Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5406
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk nylig henlagt en rekke saker hos Politiet. Der står det at «Saken er registrert ved Avsnitt for spesiell etterforskning og metoder».

Noen som vet litt hva som ligger i dette? Har tidvis følt meg overvåket og avlyttet, og mener på at Politiet har sporet telefonen min minst 2 ganger (plutselig møtt og blitt stoppet av sivil på veldig pussig tid/sted.) Noen har sagt til meg at dersom man har blitt avlyttet vil man få beskjed om dette når saken avsluttes. Kan noen bekrefte det?

Jeg har vært etterforsket for veldig grov narkotikavirksomhet, kjøp/salg.

Ellers noen som vet noe om dette avsnittet? Hvilke metoder kan de bruke, som en vanlig etterforsker ikke kan? Har de lov til å bruke mer inngripende metoder enn ellers?
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Virkelig ingen som har vært borti dette?
Ut fra stillingsannonser (http://www.aktuellajobb.se/jobs/inde...me=Alla%20jobb https://karrierestart.no/ledig-still...ame=JobAdPrint) kan vi lese at det kreves hemmelighetsklarering for å i det hele tatt jobbet med dette.
Videre driver de med ting som hemmelige ransakinger, teknisk sporing, skjult kameraovervåking og så videre.

Så det er nok liten tvil om at du rent faktisk har vært overvåket. Hvis du vil fortsette å tjene gode (sorte) penger uten å bli fanget ville jeg gått gjennom OPSEC rutinene dine. Skaff deg en boog-phone(modifisert telefon uten GPS-brikke, fjernet kameraer og mikrofoner). Krypter ting, ha OS til lyssky ting på en bootable USB-stikk som er kryptert og bruk VPN/Tor kombinert med Element/wickr/signal for kommunikasjon, og for enda bedre sikkerhet bruk PGP-kryptering inni de krypterte appene så de ikke kan lese meldingene i klartekst om de skulle klare å installere noe på telefonen din som gjør at de kan screen-recorde det som foregår på skjermen din.

Videre unngå å kjøre rundt i kjøretøy registrert på deg, få en perifer venn til å lease en bil i sitt navn som du benytter. Ikke ha med deg telefonen når du skal ut å gjøre lyssky ting, skaff deg et kryptert samband/walkie-talkie du kan kommunisere med de du trenger å kommunisere med. Utvikl kodespråk. Møt face2face på skjulte steder for å gjøre avtaler og aldri kommuniser i klartekst i tilfelle onkel står bak en ås med en mikrofon som kan fange opp samtaler på kilometers avstand, etc.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke man får automatisk beskjed nei men du har krav på å få vite det om du kontakter NKOM.

At saken er registrert ved det avsnittet betyr ikke at det avsnittet har vært på saken. Trolig ikke siden saken ble henlagt. De koster millioner med den type etterforskning og gjøres kun i typ al qaida og Eirik Jensen saker. Kameraovervåkning osv skjer ikke for 5 kg hasj.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tok kontakt med Kontrollutvalget for kommunikasjonskontroll i dag, venter spent på svar.

Jeg tok virkelig mine forhåndsregler når jeg var i gamet. La mye innsats i kontraspionasje. Men, grunnet en annens glipp ble jeg sikta for noen svært alvorlige punkter. Så for meg å måtte sone en stund da de over lengre og intensiv etterforskning hadde garantert samlet nok beviser til å overbevise dommer om at jeg var skyldig.

Siden den tid (over ett år siden) har jeg skjerpa meg. Fikk samfunnsstraff for noe smågreier som jeg gjennomfører uten problemer, går i rusbehandling, blitt utredet, diagnostisert og kommet meg i psykiatrien. Trukket meg helt ut av det kriminelle miljø, kutta ut ALLE. Slutta helt med rus og alt tullball. Begynt å studere, tok rett og slett ordentlig tak.

Jeg foreslo nye avhør i alle sakene mine for å legge korta på bordet, og satse på å få betinget siden jeg har gjort så store rehabiliteringstiltak. Da jeg stilte opp i telefonavhør hadde jurist bestemt at det kun skulle taes avhør i to små piss-saker (der jeg fikk samfunnsstraff), altså ville de ikke at jeg skulle innrømme de store greiene.

Jeg var en betydelig og godt synlig person i miljøet, og det ble brukt store ressurser på meg da det stod på som verst, så de merka godt at jeg var ute av gamet. Hadde en liten mistanke om at Politiet hadde avlytta meg, og fått med seg de store omveltningene jeg hadde gjort, at jeg virkelig prøvde hardt for å komme meg på den smale sti. (Jurist henla i denne perioden flere saker h*n etter mitt og advokaten min sitt ståsted ikke hadde trengt å henlagt). Og at de ville se det an, om jeg faktisk greide det, også gi meg en second chance. Og visst faen! Fikk de tre siste sakene mine henlagt! Ringte juristen for å bekrefte at det var de siste, og h*n sa «ja, nå er du vel glad?!» Snakka også med en politibetjent jeg har hatt mye med å gjøre opp igjennom, og vedkommende sa at «nå har du fått en ny sjangse her, IKKE drit deg ut!»

Høres sikkert helt loka ut for mange, men jeg har virkelig jobba knallhardt for å bli en bedre person. Og det tror jeg de har merka, og belønnet meg med. Berusende følelse hvertfall, at jeg slipper å avbryte skolegang og selge hus og hjem for å inn å sone, og komme ut igjen til ingenting. Stor byrde lettet fra mine skuldre!

Men, i kjølevannet av alt dette er jeg selvfølgelig nysgjerrig på hvilke grep de har tatt for å etterforske meg. Jeg vet jo alt galt jeg har gjort, hadde vært litt gøy å sjekka hvor mye av det de vet. Så tenker å bruke litt krefter på dette nå, å få innsyn i så mye som mulig.

Leste samme stillingsutlysning som deg Revbatim, og fikk inntrykk av at dette er en avdeling som har lov til litt mer enn en «vanlig» etterforsker.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er noe som gjør at dette høres helt usannsynlig ut. Du sier at du var en betydelig person sikta for noen svært alvorlige punkter ( som tilsier at du skulle vært i varetekt inntil rettsak og dom) , det ble ikke rettsak men telefonavhør (som de kun gjør i mindre saker), og du endte opp med en liten samfunnsstraff for to små piss-saker som du kaller det og andre forhold ble henlagt.

Hvis du er sikta for svært alvorlige lovbrudd skal det nesten et under til for at saken blir henlagt, og har de så lite bevis mot deg så har de hvertfall ikke satt inn ressurser på å filme deg med skjult kamera, spane på deg og avlytte deg. Med mindre disse svært alvorlige siktelsene var alvorlige nok til å sette igang den prosessen og de ikke fikk noe å ta deg på i overvåkingsperioden.. Det kan skje men det skjer oftere at man tror man har vært overvåka uten å vært overvåka.

Hvilke siktelser gjaldt det om jeg får spørre?
Gjengi gjerne ordlyden i svaret fra NKOM her, spennende å se om de syns det er mistenkelig at man spør eller om de svarer konkret og informativt
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er noe som gjør at dette høres helt usannsynlig ut. Du sier at du var en betydelig person sikta for noen svært alvorlige punkter ( som tilsier at du skulle vært i varetekt inntil rettsak og dom) , det ble ikke rettsak men telefonavhør (som de kun gjør i mindre saker), og du endte opp med en liten samfunnsstraff for to små piss-saker som du kaller det og andre forhold ble henlagt.

