Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3072
Jeg tenker på vannkjøling til min neste stasjonære pc. Har forstått det slik at man har en tank med vann som sirkulerer gjennom en kjøleribbe.

Men hva om man kobler dette rett i vannrøret og kloakken? Bruker ikke jeg opp vann helt unødvendig isåfall?

Jeg kommer ikke til å koble vannet på den måten, jeg er bare nysgjerrig på om det ville vært en akseptabel løsning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Antakeleg.

Om vi antar 100W, og inntemperatur på 10°C og uttemperatur på 30°C, treng du ikkje meir enn 4.5 liter i timen for å frakte bort varmeenergien. Det er ikkje dramatisk mengde vatn, men du går jo glipp av energien. Med vatn-luft får du brukt den til oppvarming av rommet, som stortsett er gunstig vinterstid.
Idag må en vel si at vannkjøling er for spesielt interesserte da dagens luftkjølere med heat pipes og kjøletårn er like gode som vannkjøling. Og ofte er de også langt mer stillegående enn å ha en bråkete pumpe og radiator med opp mot 3 x vifter.

Kjøling som du skisserer med bruk av kranvann og retur til kloakk er vel i beste fall helt tussete løsning. Hva skjer om du får lekkasje mens du er borte noen netter? Regner med du ikke har tenkt å koble opp pc på våtrom uansett så da må du tenke på hva som skjer ved lekkasje. Forsikringen din dekker neppe skader på gulv og kanskje taket i etasjen under siden du har noe slikt stående på stue/rom/kontor. En annen ting er jo at du sløser masse vann. Nå på vinteren med veldig kaldt vann kan du strupe flow temmelig mye, men på sommeren så er jo tempen på vannet langt høyere. Du vil også kunne få problemer med kondensering som i verste fall kan få pc'n til å knele.
Her er jeg uenig og vil heller si at vannkjøling er blitt for folk flest. Man får kjøpt enkle lukka system for en billig penge som både kjøler bedre og bråker mindre enn standard vifter.
Selv kjøpte jeg en billig kjøler til cpuen min som funker mye bedre enn stock-vifta som var med
Tusen takk for svar
Har i det siste begynt å innse at jeg ikke burde gitt faen i kjøling. Det oppdaget jeg da jeg begynte å overvåke temperaturen samtidig med CPU-bruk under gaming. Det kommer tydelig frem at ytelsen ville vært bedre med en bedre kjøler.
Sitat av zoober Vis innlegg
Her er jeg uenig og vil heller si at vannkjøling er blitt for folk flest. Man får kjøpt enkle lukka system for en billig penge som både kjøler bedre og bråker mindre enn standard vifter.
Selv kjøpte jeg en billig kjøler til cpuen min som funker mye bedre enn stock-vifta som var med
Vis hele sitatet...

Jeg snakker ikke stock vifter. Jeg snakker kjøletårn, de er massive, har stor masse som sprer varmen, en kan klipse på en eller flere av de mest stillegående vifter og tårnene har flere kjøle rør som jo benytter den mest effektive måten å fjerne varme på, er vel fasekjøling det kalles.

Det er enkelt, lukket system. Som virker bra også for de som ønsker å overklokke. De som klokker så høyt at slike løsninger duger, de har sikkert kunnskap nok til å ikke spørre hverken om hjelp eller tips til deler, de har en plan og de er gjerne så tent på målet at de blåser i mengden støy bare de får maxet ut cpu, gpu og ram til det ekstreme.

Ja løsninger som ts linket er langt enklere enn å sette opp vannkjøling fra bunnen av, men i de aller fleste tilfeller så støyer de langt mer enn de beste kjøletårene gjør. Kombinasjonen fasekjøling, termisk masse og luftflyt fra viftene er eksepsjonelt bra både på kjøling og støy. Og nesten lydløst om en velger vifte(r) med omhu. Ingen pumpe som surrer i bakgrunnen.

Edit; blandet et par tråder i farten. Ser at det var en annen tråd der ts hadde linket et lukket vannkjølesystem med fet radiator og 3 x vifter. Men likevel, det endrer jo det jeg sier. En skal klokke temmelig høyt før kjørtårn, fasekjøling og stillegående vifter blir for tamt.
Sist endret av _abc_; 29. desember 2020 kl. 14:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Her kjøler vi PCen med vann fra springen" https://www.tek.no/nyheter/guide/i/v...for-folk-flest
_abc_ Jeg er ikke uenig i at dine vifter funker helt bra, jeg er uenig i at vannkjøling fortsatt er for spesielt interesserte.
vatn frå springen er vanlegvis kaldere enn romtemperatur - som betyr at du vil få problem med kondens.

Har plugga 2-3 radiatorer med vifter rett til vannkranen og brukt til å kjøle ner rommet på varme sommernetter, så den du vil lett klare å kjøle ner ein CPU