Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5327
Jeg vet ikke hvorfor tråder om overgrep og spørsmål rundt hva som er overgrep blir sletta her inne, jeg har sett det før også og hører gjerne fra Admins vedrørende det. Det er vel ikke så bra at de som har begått overgrep ikke får tilbakemeldinger på at det er et overgrep de har gjort, når de ikke forstår det selv? Opplysningsarbeid rundt overgrep og grensesetting er viktig, så det er kjipt trådene blir sletta og overgripere "slipper unna" uimotsagt.

Vil bare få sagt det til brukeren det gjelder: Håper Admins lar dette stå!

Ja, det er et overgrep å beføle noens kjønnsorgan mot deres vilje. Det er en egen paragraf i straffeloven.

I ditt tilfelle kan saken havne under flere paragrafer:

Denne er hvertfall helt oppfylt.
§ 297. "Seksuell handling uten samtykke. Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket i det."

Politiet beskriver hva som definerer "Seksuell handling" slik:
"En seksuell handling kan være å ta på en annens pupper eller kjønnsorgan mot noen som ikke vil. - Det er ikke lov å gjøre dette med noen som er under 16 år. Det gjelder uansett om han eller hun vil det eller ikke" .- (det vil si at er personen under 16 er det ulovlig uansett, er personen over 16 er det ulovlig om det er mot personens vilje)
Her er politiets eksempler på seksuell handling :

" å ta noen på puppene eller rumpa utenpå eller innenfor klærne
å kline med noen som ikke vil
å ta noen på kjønnsorganet utenpå eller innenfor klærne. "
https://www.politiet.no/rad/voldtekt...r-gar-grensene

Så kommer flere paragrafer som kan være aktuelle:

§ 304." Seksuell handling med barn under 16 år
Den som foretar seksuell handling med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 3 år, hvis forholdet ikke rammes av § 299."

§ 295. "Misbruk av overmaktsforhold og lignende.
Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved
a) misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, eller
b) å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291, eller
c) å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar livssituasjon."

Som man jo er i når man er i en barnevernsinstitusjon.

Du er 14, vet ikke hvor gammel jenta er men her er noen til paragrafer verdt å kunne:

§ 299. "Voldtekt av barn under 14 år
Med fengsel inntil 10 år straffes den som
a) har seksuell omgang med barn under 14 år,
b) får et barn under 14 år til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv, eller
c) foretar kvalifisert seksuell handling med barn under 14 år."

Eller evn.

§ 302. "Seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år
Den som har seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år, hvis ikke forholdet også rammes av andre bestemmelser. "

Usikker på om den siste paragrafen dekker seksuell handling eller om seksuell omgang er samleie. Siden begge er mindreårige vil du naturligvis ikke få samme straff som en voksen pedofil.

Du trenger å se denne videosnutten om grenser og samtykke, hvor enkelt og viktig det er å spørre etter samtykke. Om du vil servere noen te så spør du først, du dytter ikke bare varm te ned i halsen dems og tar det for gitt at de vil ha.
https://youtu.be/pZwvrxVavnQ

NRK Super har også fine videosnutter om samtykke og overgrep for barn fra 6 år og oppover.
En tenåring burde kunne dette.
Du må vente deg ganske alvorlige reaksjoner på det du har gjort.

Skulle ikke tro det måtte være nødvendig å drive opplæring om den mest kjente naturlige reaksjonen ved overgrep, det som kalles freeze-mode. Men la gå, siden du tydeligvis ikke har fått det med deg. Å fryse til og ikke si noe er en instinktivt reaksjon man ikke kan styre eller bestemme og minst 7 av 10 som blir utsatt for overgrep reagerer med freeze. Det er en like naturlig respons vi ser i dyreriket ved fare.

