Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 25235
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Har lastet ned noen filmer i dag, har ikke fått snut på døren enda. Jeg tror ikke det er noe å stresse så veldig med, så fremt man ikke laster opp/ned ekstremt mye, selv om de mest sannsynlig kommer til å sette noen eksempler, men sjansen for at det går utover meg er nok liten.
Sist endret av Dillinger; 1. desember 2013 kl. 00:54.
Tror helt ælig alt er bare skremselspropaganda. Hele norge inkludert politi mesteren selv må da i fengsel eller bøtlegges.
Sitat av pinkman Vis innlegg
Når jeg var på TG lastet jeg vel ned rundt en 2TB via dc++. Hadde også oppe dc++ når politifolkene med narkobikkja gikk forbi, de ga f.. for å si det sånn

kan hende det blir noe strengere med årene, men var jo ihvertfall ikke noe problem i fjor
Vis hele sitatet...
Tror du selv skjønner at disse ikke er der på piratjakt, men for å se etter farlige sprøytehasjnarkomane som skal sprenge hele skipet.

Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Tror helt ælig alt er bare skremselspropaganda. Hele norge inkludert politi mesteren selv må da i fengsel eller bøtlegges.
Vis hele sitatet...
Ja, men så har du fenomenet med "jeg klør deg, du klør meg".
Med seedbox og overføring fra seedbox til pc med SFTP burde man være ganske så trygg. Kan anbefale bytesized hosting med tanke på pris, størrelse og hastighet.
Jeg ser det er noen spørsmål om hvordan man kan sikre seg mot dette. Det er nok mange gode alternativer, men selv bruker jeg VPN fra privateinternetaccess. Lav pris (3,33$ i måneden) og god hastighet.
I tillegg får man mye utvalg gjennom eksempelvis Netflix (GB, US, AS).
Sitat av prenix Vis innlegg
Jeg ser det er noen spørsmål om hvordan man kan sikre seg mot dette. Det er nok mange gode alternativer, men selv bruker jeg VPN fra privateinternetaccess. Lav pris (3,33$ i måneden) og god hastighet.
I tillegg får man mye utvalg gjennom eksempelvis Netflix (GB, US, AS).
Vis hele sitatet...
først tjener de seg rik på å "sikre" dere, for så og selge dere som en "pakke-deal", ferdig innpakket.
Det jeg personlig tror er at de retter seg mot opplastere av norsk matriale. Mennesker som legger ut norske filmer/norsk musikk/spill/programvare slik at andre kan laste det ned.

Jeg tror ikke vi som laster ned amerikanske tv serier/filmer får politiet på døren uansett VPN eller ikke.
Sitat av WayGone Vis innlegg
først tjener de seg rik på å "sikre" dere, for så og selge dere som en "pakke-deal", ferdig innpakket.
Vis hele sitatet...
Og forvente en rekke søksmål fordi de bryter med privacy policy? Sounds like a good business, Sir.
Sist endret av prenix; 3. desember 2013 kl. 10:15.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
stoppet å laste ned og laste opp i går + avinstallert uttorent.
Vis hele sitatet...
haha jeg vet ikke om du er særiøs eller ikke
Sitat av prenix Vis innlegg
Og forvente en rekke søksmål fordi de bryter med privacy policy? Sounds like a good business, Sir.
Vis hele sitatet...
Jeg har tidligere sitert rett fra privateinternetaccess sin FAQ. Der står det at de har lov til å ta saken i egne hender om din konto har matriale som bryter opphavsretten. Enten de utleverer den informasjonen de har til myndigheter eller går til eget søksmål mot brukeren.
hvordan setter man opp VPN?
http://privitize.com/

