Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2011
Hei.

Jeg har plukket opp over alt på nettet at Cannabis er mindre skadlig enn Coffein. Er dette fakta?
De fleste henviser til verdens helseorganisasjon (who.int), men jeg finner ikke noe der(det skal sies at jeg er bad på og google osv)? FInnes det noen ordentlig kilder for dette?

Mvh Kristian
Sitat av martin899 Vis innlegg
Hei.

Jeg har plukket opp over alt på nettet at Cannabis er mindre skadlig enn Coffein. Er dette fakta?
Vis hele sitatet...
For kroppen din er nok koffein verre, pga den setter jo systemet i "hyperdrive"

Hva som er verst for hjernen vet jeg ikke nok om til å uttale meg.
hørtes litt rart ut, men det kan godt hende at det faktisk er "sunnere" for kroppen enn koffein, men veit ikke helt
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Selv om andre stoffer er mer farlige men alikevel lovlige bør man ikke avblåse Cannabis som helt ufarlig, ingenting er helt ufarlig i store nok mengder, selv ikke vann. Men i "normale" doser er det mulig at kaffekoppen er farligere.

Fant ingen overdrevet seriøse kilder, men du kan jo lese følgende sider, dessverre er alle pro cannabis:
Medicann.wordpress.com
Cannabisfacts.ca
Cannabisculture.com

Skulle likt å sett "skikkelig" forskning på dette, nevnte artikler baserer seg kun på statistikk, og blir litt feil for "alle" drikker kaffe, men alle knafser ikke knark.
Cannabis kan utløse shizofreni for de som er genetisk disponibel for det.. Nei jeg vil ikke si at Cannabis er tryggere en koffein. Uten å gå in i for mange detaljer så er mindre doser er koffein ganske sunt, motvirker for eksempel demens.
Sist endret av Psytrip; 25. oktober 2010 kl. 14:03.
Kanskje det ikke er like skadelig om man spiser det, men tobakken de fleste blander med for å røyke gjør at det definivt er mye sunnere med en kopp kaffe.
Sitat av Sinister Vis innlegg
Kanskje det ikke er like skadelig om man spiser det, men tobakken de fleste blander med for å røyke gjør at det definivt er mye sunnere med en kopp kaffe.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg de fleste er klar over og har lite med saken og gjøre..
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Det tror jeg de fleste er klar over og har lite med saken og gjøre..
Vis hele sitatet...
Hvorfor har det lite med saken å gjøre?
Fordi skadevirkningene er jo av tobakken, ikke cannabisen. Hvis du drikker kaffen din av ett malingspann så gjør ikke det kaffe mindre sunt, men malingen vil drepe deg.
Det er fullt mulig å inntak cannabis uten tobakk på samme måte som du kan innta kaffe uten maling.
Begge deler er å anbefale hvis man først skal ha i seg koffein eller thc.
Sist endret av Mith; 25. oktober 2010 kl. 14:46.
i mine øyne blir det meningsløst å skulle prøve å sammenligne skadevirkningene av de to, da det i begge tilfeller er utrolig induviduelt...
Stoffene i seg selv.. ja koffein er mer skadelig.... Følgene etter inntak er et helt annet kapittel...
Koffein er rett og slett mer toksisk enn det THC er. Det er det ingen tvil om. LD50 på koffein i mennesker er anslått til å ligge på mellom 150 og 200 mg. pr kilo kroppsmasse. Det vil si at en mann på 80 kilo vil kunne stryke med av 12 til 16 gram koffein. LD50 på THC i mennesker er ikke kjent, men ifølge wikipedia det er anslått at en potensielt dødelig dose cannabis er ca. 680 kilo, røyket på 14 minutter. Hvis poten inneholder ca 5% THC, så vil det isåfall tilsvare 34 kilo ren THC. Dette er jo svært grovt regnet, men det gir ihvertfall en indikasjon på hvor stor forskjellen er på de to stoffene hva toksisitet angår.

Edit: synes for øvrig at det var et rimelig høyt tall. Wikipediaartikkelen er rotete og gir veldig sprikende tolkninger hvis man går den etter sømmene. Det står for eksempel at beregningen er støttet av studier som indikerer at dødelig dose er minst tusen ganger den aktive dose, noe som ville gitt et fullstendig annet svar på beregningen. I tillegg roter de sammen dødelig dose og therapeutic ratio, som er to helt forskjellige ting.

Jaja, stor forskjell er det ihvertfall uansett, om ikke så stor som først antatt.
Sist endret av mentalmelt; 25. oktober 2010 kl. 17:03.
Sitat av Mith Vis innlegg
Fordi skadevirkningene er jo av tobakken, ikke cannabisen. Hvis du drikker kaffen din av ett malingspann så gjør ikke det kaffe mindre sunt, men malingen vil drepe deg.
Det er fullt mulig å inntak cannabis uten tobakk på samme måte som du kan innta kaffe uten maling.
Begge deler er å anbefale hvis man først skal ha i seg koffein eller thc.
Vis hele sitatet...
Cannabis må jo være helseskadelig det også.
Det finnes minst like mye tjære i hasj/weed som i tobakk. Så faren for lungekreft og annen styggdom er vel i aller høyeste grad tilstede!