Utklipp fra Norsk Helseinstitutt:
"Følelser blokkeres, det kan kjennes uvirkelig, og man reagerer instinktivt. Individuelle og situasjonsmessige forhold avgjør hvilken instinktreaksjon som vil dominere hos den enkelte. Man kan reagere med kamp, flukt, underkastelse eller lammelse («fight, flight, freeze»). Dette er individuelt, og avhengig av hvilke erfaringer man har fra tidligere, og hvordan man opplever den bestemte situasjonen. Personer som har gjennomlevd tidligere overgrep og traumer reagerer i større grad med nummenhet og følelsesdistanse, fullstendig utkobling (dissosiasjon)."

Freeze og dissosiasjon skjer i flertallet av overgrepstilfeller, her tok det jenta noen sekunder før hun klarte å ta innover seg det som skjedde og turte å si nei. I mange tilfeller er offeret i freeze mye lenger og det betyr da for pokker ikke at de liker det som skjer, det betyr at hjernen kjemper om overlevelse av traumet.

Atle Austad er psykologspesialist og spesialist i klinisk sexologi. Han har jobbet med både overgrepsofre og gjerningspersoner, beskriver det slik:
"Det skjer en mekanisme som for mange gjør det umulig å si tydelig nei. Det er spesielt vanlig for folk som tidligere har opplevd traumer. De klarer ikke å si nei fordi at de går i frys. Det synes ikke på dem, men de klarer ikke å si noe, de blir helt handlingslammet. Han forklarer at beskyttelsesmekanismen gjør at hjernen kobler ut."

Ei jente på en barnevernsinsitusjon har veldig sannsynlig vært utsatt for tidligere overgrep eller andre former for traumer, så det er sterkt gjort at hun i det hele tatt klarte å si i fra! Dette handler om helt normale traumereaksjoner og har ikke noe med å tro at jenter ikke er smarte eller oppegående nok til å si fra når de ikke liker noe. Menn får også samme reaksjonen når de utsettes for overgrep, det er helt menneskelig.
Sist endret av celtseus; 8. desember 2020 kl. 02:00.
Er enig. Skjønner at trådene som ble opprettet flere ganger om akkurat samme tema ble slettet, men ikke den som faktisk innebar en saklig diskusjon.

Det er flere her inne som tydeligvis trenger opplæring i grensesetting. Jeg har selv blitt utsatt for voldtekt da jeg var 16, og jeg visste selv lite om hvor grensen for overgrep gikk da så jeg forstår at det kan være uklart for en 14åring.
Ja håper denne tråden får stå, selvom jeg skjønner at Admins syns det var unødvendig av vedkommende å opprette tre tråder for å spørre om det samme.

Det er et viktig tema med grensesetting og samtykke, særlig for unge som kan være usikre på signaler og fremgangsmåte.

---->https://youtu.be/pZwvrxVavnQ<----
Sist endret av celtseus; 8. desember 2020 kl. 02:04.
Respekt for at du har tatt deg tid til å skrive alt det!

Ser at det trengs! Noen ganger skammer jeg meg så jævlig over å være mann når jeg ser åssen holdninger noen andre her inne har.
Så konklusjonen er at admins er macho bøller som ikke vil at unge mennesker skal lære å behandle jenter med respekt?
Kanskjedet av og til er andre grunner til at tråder blir slettet enn de du tror det er.
Det var ikke temaet som gjorde at trådene ble slettet, det var trollet bak de.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Så konklusjonen er at admins er macho bøller som ikke vil at unge mennesker skal lære å behandle jenter med respekt?
Kanskjedet av og til er andre grunner til at tråder blir slettet enn de du tror det er.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt dét da? Ikke meg. Som jeg skrev er det forståelig at tråder blir slettet når samme bruker lager tre like tråder på rad. Skrev i ene tråden hans at jeg mistenkte trolling for det ble jo bare værre og værre med stakkaren, men faktum er at det finnes tullinger med sånne holdninger og som gjør sånne ting så uansett trolling eller ikke så er det til rette med tilsvar, syns jeg, for det var ikke usannsynlig eller unikt det han beskrev.