Noen som har noen tanker om denne? den er gratis og føler det er for godt til å være sånt siden alle andre koster penger..
@snail @ privitize.com
6. You agree that you will not run any resource intensive programs that will interfere in the usage of our services by our users. You agree that you will not hog the bandwidth of our servers. We reserve the right limit bandwidth of your account if you transfer more than 2GB in one day.
Sist endret av Hager; 3. desember 2013 kl. 12:51.
så jeg kan laste ned inntil 2gb per dag altså? så går alt fint?
Hvordan gjør de dette i praksis ? Overvåkes torrentsidene, og ip adressene til de som laster opp\ned blir logget og sjekket ? I så fall skal det mye til at de har kontroll på alle torrentsider innenlands som utenlands inkludert sider som krever medlemskap.
Sitat av kalle Vis innlegg
...torrentsider innenlands som utenlands inkludert sider som krever medlemskap.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tippe at de i første omgang går etter store åpne sider som The Pirate Bay, siden den tiltrekker seg mange brukere.
Sitat av snail Vis innlegg
http://privitize.com/

Noen som har noen tanker om denne? den er gratis og føler det er for godt til å være sånt siden alle andre koster penger..
Vis hele sitatet...
Har brukt den en gang uten å oppleve noe negativt men:
Den har jo visse begrensninger i download-mengde,men tror den er legit,bortsett fra at den tidligere har tillegsinstallert Adware som Babylon Toolbar,dog ikke virus.
Gratis VPN kan være litt sketchy, ville isåfall sendt mail å spurt hvordan det er med utlevering av info, om noen skulle finne på å be om det.

Selv har jeg lastet ned serier som vanlig, uten VPN, har enda tilgode å få noe advarsel/bot.
Laster ikke akkurat ned ekstreme mengder da, men enkelte serier som jeg følger med på.
Er det noen som vet hvordan overvåkingen faktisk foregår? Er man trygg hvis man krypterer all torrenttrafikk?
Samme her. Har lastet ned ca. 2-5 episoder av serier jeg følger med på hver dag uten VPN og har ikke fått politi på døra enda. Har slutta å seede da. Kommer det noen jeg ikke kjenner igjen på døra så skal de få værsågode og bryte inn døra! Så skal jeg sitte og le av dem mens de tar PC`en min!
Sist endret av A-tillah; 6. desember 2013 kl. 19:21.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Oppdaga nettopp dette. Noen som vet hvordan det virker.
Se http://proxybay.info
Er det <tryggere enn orginalsiden> ?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av kalle Vis innlegg
Oppdaga nettopp dette. Noen som vet hvordan det virker.
Se http://proxybay.info
Er det <tryggere enn orginalsiden> ?
Vis hele sitatet...
Det er nok bare for å komme seg rundt sperrer som diverse folk kan legge til.
F.eks har skolen jeg går på sperret "thepiratebay.org", for at ikke folk skal laste ned på nettet deres. Andre steder i verden er det nasjonale eller regionale sperrer på slike ting.
Sist endret av FatMan; 23. desember 2013 kl. 21:45.
Sitat av snail Vis innlegg
http://privitize.com/

Noen som har noen tanker om denne? den er gratis og føler det er for godt til å være sånt siden alle andre koster penger..
Vis hele sitatet...
Hadde ikke gjort det hvis jeg var deg

http://www.bleepingcomputer.com/foru...privitize-vpn/

http://malwaretips.com/blogs/remove-...ize-vpn-virus/
Er vel noe relevant her med opphavsmennenes syn på saken.

Bevisene de samler inn skal brukes til å stoppe tilgangen til sider som Pirate Bay i Norge, ikke til å strafferettslig forfølge folk som laster ned fra gutterommene.
Vis hele sitatet...
Hvis de skulle prøve å straffeforfølge deg, vil det ikke være mulig å si at man hadde et åpent trådløst nettverk på, og at noen må ha logget seg på ditt nettverk?

Er det ikke slik at de som er koblet til samme ruter har lik IP adresse?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg lurer på en ting, gjelder dette ALT? Atså, er det like stor risiko å bli busta om jeg skulle laste ned programmer som f.eks Google Earth Pro, Sketchup Pro, 3dsMAX etc? Eller gjelder det for det meste for musikk/film?
Jeg tror det som du må være mest forsiktig å laste ned er norske filmer/serier. Men så lenge du ikke laster ned fra open trackers som TPB og annet så skal du være ganske safe. Om du ønsker ekstra trygghet så kan du kjøpe en VPN.

