Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2115
Heisann!

Om vi snakker prisklassen 400,- til 1 000,- NOK, hvilken hjemmerouter mener dere er best?

Tenker da på:
Pris
Stabilitet
Softwaremuligheter
Tilkoblingsmuligheter
Hastighet

Er for eksempel NETGEAR Rangemax Open Source Wireless-N en god kandidat?

Leter forsåvidt etter en god og stabil router innenfor denne prisklassen, men kan likesågodt føre det til en diskusjon slik at dette hjelper andre enn meg også.

.-LaxZzi
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Random Pentium3-4-C2D med Pfsense installert.

Førstenevnte kan du finne gratis på kasteplasser for elektronikkavfall, sistenevnte kan du laste ned gratis fra internett.
Jeg er helt enig med ATX. Kjør først og fremst pfSense og ha et Cisco-AP for å få et trådløst nett.

MEN ellers: WRT160NL eller WRT54GL (Fins flere modeller på den siste jeg nevnte) med DD-WRT

Så stabil hjemme-WLAN ruter har jeg aldri hatt. Altså WRT160NL.
Dlink kan bare brukes til en ting, og det er å tørke ræva med.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jeg er helt enig med ATX. Kjør først og fremst pfSense og ha et Cisco-AP for å få et trådløst nett.

MEN ellers: WRT160NL eller WRT54GL (Fins flere modeller på den siste jeg nevnte) med DD-WRT

Så stabil hjemme-WLAN ruter har jeg aldri hatt. Altså WRT160NL.
Dlink kan bare brukes til en ting, og det er å tørke ræva med.
Vis hele sitatet...
Vi har tidligere hatt en D-link som aldri klarte å ha en lengre oppetid enn 20 minutter under belastning, så denne støtter jeg.

Uten at jeg har lest meg helt opp på pfSense osv.. Hvordan vil mulighetene være for kablet nettverk om man bruker muligheten til Atx? 2 nettverkskort og en switch?
Kanskje uttafor prisklassen, men denne her har swag
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Vi har tidligere hatt en D-link som aldri klarte å ha en lengre oppetid enn 20 minutter under belastning, så denne støtter jeg.

Uten at jeg har lest meg helt opp på pfSense osv.. Hvordan vil mulighetene være for kablet nettverk om man bruker muligheten til Atx? 2 nettverkskort og en switch?
Vis hele sitatet...
Eller ett nettverkskort og en switch som støtter VLAN.

Men det er klart enklere med to nettverkskort, enklere å vite perimeterne da hvis du ikke har mye erfaring.

Sitat av Bearberry Vis innlegg
Kanskje uttafor prisklassen, men denne her har swag
Vis hele sitatet...
Belkin ja, noe som jeg ikke ville anbefalt hitler å installere.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Eller ett nettverkskort og en switch som støtter VLAN.

Men det er klart enklere med to nettverkskort, enklere å vite perimeterne da hvis du ikke har mye erfaring.
Vis hele sitatet...
Hvorfor akkurat Pentium3-4-C2D ?
- Skal helt klart sjekke ut pfSense.

Har du dog noen personlige erfaringer angående ferdigroutere som nevnt i førstepost?
Linksys WRT54GL Se brukererfaringer på komplett HER

Annerkjent, god og billig hjemmerouter. Det finnes mange mods og hacks til denne som du også kan sjekke ut om du finner det interessant. DD-wrt, OpenWRT og Tomato for å nevne noen få.

En egen PC med pFsense blir gjerne overkill om du kanskje bare har 1 eller 2 PC'er i nettet hjemme. Den drar mer strøm enn en "out-of-the-box router", og du må uansett inn med et trådløst nic i PC'en, eller et AP i nettverket om du vil ha trådløst nettverk. Med en "ferdig" router, så er gjerne dette innebygd nå til dags.

Men om du liker å eksprimentere med nettverk, ønsker å lære og vil leke deg, er pFsense en kjemepegod plass å starte. Men jeg mener, personlig, at å begynne med pfsense, VLAN o.l i "det gjennomsnittlige" husholdet, er overkill.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Hvorfor akkurat Pentium3-4-C2D ?
- Skal helt klart sjekke ut pfSense.

