Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3954
2 jenter var hjemme hos kjærestene sine som bor sammen. Disse to gutta var på jobb/samfunnstjeneste, og mens disse to jentene sover i huset kommer politiet. De viste ikke ransakelsesordre, de begynte å rote rundt etter drugs. Det som er greia her er at ingen av jentene visste om det var noe i huset, men politiet fant rester av 1gram hasj i veska til den ene jenta. Dette var selvfølgelig ikke hennes, men det ble ikke betrodd av politiet. Det ender med at ene jenta blir satt i jern fordi hun var småsnafs, og begge ble sendt til politistasjonen. Når de ankom politistasjonen ble begge satt i hver deres glattcelle en god stund frem til tisseprøve.

Er det virkelig lov å ta med noen ned til stasjonen, sette de i glattcelle etc for UNDER 1gram hasj?
Velkommen til Norge, å røyke harmløs cannabis av egen fri vilje sidestilles med å rane en gammel dame på åpen gate.
Trådstarter
12 0
Sist det var rassia i det huset, så var de tre stykker... det ble funnet 10g cannabis, og hvis politiet fant 1g mer med cannabis, så ble de sendt rett til politistasjonen....... så hvorfor skal så lite som 1g være nok til glattcelle, når man måtte overskride 10g forrige gang? Hmm..
Rett og slett idiotisk, hadde du gjort ett ran hadde du vell blitt avhørt på stedet og fått lov å gå hjem etterpå..
snuten mistenker vel salg,og prøvde vel og få dem til og snakke..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Aaatcho Vis innlegg
Rett og slett idiotisk, hadde du gjort ett ran hadde du vell blitt avhørt på stedet og fått lov å gå hjem etterpå..
Vis hele sitatet...
Ja, for ransmenn blir bare avhørt og sendt hjem etterpå, det er helt naturlig og logisk.
Sitat av mariadc Vis innlegg
2 jenter var hjemme hos kjærestene sine som bor sammen. Disse to gutta var på jobb/samfunnstjeneste, og mens disse to jentene sover i huset kommer politiet. De viste ikke ransakelsesordre, de begynte å rote rundt etter drugs. Det som er greia her er at ingen av jentene visste om det var noe i huset, men politiet fant rester av 1gram hasj i veska til den ene jenta. Dette var selvfølgelig ikke hennes, men det ble ikke betrodd av politiet. Det ender med at ene jenta blir satt i jern fordi hun var småsnafs, og begge ble sendt til politistasjonen. Når de ankom politistasjonen ble begge satt i hver deres glattcelle en god stund frem til tisseprøve.

Er det virkelig lov å ta med noen ned til stasjonen, sette de i glattcelle etc for UNDER 1gram hasj?
Vis hele sitatet...
Ja, det er lov.

Og bare for å oppklare en annen sak, politiet behøver ikke vise noen ransakelsesordre - annet enn på amerikanske filmer og tv-serier. Så lenge ransakelsen er avklart med politijurist kan de gjennomsøke en leilighet. Selve grunnlaget og tillatelsen til ransakelse skal nedtegnes skriftlig så fort som mulig, men de behøver ikke vise den på stedet.

Hvis jentene i tillegg oppfører seg ufint gjør det ikke saken deres noe lettere. At politiet ikke tror henne på at hasjen i veska hennes tilhører noen andre er kanskje ikke så veldig rart, og når det i tillegg er som du sier at de tidligere har avdekket narkotika i samme leilighet så begynner det å bli mange bekker små i denne saken.

- Bare som et litt på siden eksempel; Du kan bli tatt for å kjøre 100 i 80-sona og beholde lappen, kanskje til og med to ganger, men om du deretter blir tatt i 85 så ryker lappen på prikkbelastningen....
Ser du bor i hedmark?
Distrikts politiet er jo kjent for å være svin når det kommer til narkotika?=p

er enig i at det er overkill med glattcelle for et gram hasj, men politiet er desverre i sin fulle rett

hvis dere var ufine/frekk kan det også ha utløst maktdemonstrasjonen(?), uten at jeg skal påstå at dere var ufin

kan nevne at jeg ble tatt for dyrking i fjor. over 500 gram ble jeg til slutt dømt for. men under busten, så oppførte politiet seg eksemplarisk. de tok ingen "razzia" i leiligheten, men stolte på at jeg hadde funnet frem og gitt dem alt jeg hadde. og jeg ble kun sittende på glattcelle i 30 minutt mens jeg ventet på at de skjulle gjøre seg klar til et avhør. avhøret tok 20 minutt, også slapp de meg ut. tok et år før saken kom opp for retten. endte med under 50 timer sammfunstraff og 0 kr i bot.