Anbefaler denne:
https://www.privateinternetaccess.com/
250kr for et år ca, jeg laster ned med full hastighet og merker ikke at jeg har den på engang.
Sitat av Rexer Vis innlegg
Anbefaler denne:
https://www.privateinternetaccess.com/
250kr for et år ca, jeg laster ned med full hastighet og merker ikke at jeg har den på engang.
Vis hele sitatet...
Bruker Pia jeg og, og jeg merker en kraftig bottleneck i farten min. Ikke at den er noe å skryte av fra før, men får ca 1mbs uten VPN tilkoblet. Med VPN tilkoblet får jeg maks 500 kbs. Lett å tenke "det er jo bare 500kbs" så er jo dette tross alt halve hastigheten min. En kompis som kan få 5mbs uten VPN tilkoblet sliter med å komme seg over 1mbs per sekund.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hvis de skulle prøve å straffeforfølge deg, vil det ikke være mulig å si at man hadde et åpent trådløst nettverk på, og at noen må ha logget seg på ditt nettverk?

Er det ikke slik at de som er koblet til samme ruter har lik IP adresse?
Vis hele sitatet...
Ja, jo.. Kommer vel sikkert krav om sikring av trådløse nettverk snart.
Kripos vil jo at alle som leverer åpne nettverk skal kreve legitimasjon.

Sitat av Opteryx Vis innlegg
Jeg lurer på en ting, gjelder dette ALT? Atså, er det like stor risiko å bli busta om jeg skulle laste ned programmer som f.eks Google Earth Pro, Sketchup Pro, 3dsMAX etc? Eller gjelder det for det meste for musikk/film?
Vis hele sitatet...
afaik er det ingen programvare selskap som er med i den norske rettighetsalliansen enda.
Fant ut om dette i dag. Har lastet ned fem spill i de siste to månedene, er jeg fucked nå? Er det noen som vet om noen i Norge som har blitt tatt ennå?
Synes dette er relatert nok til denne tråden at jeg ikke laget en ny.

Angående denne piratjakten.

Altså advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig har fått oppdraget i Norge av bla. MPAA, Norsk Videogramforening, Norske Filmbyråers Forening og NOPA, de skal finne ut av hvem og prøve å få denne/disse personene dømt.

Hvordan vil prosedyren bli får å dømme noen pga. ned/opplast av copyrighted material?

La oss si jeg hadde forsatt bodd i kollektiv med 4 kompiser der KUN 1 av disse laster ned og laster opp torrentz, men alle 4 sitter på samme internetforbindelse og alle 4 bruker samme PC når det er nødvendig å bruke pc. La oss si det kun er en PC der pga. de spiller mest på en konsoll om de skal spille spill.

Hvem blir da dømt?
Den skyldige som deler og laster opp?
Den som navnet til interneten står på?
Den som eier PC'n?
Eller alle 4?

Tanker?
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg

[........]

Tanker?
Vis hele sitatet...
Vel dette blir jo ren gjettning. Men sannsynligvis eieren av pcen. Hvis jeg har forstått riktig så vil politet komme å ta beslag i pcen ved mistanke. Og siden det kun er en pc i denne teoretiske boligen, ser jeg for meg at enten blir ingen dømt, da de ikke klarer å bevise hvem som har lastet ned. Eller så blir eieren av pcen dømt siden han står ansvarlig(?).

Jeg skyter i mørket nå, sikkert noen andre som har mer fornuftige tanker. Men det var hvertfall my two cents
Ja dette er jo det mest interessante med hele greia; hvem, hva og hvordan denne jakten skal foregå og straffen de som blir tatt skal bli

enten så blir det basert på den 1ne saken vi har fra før ang dett fra før loven kom (pitbulterje saken), ellers så ser jeg for meg at dette må da bli anket opp til høyesterett av de som eventuelt skulle bli tatt og de da setter en målestokk på hvordan dette skal foregå framover

en annen ting som også kan være interessant med denne loven \ jakten, hva med de som lastet opp og ned før denne loven kom og har materiale liggende på pc-en fra før og får den beslaglagt i forbindelse med en helt annen sak og de finner disse filene, vil de da også bli dømt for dette i tillegg til det de er mistenkt \ siktet for i tillegg? eller vil de gi faen og ikke bry seg?
"De" (advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig) er ikke ute etter deg og meg.

