Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2276
Kjære freakere!

I dag skulle jeg ha madammen bakpå noen få hundre meter pga hun er skadet, og skulle kjøre hun bort til der hun ble hentet på jobb.

Hun fikk hjelmen, vi kjørte så bak en bil, ganske pent og forsiktig i maks 20 km/h på en strekning av 20-30 meter. Da stopper mannen i bilen, går ut og ber meg skru av motoren.

Det viste seg at han var en politimann som ikke var på jobb. Han sa jeg skulle få en muntlig advarsel for denne gang.
Han leste også skiltet og spurte mopeden var min.

Det jeg da lurer på, er om det er noen spesiell grunn til at han leste på skiltet?
Kan jeg forvente meg noe som helst av noe, og kan jeg stole på at jeg kun får en advarsel?

Havner en slik "advarsel" på "rullebladet" eller på registeret slik at jeg ikke kunne eventuelt fått jobb som politi?

Takker for alle svar !
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Kjære freakere!

I dag skulle jeg ha madammen bakpå noen få hundre meter pga hun er skadet, og skulle kjøre hun bort til der hun ble hentet på jobb.

Hun fikk hjelmen, vi kjørte så bak en bil, ganske pent og forsiktig i maks 20 km/h på en strekning av 20-30 meter. Da stopper mannen i bilen, går ut og ber meg skru av motoren.

Det viste seg at han var en politimann som ikke var på jobb. Han sa jeg skulle få en muntlig advarsel for denne gang.
Han leste også skiltet og spurte mopeden var min.

Det jeg da lurer på, er om det er noen spesiell grunn til at han leste på skiltet?
Kan jeg forvente meg noe som helst av noe, og kan jeg stole på at jeg kun får en advarsel?

Havner en slik "advarsel" på "rullebladet" eller på registeret slik at jeg ikke kunne eventuelt fått jobb som politi?

Takker for alle svar !
Vis hele sitatet...
Ja du kan stole på at det bare blir en advarsel. Mannen var aleine og kan ikke gjøre så mye da.
Jeg tror det han mente med en muntlig advarsel var at han ikke rapporterte noe inn. Mulig han kikka/skreiv ned skiltnr i notatboka i tilfelle du ble tatt for noe slikt igjen, så kunne han brukt det imot deg. Slik at du ikke får enda en ny muntlig advarsel (erfaring).
Sist endret av skogland; 19. april 2010 kl. 23:57.
Trådstarter
Sitat av skogland Vis innlegg
Jeg tror det han mente med en muntlig advarsel var at han ikke rapporterte noe inn. Mulig han kikka/skreiv ned skiltnr i notatboka i tilfelle du ble tatt for noe slikt igjen, så kunne han brukt det imot deg. Slik at du ikke får enda en ny muntlig advarsel (erfaring).
Vis hele sitatet...
Får håpe det
Takk for raskt og godt svar ^^,
Bare sånn at det er hevet over tvil, det er ikke noe som sier at en politiman alene i sivil ikke kan håndheve loven.
Han er pliktig til å gripe inn.
Trådstarter
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Bare sånn at det er hevet over tvil, det er ikke noe som sier at en politiman alene i sivil ikke kan håndheve loven.
Han er pliktig til å gripe inn.
Vis hele sitatet...
Er fullt klar over at politimenn har både rett til å ta seg fri om di ønsker, eller gripe inn om det gjelder noe alvorlig

edit: når dem ikke er på jobb mente jeg
Sist endret av MrCryptical; 20. april 2010 kl. 00:01.
kjedelig streiting
Sitat av skolms Vis innlegg
Ja du kan stole på at det bare blir en advarsel. Mannen var aleine og kan ikke gjøre så mye da.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener det slik som jeg tolker det, så er det desverre en myte. Politimenn kan selvfølgelig også ta lappen din/skrive ut bøter og liknende selv om de er aleine. Hva med mc-politiet? Men det vil nok være lettere å så tvil om en politimanns forklaring enn to i en evt rettsak.
Vær glas du ikke var kameraten min, han ble tatt med en bakpå mopeden sin, han holdt 45 i en 60 sone, han fikk en bot på 2.000kr.
Så muntlig advarsel er flaks.
Han kunne jo anmeldt deg for brudd på trafikkloven da i og med at han så på skiltet ditt og kanskje noterte det.
Som du sier sa han at du skulle få en muntlig advarsel for denne gangen, så du har vel flaks
Det blir jo bare ord mot ord, hvis jeg ikke tar helt feil må det være 2 tjenestemenn tilstede for å føre bot.
For å si det sånn, politiet er på jobb så lenge de er ansatt i politiet som betjent. De har like mye makt med og uten uniform. Men hvis de er uten uniform må de ha skilt med seg, men dog.