Konklusjonen? Den er at å ta noen på kjønnsorganet mot deres vilje er et overgrep og straffbart. Vet ikke hvordan du klarte å overse hele poenget men aiit
Sist endret av celtseus; 8. desember 2020 kl. 02:51.
Tips til neste gang, gjør det på riktig sted til riktig tid, spør først! Dette var bare en feil kanskje han misforsto neste gang spør f.eks skal vi pule, om hun sier nei er den nei. Og alltid gjør det på riktig tidspunkt. Herregud chill her han er en stakkers kid som gjorde noe feil alle har gjort feil i sin tid, jenten var sikkert ikke klar eller hadde traumer etter noe som har skjedd før man vet aldri, men alltid spør først okey?
Bra jobba TS.

Dette er en plattform som igrunn er perfekt når det kommer til bevistgjørelse rundt slik tabubelagt problematikk da MANGE av brukerene har god intigritet og kan fungere som forbilde og moralskt kompass.

Det er ikke enkelt å vokse opp i dagens samfunn der grenser nermest er visket bort av alt fra vulgere reality program til influensere på snapp. Jeg skjønner meget gått att det kan være lett å tråkke i salaten og det bør være rom for forståelse hvis noen måtte opne seg om dette. Ellers kommer vi ingen steds.
De lå i senga og koste og når gutten prøvde å ta det til neste steg (hånd nedover trusa) stoppet hun ham også ble hele tingen avbrutt btw. Leste original posten til "trollet"
Sist endret av colakork; 8. desember 2020 kl. 04:22.
Sitat av colakork Vis innlegg
De lå i senga og koste og når gutten prøvde å ta det til neste steg (hånd nedover trusa) stoppet hun ham også ble hele tingen avbrutt btw. Leste original posten til "trollet"
Vis hele sitatet...
De så vel på film på tlf i senga Også kjørte han hånda i buksa hennes og hun sa nei.. Burde jo spurt først, men nå har han vel lært får man tro
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
De så vel på film på tlf i senga Også kjørte han hånda i buksa hennes og hun sa nei.. Burde jo spurt først, men nå har han vel lært får man tro
Vis hele sitatet...
Stakkars kidden då han kommer sikkert til å bli husket for dette en lang tid frem over😂😂🥺
Sitat av celtseus Vis innlegg
Opplysningsarbeid rundt overgrep og grensesetting er viktig,
Vis hele sitatet...
Veldig enig. Jeg tror imidlertid ikke en tekstvegg med paragrafer er den mest pedagogiske tilnærmingen ovenfor en 14-åring, som uansett er under strafferettslig alder. Nå er det uansett ting somtyder på at det var et troll, og det kan jo hende noen andre lærer av dette. Jeg tillater meg å pirke litt:
§ 304." Seksuell handling med barn under 16 år
Den som foretar seksuell handling med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 3 år, hvis forholdet ikke rammes av § 299."
Vis hele sitatet...
Det er riktig at beføling utenpå klær er seksuell handling, men dette straffes ikke når begge er noenlunde like i alder og utvikling. Da ville alle kjærestepar på 15 som kliner og tar hverandre på rumpa utenpå buksa være kriminelle.


§ 299. "Voldtekt av barn under 14 år
Med fengsel inntil 10 år straffes den som
a) har seksuell omgang med barn under 14 år,
b) får et barn under 14 år til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv, eller
c) foretar kvalifisert seksuell handling med barn under 14 år."

Eller evn.

§ 302. "Seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år
Den som har seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år, hvis ikke forholdet også rammes av andre bestemmelser. "

Usikker på om den siste paragrafen dekker seksuell handling eller om seksuell omgang er samleie.
Vis hele sitatet...
Seksuell omgang er samleie og samleielignende handling (f eks fingre i skjede). Den første paragrafen her snakker om kvalifisert seksuell handling, slik situasjonen var beskrevet var ikke dette det heller.


