Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 6300
Fikk servert en merkelig historie her om dagen hvor en kamerat sier han var ute i garasjen sin rundt kl. 20.30 på en hverdag. Denne ligger på eiendommen hans i ett byggefelt på ett relativt rolig område. Han hevder at da han gikk ut av garasjen så var politiet i gården hans og de spurte hva han holdt på med. Da han svarte at han bodde der og kun var en tur ute i garasjen sin, så hevdet politiet at han så ruset ut, og tok han med ned på stasjonen. Vedkommende røyker riktignok til tider, men han hadde ikke røyket denne kvelden, og hadde nettopp kommet hjem fra jobb.

Nede på stasjonen så ga urinprøven utslag på THC, og dette førte til hele to ransakninger hos vedkommende - også med hund. De fant 130 g hasj som jeg vet er til eget bruk. Kan også nevne at vedkommende har vært helt ukjent for politiet inntil denne hendelsen. Han satt 18 timer på glattcelle og fikk ikke lov til å selv ringe arbeidsgiver å melde i fra om at han ikke kom på jobb. Politiet var imidlertid svært ivrige på å selv ringe arbeidsgiver, men det takket han selvsagt nei til.

Dette er i korte trekk det jeg er blitt fortalt, og selv om politiets fremgangsmåte her virker noe absurd, og urealistisk nærmest, så har jeg ingen grunn til å tvile på det vennen min forteller. Det jeg reagerer på er at politiet sånn uten videre kan gå inn på privat eiendom og hevde at eier - som er tidligere ustraffet - er ruset på ulovlige rusmidler. Hvem blir den første som blir stoppet på vei til postkassa, tro?

Er dette noe som man kan akseptere? Har noen lignende historier?
Dersom historien er 100% slik du fremstiller den, er jo selvfølgelig ikke dette akseptabelt. Det må jo foreligge noe som har gitt politiet skjellig grunn til mistanke. Hva som gav dem mistanken vet verken du eller jeg, og kanskje ikke kameraten din heller.

Det å se ruset ut kan i ytterste konsekvens være grunnlag nok, men dette bør jo også underbygges med andre undersøkelser. Nøyaktig hva som ble sagt mellom politiet og kameraten din vil jo her være vesentlig.

Når det er sagt, fant jo politiet en større mengde narkotika hos kameraten din. Det kan jo derfor være at de satt på mer informasjon enn hva som er kjent for oss? Det er jo mye her som tyder på at politiet ikke var der tilfeldig.
hvorfor gikk han med på å ta urinprøve? Om han ikke var rusa, så var han ikke rusa.. Politiet kan ikke bare bestemme seg for at du ser rusa ut, for så få deg til å pisse.

Om politiet prøver seg på den måten så skal man nekte.
Litt kjipt at de fant så mye som 130g i huset hans, da :s Har ikke problemer med å tro at en "hverdagsrøyker" kan røyke det selv, men kanskje de har blitt tipsa om ham eller no? Selger han noe?
Sitat av juster Vis innlegg
Det å se ruset ut kan i ytterste konsekvens være grunnlag nok, men dette bør jo også underbygges med andre undersøkelser. Nøyaktig hva som ble sagt mellom politiet og kameraten din vil jo her være vesentlig.
Vis hele sitatet...
Nettopp derfor dem tok han på pissings muligens?

Er nok noen som har tystet på at han driver med slikt, og da politiet spør deg om å bli med på pissings er ikke det et ulovlig spørsmål å stille.
Om han ikke hadde noe valg, er dette galt.. men gikk han frivillig dreit han på draget.
Ingen som kjøper 130g til personlig bruk...

Selvfølgelig dealer han, i små eller store kvanta.

Kjipt at kompisen din ble tatt, men snuten har vel ikke krav på at du skal ta pissings og det med at de er sikre på at du ser rusa ut har jeg opplevd selv men klarte å snakke meg ut av det og overbevise.
Svanemerket
caperno's Avatar
Trådstarter
Sitat av juster Vis innlegg
Dersom historien er 100% slik du fremstiller den, er jo selvfølgelig ikke dette akseptabelt. Det må jo foreligge noe som har gitt politiet skjellig grunn til mistanke. Hva som gav dem mistanken vet verken du eller jeg, og kanskje ikke kameraten din heller.

Det å se ruset ut kan i ytterste konsekvens være grunnlag nok, men dette bør jo også underbygges med andre undersøkelser. Nøyaktig hva som ble sagt mellom politiet og kameraten din vil jo her være vesentlig.

Når det er sagt, fant jo politiet en større mengde narkotika hos kameraten din. Det kan jo derfor være at de satt på mer informasjon enn hva som er kjent for oss? Det er jo mye her som tyder på at politiet ikke var der tilfeldig.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod det slik at det ikke ble sagt så mye annet enn at han hevdet sin uskyld ved å nekte for å være ruset, men ble altså ikke trodd. Han hadde heller ingen ulovligheter på seg. Han er også ordentlig av seg, både i stil og talemåte, så jeg tror ikke han dreit seg ut på noen måte som kunne mistenkeliggjøre han. Han vet ikke hvordan de kan ha fått den mistanken.