Hvis du er sikta for svært alvorlige lovbrudd skal det nesten et under til for at saken blir henlagt, og har de så lite bevis mot deg så har de hvertfall ikke satt inn ressurser på å filme deg med skjult kamera, spane på deg og avlytte deg. Med mindre disse svært alvorlige siktelsene var alvorlige nok til å sette igang den prosessen og de ikke fikk noe å ta deg på i overvåkingsperioden.. Det kan skje men det skjer oftere at man tror man har vært overvåka uten å vært overvåka.

Hvilke siktelser gjaldt det om jeg får spørre?
Gjengi gjerne ordlyden i svaret fra NKOM her, spennende å se om de syns det er mistenkelig at man spør eller om de svarer konkret og informativt
Vis hele sitatet...
Helt enig, det høres jo helt høl i huet ut. Men, at man har alvorlige siktelser på seg gjør ikke automatisk at man må sitte i varetekt. Det meste har foregått på, hva skal jeg si, indirekte bevis. Det er jo derfor det blir spennende å kanskje få et innblikk i hva de faktisk har fått med seg. For jeg vet jo hva jeg har gjort, men hvor mye av det de har fått med seg, vet jeg ikke.

Nå må det nevnes at jeg var ekstremt forsiktig, og hadde et opplegg der jeg gjorde så og si ingenting selv. Hadde folk som jobba for meg. Og da blir jobben med å samle bevis tung. Det kan godt hende de har overvåka meg, men grunnet min fremgangsmåte ikke fått noe konkrete bevis. Jeg oppførte meg jo som om jeg var overvåket da jeg var sikker på at det var tilfellet.

Siktelsene gjaldt salg og befatning av store mengder tyngre stoffer.

At det ble gjort et telefonavhør kan si noe om at sakene ikke var så grove, men det sa jeg jo selv i tidligere svar. Jeg hadde jo egentlig tenkt å møte opp og forklare meg om de store sakene, men dette ville de da ikke ha. Har et inntrykk av at jurist «sparte» meg, og ønsket ikke at jeg skulle si noe hun måtte ha fengslet meg for i ettertid.
Det kan ikke være slik å forstå at saken er henlagt hos det lokale politiet og er nå oversendt avsnitt for spesiell etterforskning og metoder?

Altså at etterforskningen på deg "akkurat" har startet? Og det er derfor juristen ikke ville snakke om de øvrige sakene, siden det er under etterforskning ?
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det kan ikke være slik å forstå at saken er henlagt hos det lokale politiet og er nå oversendt avsnitt for spesiell etterforskning og metoder?

Altså at etterforskningen på deg "akkurat" har startet? Og det er derfor juristen ikke ville snakke om de øvrige sakene, siden det er under etterforskning ?
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke tilfellet. Jeg snakket jo med vedkommende, som bekreftet at dette var siste sakene mine, og at de nå er henlagt.

Og det er jo ikke vits i å bruke mer ressurser på å etterforske meg nå, jeg har jo gitt meg med alt tull for snart 1,5 år siden, så her er ikke noe mer å hente.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Siktelsene gjaldt salg og befatning av store mengder tyngre stoffer.
Vis hele sitatet...
Vanligvis blir man i slike saker satt i varetekt for fare for bevisforespillelse i fasen mistenkt til siktet (først 4 uker med forlengelse men ofte frem til dom eller i mildeste fall til saken er ferdig etterforsket og det er tatt ut tiltale, om det ikke er fare for rømning).

Men vet ikke hva store mengder er for deg da... Når jeg leser det tenker jeg minst 20kg men noen kaller det stort av en kilo også, og da er de sikkert ikke like på med varetekt.

Uansett digg for deg at det ikke ble noe ut av saken, hold oss oppdatert om svaret du får fra Nkom og hvor mye info de faktisk gir!
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vanligvis blir man i slike saker satt i varetekt for fare for bevisforespillelse i fasen mistenkt til siktet (først 4 uker med forlengelse men ofte frem til dom eller i mildeste fall til saken er ferdig etterforsket og det er tatt ut tiltale, om det ikke er fare for rømning).

Men vet ikke hva store mengder er for deg da... Når jeg leser det tenker jeg minst 20kg men noen kaller det stort av en kilo også, og da er de sikkert ikke like på med varetekt.

Uansett digg for deg at det ikke ble noe ut av saken, hold oss oppdatert om svaret du får fra Nkom og hvor mye info de faktisk gir!
Vis hele sitatet...
Hvis de hadde hatt konkrete, sterke beviser på meg hadde jeg nok måtte i varetekt. For å si det sånn; ene gangen våkna jeg med håndjern og 4 politi som hadde tatt seg inn i huset mitt. Men den gangen også fant de bare småtteri, det som ledet til samfunnsstraff. Men de har visst om hva jeg drev med, og da brukt mye ressurser på å etterforske.

Jeg ønsker ikke å si noe om mengde, men jeg betrakter ikke 1 kilo for stort.

Skal holde dere oppdatert
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis de hadde hatt konkrete, sterke beviser på meg hadde jeg nok måtte i varetekt. For å si det sånn; ene gangen våkna jeg med håndjern og 4 politi som hadde tatt seg inn i huset mitt. Men den gangen også fant de bare småtteri, det som ledet til samfunnsstraff. Men de har visst om hva jeg drev med, og da brukt mye ressurser på å etterforske.

Jeg ønsker ikke å si noe om mengde, men jeg betrakter ikke 1 kilo for stort.

Skal holde dere oppdatert
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener men poenget mitt er at det er lite sannsynlig at de har fått lov til, eller i det hele tatt vært interessert i å bruke millioner av kroner på full overvåkning, spaning og kameraovervåkning av deg om de ikke har hatt beviser nok til at dette skulle være hensiktsmessig. Kan hende jeg tar feil men sånn jeg kjenner systemet er det veldig høy terskel for å sette igang noe sånt med mindre de hadde nok beviser på deg (til større domfellelse org krim) og var ute etter å overvåke resten av nettverket for å identifisere andre innblandede eller konkrete overleveringer de "visste" om, for å ha det dokumentert i en rettsak for enda høyere straff.

Man innbiller seg oftere at man er under spaning enn at man virkelig er det hehe men det er aldri dumt å ligge to hoder foran uansett for sikkerhets skyld 😉
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skjønner hva du mener men poenget mitt er at det er lite sannsynlig at de har fått lov til, eller i det hele tatt vært interessert i å bruke millioner av kroner på full overvåkning, spaning og kameraovervåkning av deg om de ikke har hatt beviser nok til at dette skulle være hensiktsmessig. Kan hende jeg tar feil men sånn jeg kjenner systemet er det veldig høy terskel for å sette igang noe sånt med mindre de hadde nok beviser på deg (til større domfellelse org krim) og var ute etter å overvåke resten av nettverket for å identifisere andre innblandede eller konkrete overleveringer de "visste" om, for å ha det dokumentert i en rettsak for enda høyere straff.