Siden begge er mindreårige vil du naturligvis ikke få samme straff som en voksen pedofil.
Vis hele sitatet...
Han ville ikke fått noen straff, da han er under den kriminelle lavalderen. Heller ikke om han var 15 ville han fått straff, dersom det hadde vært frivillig, om det ikke foreligger noen helt spesielle omstendigheter vi ikke vet om.

Du trenger å se denne videosnutten om grenser og samtykke, hvor enkelt og viktig det er å spørre etter samtykke. Om du vil servere noen te så spør du først, du dytter ikke bare varm te ned i halsen dems og tar det for gitt at de vil ha.
https://youtu.be/pZwvrxVavnQ
Vis hele sitatet...
Jeg synes personlig den te-analogien overforenkler samtykke noe voldsomt, og har tilgode å få svar fra samtykkelovforkjempere på mine bekymringer i forhold til det, hverken her eller andre steder.
Sist endret av *pi; 8. desember 2020 kl. 07:57.
Sitat av *pi Vis innlegg
Veldig enig. Jeg tror imidlertid ikke en tekstvegg med paragrafer er den mest pedagogiske tilnærmingen ovenfor en 14-åring, som uansett er under strafferettslig alder.


Jeg synes personlig den te-analogien overforenkler samtykke noe voldsomt, og har tilgode å få svar fra samtykkelovforkjempere på mine bekymringer i forhold til det, hverken her eller andre steder.
Vis hele sitatet...

Enig. Men prinsippet bak te-analogien er ganske rett fram, og selv en 14-åring kan klare å få et enkelt bilde av hva samtykke egentlig er. Så er det jo også nyanser og typ «gråsoner», men for å få unge til å forstå hvor grensen går, så er den videoen lett å forstå.
Så kan man jo komplisere ting med å komme med paragrafer ol. men det vil nok ikke være noe til nytte for en 14-åring.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er litt bekymrende hvor fort høygaflene kommer frem i skikkelig aviskommentarfelt-stil.

Vær særdeles skeptisk til slike tråder, mange er veldig glad i å hause opp til mob-mentalitet.
Sist endret av Dodecha; 8. desember 2020 kl. 16:18. Grunn: Var det der med rettskriving da..
Sitat av livermorium Vis innlegg
Enig. Men prinsippet bak te-analogien er ganske rett fram, og selv en 14-åring kan klare å få et enkelt bilde av hva samtykke egentlig er.
Vis hele sitatet...
Ja, det er litt det da, at den er for rett fram. Samtykke er ikke rett fram. Jeg er redd for man i iveren etter klare definisjoner prøver å fjerne hvordan omstendighetene spiller inn. Slagord som "ja betyr ja" og forslag om kontrakter og samtykkeapper illustrerer at det er et reelt problem. Man kommer ikke unna at samtykke er et tolkningsspørsmål, kan man ikke ta den vurderingen så kan man faktisk ikke ha sex. Det er nemlig ikke sånn at ja nødvendigvis betyr ja. Vi får stadig opplæring om freezeresponsen her, jeg tror kanskje et kurs i fawnresponsen hadde vært vel så nyttig for mange.

Så kan man jo komplisere ting med å komme med paragrafer ol. men det vil nok ikke være noe til nytte for en 14-åring.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i det. 14-åringer trenger å lære hva det vil si å respektere andres grenser, ikke lære paragrafer de ikke engang kan dømmes etter.
Husker jeg hadde hooket opp med ei ganske koselig ei også noen dager etterpå pekte hun ut at hun følte seg voldtatt fordi jeg gikk røff til de grader at hun ikke hadde kontroll. Det som traff meg var at vi hadde hadde det hyggelig først, så ble vi kåte også videre ekle før vi landet igjen etter orgasme for å så chille og se på netflix resten av mange timene.