Dette er som du sier neppe tilfeldig. Det tror ikke jeg heller. Politiet må ha fått noen tips på at det sitter en hasjrøyker i området. Men hvorfor ordnet de ikke en ransakelsesordre da? Er dette en plan som de iscenesatte fordi de ikke hadde nok beviser på en ransakelsesordre? Sære greier..

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
hvorfor gikk han med på å ta urinprøve? Om han ikke var rusa, så var han ikke rusa.. Politiet kan ikke bare bestemme seg for at du ser rusa ut, for så få deg til å pisse.

Om politiet prøver seg på den måten så skal man nekte.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde selvsagt nektet, men han var tydeligvis ikke så opplest på rettighetene sine.

Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Litt kjipt at de fant så mye som 130g i huset hans, da :s Har ikke problemer med å tro at en "hverdagsrøyker" kan røyke det selv, men kanskje de har blitt tipsa om ham eller no? Selger han noe?
Vis hele sitatet...
Det var til eget bruk. Han selger kanskje noen få grammere til gode venner dersom man spør pent, men det gjør han ikke for å tjene penger. Dette burde i såfall ikke være nok til å fremkalle politiets oppmerksomhet, men det er jo klart at man heller ikke kan se bort i fra særdeles effektivt politiarbeid.

Sitat av twixtor Vis innlegg
Ingen som kjøper 130g til personlig bruk...

Kjipt at kompisen din ble tatt, men snuten har vel ikke krav på at du skal ta pissings og det med at de er sikre på at du ser rusa ut har jeg opplevd selv men klarte å snakke meg ut av det og overbevise.
Vis hele sitatet...
Ingen? Really? Har man god råd så får jeg ikke den til å stemme

Jeg hadde nok også klart å snakke meg ut av det, men det gjorde altså ikke han. Det er ikke så viktig at han tok den urinprøven, men snarere hvordan politiet kan gå inn i en tilfeldig gård og spørre en tilfeldig person om han er ruset på narkotika. Om det i det hele tatt er noe tilfeldig med politiets fremgangsmåte i denne saken da.

-

Glemte å legge til at vedkommende under avhør fikk tilbud om strafferabatt dersom han navnga andre personer som drev med narkotika. Dette er noe jeg har hørt påstander om tidligere - også her på forumet - men som jeg bare har avvist som vissvass. Men nå vet jeg ikke hva jeg skal tro. Respekten min for politiet er dalende.
Sist endret av caperno; 3. november 2011 kl. 13:58.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er ikke så viktig at han tok den urinprøven, men snarere hvordan politiet kan gå inn i en tilfeldig gård og spørre en tilfeldig person om han er ruset på narkotika. Om det i det hele tatt er noe tilfeldig med politiets fremgangsmåte i denne saken da.

-

Glemte å legge til at vedkommende under avhør fikk tilbud om strafferabatt dersom han navnga andre personer som drev med narkotika. Dette er noe jeg har hørt påstander om tidligere - også her på forumet - men som jeg bare har avvist som vissvass. Men nå vet jeg ikke hva jeg skal tro. Respekten min for politiet er dalende.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok heller ikke det var helt tilfeldig. Det virker mer sannsynlig at de hadde en grunn for å undersøke dette nærmere enn at de tilfeldigvis gikk rundt og spurte vilkårlige mennesker om de bruker hasj.

Når det gjelder strafferabatt er dette regulert i straffelovens § 59. Retten er faktisk PLIKTIG å ta dette til vurdering dersom vedkommende kommer med en uforbeholden tilståelse. For at det skal foreligge en "uforbeholden tilståelse" vil det være nærliggende å tro at også andres befatning med saken må belyses. Det er greit å understreke her at det er RETTEN som gir strafferabatt, ikke politiet.
Sist endret av juster; 3. november 2011 kl. 14:04.
Sitat av juster Vis innlegg
Det er greit å understreke her at det er RETTEN som gir strafferabatt, ikke politiet.
Vis hele sitatet...
Men, det er vel politiet som legger frem et forslag om strafferabatt i siktelsen? Slik var det iallefall i mitt tilfelle
Sitat av twixtor Vis innlegg
Ingen som kjøper 130g til personlig bruk... .
Vis hele sitatet...
har selv kjøpt 100 til eget bruk, mye smoothere det en å fly rundt å fikse hele tiden + at man sparer en del penger på det, kjenner også flere andre som praktiserer dette.
Svanemerket
caperno's Avatar
Trådstarter
Sitat av juster Vis innlegg
Jeg tror nok heller ikke det var helt tilfeldig. Det virker mer sannsynlig at de hadde en grunn for å undersøke dette nærmere enn at de tilfeldigvis gikk rundt og spurte vilkårlige mennesker om de bruker hasj.