Man innbiller seg oftere at man er under spaning enn at man virkelig er det hehe men det er aldri dumt å ligge to hoder foran uansett for sikkerhets skyld 😉
Vis hele sitatet...
Det er sant. Hører med jobben å være litt paranoid, hehe. Handlingene mine har vært av en slik karakter at dersom de ville avlyttet meg, hadde de hatt lov til det. Dersom jeg hadde vært politi hadde jeg garantert gjort det. Men så kommer jo spørsmålet, hvor mye vet de egentlig? Derfor blir det vanskelig å si, men har hørt om folk som har vært under kommunikasjonskontroll for mindre. Blir spennende å se hva utvalget sier!
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Og at saken har vært etterforsket av «Avsnitt spesiell etterforskning og metoder» indikerer jo på at jeg kan ha rett.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har det stått noe sted at saken har vært etterforsket av de? Syns du skrev det bare har stått at saken er registrert der.

Samma det, håper du bruker VPN i innleggene dine her nå

Btw Nkom er organet som har med bare så små ting som at politiet har fått ordnet utskrift av oppringte og innkommende anrop av telefonleverandøren din, noe som også gjøres i mindre saker. Så det behøver ikke bety du har vært under f eks romavlytting, spaning, kameraovervåkning osv fordet, men det er derfor jeg er veldig spent på å høre hva de oppgir og hvordan formatet i svaret sitt til deg blir for jeg lurer på om de for eksempel bare sender et svar ala nei/ja vi kan bekrefte kommunikasjonskontroll dato til dato og thats it, eller om de skriver konkret ja/nei 7 spanere, -ja/nei romavlytting, ja/nei avlytting live av telefonlinje osv osv.

Har hatt lyst til å kontakte de selv så papirer fra Nkom under en rettsak jeg var i (forbindelse med utgående anrop og klokkeslett bare, kom ikke frem noe som tydet på de hadde avlyttet linja osv) så er intr å finne ut alt hva de har gjort! Hva skrev du i henvendelsen din dit om jeg får spørre?
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har det stått noe sted at saken har vært etterforsket av de? Syns du skrev det bare har stått at saken er registrert der.

Samma det, håper du bruker VPN i innleggene dine her nå

Btw Nkom er organet som har med bare så små ting som at politiet har fått ordnet utskrift av oppringte og innkommende anrop av telefonleverandøren din, noe som også gjøres i mindre saker. Så det behøver ikke bety du har vært under f eks romavlytting, spaning, kameraovervåkning osv fordet, men det er derfor jeg er veldig spent på å høre hva de oppgir og hvordan formatet i svaret sitt til deg blir for jeg lurer på om de for eksempel bare sender et svar ala nei/ja vi kan bekrefte kommunikasjonskontroll dato til dato og thats it, eller om de skriver konkret ja/nei 7 spanere, -ja/nei romavlytting, ja/nei avlytting live av telefonlinje osv osv.

Har hatt lyst til å kontakte de selv så papirer fra Nkom under en rettsak jeg var i (forbindelse med utgående anrop og klokkeslett bare, kom ikke frem noe som tydet på de hadde avlyttet linja osv) så er intr å finne ut alt hva de har gjort! Hva skrev du i henvendelsen din dit om jeg får spørre?
Vis hele sitatet...
Jeg har jo ikke innrømt noe konkret, så det spiller ingen rolle. Men ja, bruker VPN, det har jeg alltid gjort

Det at saken er registrert der betyr nok at den sannsynligvis er etterforsket der også. Har fått henleggelser før, da står det at saken er registrert det ****** politidistrikt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er nok ikke tilfellet. Jeg snakket jo med vedkommende, som bekreftet at dette var siste sakene mine, og at de nå er henlagt.

Og det er jo ikke vits i å bruke mer ressurser på å etterforske meg nå, jeg har jo gitt meg med alt tull for snart 1,5 år siden, så her er ikke noe mer å hente.
Vis hele sitatet...
Jo det er jo det. Om de klarer å få tatt deg for gammel moro så blir det jo nål i hatten for politimester bastian. Plutselig så får de oppklart en rekke saker som de har avskrevet fordi de får tatt deg. At du har gitt opp det kriminelle livet, det fritar deg jo ikke for ansvar for all dritten du har gjort i lovens øyne. Gammal dritt må du kanskje svare for helt til de er blitt så gamla at de går ut på dato.

Støtter Blackoz tanke. Det kan godt være at snuten ikke har gitt opp, men ønsket å få deg til å tro nettopp det. Husk at andre kan ha snakket, de kan ha fått første forklaringen som peker på deg, og nå må de bare samle tilstrekkelig bevis for å få deg dømt.

Mener ikke å gi deg noia, men har dårlig tro på at snuten velger å se en annen vei på tung narkotikakriminalitet uansett om du har sett lyset, kommet inn på den smale vei eller har valgt en helt ny vei i livet. Jo flere de tar, jo mer legitimerer de egen stilling og egen eksistens. Og jo flere de tar jo lettere kommer opprykk, bedre lønn osv.
Sist endret av _abc_; 19. januar 2021 kl. 19:57.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jo det er jo det. Om de klarer å få tatt deg for gammel moro så blir det jo nål i hatten for politimester bastian. Plutselig så får de oppklart en rekke saker som de har avskrevet fordi de får tatt deg. At du har gitt opp det kriminelle livet, det fritar deg jo ikke for ansvar for all dritten du har gjort i lovens øyne. Gammal dritt må du kanskje svare for helt til de er blitt så gamla at de går ut på dato.

Støtter Blackoz tanke. Det kan godt være at snuten ikke har gitt opp, men ønsket å få deg til å tro nettopp det. Husk at andre kan ha snakket, de kan ha fått første forklaringen som peker på deg, og nå må de bare samle tilstrekkelig bevis for å få deg dømt.

Mener ikke å gi deg noia, men har dårlig tro på at snuten velger å se en annen vei på tung narkotikakriminalitet uansett om du har sett lyset, kommet inn på den smale vei eller har valgt en helt ny vei i livet. Jo flere de tar, jo mer legitimerer de egen stilling og egen eksistens. Og jo flere de tar jo lettere kommer opprykk, bedre lønn osv.
Vis hele sitatet...
Forstår argumentet ditt, men tror ikke det er tilfellet i denne saken
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Forstår argumentet ditt, men tror ikke det er tilfellet i denne saken
Vis hele sitatet...
Hva er det du ikke tror? At man står ansvarlig for sine tidligere handlinger selv om man endrer kurs i livet? Eller at det kan ligge en indre motivasjon hos en eller flere etterforskere for å klare å hekte deg selv om du har blitt en lovlydig borger?

Tenk om saken din var et mord og ikke relatert til droger. Tror du drapsetterforskerne ville henlagt saken din om de så at du ble medlem i pinsebevegelsen og startet med frivillig arbeid? Eller tror du at de ville fortsette å snu stener til de fikk noe håndfast om de alt hadde en mistanke eller flere tips eller forklaringer som satt deg i søkelyset? Hvorfor er du så sikker på at du går fri om det du har skrevet i tråden stemmer? Om de har satt span på deg så må noen ha plapret, eller du har blitt observert ofte nok rundt andre til at de valgte å sette igang span. Og setter de først span på noen, så må de vel ha rimelig stor tro på at noe har foregått? Noen skal jo godkjenne span.

Narkotikakriminalitet har strenge straffer når det blir kvantum, spesielt tyngre stoffer. Snuten hanker nok inn alle de bakmenn de klarer å ta.

Men vi får se hva du får fra nkom.

Tror ellers at du bare skal fortsette å leve som om du har span på deg inntil videre. Også kan du jo kose deg med at jobben må bli dritkjedelig for de som er satt på saken om du lever et helt vanlig A4 liv.