Hører ofte argumentet om at cannabis ikke har tatt livet av et eneste menneske til nå. Hvordan det har seg skjønner ikke jeg?! Cannabis må jo indirekte ha tatt livet av utrolig mange verden over fordi stoffet stort sett blir konsumert ved inhalering av røyk.
Og logisk nok er dette en stor helserisiko...

Hadde man derimot basert seg på oralt inntak eller bruk av en ordentlig vaporizer så stiller saken seg annerledes.
Sitat av Eclipse Vis innlegg
Hadde man derimot basert seg på oralt inntak eller bruk av en ordentlig vaporizer så stiller saken seg annerledes.
Vis hele sitatet...
Det er jo det man baserer seg på. Hvor giftig ett stoff er er basert på hvor mye av selve virkestoffet man trenger for en dødelig dose.
At man kan utvikle lungekreft av å røyke planterester er ikke med i forskningen. Det er som du selv sier fint mulig å innta stoffet uten å røyke det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Median_lethal_dose
Ja, du har nok rett i det forsåvidt.
Jeg tenkte mer på generell basis. Er så lei av stonere som reklamerer for at cannabis ikke er helseskadelig på samme måte som tobakk f.eks.

Cannabis dreper, og det er noe som plager samvittigheten til en stoner som meg ganske voldsomt. Har en volcano vaporizer men må bare innrømme at det fortsatt røykes mye alikevel.
Hvor mye større risken for kreft ved røyking av cannabis er vet man rett og slett ikke og da kan man ikke si at cannabis dreper. Da kan jeg hvertfall påstå at brus dreper fordi man kan få sukkersyke, noe ingen kan nekte på. Dataspill dreper fordi man kan få epilepsi.
Sist endret av Mith; 25. oktober 2010 kl. 17:40.
Men så er det ikke bare kreft man risikerer å få.

Selv hvor mye jeg skulle ønske at cannabis var totalt harmløst fysisk sett, så er jeg overbevist at helsen min tar stor skade av røykingen min.
Men så synes også jeg at røyking er veldig usunt, noe mange synes å ta lett på.

-Visst man kjenner en del eldre mennesker som har røyket hele det voksne livet sitt, så skjønner man at innhalering av røyk ikke er bra for kroppen, enten man røyker tobakk, cannabis eller sokker for den saks skyld...

Edit: Kanskje greit å presisere at jeg kun røyker cannabis, ikke tobakk. Selv om jeg har fått i meg en grei mengde tobakk gjennom joint-mekk.
Sist endret av Eclipse; 25. oktober 2010 kl. 17:50.
Jo jo, men det er jo snakk om dossering her også. Ingen som nekter for at å inhalere røyk er usunt, men det er ikke det samme som å si at cannabis dreper.
Sitat av Eclipse Vis innlegg
-Visst man kjenner en del eldre mennesker som har røyket hele det voksne livet sitt, så skjønner man at innhalering av røyk ikke er bra for kroppen, enten man røyker tobakk, cannabis eller sokker for den saks skyld...
Vis hele sitatet...
Kjenner du mange gamle som jevnlig har røyket cannabis, sokker eller annet, men ikke tobakk?
Sitat av Eclipse Vis innlegg
Kanskje greit å presisere at jeg kun røyker cannabis, ikke tobakk. Selv om jeg har fått i meg en grei mengde tobakk gjennom joint-mekk.
Vis hele sitatet...
Hvis du bruker tobakk i jointene dine, røyker du tobakk.
Sist endret av felix_poker; 25. oktober 2010 kl. 17:56.
artikkel som viser til studier angående skadevirkninger av tobakk og cannabis. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1277837/
Sist endret av tvp; 25. oktober 2010 kl. 20:50.
Dere ser ikke poenget. Ja man kan jo selvfølgelig død av kreft om man røyker jointer hele tiden. Men si at man røyker med vaporizer, da kan ikke cannabis gi deg kreft, det er iallefal ikke bevist enda! Koffein kan skade deg på flere måter. Men om koffein er mere avhengighetsskapende tviler jeg sterkt på.
Sitat av Eclipse Vis innlegg
Cannabis må jo være helseskadelig det også.
Det finnes minst like mye tjære i hasj/weed som i tobakk. Så faren for lungekreft og annen styggdom er vel i aller høyeste grad tilstede!

Hører ofte argumentet om at cannabis ikke har tatt livet av et eneste menneske til nå. Hvordan det har seg skjønner ikke jeg?! Cannabis må jo indirekte ha tatt livet av utrolig mange verden over fordi stoffet stort sett blir konsumert ved inhalering av røyk.
Og logisk nok er dette en stor helserisiko...

Hadde man derimot basert seg på oralt inntak eller bruk av en ordentlig vaporizer så stiller saken seg annerledes.
Vis hele sitatet...
Kilder på at det er tjære i cannabis? Tullball.
Sist endret av SmokeTheHerb; 25. oktober 2010 kl. 22:21.
Sitat av SmokeTheHerb Vis innlegg
Kilder på at det er tjære i cannabis? Tullball.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke akkurat å få servert noen kilde på det. Bruk 0,18 sekunder i google, så finner du nok av kilder selv.