Når det gjelder strafferabatt er dette regulert i straffelovens § 59. Retten er faktisk PLIKTIG å ta dette til vurdering dersom vedkommende kommer med en uforbeholden tilståelse. For at det skal foreligge en "uforbeholden tilståelse" vil det være nærliggende å tro at også andres befatning med saken må belyses. Det er greit å understreke her at det er RETTEN som gir strafferabatt, ikke politiet.
Vis hele sitatet...
En uforbeholden tilståelse fikk de. Han så ikke noe poeng i å nekte når de allerede hadde vært hjemme hos han. Men de tilbød han altså en strafferabatt utover dette dersom han kunne tipse om noen andre i byen som har befatning med narkotika. Bruk/salg var ikke så viktig. De ville vite hvem som var i "miljøet". Er det i det hele tatt lov å belønne tysting på noe som ikke er relevant til egen sak?
Sitat av caperno Vis innlegg
En uforbeholden tilståelse fikk de. Han så ikke noe poeng i å nekte når de allerede hadde vært hjemme hos han. Men de tilbød han altså en strafferabatt utover dette dersom han kunne tipse om noen andre i byen som har befatning med narkotika. Bruk/salg var ikke så viktig. De ville vite hvem som var i "miljøet". Er det i det hele tatt lov å belønne tysting på noe som ikke er relevant til egen sak?
Vis hele sitatet...
Gjorde et kjapt google-søk og fant denne.

Der står det blant annet at størst rabatt gis når politiet får opplysninger om andres kriminalitet.
Sitat av twixtor Vis innlegg
Ingen som kjøper 130g til personlig bruk...

Selvfølgelig dealer han, i små eller store kvanta.

Kjipt at kompisen din ble tatt, men snuten har vel ikke krav på at du skal ta pissings og det med at de er sikre på at du ser rusa ut har jeg opplevd selv men klarte å snakke meg ut av det og overbevise.
Vis hele sitatet...
er vel mange som kjøper 130 g til eget bruk , er mye billigere å handle 100 g på en gang, enn å kjøpe 5r hver dag.
Sitat av twixtor Vis innlegg
Ingen som kjøper 130g til personlig bruk...

Selvfølgelig dealer han, i små eller store kvanta.

Kjipt at kompisen din ble tatt, men snuten har vel ikke krav på at du skal ta pissings og det med at de er sikre på at du ser rusa ut har jeg opplevd selv men klarte å snakke meg ut av det og overbevise.
Vis hele sitatet...
Når prisene synker såpass mye ved større kjøp ser jeg ingen grunn til å tro at dette her ikke var til eget bruk, ville du gitt 10.000 for 100gram over tid, eller 5000 og ikke tenkt på det igjen?
Buy big, get it cheap. Fungerer stort sett overalt. Særlig om man skal handle dop.

Men er også kanskje en fordel å ikke oppbevare alt hjem til seg selv. Kjipt for denne karen at han nå vil få en langt strengere straff.
Om han ikke har noe utstyr som støtter teorien mot salg så er det ikke noe problem for han å få 130g på "eget bruk" selv om grensen teoretisk går på 50g. Blir ikke dømt for salg hvertfall, straffen for det her blir nok ikke noe sinnsyk. Bot/samf.tjeneste om han er uheldig.

Hele historien høres sinnsykt døv ut dog
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
hvorfor gikk han med på å ta urinprøve? Om han ikke var rusa, så var han ikke rusa.. Politiet kan ikke bare bestemme seg for at du ser rusa ut, for så få deg til å pisse.

Om politiet prøver seg på den måten så skal man nekte.
Vis hele sitatet...
Da har du misforstått. Hvis man blir pågrepet så kan politiet bruke tvangsmidler på deg. Hvis han hadde nekta urinprøve så hadde politiet tatt blodprøve, om de så måtte holde han fast sånn at legen tok blod.

§ 170a. Et tvangsmiddel kan brukes bare når det er tilstrekkelig grunn til det. Tvangsmidlet kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers ville være et uforholdsmessig inngrep.
Vis hele sitatet...
Om dette er noe som kan aksepteres? Herregud, greit nok at det finnes folk som liker å røyke hasj. Men det er INGEN tvil om at det er ulovlig i Norge, og sånn sett så gjør politiet jobben sin. Jeg er faktisk glad for at politiet tok han med 130gr. Det viser at de faktiske bruker ressurser på narkotika. Kompisen din må gjerne røyke så må som han vil, så lenge han er klar over at det er en risiko over å bli påtalt for sine handlinger.

Diskusjonen om legalisering foregår på høyere plan, akkurat her fungerer politiet som utøvende makt. Slik det skal være.
Sist endret av BaJa; 4. november 2011 kl. 01:55.
Sitat av hideout Vis innlegg
Om han ikke har noe utstyr som støtter teorien mot salg så er det ikke noe problem for han å få 130g på "eget bruk" selv om grensen teoretisk går på 50g. Blir ikke dømt for salg hvertfall, straffen for det her blir nok ikke noe sinnsyk. Bot/samf.tjeneste om han er uheldig.