Forresten, det er kanskje en grunn som kan få snuten til å droppe etterforskning og ta ut tiltale, og det er om du eller andre i samme posisjon gir snuten noe ennå bedre og ennå saftigere. Bortsett fra et sånt scenario så tror jeg ikke snuten ville gitt opp i en sak der de faktisk har kjørt span.
Sist endret av _abc_; 20. januar 2021 kl. 00:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hva er det du ikke tror? At man står ansvarlig for sine tidligere handlinger selv om man endrer kurs i livet? Eller at det kan ligge en indre motivasjon hos en eller flere etterforskere for å klare å hekte deg selv om du har blitt en lovlydig borger?

Tenk om saken din var et mord og ikke relatert til droger. Tror du drapsetterforskerne ville henlagt saken din om de så at du ble medlem i pinsebevegelsen og startet med frivillig arbeid? Eller tror du at de ville fortsette å snu stener til de fikk noe håndfast om de alt hadde en mistanke eller flere tips eller forklaringer som satt deg i søkelyset? Hvorfor er du så sikker på at du går fri om det du har skrevet i tråden stemmer? Om de har satt span på deg så må noen ha plapret, eller du har blitt observert ofte nok rundt andre til at de valgte å sette igang span. Og setter de først span på noen, så må de vel ha rimelig stor tro på at noe har foregått? Noen skal jo godkjenne span.

Narkotikakriminalitet har strenge straffer når det blir kvantum, spesielt tyngre stoffer. Snuten hanker nok inn alle de bakmenn de klarer å ta.

Men vi får se hva du får fra nkom.

Tror ellers at du bare skal fortsette å leve som om du har span på deg inntil videre. Også kan du jo kose deg med at jobben må bli dritkjedelig for de som er satt på saken om du lever et helt vanlig A4 liv.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det finnes mennesker som har vært tett på, og funnet ut at jeg har hatt et ganske kjipt liv med mye elendighet, noe som nå endelig har løst seg opp og gode ting begynner å skje. Selv om jeg har drevet med kriminalitet, har jeg en historie som rører de fleste. Nå har jeg endelig fått en «pustepause» og begynt å leve på «riktig» måte. Og jeg tror de forstår at å kaste meg i fengsel nå er bare dumt. Det koster samfunnet dyrt, jeg må selge hus, hjem og bil, avslutte studiene mine.. Kommer ut etter noen år uten noe, bortsett fra en masse nye kontakter og fortsetter i kanskje enda større stil enn før.

Snakket som sagt med en politibetjent jeg har hatt litt med å gjøre, og h*n sa at «ingen er tjent med at noen må sitte i fengsel. Da ryker jobb og skole og alt det trygge». Vedkommende mente det var bedre at jeg fortsatte den utviklingen jeg nå er på, og at fengsel er et dårlig alternativ både fordi det ødelegger stort for meg, psyken min kommer ikke til å takle det, og det er en unødvendig kostnad for samfunnet. Fengsel i Norge skal rehabilitere, ikke straffe. Og den rehabiliteringen gjør jeg mye bedre selv, det ser de. Jeg er overbevist om at de nå gir meg en second chance in life.

Og hva skal hensikten være ved å henlegge saken sett fra en etterforskers perspektiv? Jeg tror ikke det gjør etterforskningen lettere at de henlegger saker fra 1,5 år tilbake i tid. Jeg tror heller ikke det er særlig mer å etterforske mtp. sakens alder og karakter. Jeg er borte fra gata, har kutta all kontakt med alle kriminelle venner. De brukte mye ressurser den gang, hva får deg til å tenke at det nå plutselig skal dukke opp nye, håndfaste bevis fordi de henlegger sakene? Hvorfor ville ikke juristen ha avhør i de større sakene? H*n visste at jeg skulle legge alle korta på bordet og tilstå, da hadde saken vært over og de hadde fått den heder og ære du påstår de kjemper sånn for.

Og hvorfor jeg tror de lar meg gå fri? Det beskriver jeg i tidligere innlegg. Jeg tror nok at de involverte har menneskelige egenskaper som gjør at de ser noen som har slitt veldig endelig kommer seg på beina, og velger å kaste et lite bein fremfor å sparke meg ned igjen.
De menneskelig egenskapene hos snuten ville jeg personlig ikke stolt veldig på akkurat. Det er fult mulig jeg tar fullstendig feil, jeg kjenner jo saken kun av det du skriver. Men jeg tror altså ikke at snuten er så mye medmenneske at de henlegger heller enn å få løst saker. Kanskje er jeg i overkant mistenksom eller kanskje er du godtroende eller naiv. Uansett, jeg håper at ting går bra for deg. Det krever sin mann og snu livet 180 grader, så det står det stor respekt av. Veldig mange kommer kanskje så langt at de har tenkt tanken, men å gjøre jobben klarer de ikke. Eller de ramler utpå med gamle venner, eller blir fristet eller whatever. Men du har faktisk gjort det. Og det er veldig bra.
alfabet.

Det kommer jo veldig an på menneske i andre enden, man skal ikke undervurdere menneskets evne for medfølelse ovenfor hva enn det måtte være. Spesielt når ts faktisk har et forhold til betjenten, eller betjentene? så er det slettes ikke umulig at der har oppstått noen bånd i underbevisstheten, slik at en innerst inne virkelig ønsker at ts skal klare å snu mynten og starte på nytt.

De gangene jeg har blitt arrestert så har cellematen variert etter betjenten som var på vakt, når det var en grei betjent som jeg hadde en god dialog med så var det coca-cola og pizza fra restaurant til middag, valium til kvelds.
Andre ganger når det var betjenter hvor dialogen ikke var fult så god så fikk man vann og kanskje litt frukt om man var heldig, snus kunne du bare drømme om.
Det sier jo litt om hva som foregår oppi hode på de forskjellige ansatte ved norske politikammer, det er faktisk ikke alle som vil utsette deg for enda dårligere vær enn det du allerede står ute i.

Samme betjenten viten mot sin egen makker da han serverte en story i retten om en ung gal mann som hadde motsatt seg arrest, truet og angrepet han, sannheten var at han holdt på å knekke ryggen min da han slang meg ned på en benk med jern på henna så jeg ikke kunne ta meg imot, jeg var sengeliggende i to mnd etter den hendelsen, det ble selvfølgelig anmeldt og da anmeldte han like gjerne tilbake, vold mot offentlig tjeneste mann, det var tydeligvis i selvforsvar????
Mot en liten same på 160 med hendene låst bak ryggen, altså en skikkelig trussel med andre ord.
Det ble rettssak hvor makkeren vitnet på hva som virkelig skjedde.
Det som er fakked her er at selv om saken ble kastet og jeg gikk fri, så ble det ingen smekk på han, han sto i en norsk rettssal og løy dommeren rett opp i tryne og makkeren bekreftet ovenfor dommer at saken han kom med var rent oppspinn.

Hadde det vært meg, eller deg? det hadde blitt smekk, garantert.
Så jeg har full forståelse for misstilliten til økseskaftet, den er vell plassert.
Tro meg eller ei, det finnes et og annet menneske i politiet som faktisk vil hjelpe en på beina om de selv ser at det vil være mer hensiktsmessig enn å straffe.