Politiet trenger kun mistanke om en kriminell handling for å holde folk på glattcelle i opptil 48 timer. det var 12 timer, men det har blitt utvidet til 48 nå nylig. skal de holde deg utover det må de ha en dommeravjørelse på varetekt.


ser du skriver ene jenten var småsnafs, regner med du mener ufin/frekk? er man ufin/frekk mot politiet når man akkurat har blitt tatt for et kriminellt forhold, så har man i grunn bare seg selv å takke for at politiet utøver sin makt
Fin måte å skremme unge personer på.

Blir mindre fristende å drive med "slikt" - når det er slike konsekvenser som kan oppstå.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Fin måte å skremme unge personer på.

Blir mindre fristende å drive med "slikt" - når det er slike konsekvenser som kan oppstå.
Vis hele sitatet...
Bedre at politiet tar en veldig alvorlig prat med de unge, enn aa faa bot og prikk paa rullebladet! Det har jeg ment lenge, fordi saa fort ungdommen faar prikk paa rullebladet, saa kan mange bli deprimerte og ha en enda mer hat for politiet og ikke minst, bare fortsette aa rooyke siden de har ikke noe aa tape paa lenger (naar det kommer til aa faa prikk paa rullebladet).

Snakker av egen erfaring.
Sist endret av kongs1; 16. juni 2011 kl. 14:53.
Nårtid fikk du prikk på rullebladet for å havne på glattcella?
jeg vil tippe dette et sted hvor politiet har liiiiiite å gjøre.
I oslo ser jeg folk bare få bot selv for en 5'er :P.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nårtid fikk du prikk på rullebladet for å havne på glattcella?
Vis hele sitatet...
Glattcelle syntes jeg er en fin maate aa skremme unge paa, det skal du ha! MEN ikke at de sitter i cella OG faa prikk paa rullebladet, som skjedde med meg for aa ha 0.5g med weed etter aa ha oppfoort seg ganske bra igjennom hele livet og stresset med aa ikke ha noe paa rullebladet.

Glattcelle fremfor prikk paa rullebladet for de som ikke har blitt tatt for noe foor/ikke noe prikker paa rullebladet? JA stemmer jeg.

Og jeg er ganske sikker paa at disse to jentene har faatt bot/prikk paa rullebladet etter aa ha veert i besittelse av weed.
Du får jo ikke noe mindre med prikker, om du ikke kommer på glattcella.
Får du bot hos politiet, så får du en slik "prikk".
At du kommer på glattcella, kan du se på som en bonus til straffen i seg selv.
grunnen til at de havnet på cella var nok forde hun ikke ville vedkjenne seg det 1g. de fant
Sitat av søtmann50 Vis innlegg
Velkommen til Norge, å røyke harmløs cannabis av egen fri vilje sidestilles med å rane en gammel dame på åpen gate.
Vis hele sitatet...
Jeg syns også at lovverket rundt rus og rusmidler er for dårlig, men jeg begynner virkelig å se meg lei på usaklige og tåpelige innlegg som dette.
Cannabisrøykere burde ta seg sammen for å fremstå som oppegående individer fremfor en flokk med stridige snørrunger.

Dersom politiet har mistanke om at en person har befattning med kriminalitet, det være seg tyveri, vold eller feks. narkotika, har de lov til å holde den aktuelle personen i inntil fire timer, selv om det ikke foreligger noen bevis for dette.

La oss se på fakta i denne saken:

- I dette tilfellet ble det funnet narkotika i _vesken_ til en person som nektet for å ha kjennskap til saken.

- De involverte personene oppholdt seg i en bolig som disponeres av kjenninger av politiet.

- Det var helt sikkert en grunn til at politiet kom på besøk, muligens pga. mistanke om oppbevaring og bruk av narkotika.

- Det ble også funnet narkotika i forbindelse med besøket.


Vel, har hasjen på magisk vis klart å utvikle små hasjbein slik at den ble i stand til å hoppe elegant opp i vesken hennes?
Ikke spesielt troverdig spør du meg.

Pga. dette skjønner jeg godt at politiet tok jentene med på stasjonen for urintesting.
Og jentene burde ikke klage på dette heller, det er tross alt en grei måte å prøve å renvaske seg på dersom prøven viser seg å være negativ.

Det er også en del andre grunner som taler for at jentene burde innbringes til stasjonen i politiets øyne, som feks. eventuell bevisforspillelse dersom jenten hadde oppbevart mer hasj hjemme hos seg selv.
Sitat av mariadc Vis innlegg
Sist det var rassia i det huset, så var de tre stykker... det ble funnet 10g cannabis, og hvis politiet fant 1g mer med cannabis, så ble de sendt rett til politistasjonen....... så hvorfor skal så lite som 1g være nok til glattcelle, når man måtte overskride 10g forrige gang? Hmm..
Vis hele sitatet...
Sexuell trakassering?
Hurra for Norge.