Hele historien høres sinnsykt døv ut dog
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på hva de velger å tro. De kan dømme han for salg om de ikke tror på hans forklaring. Ser også det er nevnt at han kan finne på selge til venner, er han uheldig så har dette foregått over sms.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Da har du misforstått. Hvis man blir pågrepet så kan politiet bruke tvangsmidler på deg. Hvis han hadde nekta urinprøve så hadde politiet tatt blodprøve, om de så måtte holde han fast sånn at legen tok blod.
Vis hele sitatet...
?
Tror du at politiet bare holder deg nede og tar blodprøve av deg om du nekter urinprøve ? Politijurist må skrive ut papirer på at politiet har lov til å ta urinprøve av deg, og da må politiet bringe noe på bordet som tilsier at det er en god sjangse for at du er ruset . . . Ekke nazi-germany det her

Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Det kommer jo helt an på hva de velger å tro. De kan dømme han for salg om de ikke tror på hans forklaring. Ser også det er nevnt at han kan finne på selge til venner, er han uheldig så har dette foregått over sms.
Vis hele sitatet...
Ingen problem å forklare retten din livssituasjon og få 130g på eget bruk om de ikke har noe som støtter oppom salg. Folk får kilovis på eget bruk.....
Om han selger til venner og har 130g hjemme så er det jo en helt annen sak, da ern jo en dealer. (? ?????????)
Sitat av hideout Vis innlegg
?
Tror du at politiet bare holder deg nede og tar blodprøve av deg om du nekter urinprøve ? Politijurist må skrive ut papirer på at politiet har lov til å ta urinprøve av deg, og da må politiet bringe noe på bordet som tilsier at det er en god sjangse for at du er ruset . . . Ekke nazi-germany det her
Vis hele sitatet...
Altså, hvis vedkommende nekter å avlegge urinprøve så vil politiet ta en blodprøve, så lenge det er klarert med en jurist. Det trenger ikke å være et papir, muntlig er mer enn godt nok.

Hvis du er pågrepet av politi, så kan du utsettes for tvangsmidler. Den vurderingen med skjellig grunn til mistanke skjer før man blir pågrepet.

Så ja, politiet kan holde deg fast hvis en evt lege skal utføre rektalundersøkelse på deg.

Les lovverket, står mye matnyttig på www.lovdata.no
Sist endret av BaJa; 4. november 2011 kl. 02:00.
Sitat av hideout Vis innlegg
?
Ingen problem å forklare retten din livssituasjon og få 130g på eget bruk om de ikke har noe som støtter oppom salg. Folk får kilovis på eget bruk.....
Om han selger til venner og har 130g hjemme så er det jo en helt annen sak, da ern jo en dealer. (? ?????????)
Vis hele sitatet...
Fortsatt uenig, da han er tatt med 130 gram. Du sier selv at alt over 50 kan dømmes til salg. Vil også tro han har ei vekt, da han har handlet for så store summer. Men dette kan sikkert ts si noe om?
Sist endret av ImnotEmo.; 4. november 2011 kl. 02:03. Grunn: forandret quote
Fatter du selv hva du sier(?)

Om det er muntlig eller på papir har vel fint lite å si - Det må komme en ordre fra politijurist at dem kan ta en urinprøve av deg, og en slik ordre kommer ikke bare annpå dagsformen til juristen, det må foreligge noe som støtter teorien om at du tester positivt. Ekke nazi-germany som sagt.

Om en slik ordre ER utskrevet så er det vel rablende uvesentlig om du nekter eller hva du gjør, men om du nekter og en slik ordre IKKE foreligger..så styrer du jo selvsagt unna en slik prøve

Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Fortsatt uenig, da han er tatt med 130 gram. Du sier selv at alt over 50 kan dømmes til salg. Vil også tro han har ei vekt, da han har handlet for så store summer. Men dette kan sikkert ts si noe om?
Vis hele sitatet...
Kan vær så mye uenig du bare vil, så lenge det ikke er masse greier på telefon, klipsposer, ferdigdelte biter etc..så vil ingen oppegående person ha noe problem med å få det der på eget bruk.

Første rådet han ville fått av en advokat det, framlegg rusproblemet - inget problem
Jeg vil tørre å påstå at det er en i hannes krets som er overvåket og at de derfra har fått nyss i karen. De hadde ikke nok grunnlag til å foreta seg noe så de kom på vanlig besøk. Vanlig for politiet å gjøre.

Kun antagelser, men ganske sannsynlig?
Sist endret av Skatteetaten; 4. november 2011 kl. 02:08.
Sitat av hideout Vis innlegg
Fatter du selv hva du sier(?)

Om det er muntlig eller på papir har vel fint lite å si - Det må komme en ordre fra politijurist at dem kan ta en urinprøve av deg, og en slik ordre kommer ikke bare annpå dagsformen til juristen, det må foreligge noe som støtter teorien om at du tester positivt. Ekke nazi-germany som sagt.