Ble en vegg dette her da.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for varme ord, _abc_! Det å snu om livet er ikke enkelt. Jeg har drevet med lysskye aktiviteter og levd «in the fast lane» i 8 år, og det å skulle legge fra seg hele den livsstilen, og ikke minst vennene, er utfordrende! Også skal man i tillegg starte studier, snakke med psykologer og samtidig bygge et nytt, sunt nettverk. Vel, hadde du sagt til meg for to år siden at jeg skulle havne her, hadde nok jeg (og de fleste andre) bare ledd.

Som Kjelldriver sier, tror jeg ikke vi skal undervurdere medmenneskeligheten til enkelte i Politiet. Det var 6 betjenter som «hadde ansvar» for meg, og vi møttes regelmessig. Hadde noen gode samtaler om livet, og jeg hadde en del psykiske plager som gjorde at for at vi alle skulle få det lettest mulig, måtte de ta noen hensyn i kontakten. Og det gjorde de støtt, og vi pratet åpent om det.

Så jeg tror faktisk vi fikk den båndet som Kjelldriver nevner, og at de genuint ønsker meg alt godt, og vil kaste meg et bein for at jeg skal klare det. Tror de ser at veien tilbake til rus/kriminalitet er kort dersom jeg må sone.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjer ikke at politiet "lar noen gå fri" fra svært alvorlig kriminalitet bare fordi de har endret seg. Så enten later du som at du er større enn du er her eller så har ikke politiet visst hva du driver med dermed heller ikke fått lov til å overvåke deg på måtene du mistenker.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skjer ikke at politiet "lar noen gå fri" fra svært alvorlig kriminalitet bare fordi de har endret seg. Så enten later du som at du er større enn du er her eller så har ikke politiet visst hva du driver med dermed heller ikke fått lov til å overvåke deg på måtene du mistenker.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det kan skje. Hvorfor skulle jeg late som om jeg var større enn jeg var? Tøffe meg med anonym bruker, det gir jo ikke mening.
Høres mer ut som Kjell har blitt eksponert for gode gamle good cop bad cop.

Så store saker med mange involverte blir ikke bare lagt bort, og hvertfall ikke fordi de synes synd på deg. Kom igjen..
Sitat av Rosander Vis innlegg
Høres mer ut som Kjell har blitt eksponert for gode gamle good cop bad cop.

Så store saker med mange involverte blir ikke bare lagt bort, og hvertfall ikke fordi de synes synd på deg. Kom igjen..
Vis hele sitatet...
Bokstavelig talt så har du nok helt rett.
Men hvor mange år gidder man egentlig opprettholde en slik setting?
Kanskje jeg er naiv.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ikke bare for at det er synd på meg, men det er jo på mange måter sunn fornuft å legge saken død. Hvorfor kaste bort millioner på å bure inne og rehabilitere noen som allerede er rehabilitert? Å risikere at jeg kommer ut etter noen år, mer kriminell enn da jeg kom inn. Og i tillegg desperat etter cash/jobb fordi jeg mista alt da jeg ble burs innf. Også tenker jeg at de menneskelige egenskapene kommer etter.

Jeg forsvarer ikke det jeg har gjort med hvordan jeg har hatt det, men tror det har «kommet meg til gode» i akkurat den situasjonen her. Mulig jeg tar feil, men det at sakene er henlagt forteller meg at jeg ikke gjør det.
"Kommunikasjonskontroll er svært inngripende for den personlige friheten. Det er derfor strenge vilkår for å kunne tillate kommunikasjonskontroll. Politiet må innhente godkjennelse fra retten før de starter med dette. Kommunikasjonskontroll kan kun brukes i de mest alvorlige sakene. Det vanligste er ved mistanke om grove narkotikaforbrytelser og mistanke om organisert kriminalitet. Det må være mest sannsynlig at de mistenkte har begått slike straffbare forhold. Det er også et vilkår at avlytting eller kontroll vil være av vesentlig betydning for å oppklare saken, og at oppklaring ellers i vesentlig grad vil bli vanskeligere." fra domstol.no

"Et vilkår for bruk av kommunikasjonskontroll er at noen med skjellig grunn kan mistenkes for en handling eller forsøk på handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i 10 år eller mer." fra snl.no


Du skjønner at dette ikke dreier seg om barnemat. Som det er påpekt før i tråden skal det alvorlige ting til og skjellig grunn til mistanke for i det hele tatt å kunne iverksette. Trokke det er vanlig å bli frikjent eller henlagt noe som helst om man først har vært under kommunikasjonskontroll for da har dem så mye greier på saken fra før men ser bare på mer som en ekstra bonus!

Nei politiet henlegger ikke saker for å være grei med mindre du er en kid på 15,5 som har blitt tatt i å stjele sjokolade på Rema.
Jeg syns det du beskriver som har skjedd om at du har følt deg overvåka og at du tror politiet har spora telefonen din fordi de har dukket opp og stoppa deg i sivil to ganger på pussig tidspunkt like gjerne kan være tilfeldigheter og du som er en smule paranoid. Hvis politiet spaner på deg i sivil for en større sak så spolerer de ikke hele greia med å gi seg til kjenne og stoppe deg med mindre de vet og ser at det er akuratt nå du nettopp har solgt eller kjøpt et kjempebeslag rett foran øynene dems. Og ser de det så henlegger de ikke saken og gir deg samfunnsstraff for noen andre småsaker fordi de vil være allrighte mot deg..
Sist endret av Harek; 20. januar 2021 kl. 22:42.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Harek Vis innlegg
"Kommunikasjonskontroll er svært inngripende for den personlige friheten. Det er derfor strenge vilkår for å kunne tillate kommunikasjonskontroll. Politiet må innhente godkjennelse fra retten før de starter med dette. Kommunikasjonskontroll kan kun brukes i de mest alvorlige sakene. Det vanligste er ved mistanke om grove narkotikaforbrytelser og mistanke om organisert kriminalitet. Det må være mest sannsynlig at de mistenkte har begått slike straffbare forhold. Det er også et vilkår at avlytting eller kontroll vil være av vesentlig betydning for å oppklare saken, og at oppklaring ellers i vesentlig grad vil bli vanskeligere." fra domstol.no

"Et vilkår for bruk av kommunikasjonskontroll er at noen med skjellig grunn kan mistenkes for en handling eller forsøk på handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i 10 år eller mer." fra snl.no


Du skjønner at dette ikke dreier seg om barnemat. Som det er påpekt før i tråden skal det alvorlige ting til og skjellig grunn til mistanke for i det hele tatt å kunne iverksette. Trokke det er vanlig å bli frikjent eller henlagt noe som helst om man først har vært under kommunikasjonskontroll for da har dem så mye greier på saken fra før men ser bare på mer som en ekstra bonus!

Nei politiet henlegger ikke saker for å være grei med mindre du er en kid på 15,5 som har blitt tatt i å stjele sjokolade på Rema.
Jeg syns det du beskriver som har skjedd om at du har følt deg overvåka og at du tror politiet har spora telefonen din fordi de har dukket opp og stoppa deg i sivil to ganger på pussig tidspunkt like gjerne kan være tilfeldigheter og du som er en smule paranoid. Hvis politiet spaner på deg i sivil for en større sak så spolerer de ikke hele greia med å gi seg til kjenne og stoppe deg med mindre de vet og ser at det er akuratt nå du nettopp har solgt eller kjøpt et kjempebeslag rett foran øynene dems. Og ser de det så henlegger de ikke saken og gir deg samfunnsstraff for noen andre småsaker fordi de vil være allrighte mot deg..
Vis hele sitatet...
Den regelen som krever 10 år gjelder vel ikke når det kommer til narkotikakriminalitet såvidt jeg har lest meg frem til.