Her hvor politiet er opptatt med å ta seg av hasjrøykere og pokerspillere.
Voldtatte kvinner er ikke på lik linje engang..

Men til topic; Synes at glattcelle var LITT heftig for 1. gram.
Sist endret av Awesome-O; 16. juni 2011 kl. 15:58.
Jeg hadde ikke trodd på noen som har hasj i veska si, og sier det ikke her hennes. Just sayin.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Fin måte å skremme unge personer på.

Blir mindre fristende å drive med "slikt" - når det er slike konsekvenser som kan oppstå.
Vis hele sitatet...
For noen få vil det vel fungere som en lekse, men av alle jeg kjenner som har røyket eller fortsatt driver med det, så er det ingen som har "blitt skremt bort fra det" av politiet. Det vil jo selvsagt alltid være tilfeller, men av alle jeg kjenner så gjelder ikke dette for noen. Jeg har veldig stor krets med alt fra streitinger(som kan ha tatt seg et blås fra tid til annen) til rusmisbrukere som venner/bekjente. Det som ofte viser seg å være faktum er at mange av de som driver med narkotika allerede er på skråplanet. De kan ha blitt forsømt eller på andre måter hatt en dårlig oppvekst. For dem så er ikke narkotika bare en virkelighetsflukt, men også en måte å opponere mot et samfunn som de mener har gjort dem urett. Det er veldig mange av disse tilfellene og tror du virkelig de da lærer seg en lekse ved at man kaster dem på glatta for 1g? Sånn jeg ser det vil det i mange tilfeller forsterke de følelsene disse personene allerede har.
Trådstarter
12 0
Sitat av kongs1 Vis innlegg
Bedre at politiet tar en veldig alvorlig prat med de unge, enn aa faa bot og prikk paa rullebladet! Det har jeg ment lenge, fordi saa fort ungdommen faar prikk paa rullebladet, saa kan mange bli deprimerte og ha en enda mer hat for politiet og ikke minst, bare fortsette aa rooyke siden de har ikke noe aa tape paa lenger (naar det kommer til aa faa prikk paa rullebladet).

Snakker av egen erfaring.
Vis hele sitatet...

Hah, samme tenkte jeg. Ser ingen grunn til å ikke slutte helt.. men blir ikke den prikken "fjernet" etter 2 år hvis man ikke blir tatt flere ganger?



- BTW, det var ikke jentas rester av hasj. Ble klarhet i hvem sin det var litt seinere.
Du kan havne på glattcella i opptil 6/12 timer uten å gjort noe, så hvorfor er det en overraskelse at det kan skje når du faktisk blir tatt med noe ulovlig?
Glattcelle er for voldelige personer og folk som trenger å sove ut alkoholrusen, er sterkt imot at det skal benyttes i slike småsaker.
Greit nok å holde noen til avhør om dem har over 100g av noe snask, da det faktisk er fare for bevisforspillelse i forhold til storsmuglere. Brukerdoser blir for drøyt å gjøre noe med.
Det blir som sagt mer brukt til skremming, enn noe fornuftig i slike saker.
2 unge søte jenter, som trolig akkurat har startet å røyke hasj siden typene deres gjør det, er lett å få til å slutte igjen, når de blir skremt på en slik måte.

blir det samme som stjeling. Blir du tatt første gangen (eller en av de første gangene) - så skal det mye til før du stjeler igjen. Selvfølgelig så vil jo de som allerede er klepto, og de som føler behovet, forsette å stjele.
De ble ikke slengt på glattcelle som "straff" for 1 gram hasj, du sier jo selv at det ble tatt urinprøve av dem. Jeeez, hva skulle snuten ellers gjort, da? Bedt dem pisse på en tom colaflaske i leiligheten? Ser for meg at den hadde holdt i retten, ja.

Dette er et klassisk eksempel på at den som er med på leken må tåle steken.
Trådstarter
12 0
Sitat av dåttkom Vis innlegg
De ble ikke slengt på glattcelle som "straff" for 1 gram hasj, du sier jo selv at det ble tatt urinprøve av dem. Jeeez, hva skulle snuten ellers gjort, da? Bedt dem pisse på en tom colaflaske i leiligheten? Ser for meg at den hadde holdt i retten, ja.

Dette er et klassisk eksempel på at den som er med på leken må tåle steken.
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig må man "tåle steken", men det jeg stusset over var om det var veldig vanlig at det var slik politiet håndtar slike saker. Har ikke opplevd at noen andre som har blitt tatt, har blitt tatt på den måten...

Vet bare at den gangen de ble tatt med 10g, så skulle det bare 1g til, før alle måtte til politistasjonen. :-pp var det politifolkene sa, og vips fant de 1g til og alle måtte dra.
Det er helt klart at mengden med hasj ikke var grunnen til at politiet gjorde som de gjorde. Hva har denne jenta gjort i ettertid?