Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2572
Hei,

Fikk komponentene mine til en ny Gamer PC fra Komplett for noen dager siden og startet med byggingen forigårs. Begynte med monteringen forigårs og har holdt på siden.

Problemet jeg har støtt på underveis er at PCen ikke vil boote, eneste som skjer er at LED lys på hovedkortet lyser (utenom Q-LED).

Lyset foran på kabinettet lyste i starten, men ikke nå lenger.

Har også sjekket at det er strøm i PCen, ettersom at USB kontaktene fungerer både foran på kabinettet og bak.


Komponentene i PCen:
Prosessor: Intel Core i9-10850K Prosessor
Hovedkort: ASUS ROG Strix Z490-A GAMING
Skjermkort: ASUS Radeon RX 5500 XT DUAL EVO 8GB
Strømforsyning: Corsair TX650M, 650W PSU
SSD: Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD (x2)
RAM: Corsair Dominator RGB DDR4 3600MHz 16GB
Vannkjøling: Corsair Hydro H100i RGB Platinum SE

Kabinett:
Svive Halo S650

Det medfulgte heller ikke speaker kabel til panelet på hovedkortet så får ingen lyd ved oppstart.

Har prøvd å starte uten RAM brikkene, sjekket at det ikke er noen ødelagte pins til prosessor.

Hva kan være årsaken til at PCen ikke vil boote?
Det skal vel stå i manualen som følger med hva som er feil basert på hva som lyser, hvor ofte, farge osv. 2 blink 1 langt lys betyr X, 3 blink betyr Y osv.
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Det skal vel stå i manualen som følger med hva som er feil basert på hva som lyser, hvor ofte, farge osv. 2 blink 1 langt lys betyr X, 3 blink betyr Y osv.
Vis hele sitatet...
100% at det bare er feilkobling ett sted. Gå over alle kablene fra psu å prøv igjen.
Det var veldig heftig prosessor med vannkjøling og så et M-ITX skjermkort? , du har ikke glemt 8 pin strøm til hovedkortet? Du sier at du har prøvd å starte uten RAM, har du prøvd en og en brikke individuelt?.

Ser at prosessoren du har er validert med BIOS 0607 og senere, kan være at du har hovedkort levert med eldre BIOS, prøv BIOS oppdatering med minnepenn, kan gjøres uten kompatibel CPU.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Det var veldig heftig prosessor med vannkjøling og så et M-ITX skjermkort? , du har ikke glemt 8 pin strøm til hovedkortet? Du sier at du har prøvd å starte uten RAM, har du prøvd en og en brikke individuelt?.

Ser at prosessoren du har er validert med BIOS 0607 og senere, kan være at du har hovedkort levert med eldre BIOS, prøv BIOS oppdatering med minnepenn, kan gjøres uten kompatibel CPU.
Vis hele sitatet...
Hehe ja, alt av skjermkort var utsolgt overalt så endte opp med det der midlertidig frem til det kommer mer på lager over nyåret.

Hvordan oppdaterer jeg BIOS når pcen ikke skrur seg på?
Les i manualen, det er en egen port bakpå du kan bruke, trenger bare strøm, ikke CPU eller RAM.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har du gått igjennom no boot troubleshoot guide?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Har du gått igjennom no boot troubleshoot guide?
Vis hele sitatet...

Ja har gått gjennom den, det som er rart er at Q-Led lysene ikke lyser.

Har demontert og fulgt manualen til punkt å prikke uten noen forandring, det jeg ikke har prøvd er som nevnt over her å prøve BIOS fra baksiden av kabinett.

Noen som evt har erfaring med Digital Impuls og hvor lang tid de ville brukt på å fikse dette?
Detvar synd. Kjedelig å kjøpe alt nytt, spart lenge og så virker det ikke.
Strømforsyning burde være grei nok. 650W. Hadde vært kult hvis du kunne nevnt hva feilen var når du får fikset det.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Detvar synd. Kjedelig å kjøpe alt nytt, spart lenge og så virker det ikke.
Strømforsyning burde være grei nok. 650W. Hadde vært kult hvis du kunne nevnt hva feilen var når du får fikset det.
Vis hele sitatet...

Er nok sikkert bare en feilkobling et eller annet sted som jeg ikke ser får vi håpe

Skal holde tråden oppdatert med hva som var årsaken til at den ikke vil starte, tilfelle noen andre støter på samme problem senere.
Sitat av Panther95 Vis innlegg
Er nok sikkert bare en feilkobling et eller annet sted som jeg ikke ser får vi håpe

Skal holde tråden oppdatert med hva som var årsaken til at den ikke vil starte, tilfelle noen andre støter på samme problem senere.
Vis hele sitatet...
Dersom du holder til i Oslo-området så er jeg alltid åpen for en challenge. Har bygget 30-40 PC'er, så tar gjerne en kikk på det for deg Send meg evt. PM her om du vil.
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Dersom du holder til i Oslo-området så er jeg alltid åpen for en challenge. Har bygget 30-40 PC'er, så tar gjerne en kikk på det for deg Send meg evt. PM her om du vil.
Vis hele sitatet...

Hyggelig med folk som tilbyr seg å hjelpe, det settes stor pris på! Har sendt deg en PM