Om en slik ordre ER utskrevet så er det vel rablende uvesentlig om du nekter eller hva du gjør, men om du nekter og en slik ordre IKKE foreligger..så styrer du jo selvsagt unna en slik prøve



Kan vær så mye uenig du bare vil, så lenge det ikke er masse greier på telefon, klipsposer, ferdigdelte biter etc..så vil ingen oppegående person ha noe problem med å få det der på eget bruk.

Første rådet han ville fått av en advokat det, framlegg rusproblemet - inget problem
Vis hele sitatet...
1. Politiet er ute på tur, de ser en kjenning og vil ha han pågrepet. Etter mye diskusjon med jurist så kommer juristen fram til at politiet kan pågripe vedkommende person. Uavhengig av hva vedkommende har gjort.
Altså vedkommende blir pågrepet som en mistenkt/sikta på grunnlag av skjellig grunn til mistanke.

2. Nå som vedkommende er pågrepet etter ordre fra en jurist, så trenger ikke politiet å konferere med en jurist for å ta blodprøve, siden vedkommende allerede er pågrepet etter ordre fra jurist.
Sist endret av BaJa; 4. november 2011 kl. 02:11.
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Jeg vil tørre å påstå at det er en i hannes krets som er overvåket og at de derfra har fått nyss i karen. De hadde ikke nok grunnlag til å foreta seg noe så de kom på vanlig besøk. Vanlig for politiet å gjøre.

Kun antagelser, men ganske sannsynlig?
Vis hele sitatet...
Er selvsagt noen som har blåst han/han har blitt oppdaget via leddet han kjøper fra, noe annet er rimelig utenkelig etter å lest den utrolige historien der

Sitat av x3m187 Vis innlegg
1. Politiet er ute på tur, de ser en kjenning og vil ha han pågrepet. Etter mye diskusjon med jurist så kommer juristen fram til at politiet kan pågripe vedkommende person. Uavhengig av hva vedkommende har gjort.
Altså vedkommende blir pågrepet som en mistenkt/sikta på grunnlag av skjellig grunn til mistanke.

2. Nå som vedkommende er pågrepet etter ordre fra en jurist, så trenger ikke politiet å konferere med en jurist for å ta blodprøve, siden vedkommende allerede er pågrepet etter ordre fra jurist.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?
Sitat av hideout Vis innlegg
Er selvsagt noen som har blåst han/han har blitt oppdaget via leddet han kjøper fra, noe annet er rimelig utenkelig etter å lest den utrolige historien der



Hvor har du dette fra?
Vis hele sitatet...
§ 171. Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når:
1) det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler,
2) det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige,
3) det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder,
4) han selv begjærer det av grunner som finnes fyldestgjørende.
Når det er reist sak om overføring til tvungent psykisk helsevern etter straffeloven § 39 eller tvungen omsorg etter straffeloven § 39 a, eller det er sannsynlig at slik sak vil bli reist, kan pågripelse skje uansett om straff kan idømmes, såfremt vilkårene i første ledd for øvrig foreligger. Det samme gjelder når det er avsagt dom på overføring til tvungent psykisk helsevern eller tvungen omsorg.
Vis hele sitatet...
§ 170a. Et tvangsmiddel kan brukes bare når det er tilstrekkelig grunn til det. Tvangsmidlet kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers ville være et uforholdsmessig inngrep.
Vis hele sitatet...
Det er hovedlovverket, det er samt endel forskrifter for bruk av tvangsmidler. Som jeg ikke finner nå.
Hvor står det der at det er noe automatikk i det å bli pågrepet og at politiet har lov til å ta tvunget urin/blodprøve av deg? Det du egentlig sier er at om en person blir pågrepet - så trenger ikke engang politiet å spørr jurist om lov å ta urinprøve? Du tror det inngår i arrestordren?

Ingenting av det du paster der tilsier dette...
Sitat av hideout Vis innlegg
Hvor står det der at det er noe automatikk i det å bli pågrepet og at politiet har lov til å ta tvunget urin/blodprøve av deg? Det du egentlig sier er at om en person blir pågrepet - så trenger ikke engang politiet å spørr jurist om lov å ta urinprøve? Du tror det inngår i arrestordren?

Ingenting av det du paster der tilsier dette...
Vis hele sitatet...
Altså det jeg sier er praksis. Det jeg limte inn var lovhjemlene. Det står heller ikke noe om at politiet skal spørre en jurist om å ta en blodprøve når juristen allerede har besluttet en pågripelse!

Skal juristen også beslutte; urinprøve, blodprøve, utåndingsprøve, DNA prøve, fotografi og andre ledd i etterforskning for å sikre bevis? Alt dette er tvangsmidler som kan brukes på en person som allerede er pågrepet. Jurist bestemmer pågripelse, politi bestemmer bruk av tvangsmiddel med skjellig grunn til mistanke.