Sitat artikkel: "Målet er å få norske internettleverandører til å blokkere Pirate Bay og liknende tjenester."

http://www.tu.no/it/2013/12/17/slik-...te-bay-i-norge

http://www.teknofil.no/artikler/slik...ate-bay/155504
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Hvordan vil prosedyren bli får å dømme noen pga. ned/opplast av copyrighted material?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med de anmelder eieren av internettlinjen til politiet, som deretter kan ta beslag i lagringsmedia og bygge bevis for en straffrettslig sak. Denne saken vil det være relativ lett å slippe unna da du bare må vise rimelig tvil. Ergo kan man spille unna med noe som: "Mange bruker datamaskinen, det var ikke meg, og jeg kan ikke huske hvem det er."

Siden du ikke trenger å vitne mot samboer, ektefelle eller familie rett opp og rett ned i slektstreet vil du også kunne si at du vet hvem det er, men at du ikke er pliktig å vitne mot vedkomne. Hvis du bor med dama så bør begge nekte for at det var seg selv, og si at datamaskinene deles på. Hvis du er skyldig har du lov til å lyve så lenge du ikke skylder på noen andre. Så du har alltid lov til å nekte for at du har gjort noe. Når det da er to personer med tilgang til datamaskinen er det ikke akkurat vanskelig å etablere rimelig tvil.

Men så til problem nummer to: etter at de taper den strafferettslige saken (denne må etableres for å samle bevis, og for å finne identiteten IP-adressen er knyttet til) går til til sivilsrettslig søksmål. I denne saken må de bare sannsynliggjøre at du gjorde det, så da vil det være betraktelig enklere å få deg dømt. Her vil du også sannsynligvis få et tilbud om et forlik som er langt under summen de vil kreve i rettsaken (betal 5000 i forlik, så krever vi ikke 25000 i retten og så slipper man saksomkostninger).

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
La oss si jeg hadde forsatt bodd i kollektiv med 4 kompiser der KUN 1 av disse laster ned og laster opp torrentz, men alle 4 sitter på samme internetforbindelse og alle 4 bruker samme PC når det er nødvendig å bruke pc. La oss si det kun er en PC der pga. de spiller mest på en konsoll om de skal spille spill.

Hvem blir da dømt?
Den skyldige som deler og laster opp?
Den som navnet til interneten står på?
Den som eier PC'n?
Eller alle 4?

Tanker?
Vis hele sitatet...
Hvis mange personer deler en PC antar jeg at det blir vanskeligere å bevise hvem som gjorde det. Men hvis det er flere brukerprofiler kan disse brukes til å knytte opp en bruker til en handling. Jeg ville satt opp en "nedlastningspc" som står tilgjengelig for alle, og som har kun en brukerkonto og ingen passordbeskyttelse. Jeg ville satt opp en server for å kunne streame det som ble lastet ned på den over nettverket (selvfølgelig uten logger). På den måten vil man kunne slippe unna hvis alle svarer kontant: "Nei, jeg lastet ikke ned opphavsrettslig beskyttet materiale, pcen er tilgjengelig for alle oss fire, i tillegg til alle som er på besøk."

Jeg er litt usikker på rettspraksis som definerer hvor ansvarlig eier av internettlinjen er. En utrolig skummel utvikling ville vært at eier er ansvarlig, og da må sette opp sperringer mot piratkopiering.
Takk,

Mange utrolig bra innspill, svar og teorier dere kommer med \o/


Jeg bor alene i en sokkelbolig.

xae8koo, du skriver at du ikke er tvunget til å vitne mot familie. Med dette i bakhodet, pc'n min har kun en profil uten profil passord og jeg har kun en PC. Denne bruker jeg til å laste ned noen serier i uka som jeg liker å se på.