Mulig det er bare tilfeldigheter. Nå kan ikke jeg gjengi så mye detaljer som jeg skulle ønske, for at dere skal «se» det samme som meg. Men det har vært flere, veldig merkelige tilfeldigheter. Det er vel like sannsynlig at jeg ikke har blitt overvåket, som at jeg har blitt det, men det er indikasjoner i saken som sier at jeg kan ha blitt det. Så blir spennende å se hva kommisjonen sier.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
De menneskelig egenskapene hos snuten ville jeg personlig ikke stolt veldig på akkurat. Det er fult mulig jeg tar fullstendig feil, jeg kjenner jo saken kun av det du skriver. Men jeg tror altså ikke at snuten er så mye medmenneske at de henlegger heller enn å få løst saker. Kanskje er jeg i overkant mistenksom eller kanskje er du godtroende eller naiv. Uansett, jeg håper at ting går bra for deg. Det krever sin mann og snu livet 180 grader, så det står det stor respekt av. Veldig mange kommer kanskje så langt at de har tenkt tanken, men å gjøre jobben klarer de ikke. Eller de ramler utpå med gamle venner, eller blir fristet eller whatever. Men du har faktisk gjort det. Og det er veldig bra.
Vis hele sitatet...
Politiet og jeg er nok uenig i endel ting, men jeg har respekt for de.
Jeg ble stoppa for ruskjøring og innrømte med engang at jeg hadde drokket å tatt rivotril. Under razzian hadde jeg ei hagle liggende nesten rett foran inngangsdøra og et hjemmebrentsapparat som sto med ferdigbrent sats på badet. Dette ble ikke rørt, men tablettene jeg innrømte å ha tok de (ca 90 stk riv).
Straff? 2 år uten lappen og 10k i bot. Brennvinsappratet og hagla ble ikke nevne i heletatt og hagla var lovlig men ikke låst inn da jeg heller ikke har våpenskap.
Konklusjon: Jeg visste jeg var fuckd å la korta på bordet før de fikk tatt blåsetest og det tror jeg hadde mye å si for utfallet her.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har opplevd flere gode sider hos purken, jeg, og har hatt en del med de å gjort. Mange av de er gjennområtne drittsekker, men det finnes enkelte som er omgjengelig, omtenksomme og rett og slett snill. Som bryr seg, ikke kun om det du har gjort, men ser litt historien bak. De er folk de også, med samme spekteret av personlige egenskaper som oss andre, så det er ikke annet å vente enn at du får forskjellige reaksjoner fra forskjellige betjenter/jurister/dommere.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
for at dere skal «se» det samme som meg. Men det har vært flere, veldig merkelige tilfeldigheter.
Vis hele sitatet...
Det er akuratt det en paranoid ville sagt i frustrasjon til de som sa han bare var paranoid også "Dere «ser» ikke det samme som meg!

Nå har du gjentatt deg selv i nesten hele tråden med ord som mistenker, indikerer, føles som, og prøver å rasjonere denne oppfattelsen med helt usannsynlige og urasjonelle argumenter og umulige" årsaker". Du føler det du føler men det betyr ikke at det er riktig og selvom ikke vi heller vet om det er riktig så er alt dette her en sørpe av umuligheter når du forklarer det hele med at politiet må la deg slippe unna fordi de vil gi deg en sjanse. Serr politiet driter i livet ditt og folk med lang eller alvorlig kriminell bane får ingen mercy, tror du ikke de er vant til å se folk ta seg sammen for et år eller to for så å havne utpå igjen? Det skjer "alle" i dems øyne så ikke tro du er så spesiell og at de skåner deg. Det kan skje at man blir benådet men det er en lang prosess etter domfellelse og det har simpelthen bare ikke skjedd at politiet har så skjellig grunn på deg til å overvåke deg for så å henlegge saken. Som harek sier også så driver ikke snuten å stopper deg og viser at de overvåker deg og de faktisk gjør det..
Sory men ja dette blir mer og mer fjernt
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
for at dere skal «se» det samme som meg. Men det har vært flere, veldig merkelige tilfeldigheter.
Vis hele sitatet...
Det er akuratt det en paranoid ville sagt i frustrasjon til de som sa han bare var paranoid også "Dere «ser» ikke det samme som meg!

Nå har du gjentatt deg selv i nesten hele tråden med ord som mistenker, indikerer, føles som, og prøver å rasjonere denne oppfattelsen med helt usannsynlige og urasjonelle argumenter og umulige" årsaker". Du føler det du føler men det betyr ikke at det er riktig og selvom ikke vi heller vet om det er riktig så er alt dette her en sørpe av umuligheter når du forklarer det hele med at politiet må la deg slippe unna fordi de vil gi deg en sjanse. Serr politiet driter i livet ditt og folk med lang eller alvorlig kriminell bane får ingen mercy, tror du ikke de er vant til å se folk ta seg sammen for et år eller to for så å havne utpå igjen? Det skjer "alle" i dems øyne så ikke tro du er så spesiell og at de skåner deg. Det kan skje at man blir benådet men det er en lang prosess etter domfellelse og det har simpelthen bare ikke skjedd at politiet har så skjellig grunn på deg til å overvåke deg for så å henlegge saken. Som harek sier også så driver ikke snuten å stopper deg og viser at de overvåker deg om de faktisk gjør det..
Sory men ja dette blir mer og mer fjernt
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er akuratt det en paranoid ville sagt i frustrasjon til de som sa han bare var paranoid også "Dere «ser» ikke det samme som meg!

Nå har du gjentatt deg selv i nesten hele tråden med ord som mistenker, indikerer, føles som, og prøver å rasjonere denne oppfattelsen med helt usannsynlige og urasjonelle argumenter og umulige" årsaker". Du føler det du føler men det betyr ikke at det er riktig og selvom ikke vi heller vet om det er riktig så er alt dette her en sørpe av umuligheter når du forklarer det hele med at politiet må la deg slippe unna fordi de vil gi deg en sjanse. Serr politiet driter i livet ditt og folk med lang eller alvorlig kriminell bane får ingen mercy, tror du ikke de er vant til å se folk ta seg sammen for et år eller to for så å havne utpå igjen? Det skjer "alle" i dems øyne så ikke tro du er så spesiell og at de skåner deg. Det kan skje at man blir benådet men det er en lang prosess etter domfellelse og det har simpelthen bare ikke skjedd at politiet har så skjellig grunn på deg til å overvåke deg for så å henlegge saken. Som harek sier også så driver ikke snuten å stopper deg og viser at de overvåker deg om de faktisk gjør det..
Sory men ja dette blir mer og mer fjernt
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner og aksepterer at dette hele høres veldig merkelig ut, men om jeg bare kunne delt litt mer info uten å bli gjenkjent er jeg sikker på at du, og flere ville tenkt det samme som meg. Men jeg skal ikke bruke en masse tid og energi på å sannsynliggjøre for dere at jeg muligens har blitt overvåket, for når jeg kan dele så begrenset med informasjon, klarer jeg aldri å overtale dere uansett. Så det skal jeg spare oss alle for

Når det gjelder det at de har stoppa meg på merkelige plasser, der jeg mistenker at de har sporet telefonen min, er ikke dette så pussig. Vi snakker et veldig avsidesliggende sted i en liten by, hvor det er svært usannsynlig at sivilpolitiet patruljerer. Særlig den ene gangen fant sted når hva kan jeg si, jeg hadde gjort noe spesielt rett i forkant.