Jeg vet at det står noe om dette i noe rettspraksis samt forskrifter. Spørsmålet er om jeg skal bruke tid på å finne det nå....
For å si det sånn, jeg kan garantere deg at politiet må spørre en jurist om å ta blodprøve, og jeg kan garantere deg at det ikke inngår i en arrestordre ;-)

Har blitt arrestert ilag med 2 personer, de ville ha urinprøve av oss alle 3, 2 av oss fikk de medhold på grunnet tidligere rulleblad og narkodommer, personnummer 3 som var ustraffet og ingen tidligere befaring/mistanker om involvering med narko fikk de ikke medhold på. Det vi var siktet på hadde strafferamme på langt over 6 måneder.

Så hvordan det her er mulig ifølge din praksis og -tolking- av lovhjemmel er for meg utrolig
Jeg trodde poltiet bare kunne bruke tvang med prøver i trafikkrelaterte saker eller om personen er under 18. Jeg nekter å tro at politet får disse rettighetene som x3m1 forteller om bare man er pågrepet.

Sitat av hideout Vis innlegg
Er selvsagt noen som har blåst han/han har blitt oppdaget via leddet han kjøper fra, noe annet er rimelig utenkelig etter å lest den utrolige historien der
Vis hele sitatet...
Ikke en ren selvfølge i mine øyne.
De får ikke det.

Tja, nei..politiet drev nok bare og spaserte(til fots) og snubla over en kar i garasjen hans som de mistenkte såpass mye for hasjrus(bare av å se på han, etter han har vært å jobbet i garasjen) at de tok han inn for urinprøvetaking.....
For meg er det en selvfølge at navnet hans har kommet opp i samband med noe annet hvertfall ;-)
Sitat av hideout Vis innlegg
For meg er det en selvfølge at navnet hans har kommet opp i samband med noe annet hvertfall ;-)
Vis hele sitatet...
Ja, som f eks. det jeg sier i tidligere post som du siterte.

Jeg sier ikke at han ikke har blitt tystet på, bare det at det ikke er en ren selvfølge.
Sitat av hideout Vis innlegg
For å si det sånn, jeg kan garantere deg at politiet må spørre en jurist om å ta blodprøve, og jeg kan garantere deg at det ikke inngår i en arrestordre ;-)

Har blitt arrestert ilag med 2 personer, de ville ha urinprøve av oss alle 3, 2 av oss fikk de medhold på grunnet tidligere rulleblad og narkodommer, personnummer 3 som var ustraffet og ingen tidligere befaring/mistanker om involvering med narko fikk de ikke medhold på. Det vi var siktet på hadde strafferamme på langt over 6 måneder.

Så hvordan det her er mulig ifølge din praksis og -tolking- av lovhjemmel er for meg utrolig
Vis hele sitatet...
Samme som du sa til meg, hvor står dette?

Jeg trodde poltiet bare kunne bruke tvang med prøver i trafikkrelaterte saker eller om personen er under 18. Jeg nekter å tro at politet får disse rettighetene som x3m1 forteller om bare man er pågrepet.
Vis hele sitatet...
Hva tror du tvangsmidler er? Politiet kan pågripe deg på byen hvis de har skjellig grunn til mistanke eller fersk gjerning og ferske spor. Da trenger de ikke å snakke med en jurist engang. Det står i Strpl § 171.

Vi fortsetter diskusjonen om tvangsmidler imorgen.
Sist endret av BaJa; 4. november 2011 kl. 02:45.
Dunno. bare basert på egen erfaring. Men hadde det vært slik du sier, hadde det selvsagt stått der du paster det fra ;-)

Er en STOR forskjell på å arrestere noen å holde de i 6 timer, og det å tvinge de til å avgi en urinprøve..........
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hva tror du tvangsmidler er? Politiet kan pågripe deg på byen hvis de har skjellig grunn til mistanke eller fersk gjerning og ferske spor. Da trenger de ikke å snakke med en jurist engang. Det står i Strpl § 171.

Vi fortsetter diskusjonen om tvangsmidler imorgen.
Vis hele sitatet...
Hva tror du rettigheter er? Jeg nekter å tro politiet kan ta blodprøver av deg som dem selv vil bare du er pågrepet.

De spør deg om du samtykker til en blodprøve, man sier nei. Hva skjer da?
Da må de fremlegge noe som støtter deres teori om at du kommer til å teste positivt.

