlig opp til deg selv hva du velger å bruke, men personlig anbefaler jeg ssh-protokollen (grunnet sikkerhet og hva muligheter angår). Egentlig ikke noe hokus-pokus å sette opp. Bare å installere med "sudo apt-get install openssh". Konfig-filene finner du vel under /etc/ssh.

I tillegg må du vel fortelle routeren din at innkommende forespørsler til port 22 skal routes videre til din PC (intern IP-adresse).
Sist endret av raze; 23. februar 2012 kl. 22:34.
Det er ikke bare å sette inn noen random tall.
Takk for svar, men uansett hva protokol jeg velger må jeg vel ha en statisk ip når jeg skal tilkoblet utenfor nettverket. Jeg lurer på hvordan jeg skal konfiguere interface file?

Fungere det om jeg bruker disse tallene som er visst i eksempelet i guiden:
address 192.168.0.100
netmask 255.255.255.0
network 192.168.0.0
broadcast 192.168.0.255
gateway 192.168.0.1

Hvordan finner man disse tallene?
Sist endret av gnomen123; 23. februar 2012 kl. 22:42.
Etter hva jeg har forstått, skal du kunne koble deg til serveren fra et annet sted en hjemme.

Første du kan finne ut er jo åssen netverket er satt opp hos deg,

Regner med du bruker windows til vanlig, hvis du får ut info fra cmd -> ipconfig
kan det være lettere å hjelpe deg
http://rubenerd.com/uploads/screenie...ig.windows.png
Takker for svar eg finner alt i terminalen uten om broadcast, hvor finner jeg denne?
Det enkleste du kan gjøre er vel å sette i ruteren hvilken ip debianmaskinen skal ha? Det er jo ikke direkte svar på problemet, men det er den enkleste løsningen jeg kan komme på.
Har du en guide som du kan henvise til eller kan du forklare meg hvordan jeg kan gjør dette?
Da må vi itilfelle vite åssen router du har, hvis du velger at router skal tildele serveren din en fast ip.
kan du i tilfelle endre /etc/network/interfaces til
(da henter server ip, netmask, gateway, dns server o.l automatisk.)


auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp
Visst jeg bruker det automatiske valget,hvordan kan jeg vite hvilken ip jeg skal tilkoble meg til? Jeg kommer til å bruke WinSCP.
Ble det litt mye rot her.

Du får nesten bestemme om du vil sette
1. ip som statisk (fast) på serveren
2. fast tildelt av router via dhcp til serveren
3. dhcp hvor routeren selv bestemmer ip serveren skal få tildelt

Personlig ville jeg valgt å sette ip fast på serveren,
Åpnet og videresendt ønsket port til formålet ditt fra routers WAN ip til serverens NAT ip
Regner med du sikkert har ADSL eller lignende hvor man ofte ikke har fast WAN ip(å ip'er som ikke er fast husker man somregel ikke i hode uten videre ha klister hjerne =), hadde jeg registert en konto hos feks no-ip.com for å få en subdomene å letvindt huske.

Men du får ta et valg så kan jeg være behjelpelig å guide deg grovt
man interfaces
------------------
auto eth0 (eller wlan0, ra0, etc.)
address 192.168.0.100
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
------------------------
Network og broadcast trenger du ikke å legge inn i dette tilfellet.
For å finne verdiene du trenger kan du først kjøre opp interfacet (eth0, wlan0, e.l.) med DHCP og deretter kjøre "ifconfig"
inet addr: IP-adressen
Mask: Nettmasken
Gateway: kjør "route -n" (-n er der for å ikke kjøre DNS-oppslag på addressene, da dette går kjappere dersom addressene ikke har DNS-navn).

Se etter "0.0.0.0" under destination. Gateway på samme linje som denne destination vil da være IP-adressen til din default gateway.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Kjør denne for å ta kopi av gammel fil som (hvis den ikke er ferdig tuklet med):

(Alle kommandoene under er som root

Kode

cp /etc/network/interfaces /etc/network/interfaces.bak
(Senere kan du kjøre cp /etc/network/interfaces.bak /etc/network/interfaces dersom noe går galt.)

For å se nåværende adresser:

Kode

netstat –nr
Så må du redigere følgende fil med kommandoen:

Kode

nano /etc/network/interfaces
Bruk opplysningene fra netstat -nr og rediger fila. Under ser du et eksempel på statisk IP på adressen 192.168.1.10.

Kode

# The loopback interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
       address 192.168.1.10
       netmask 255.255.255.0
       network 192.168.1.0 
       gateway 192.168.1.1
Lagre fila!

Start nettverket om igjen:

Kode

/etc/init.d/networking restart
Test om det funker:

Kode

ping -c 3 google.com
Sitat av gnomen123 Vis innlegg
Visst jeg bruker det automatiske valget,hvordan kan jeg vite hvilken ip jeg skal tilkoble meg til? Jeg kommer til å bruke WinSCP.
Vis hele sitatet...
ifconfig eth0
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da har jeg gjort de trinnene som BrageP har beskrevet. Det fungere å gå på internett og alt, men hvordan konfigurer du proftpd slik at du kan koble deg til utenfor nettverket. Er det noen som kan hjelpe meg slik jeg kan greie å konfigurer server slik at eg kan koble meg til med det statisk ip-en jeg har satt opp?