Dette er to politibetjenter som stoppet meg støtt, og dersom jeg har blitt spanet på, har jeg ingen mistanke om at det var av disse to. Når disse to stoppa meg, var det rus-test, ut av bilen, full ransakelse av både meg og bil, et provisorisk «avhør» og kjørt til legevakta for blodprøve.

Jeg har heller aldri påstått at jeg har blitt direkte spanet på, men at det har vært en viss kommunikasjonskontroll, det tror jeg.

Og nei, jeg tror ikke på deg når du sier at alle som jobber i Politiet driter i enkeltmennesket og dets fremtid. Jeg tror det finnes menneskelige nyanser i alle yrkesgrupper, også Politiet.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skjønner og aksepterer at dette hele høres veldig merkelig ut, men om jeg bare kunne delt litt mer info uten å bli gjenkjent er jeg sikker på at du, og flere ville tenkt det samme som meg. Men jeg skal ikke bruke en masse tid og energi på å sannsynliggjøre for dere at jeg muligens har blitt overvåket, for når jeg kan dele så begrenset med informasjon, klarer jeg aldri å overtale dere uansett. Så det skal jeg spare oss alle for

Når det gjelder det at de har stoppa meg på merkelige plasser, der jeg mistenker at de har sporet telefonen min, er ikke dette så pussig. Vi snakker et veldig avsidesliggende sted i en liten by, hvor det er svært usannsynlig at sivilpolitiet patruljerer. Særlig den ene gangen fant sted når hva kan jeg si, jeg hadde gjort noe spesielt rett i forkant.

Dette er to politibetjenter som stoppet meg støtt, og dersom jeg har blitt spanet på, har jeg ingen mistanke om at det var av disse to. Når disse to stoppa meg, var det rus-test, ut av bilen, full ransakelse av både meg og bil, et provisorisk «avhør» og kjørt til legevakta for blodprøve.

Jeg har heller aldri påstått at jeg har blitt direkte spanet på, men at det har vært en viss kommunikasjonskontroll, det tror jeg.

Og nei, jeg tror ikke på deg når du sier at alle som jobber i Politiet driter i enkeltmennesket og dets fremtid. Jeg tror det finnes menneskelige nyanser i alle yrkesgrupper, også Politiet.
Vis hele sitatet...
Okey. Lykke til med deg og ditt. Mottakelig er du ikke og gjentar bare deg selv så skjønte ikke poenget med å opprette denne tråden da når du ikke er åpen for konstruktive innspill.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Okey. Lykke til med deg og ditt. Mottakelig er du ikke og gjentar bare deg selv så skjønte ikke poenget med å opprette denne tråden da når du ikke er åpen for konstruktive innspill.
Vis hele sitatet...
Poenget med denne tråden var å lære mer om «Avsnitt for spesiell etterforskning og metoder».
Hvorvidt du var under span eller er under span er egentlig ikke så spennende. Kanskje finner du mer ut av svaret fra nkom men sannsynligvis ikke. Kanskje var det ikke span og bare i ditt hode at skjedde. Heller ikke veldig spennende.

Men om du var en skikkelig av betydning i miljøet og politiet vet om dette, enten via tips, tysting eller at du har dukket opp å radaren så ofte at de valgte å gå deg etter i sømmene så tviler jeg fortsatt på at snuten henlegger en sak om de faktisk VET du var en stor fisk.

Det som for meg virker mer sannsynlig er at du villet tauet, eller kanskje du blir taua om det er nå du er under span. Du vil bli tiltalt og i retten må du forsvare alt. De kommer til å gå gjennom økonomien din år for år i detaljer. Du skriver du har egen bolig. Ja, hvor kom egenkapitalen fra? Har du dyre vaner eller dyre ting? Kan du sannsynliggjøre at slikt er kjøpt og betalt på skattbar inntekt eller har du hatt et forbruk som tilsier at du har hatt tilgang på penger fra kriminell virksomhet.

I min verden så henlegges ikke slike saker, de etterforskes til de får nok på deg til å få deg dømt. Selv om du flyttet kilo for flere år tilbake. Og når du evt. dømmes i retten så må du ikke bare i fengsel men du risikerer å få inndratt bil og bolig og dyrt innbo om det er sannsynlig at det er kjøpt med knarkpenger.

At snuten skulle velge å tenke på oppvekst, at du ikke ser ut til å selge nå eller at du fremstår som en fin fyr også bare henlegge om de VET at du har gjort mye dritt det har jeg faktisk ingen tro på. Greit nok at du gjentar at også politifolk er mennesker, men de er nok først og fremst politifolk som gjør jobben sin.

Om dette ikke gjaldt knark, men vold, drap, voldtekt etc så klarer du vel å se de ikke hadde lagt bort en sak kun for å være medmenneske? Det blir jo ikke annerledes bare fordi det dreide seg om knark. Og spesielt ikke om du faktisk flyttet kilosvis av tyngre stoffer. I juridisk forstand så er du jo ansvarlig for dine handlinger selv om det er feks 3 år siden sist du var i gamet. Og tror nok både jurister og snut ville tenkt at om du feks har innført mange kilo med pulver, så ville de tenkt mer på antallet du indirekte har dratt lengre ned i dritten med å selge stoff, eller innføre tunge stoffer enn de ville tenkt på din oppvekst eller at du tross alt en en hyggelig fyr å prate med. I deres øyne har du solgt narkotika og beriket deg selv på andres elendighet og slikt blir ikke henlagt.

Har de hatt span og komm.kontr. på deg så hadde nok snuten hatt nok på deg til at noe hadde skjedd. Enten varetekt eller at de fortsatt driver på og etterforsker deg og bare later som de er greie gutter.
Sist endret av _abc_; 21. januar 2021 kl. 01:20.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvorvidt du var under span eller er under span er egentlig ikke så spennende. Kanskje finner du mer ut av svaret fra nkom men sannsynligvis ikke. Kanskje var det ikke span og bare i ditt hode at skjedde. Heller ikke veldig spennende.

Men om du var en skikkelig av betydning i miljøet og politiet vet om dette, enten via tips, tysting eller at du har dukket opp å radaren så ofte at de valgte å gå deg etter i sømmene så tviler jeg fortsatt på at snuten henlegger en sak om de faktisk VET du var en stor fisk.

Det som for meg virker mer sannsynlig er at du villet tauet, eller kanskje du blir taua om det er nå du er under span. Du vil bli tiltalt og i retten må du forsvare alt. De kommer til å gå gjennom økonomien din år for år i detaljer. Du skriver du har egen bolig. Ja, hvor kom egenkapitalen fra? Har du dyre vaner eller dyre ting? Kan du sannsynliggjøre at slikt er kjøpt og betalt på skattbar inntekt eller har du hatt et forbruk som tilsier at du har hatt tilgang på penger fra kriminell virksomhet.

I min verden så henlegges ikke slike saker, de etterforskes til de får nok på deg til å få deg dømt. Selv om du flyttet kilo for flere år tilbake. Og når du evt. dømmes i retten så må du ikke bare i fengsel men du risikerer å få inndratt bil og bolig og dyrt innbo om det er sannsynlig at det er kjøpt med knarkpenger.