Andre kriterier når det er bilkjøring involvert selvsagt.
Kritikkverdig fordi de avdekket at han besitter ulovlige substanser?
Sitat av twixtor Vis innlegg
Ingen som kjøper 130g til personlig bruk...
Vis hele sitatet...
Prat for deg selv, når jeg kommer over noe godt for riktig pris så slår jeg til.
Svanemerket
caperno's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Kritikkverdig fordi de avdekket at han besitter ulovlige substanser?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tenker mer på den delen hvor de går inn på privat eiendom og spør eier (som for øvrig er tidligere ustraffet) om hva han driver med for så å beskylde han for for å være rusa på narkotika. At han faktisk ikke var rusa gjør jo situasjonen bare enda mer absurd.
Jeg ville klart nektet. Det er dog ikke like lett når man ikke vet hva man har rett til. Husker ikke akkurat paragrafer og slikt, men mener å huske at det var sånn at så lenge de ikke finner noe på personen(ransakning) så har de kun mulighet til å holde deg i 4 timer. Det er ikke skjellig grunn til noe mer at man "ser" rusa ut. De kan jo bokstavelig talt finne på hva de vil, fra at man svetter mistenkelig til at pupillene er store(noe de ofte blir pga. adrenalinet). Finner de ikke noe på deg så er ikke det at man ser rusa ut grunn nok til at de kan gjøre noe. I denne sammenheng hvor personen det gjelder er tidligere ustraffet vil det i mine øyne ikke være noen gyldig grunn for politijuristen å kunne kreve blodprøve/pisseprøve. De må jo isåfall ha visst at han hadde mye liggende. Det er jo i utgangspunktet bare snakk om mistanke om bruk av hasj. Om han hadde nektet hadde de ikke hatt noe de skulle sagt og de kan ikke kreve noe som helst om han ikke har noe på seg.
Sist endret av Sinister; 9. november 2011 kl. 22:28.
Det er sånn folk blir når de får makt over andre, maktsyke.

Spesielt politikere, de ELSKER å styre andre og si hva de kan gjøre og ikke kan gjøre.. Eneste spørsmålet mitt er.. hvorfor i HELVETE skal en jævla DRITT bestemme meg om jeg skal røyke weed eller ikke? Kan de ikke bare.. ikke gjøre det selv hvis de synes det er så føkkings farlig..?

Hvis den historien din er sann burde den blitt publisert et sted.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Det er sånn folk blir når de får makt over andre, maktsyke.

Spesielt politikere, de ELSKER å styre andre og si hva de kan gjøre og ikke kan gjøre.. Eneste spørsmålet mitt er.. hvorfor i HELVETE skal en jævla DRITT bestemme meg om jeg skal røyke weed eller ikke? Kan de ikke bare.. ikke gjøre det selv hvis de synes det er så føkkings farlig..?

Hvis den historien din er sann burde den blitt publisert et sted.
Vis hele sitatet...
Det er nok mer til dette enn at de helt på random brukte Jedi mind tricks for å finne ut at kameraten til TS var rusa.

Og de går vel heller ikke inn i huset ditt om det eneste du er mistenkt for er å ha røyka. De kaster ikke bort tida på sånt med mindre de håper å gjøre et større beslag.

Tror nok at de andre her har rett når de sier at kameraten mest sannsynlig ble busta gjennom leverandøren hans.
Herre så hard det må være å være politi.

I praksis så har politiet her tatt en person med besittelse av 130g hasj - en mengde som tilsier at det er ment for videresalg. Denne grensen setter ikke politiet selv fra dag til dag, men er bestemt av høyere instanser, politiet må bare forholde seg til den.

Er ikke dette bare fantastisk politiarbeid? Jeg på min side synes det.
Jeg innser at dette bare blir en debatt av typen "Faens politikere, weed er mindre skadelig enn alkohol jo!" - men spørsmålet var vel strengt talt hvorvidt dette var dårlig politiarbeid.

Det er da vel fullt mulig at politiet har fått et tips om at denne personen enten sitter på store mengder, eller selger narkotika, og da burde de vitterlig være i i sin fulle rett til å gå til aksjon.

TL;DR: politiet gjorde jobben sin og pågrep en person som var i besittelse av ulovlig stoff. Applaus.
Han får bare forklare at de 130 grammene er til eget bruk ut året og at han bare helge røyker for da er det jo nesten 1-2 jointer vær helg. Og at han kan hjelpe kompiser vis spørsmålet skulle kommet opp, men at han gjør det gratis å ikke tar imot penger fordet. Dette og mye mer jeg sa under mitt avhør for besittelse av 150gram og fikk alt sammen anmeldt i egetbruk selvom det var så mye.
ikke innrømm å dele noe med venner, enten for penger eller gratis. det er like forbudt å "spre" narkotikaen uansett og du innrømmer å være en spredningsfare.

stå på at det er til eget forbruk. det går helt fint. vet om folk som har fått myyye mer enn 130g som "eget forbruk", meg selv inkludert. det er ikke uvanlig at folk som røyker mye og har en grei inntekt kjøper inn for 1-2 måneders om gangen. dette vet retten. og man får ikke lavere eller strengere straff om man sier man røyker kun i helger, eller lignende. i grunn har jeg en følelse av at jo at man blir mildere straffet om man innrømmer å være avhenig. rusmisbruker rett og slett :P


finner hele denne historien hårreisende. selv om nok politiet har sitt på det "tørre", så er det helt latterlig at de skal gå rundt å "jakte" på mistenkte stonere på en slik måte.
Sitat av technot Vis innlegg
finner hele denne historien hårreisende. selv om nok politiet har sitt på det "tørre", så er det helt latterlig at de skal gå rundt å "jakte" på mistenkte stonere på en slik måte.
Vis hele sitatet...
[ironi]
Det synes jeg også. Det er latterlig at politiet skal gå rundt og oppklare lovbrudd. De burde heller bruke tiden på andre ting enn narkotika.