Har du dog noen personlige erfaringer angående ferdigroutere som nevnt i førstepost?
Vis hele sitatet...
Han mente ikke at du skulle bruke AKKURAT det, men at du bare skulle finne en tilfeldig gammel PC som fungerer og installere pfSense på den. Kjenner en IT-jente som trodde hun måtte kjøpe masse dyr hardware for å kjøre pfsense. Lo godt da, altså.
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Linksys WRT54GL Se brukererfaringer på komplett HER

Annerkjent, god og billig hjemmerouter. Det finnes mange mods og hacks til denne som du også kan sjekke ut om du finner det interessant. DD-wrt, OpenWRT og Tomato for å nevne noen få.

En egen PC med pFsense blir gjerne overkill om du kanskje bare har 1 eller 2 PC'er i nettet hjemme. Den drar mer strøm enn en "out-of-the-box router", og du må uansett inn med et trådløst nic i PC'en, eller et AP i nettverket om du vil ha trådløst nettverk. Med en "ferdig" router, så er gjerne dette innebygd nå til dags.

Men om du liker å eksprimentere med nettverk, ønsker å lære og vil leke deg, er pFsense en kjemepegod plass å starte. Men jeg mener, personlig, at å begynne med pfsense, VLAN o.l i "det gjennomsnittlige" husholdet, er overkill.
Vis hele sitatet...
Fullt mulig jeg kunne lest meg mye mer opp rundt WRT, men i og med at det er flere forskjellige typer firmware spør jeg en som virker som har erfaring.

Er det veldig mange muligheter i for eks. DD-WRT? Med tanke på at en bestemt mac alltid skal få samme adresse, muligheter for å begrense hastighet per mac/ip-adresse osv?
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Fullt mulig jeg kunne lest meg mye mer opp rundt WRT, men i og med at det er flere forskjellige typer firmware spør jeg en som virker som har erfaring.

Er det veldig mange muligheter i for eks. DD-WRT? Med tanke på at en bestemt mac alltid skal få samme adresse, muligheter for å begrense hastighet per mac/ip-adresse osv?
Vis hele sitatet...
Enkelt og greit: Jepp!

Men dette (ihvertfall det første hvor mac adresser får en fast ip) kan du også ofte gjøre med vanlige rutere.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Fullt mulig jeg kunne lest meg mye mer opp rundt WRT, men i og med at det er flere forskjellige typer firmware spør jeg en som virker som har erfaring.

Er det veldig mange muligheter i for eks. DD-WRT? Med tanke på at en bestemt mac alltid skal få samme adresse, muligheter for å begrense hastighet per mac/ip-adresse osv?
Vis hele sitatet...
1)
Dette støtter egentlig de fleste routere, det er bare å sette en høy lease time på DHCP serveren.

2)
Ja, jeg vet dd-wrt støtter dette, men ikke på alle chipsets. Det må du nesten sjekke opp på siden deres.

Men om du har behov som QoS\shaping etc.. da ville jeg gått for ATX's forslag om å sette opp en PC med pFsense. Denne håndterer shaping mye bedre enn en billig hjemmerouter gjør.

Og Ang specs på boksen, så spørs det litt hvilken internett-aksess du har. Se en liste HER for et estimat på hvilke type HW du trenger.
Alfa AIP-W525H Definitivt den beste i den prisklassen der med tanke på rekkevidde, ytelse og kvalitet. Skjønner ikke hva man skal med raskere hjemme. Synes 150mps holder i massevis. Denne kjører jo på dual også da. Men men.
Sist endret av fireless; 2. januar 2012 kl. 15:01.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av fireless Vis innlegg
Alfa AIP-W525H Definitivt den beste i den prisklassen der med tanke på rekkevidde, ytelse og kvalitet. Skjønner ikke hva man skal med raskere hjemme. Synes 150mps holder i massevis. Denne kjører jo på dual også da. Men men.
Vis hele sitatet...

Har lest litt om denne, virker jævla bra =) Men vet du om noen norske forhandlere som selger denne ?
Har hatt dlink dl655 ca 2 år nå uten ene neste problem. Noen er vel heldige
Men hva er mer praktisk en svær pc eller en liten boks ?
Må teste ut pfsense greia siden AtXbYeA skryter det til helvete og annbefaler i hvert " ny router, hjelp? " tråd.
Sitat av Zer0z Vis innlegg
Har lest litt om denne, virker jævla bra =) Men vet du om noen norske forhandlere som selger denne ?
Vis hele sitatet...
De er jo Norske, de har jo pick up point i larvik til og med. De har jo samme navn som produsenten også. Kanskje de er en avdeling av Alfa Network inc siden de heter Europa.
De har jo mer LIKE's på face en Netdshop til og med http://www.facebook.com/pages/Alfa-N...85068704841134
Sist endret av fireless; 20. januar 2012 kl. 07:13.