Edit: Var ikke meningen å skeie helt ut her
Sist endret av Donkeybrain; 20. april 2010 kl. 00:09.
Trådstarter
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Det blir jo bare ord mot ord, hvis jeg ikke tar helt feil må det være 2 tjenestemenn tilstede for å føre bot.
Vis hele sitatet...
Har hørt noe lignende ja.. enten 2 tjenestemenn, eller x antall vitner som hjelper politiet
Dette grunnet at tjenestemannen kan ha mulighet for å ha sett feil ?
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
For å si det sånn, politiet er på jobb så lenge de er ansatt i politiet som betjent. De har like mye makt med og uten uniform. Men hvis de er uten uniform må de ha skilt med seg, men dog.

Edit: Var ikke meningen å skeie helt ut her
Vis hele sitatet...


De har kansje mye makt, men alt han kan gjøre er å føre en vanlig anmeldelse. Uten bevis kommer han like langt som det jeg hadde gjort om jeg skulle gjort det samme.
Har selv hørt det der. "vi, Oh shit purken, kjør som en Gud", en random i baksete, slapp av de kan ikke ta oss, han er bare 1, står I loven at de må være 2 så de kan vitne hverandre." Bullshit tenkte jeg, men orker ikke diskutere med n00s der og da.
kjedelig streiting
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Det blir jo bare ord mot ord, hvis jeg ikke tar helt feil må det være 2 tjenestemenn tilstede for å føre bot.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan isåfall mc-politifolk skrive ut bøter da? Disse kjører alene på sykkelen, å skriver gjerne ut bøter, eller tar fra deg lappen om du kjører for fort.

At de må være 2, er bare en myte.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvordan kan isåfall mc-politifolk skrive ut bøter da? Disse kjører alene på sykkelen, å skriver gjerne ut bøter, eller tar fra deg lappen om du kjører for fort.

At de må være 2, er bare en myte.
Vis hele sitatet...
Hvis en MC-Politi mann stopper deg for la oss si, uvettig kjøring. Og tar lappen fra deg. Så kan han kun holde den i 3 uker og må kjøre en anmeldelse på deg og føre bevis eller få en innrømelse for at du skal kunne bli straffet. Har han ikke bevis, får du lappen din igjen.

Blir du tatt for høy fart så har han jo målingen som bevis.
kjedelig streiting
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Har hørt noe lignende ja.. enten 2 tjenestemenn, eller x antall vitner som hjelper politiet
Dette grunnet at tjenestemannen kan ha mulighet for å ha sett feil ?
Vis hele sitatet...
Kommer vel helt ann på troverdigheten til vitnene. Tviler på at en rett ville stolt på 3 narkiser som ble arrestert utafor en gullsmed med knust rute foran politimannen som arresterte dem. Hadde det derimot vært en Direktør med 100 mill i banken..

Sitat av skolms Vis innlegg
Hvis en MC-Politi mann stopper deg for la oss si, uvettig kjøring. Og tar lappen fra deg. Så kan han kun holde den i 3 uker og må kjøre en anmeldelse på deg og føre bevis eller få en innrømelse for at du skal kunne bli straffet. Har han ikke bevis, får du lappen din igjen.

Blir du tatt for høy fart så har han jo målingen som bevis.
Vis hele sitatet...
Jepp, men nekter du så risikerer du en rettsak. Og da kan du nok slite litt når politimannen som tok lappen fra deg vitner på hva han så.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Det blir jo bare ord mot ord, hvis jeg ikke tar helt feil må det være 2 tjenestemenn tilstede for å føre bot.
Vis hele sitatet...
Du tar feil.

Bot kan fint en tjenestemann/dame skrive ut når ham er alene.
Kan helt fint være en advarsel. To kompiser av meg rå kjørte fra skolegården på en moped uten hjelm. Holdt nok 40 - 50 km/h før de traff på onkel rundt hjørne da de var der for ordne opp i ett slagsmål. Det var 2 biler med 4 betjenter tror jeg. De ble stoppet og nesten pælmet i bakken. Men slapp unna med en advarsel, noe jeg synes var veldig merkelig.

Men tror du kan slappe av og håper at du har lært til neste gang.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Tja.

MC-Politi har måleapprater på motorsyklene sine, og politiet har det i bilene sine.

Profitt.