Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1678
Jobber daglig på kontor med masse forskjellige firma i bygget, av og til når jeg går med søppla så har fellesrommet en e-waste kontainer. 3 dager siden måtte jeg titte inn i den, der så jeg laptoper, dataskjermer, overvåkningskamera, webkamera, ørti tusen hdmi kabler, ja trudde det var elkjøp sin vare kontainer, men det er e-waste.

Tydeligvis kaster "store" firma med mye penger masse gull.

Hva er riktig? Er så fristet å se på dette som en buffee med gull, har lyst å ta med meg alt mulig hver gang jeg er der inne.

Diskutert med flere, mange sier go for it men noen sier det er tyveri å kan straffes. Hva er det riktige å gjøre?
Sist endret av Mentaltsvak101; 25. desember 2020 kl. 19:58.
Go for it! Uten dårlig samvittighet, bare pass på å gjør det i skyggeland
PS: Ser absolutt ingen moralske hindringer i gitt situasjon.
Sist endret av Eyeamare; 25. desember 2020 kl. 20:06.
Det regnes nok som tyveri. Hvis du absolutt vil ha noe derfra så prøv å kom i kontakt med sjefen til firmaet som har kastet det der og hør om det er greit at du tar derfra.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Jobber daglig på kontor med masse forskjellige firma i bygget, av og til når jeg går med søppla så har fellesrommet en e-waste kontainer. 3 dager siden måtte jeg titte inn i den, der så jeg laptoper, dataskjermer, overvåkningskamera, webkamera, ørti tusen hdmi kabler, ja trudde det var elkjøp sin vare kontainer, men det er e-waste.

Tydeligvis kaster "store" firma med mye penger masse gull.

Hva er riktig? Er så fristet å se på dette som en buffee med gull, har lyst å ta med meg alt mulig hver gang jeg er der inne.

Diskutert med flere, mange sier go for it men noen sier det er tyveri å kan straffes. Hva er det riktige å gjøre?
Vis hele sitatet...
Min holdning er at søpla er fritt vilt og ta det du vil, men rydd opp etter deg!
Folk flest driter i hva du gjør med søpla deres så lenge du er en gentleman. I grunn er det bare hyggelig at skrotet kommer andre til nytte. Men så har du de rævskallene som pælmer alt utover i sin søken etter den ene dingsen som kanskje ligger på bunnen, og som ikke gidder å rydde etter seg. Én sånn tosk, én gang, og du risikerer at stedet er brent for alltid. Vaktmesteren skal i alle fall ikke måtte vasse i skrot og glasskår spesielt mange ganger før han tar affære og låser det av eller begynner å anmelde folk som prøver seg.

Store, velkjente steder som mottakene til el-kjedene er typisk hjemsøkt av den samme gjengen som rappa signalkablene til NSB da de fortsatt var av kobber. Slike steder er videovervåka, utstyrt med sinte plakater og sintere vektere og det lønner seg å ligge langt unna. Er det ingen åpenbare tegn til fiendtlighet på stedet kan du stort sett alltid være litt diskret og ta det du vil. Det har i alle fall alltid gått bra for meg, og jeg har nok muligens båret hjem flere tonn med el-søppel enn de fleste. Jeg forlater alltid et slikt sted ryddigere enn det var før jeg henta meg noe.

En annen gentlemansregel: Finner du datamaskiner, så wipe disken før du gjør noe med maskina. Jeg vet at det er folks eget ansvar å nuke de før de går i søpla og alt det der, men som sagt: Be a gent.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. desember 2020 kl. 20:31.
Det kommer til å regnes som tyveri så lenge containeren står på en privat eiendom, i dette tilfellet bedriften sin eiendom.

Jeg tror ikke jeg hadde tørt å forsyne meg derfra fast siden elektronikk har såpass med verdi og kan inneholde sensitiv data at det kan få store konsekvenser for arbeidsforholdet om det oppdages. Men det er sikkert ingen som registrerer at to laptoper mangler. Problemet kommer hvis du begynner å bøffe mengder fast og noen ser det på kamera, catcher deg eller mistanke sprer seg.
På forrige jobben min ble folk sagt opp for å stjele søppel. Så får du se an stedet og gjøre din egen vurdering på hvilken holdning dem har.
Du skriver "buffee med gull", men mener du da faktisk gull eller at 'gratis (brukte) laptoper er nice'? Om det er førstnevnte; Hvor mye gull får man ut av en vanlig laptop?