OM jeg skulle fått en tiltale mot meg, kunne jeg da ment at denne pcn er åpen for bruk av familie som er på besøk og nekte i at jeg vet noe som helst om nedlastingen?

Jeg har skaffet en VPN så er ikke engstelig i den forstand. Tenker bare på å prøve å finne løsninger om det er en stakkar som blir dømt og får panikk og inrømmer alt sammen der han kunne ha nektet for så å sluppet unna. =)
Sist endret av Noxaran86; 7. januar 2014 kl. 16:56.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hallo
Bare lurer på om det er noen flere pirater der ute enda eller bruker alle netflix, viaplay og spotify?
Sitat av mondeodude Vis innlegg
Hallo
Bare lurer på om det er noen flere pirater der ute enda eller bruker alle netflix, viaplay og spotify?
Vis hele sitatet...
Jeg må ærlig innrømme at ulovlig nedlasting ikke er noe jeg driver med lenger.

1: Musikk er mye enklere å organisere og finne via Spotify. Utvalget er også godt nok for mitt behov.

2: Filmer ser jeg sjelden(kanskje 1-3 i mnd) og da kjøper jeg dem som regel fra ITunes eller finner en slager på Netflix.

3: TV-serier finner jeg som regel de første sesongene på Netflix. Deretter finner jeg resterende sesonger på amerikansk iTunes.

Så det nærmeste jeg kommer ulovligheter, er at jeg må bryte iTunes egne regler for hvilket lang jeg er i. Amerikansk iTunes fungerer dessuten fint med norsk proxy. Kjøper et 25 dollars gavekort i mnd som jeg bruker der.

Totalt er det snakk om Ca 300kr mnd for dette. Det er uansett en liten pris å betale syns jeg.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av mondeodude Vis innlegg
Hallo
Bare lurer på om det er noen flere pirater der ute enda eller bruker alle netflix, viaplay og spotify?
Vis hele sitatet...
Laster fortsatt ned serier som ikke finnes på Hbo, netflix kuttet jeg ut når prisen skal gå opp og tilbudet deres fortsatt suger. Hbo er fortsatt en veldig dårlig side, med masse bufring, tungvind innlogging og lite brukervennlighet, men de har Game of Thrones (den eneste serien jeg ønsker å se med tekst) og noen andre serier som er gode. Pluss for at vi får seriene samtidig her som i Usa. Men jeg kommer nok til å avbestille Hbo når Got er ferdig for i år, som jeg gjorde i fjord.
Jeg ser ikke så veldig mye film, men de jeg ser blir lastet ned. Musikk har jeg ikke lastet ned siden jeg begynte med spotify i 2008.
Sitat av Lima Vis innlegg
Laster fortsatt ned serier som ikke finnes på Hbo, netflix kuttet jeg ut når prisen skal gå opp og tilbudet deres fortsatt suger. Hbo er fortsatt en veldig dårlig side, med masse bufring, tungvind innlogging og lite brukervennlighet, men de har Game of Thrones (den eneste serien jeg ønsker å se med tekst) og noen andre serier som er gode. Pluss for at vi får seriene samtidig her som i Usa. Men jeg kommer nok til å avbestille Hbo når Got er ferdig for i år, som jeg gjorde i fjord.
Jeg ser ikke så veldig mye film, men de jeg ser blir lastet ned. Musikk har jeg ikke lastet ned siden jeg begynte med spotify i 2008.
Vis hele sitatet...
Om du har vært kunde hos Netflix før prisøkning, så er ditt abb. og fastpris pr. måned sikret i 2 år fremover.
dvs, at du i to år fremover vil bli belastet med kun kroner 79,- pr måned.
Sist endret av Eyeamare; 19. mai 2014 kl. 11:18.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Laster fortsatt ned, men benytter seedboks.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Noen andre som bruker Pia som sliter med treg tilkobling og tregt nett på den svenske serveren?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Lima Vis innlegg
Noen andre som bruker Pia som sliter med treg tilkobling og tregt nett på den svenske serveren?
Vis hele sitatet...
Ja.
Jeg bruker Nederlandsk og Sveitsisk mest. Har ikke hatt noen problemer med dem.
Sitat av Lima Vis innlegg
Noen andre som bruker Pia som sliter med treg tilkobling og tregt nett på den svenske serveren?
Vis hele sitatet...
Yupp. Bruker som oftest US East da det går raskere der. Germany og Nederland ga rask hastighet men datt ut så ofte at jeg ga opp.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av fatfro Vis innlegg
Yupp. Bruker som oftest US East da det går raskere der. Germany og Nederland ga rask hastighet men datt ut så ofte at jeg ga opp.
Vis hele sitatet...
Us East? Jeg får mega dårlig nett fra Usa servere, tenkte det var fordi serverne er så langt unna? Virker som serveren i sverige er bedre idag igjen. Jeg har 50\50 uten Vpn, så 40\40-ish er rimelig bra synes jeg.

Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Det at jeg hørte at de skulle "ta" nedlasterne er det beste som har skjedd meg, for da fant jeg ut at enkelte tjenester er mye bedre enn ett torrentprogram.

(put.io er den jeg bruker, men det finnes sikkert flere)
Sitat av mondeodude Vis innlegg
Hallo
Bare lurer på om det er noen flere pirater der ute enda eller bruker alle netflix, viaplay og spotify?
Vis hele sitatet...
Ingenting som har stoppet meg i hvert fall. Men jeg laster ikke ned fra piratebay (aldri vært noen tilhenger der uansett). Bruker ikke VPN eller noe slikt.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Lima Vis innlegg
Noen andre som bruker Pia som sliter med treg tilkobling og tregt nett på den svenske serveren?
Vis hele sitatet...
Bruker Nederland. Kjappest for meg, usikker på den svenske serveren da den gir meg ip fra Norge
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Bruker Nederland. Kjappest for meg, usikker på den svenske serveren da den gir meg ip fra Norge
Vis hele sitatet...
Jeg får det selv noen ganger, men da er det bare å tilkoble igjen så får jeg svensk Ip
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Jeg personlig laster ned en del, men jeg har ikke noen særlige alternativ.

Musikk: selges ikke på iTunes ol., bare CD'er eller lignende, orker ikke gå igjennom en jetcarrier for å få noen få CD'er over atlanteren. Jeg mistet all tiltro til spotify etter at de kuttet kontrakten med ett firma som ga ut 90% av musikken på spillelistene mine, som førte til at jeg våknet opp omtrent uten sanger å høre på.

Video: Anime er en mangelvare, og jeg har ofte brukt crunchyroll til å se på dette, problemet er at Crunchyroll har ganske lite utvalg, og jeg ser gjerne på litt sære og quirky serier, men de er ikke mainstream nok til at sider lik crunchyroll vil ta de inn. Ellers er det få av TV-seriene jeg liker på netflix (eller, de er der, men det er bare 2/8 sesonger der).

Det er vel egentlig alt jeg laster ned, kan hende jeg sjekker ut ett spill før jeg kjøper det, men det er bare hvis jeg er skikkelig i tvil. Jeg liker egentlig å støtte de som skaper saker og ting, men det finnes dessverre ingen ordentlige alternativer som gir meg det utvalget jeg trenger. Spotify kan fjerne musikken fra dag til dag, iTunes har ikke mange av artistene, netflix mangler serier og sesonger, HBO har jeg ingen interesse av, Crunchyroll har lite utvalg og mangler episoder, etc. etc. etc.

Konklusjon:
Tilbudene er for dårlige for at jeg skal ta det steget, jeg orker faktisk ikke betale for å få mye mindre utvalg, mye mindre forsikring over at sangene er der i morgen også, måtte få filer i ett crappy format (iTunes), etc. etc.