At snuten skulle velge å tenke på oppvekst, at du ikke ser ut til å selge nå eller at du fremstår som en fin fyr også bare henlegge om de VET at du har gjort mye dritt det har jeg faktisk ingen tro på. Greit nok at du gjentar at også politifolk er mennesker, men de er nok først og fremst politifolk som gjør jobben sin.

Om dette ikke gjaldt knark, men vold, drap, voldtekt etc så klarer du vel å se de ikke hadde lagt bort en sak kun for å være medmenneske? Det blir jo ikke annerledes bare fordi det dreide seg om knark. Og spesielt ikke om du faktisk flyttet kilosvis av tyngre stoffer. I juridisk forstand så er du jo ansvarlig for dine handlinger selv om det er feks 3 år siden sist du var i gamet. Og tror nok både jurister og snut ville tenkt at om du feks har innført mange kilo med pulver, så ville de tenkt mer på antallet du indirekte har dratt lengre ned i dritten med å selge stoff, eller innføre tunge stoffer enn de ville tenkt på din oppvekst eller at du tross alt en en hyggelig fyr å prate med. I deres øyne har du solgt narkotika og beriket deg selv på andres elendighet og slikt blir ikke henlagt.

Har de hatt span og komm.kontr. på deg så hadde nok snuten hatt nok på deg til at noe hadde skjedd. Enten varetekt eller at de fortsatt driver på og etterforsker deg og bare later som de er greie gutter.
Vis hele sitatet...
Vi får se. Blir hvert fall spennende å se hva kommisjonen sier. Beste utfall ville jo vært at jeg ikke har vært under overvåkning, og at de vet betraktelig mindre enn hva jeg antar. Tror det vil oppleves ubehagelig om jeg finner ut at noen faktisk har sett/hørt alle mine aktiviteter, når jeg tror jeg har vært helt alene. Den følelsen tror jeg blir ekkel!

Så håper selvfølgelig på negativt svar. Uansett er jeg veldig fornøyd med at de siste sakene ble henlagt (ikke at jeg innrømmer å ha gjort det jeg ble sikta for). Men det er deilig å slippe den prosessen Årsaken til at de ble henlagt vil vel bare bli synsing og antagelser for oss alle, og jeg har ingen plan om å spørre jurist om dette. For meg er det jo en selvfølge at sakene ble henlagt da jeg er uskyldig
Noia og angst over gamle synder har jeg hørt slipper taket etterhvert. Men det er nok en ganske voldsom prosess å snu livet 180 grader. Ikke bare skal du etablere nye nettverk klare deg på normale inntekter, men du må jo endre hele tankegangen og alle automatiserte reaksjoner fra tiden som kriminell. Ting må løses på nye måter, gamle vaner må helt bort, det som før ga kick og mening må endres med trivielle A4 ting som grilling på terrassen eller sykkeltur i skogen. Det er vel kanskje selve mindsettet så er vanskeligst å endre? Det å slutte å tenke som en kriminell? At pulsen ikke stiger om en ser en politibil i bakspeilet, eller at hånden ikke knytter seg av seg selv om en føler en diskusjon blir amper, men at heller stemmen din blir mykere og kroppspråket blir mykere heller enn å få sinte "morderøyne" eller avlevere en springskalle på autopilot.

Har du forresten startet med ekstremsport el noe slikt får å dekke spenningsbehovet eller hvordan løser du den biten?
Sist endret av _abc_; 21. januar 2021 kl. 01:55.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Noia og angst over gamle synder har jeg hørt slipper taket etterhvert. Men det er nok en ganske voldsom prosess å snu livet 180 grader. Ikke bare skal du etablere nye nettverk klare deg på normale inntekter, men du må jo endre hele tankegangen og alle automatiserte reaksjoner fra tiden som kriminell. Ting må løses på nye måter, gamle vaner må helt bort, det som før ga kick og mening må endres med trivielle A4 ting som grilling på terrassen eller sykkeltur i skogen. Det er vel kanskje selve mindsettet så er vanskeligst å endre? Det å slutte å tenke som en kriminell? At pulsen ikke stiger om en ser en politibil i bakspeilet, eller at hånden ikke knytter seg av seg selv om en føler en diskusjon blir amper, men at heller stemmen din blir mykere og kroppspråket blir mykere heller enn å få sinte "morderøyne" eller avlevere en springskalle på autopilot.

Har du forresten startet med ekstremsport el noe slikt får å dekke spenningsbehovet eller hvordan løser du den biten?
Vis hele sitatet...
Ja, det er virkelig litt av en jobb. Heldigvis har jeg hatt et godt nettverk rundt meg, både familie, Rus- og psykiatri, ruskonsulent, nav og fastlege. Tror ikke jeg hadde greid det uten. Å slutte med rus er jo vanskelig nok i seg selv, men etter mange år på skråplanet er det litt av en omstilling å skulle være 100% lovlydig med normale inntekter, venner og daglige rutiner. Etter hvert oppdager man at man er en helt annen person, en man ikke kjenner. Og da kommer den «tøffe» jobben, å bli kjent med seg selv. Høres jævlig klisjé ut, men det er faktisk sånn. Hvilke hobbyer har jeg? Hvilke venner vil jeg ha? Hvordan reagerer jeg når noen er frekke i kjeften? Hvordan blir jeg definert i samfunnet? Hva er mine verdier, moraler? Man legger fra seg mye bagasje og tankegang når man snur om livet sånn. Man kommer jo fra et miljø hvor man har blitt definert av andre, og seg selv, på bakgrunn av sin posisjon, moral og oppnåelser. Men disse gjelder ikke i det normale samfunn, her er det helt andre verdier som gjelder. Mister mye venner og interesser også, så det er litt av en jobb.

Jeg var jo av den typen som gjerne avleverte en springskalle i riktig setting. Og det som er litt trist, er at det er fremdeles mange som «forventer» at jeg skal fortsette med det. Det er mennesker der ute som nærmest oppfordrer meg til det når det blir amper stemning. Da er det vanskelig å holde igjen, når folk står å girer deg opp. Men jeg vil ikke være den fyren lengre. Med min livsstil og væremåte var jeg på noen måter veldig profilert. Du fikk med deg at jeg var der, jeg ble lagt merke til. Men nå ønsker jeg bare å være den stille fyren som ingen tenker over. Bare henge med venna mine uten at noen skal legge merke til at han sinna banditten også er her.

Jeg har ikke begynt med noe av det du nevner. Jeg spiller ballsport to ganger i uka, og sørger for å holde meg så sosial som mulig, fester en del med nye, straite folk. Ellers har jeg husdyr som jeg tilbringer mye tid med å trene opp, gå turer osv. Så er jeg mye med kjernefamilien min. Tenker å høre på den lokale skyteklubben om det er mulighet for å leie våpen der da jeg vet jeg ikke får våpenløyve selv. Men denne har vært stengt for nybegynnere grunnet Korona. Ellers har jeg ikke kjent noe særlig sug etter action, det er litt deilig å slappe av også. Jeg har nok blitt litt kjedelig i forhold til før, men har det mye mer behagelig med meg selv. Det var utfordrende i starten, nå er det bare deilig. Av og til savner jeg rushet, men på daglig basis går det helt fint.