Noen dager etterpå så sa hun det spøkefullt fordi jeg er typen som plugger i begge hull mens jeg spoonfucker og choker men still. Det kunne lett blitt en sak utav det, innså jeg da.. Heldigvis så bare dro hun meg i ballene fordi jeg åpna meg såpass og sa det er en av mine største frykter å bli faked-metoo. Har en teori om at damer fucker deg der de kan så lenge dere ikke deler økonomi
Sitat av celtseus Vis innlegg
Jeg vet ikke hvorfor tråder om overgrep og spørsmål rundt hva som er overgrep blir sletta her inne, jeg har sett det før også og hører gjerne fra Admins vedrørende det. Det er vel ikke så bra at de som har begått overgrep ikke får tilbakemeldinger på at det er et overgrep de har gjort, når de ikke forstår det selv? Opplysningsarbeid rundt overgrep og grensesetting er viktig, så det er kjipt trådene blir sletta og overgripere "slipper unna" uimotsagt.

Vil bare få sagt det til brukeren det gjelder: Håper Admins lar dette stå!

Ja, det er et overgrep å beføle noens kjønnsorgan mot deres vilje. Det er en egen paragraf i straffeloven.

I ditt tilfelle kan saken havne under flere paragrafer:

Denne er hvertfall helt oppfylt.
§ 297. "Seksuell handling uten samtykke. Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket i det."

Politiet beskriver hva som definerer "Seksuell handling" slik:
"En seksuell handling kan være å ta på en annens pupper eller kjønnsorgan mot noen som ikke vil. - Det er ikke lov å gjøre dette med noen som er under 16 år. Det gjelder uansett om han eller hun vil det eller ikke" .- (det vil si at er personen under 16 er det ulovlig uansett, er personen over 16 er det ulovlig om det er mot personens vilje)
Her er politiets eksempler på seksuell handling :

" å ta noen på puppene eller rumpa utenpå eller innenfor klærne
å kline med noen som ikke vil
å ta noen på kjønnsorganet utenpå eller innenfor klærne. "
https://www.politiet.no/rad/voldtekt...r-gar-grensene

Så kommer flere paragrafer som kan være aktuelle:

§ 304." Seksuell handling med barn under 16 år
Den som foretar seksuell handling med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 3 år, hvis forholdet ikke rammes av § 299."

§ 295. "Misbruk av overmaktsforhold og lignende.
Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved
a) misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, eller
b) å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291, eller
c) å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar livssituasjon."

Som man jo er i når man er i en barnevernsinstitusjon.

Du er 14, vet ikke hvor gammel jenta er men her er noen til paragrafer verdt å kunne:

§ 299. "Voldtekt av barn under 14 år
Med fengsel inntil 10 år straffes den som
a) har seksuell omgang med barn under 14 år,
b) får et barn under 14 år til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv, eller
c) foretar kvalifisert seksuell handling med barn under 14 år."

Eller evn.

§ 302. "Seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år
Den som har seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år, hvis ikke forholdet også rammes av andre bestemmelser. "

Usikker på om den siste paragrafen dekker seksuell handling eller om seksuell omgang er samleie. Siden begge er mindreårige vil du naturligvis ikke få samme straff som en voksen pedofil.

Du trenger å se denne videosnutten om grenser og samtykke, hvor enkelt og viktig det er å spørre etter samtykke. Om du vil servere noen te så spør du først, du dytter ikke bare varm te ned i halsen dems og tar det for gitt at de vil ha.
https://youtu.be/pZwvrxVavnQ

NRK Super har også fine videosnutter om samtykke og overgrep for barn fra 6 år og oppover.
En tenåring burde kunne dette.
Du må vente deg ganske alvorlige reaksjoner på det du har gjort.