Det jeg ønsker meg er et politi som setter seg selv over loven og selv bestemmer hvilke lover de ønsker å håndheve -> litt mer sånn som de har i Tyrkia og Bulgaria.

Det tror jeg hadde vært det beste for samfunnet
[/ironi]
Sitat av juster Vis innlegg
[ironi]
Det synes jeg også. Det er latterlig at politiet skal gå rundt og oppklare lovbrudd. De burde heller bruke tiden på andre ting enn narkotika.

Det jeg ønsker meg er et politi som setter seg selv over loven og selv bestemmer hvilke lover de ønsker å håndheve -> litt mer sånn som de har i Tyrkia og Bulgaria.

Det tror jeg hadde vært det beste for samfunnet
[/ironi]
Vis hele sitatet...
alltid hyggelig å herske med ironi.

det er selvsagt ikke latterlig at de oppklarer lovbrudd. men tror de aller aller fleste av oss, altså ikke deg, allikevel ønsker begrensninger i metodene politiet bruker til å oppklare disse lovbruddene.
Sitat av technot Vis innlegg
alltid hyggelig å herske med ironi.

det er selvsagt ikke latterlig at de oppklarer lovbrudd. men tror de aller aller fleste av oss, altså ikke deg, allikevel ønsker begrensninger i metodene politiet bruker til å oppklare disse lovbruddene.
Vis hele sitatet...
Ut fra historien her har politiet brukt pisseprøve til å oppklare en narkotikarelatert forbrytelse. Det er få andre måter enn pisseprøve/blodprøve som er egnet til å avgjøre om en person er påvirket - slik at om du mener dette ikke burde vært en tilgjengelig metode har du indirekte påstått at det burde ikke være mulig å finne ut om en person er påvirket.

Slik det hele blir fremstilt tyder alt på at politiet har fått et tips om at vedkommende oppbevarer et større kvanta narkotika, men de velger å underbygge dette gjennom en prøve før de går inn i huset. Muligens fordi tipseren er ansett som upålitelig, eventuelt fordi tipset er uklart.
Faktisk har de da gjort et solid stykke arbeid før de ransaker huset - et tips om oppbevaring av 130g hasj vil i seg selv kunne gi grunnlag for ransakelse, også uten noen forutgående test av den som blir ransaket.

Når det gjelder påstanden om bruk av tvangsmidler vil det (som vanlig) være avhengig av hele bildet hvorvidt juristen vil godkjenne dette. Dersom, som forutsatt, politiet har fått et tips om oppbevaring av større kvanta skal man ikke se bort fra at de hadde fått denne tillatelsen.

Forøvrig, 4-timers regelen gjelder innbringelse. I dette tilfellet er personen pågrepet, og politiet kan da holde vedkommende i 24 timer før h*n fremstilles for varetektsfengsling.
doseren, det jeg reagerer på er metoden ved å dukke opp hjemme hos noen som er på vei til garasjen eller bosset i hjemmet sitt og blir beskyldt for å se "ruset" ut bare for at politiet skal skape seg en "åpning".

og ja jeg mener at politiet ikke skal kunne avkreve alle de mistenker å være ruset en urinprøve med mindre det skjer i samband med kjøring, eller lignende.

Jeg er helt i mot at det skal være mulig å pålegge noen tvang om urinprøve kun basert på politiets subjektive oppfatning av om noen er "ruset" eller ikke.
Sist endret av technot; 10. november 2011 kl. 13:01.
Sitat av technot Vis innlegg
doseren, det jeg reagerer på er metoden ved å dukke opp hjemme hos noen som er på vei til garasjen eller bosset i hjemmet sitt og blir beskyldt for å se "ruset" ut bare for at politiet skal skape seg en "åpning".

og ja jeg mener at politiet ikke skal kunne avkreve alle de mistenker å være ruset en urinprøve med mindre det skjer i samband med kjøring, eller lignende.

Jeg er helt i mot at det skal være mulig å pålegge noen tvang om urinprøve kun basert på politiets subjektive oppfatning av om noen er "ruset" eller ikke.
Vis hele sitatet...
Som sagt, mye tyder på at politiet her hadde mer å gå på, de hadde sannsynligvis åpningen allerede før de dukket opp i garasjen hos vedkommende.
En subjektiv vurdering av "ruset" er også etter min mening et for tynt grunnlag for å pålegge blodprøve (urinprøve kan ikke pålegges), det får de etter min erfaring heller ikke adgang til med mindre beruselsen er åpenbar.
Dog, i denne saken tyder mye på at de allerede hadde en begrunnet mistanke om bruk og oppbevaring av narkotika, og da har de etter min mening hjemmel for tvang.

Husk likevel på en ting; det ble ikke benyttet tvangsmidler. Vedkommende gikk frivillig med på pissings, og gav gjennom den politiet et klart grunnlag for å mistenke narkotikaforbrytelser og hjemmel til ransakelse. Som sådan tyder saken mer på at det er gjort et berømmelig stykke solid politiarbeid snarere enn kritikkverdig.