Skulle ikke tro det måtte være nødvendig å drive opplæring om den mest kjente naturlige reaksjonen ved overgrep, det som kalles freeze-mode. Men la gå, siden du tydeligvis ikke har fått det med deg. Å fryse til og ikke si noe er en instinktivt reaksjon man ikke kan styre eller bestemme og minst 7 av 10 som blir utsatt for overgrep reagerer med freeze. Det er en like naturlig respons vi ser i dyreriket ved fare.

Utklipp fra Norsk Helseinstitutt:
"Følelser blokkeres, det kan kjennes uvirkelig, og man reagerer instinktivt. Individuelle og situasjonsmessige forhold avgjør hvilken instinktreaksjon som vil dominere hos den enkelte. Man kan reagere med kamp, flukt, underkastelse eller lammelse («fight, flight, freeze»). Dette er individuelt, og avhengig av hvilke erfaringer man har fra tidligere, og hvordan man opplever den bestemte situasjonen. Personer som har gjennomlevd tidligere overgrep og traumer reagerer i større grad med nummenhet og følelsesdistanse, fullstendig utkobling (dissosiasjon)."

Freeze og dissosiasjon skjer i flertallet av overgrepstilfeller, her tok det jenta noen sekunder før hun klarte å ta innover seg det som skjedde og turte å si nei. I mange tilfeller er offeret i freeze mye lenger og det betyr da for pokker ikke at de liker det som skjer, det betyr at hjernen kjemper om overlevelse av traumet.

Atle Austad er psykologspesialist og spesialist i klinisk sexologi. Han har jobbet med både overgrepsofre og gjerningspersoner, beskriver det slik:
"Det skjer en mekanisme som for mange gjør det umulig å si tydelig nei. Det er spesielt vanlig for folk som tidligere har opplevd traumer. De klarer ikke å si nei fordi at de går i frys. Det synes ikke på dem, men de klarer ikke å si noe, de blir helt handlingslammet. Han forklarer at beskyttelsesmekanismen gjør at hjernen kobler ut."

Ei jente på en barnevernsinsitusjon har veldig sannsynlig vært utsatt for tidligere overgrep eller andre former for traumer, så det er sterkt gjort at hun i det hele tatt klarte å si i fra! Dette handler om helt normale traumereaksjoner og har ikke noe med å tro at jenter ikke er smarte eller oppegående nok til å si fra når de ikke liker noe. Menn får også samme reaksjonen når de utsettes for overgrep, det er helt menneskelig.
Vis hele sitatet...
Hva faen skjer her a? Har vert borte 5 dager og da var det MDMA, OG NÅ ER DET OVERGREP blant 14 åringer hva faen.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det var et troll. Ro dere ned.
Sitat av nso Vis innlegg
Det var et troll. Ro dere ned.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet dere det?
Uansett er det jo åpenbart en viktig diskusjon og relevant tema da det nok sitter flere som tenker det samme?
Sitat av nso Vis innlegg
Det var et troll. Ro dere ned.
Vis hele sitatet...
Er ikke 100% sikkert det, og hvem gjaldt det spesifikt?

Sitat av Mr. Frosty Vis innlegg
Stakkars kidden då han kommer sikkert til å bli husket for dette en lang tid frem over������
Vis hele sitatet...
Hehehe, han får sikkert skam bank���� Man kan seriøst ikke la sånt skje i samfunnet voldtektsmenn går fri menst misbrukerne får straff for en smule heroin, jeg ble selv voldtatt som 8-9 åring sånne folk kan brenne i helvete, håper guttungen lærer noe håper noen skam banker han sånn han får det inn i hodet sitt (ja han er 14 men herregud skal sånne folk gå fri i samfunnet) kanskje det var en misforståelse men gir det han et free-pass?
Sist endret av vet_ikke_jeg; 14. desember 2020 kl. 03:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av livermorium Vis innlegg
Hvordan vet dere det?
Uansett er det jo åpenbart en viktig diskusjon og relevant tema da det nok sitter flere som tenker det samme?
Vis hele sitatet...
Det er nettopp fordi emnet er viktig at det er viktig å diskutere det på et rettferdig grunnlag. Det er et slikt emne som gjerne sporer av i en ren flamefest uansett hvordan man angriper det, men trolleposter og rene provokasjoner får bare folk til å klikke enda mer. Dersom du ønsker en saklig diskusjon om en alvorlig emne, så sier det seg selv at brønnmigere og provokatører ikke kan legge grunnlaget og diktere premissene. Trolletråden er sletta - denne tråden er ikke sletta.
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Er ikke 100% sikkert det, og hvem gjaldt det spesifikt?
Vis hele sitatet...
Det er lite her i livet som er 100% sikkert, men konsensus blant oss som så på tråden er at det var trolling.

Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Hehehe, han får sikkert skam bank���� Man kan seriøst ikke la sånt skje i samfunnet voldtektsmenn går fri menst misbrukerne får straff for en smule heroin, jeg ble selv voldtatt som 8-9 åring sånne folk kan brenne i helvete, håper guttungen lærer noe håper noen skam banker han sånn han får det inn i hodet sitt (ja han er 14 men herregud skal sånne folk gå fri i samfunnet) kanskje det var en misforståelse men gir det han et free-pass?
Vis hele sitatet...
OK, la oss ta utgangspunkt i en ekte fjortenåring som voldtar barn. La oss videre anta at han får skambank. Med mindre den julinga gjør ham lam fra nakken og ned, så ser jeg ikke helt hvordan det skal forhindre nye overgrep.


Ønsker du å forhindre overgrep eller ønsker du bare hevn?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg


Ønsker du å forhindre overgrep eller ønsker du bare hevn?
Vis hele sitatet...
Herregud, gutten gjor bare en feil, men om noen gir han juling skjer det ikke igjen.
Sist endret av vet_ikke_jeg; 14. desember 2020 kl. 08:19.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er nettopp fordi emnet er viktig at det er viktig å diskutere det på et rettferdig grunnlag.
Vis hele sitatet...
Enig, derfor er det synd at folk stort sett bare er interessert i å hakke løs på troll, og ikke i en ordentlig diskusjon. Stiller man kritiske spørsmål om samtykkelov, blir det tyst som i graven. Ikke bare her, jeg har tilgode å oppleve at en samtykkelovforkjemper har giddet å svare meg på innvendingene noe sted. Det er virkelig ikke tillitsvekkende.
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Herregud, gutten gjor bare en feil, men om noen gir han juling skjer det ikke igjen.
Vis hele sitatet...
Nei, seksuelle overgrep er ikke "bare en feil". Det er vesenlig mer alvorlig enn det. Men du svarer ikke på spørsmålet mitt: Hvordan vil skambank forhindre nye overgrep? Er det noe som tilsier at juling er en effektiv oppdragelsesform på folk som er så skakkjørte at de voldtar barn før de har fått hår på haka?
ja?

Men kanskje ikke, siden folk i den kategorien ikke klarer å tenke såpass langt - konsekvenser.
Sist endret av colakork; 14. desember 2020 kl. 09:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei, seksuelle overgrep er ikke "bare en feil". Det er vesenlig mer alvorlig enn det. Men du svarer ikke på spørsmålet mitt: Hvordan vil skambank forhindre nye overgrep? Er det noe som tilsier at juling er en effektiv oppdragelsesform på folk som er så skakkjørte at de voldtar barn før de har fått hår på haka?
Vis hele sitatet...
Nå må jeg bare få presisere at dette aktuelle (sannsynligvis oppdiktede) tilfellet ikke var en voldtekt. En del av det å ta overgrep alvorlig er å ikke krisemaksimere, det undergraver saken.
Det er jo viktig med alder her.

13 til 16 åringer som er kjærester eller bare liker hverandre
gjør jo ofte seksuelle ting uten før man er "gamle nok" eller klare til å gå hele veien.
Som regel er jo dette helt greit å naturlig og bare sunn eksperimentering.